| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Don Juan'ın Gecesi'nde Yargılananlar
İhsan Ata



Oyun Atölyesi, 2011 sezonunu Eric- Emmanuel Schmitt’in yazıp Şehsuvar Aktaş’ın dilimize kazandırdığı Don Juan’ın Gecesi adlı oyunla açtı. Yönetmenliğini Kemal Aydoğan’ın üstlendiği oyunun sahne tasarımı Bengi Günay’a, müzikleri Tolga Çebi’ye, ışık tasarımı ise İrfan Vanlı’ya ait. Efsanevi kadın avcısı Don Juan’ın kadınlar tarafından yargılandığını anlatan oyun temelinde aşk kavramını ele alıyor.

Oyunda; Düşesin, Don Juan’ın beraber olduğu beş kadınla birlikte hazırladığı büyük bir sürpriz konu ediliyor. Düşes’in kraldan çıkardığı yakalama emri ile o gece Don Juan maskeli baloya katılma hayalleriyle partiye gelmiştir. Kadınların kalbini ustaca fetheden çapkın Don Juan, içinde yaşadığı trajedilerle gecenin asıl sürprizinin kendisi olacağını ise oyunun sonunda anlayacaktır.

Don Juan’ın yaşadığı değişim, aşk ve haz kavramlarının karşılaştırılmasıyla netlik kazanıyor. Gördüğü her kadını baştan çıkarabilen Don Juan, âşık olduğu kadınla baştan çıkıyor. Don Juan’ın yaşadığı değişim oyunun temelini oluştursa da kadınların duygulu bir Don Juan’la karşılaşması tüm planlarını alt üst eder. Oyun boyunca yargılanan Don Juan’ın yanı sıra değişimiyle afallayan diğer kadın karakterlerdir.

Fransız tiyatro oyunu yazarı Eric- Emmanuel Schmitt’in 91 yılında yazdığı bu ilk tiyatro oyunu Don Juan’ın Gecesi’nde insanlığın doğasında yatan cinselliğin varoluşunu farklı yönleriyle ele alıyor. Yüzyıllardır tartışılagelen kadın erkek ilişkilerine yazarın bakış açısı oldukça ilginç ve aynı zamanda çok doğru tespitlerde de bulunuyor. Don Juan gibi küstah, ele avuca sığmaz, yakışıklı birine verilebilecek en büyük ceza şüphesiz evlendirileceği kişiye sadık kalmasıdır.

Don Juan sahneye girdiği andan itibaren onu yargılamak üzere orada bulunan kadınlar Don Juan’ın o ihtişamından tekrar etkilenmesine karşın yaşadığı aşk acısı yüzünden her biri afallıyor. Yazar burada “Ben aşkı etekli sanırdım” cümlesiyle aşkın şaşkınlığını yaşatıyor. İlk eserine rağmen bir karakterin baht dönüşünü o teatral kavramlar içerisinde çok iyi sunuyor. Metin bu ve buna benzer açılanabilecek birçok tespit üzerinden ilerleyerek mutlak sona ulaşıyor.

Öncelikle oyunun günümüz sorunlarını içine alması nedeniyle seçimin çok başarılı ve yerinde olduğunu söyleyebilirim. Aşk, cinsellik, sadakat, ahlak, kadın-erkek ilişkileri vs. gibi kavramlar çağın her alanında kendine yer buluyor. Eserin çevirisi eğitimini Ankara Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümünde doktora olarak tamamlamış aynı zamanda tiyatronun ve ekranların tanınmış ismi Şehsuvar Aktaş’a ait. Aktaş, bu karışık duyguları sade bir metin üzerinden seyirciye aktararak algısına destek oluyor.

Oyunun yönetmenliğini üstlenen Kemal Aydoğan yine temiz bir rejiyle izleyenlere oldukça sade bir sunum gösteriyor. Basit bir kurguyu, çok yavaş akan bir zaman dilimiyle ve bu yavaşlığı herhangi bir hareketlilikle bozmayarak kıl payı bir denge kuruyor. Alışık olduğumuz bugüne uyarlama çabasını ise bu oyunda göremiyoruz. Çünkü metin zaten içerdiği konu itibariyle güncelliğini koruyor.

Oyunun kast seçimini ise çok ama çok başarılı buldum. Oyunda görev alan tüm oyuncular karakterlerle birebir özdeşleşmiş. Birini çekecek olsanız sanki tümü dağılacak gibi. Kemal Aydoğan’ın sanırım bugüne kadar en sade sunumu izledim diyebilirim. Oyunu izlerken anlatımın seyirciye geçmesi için diğer yan öğelere hiçbir ihtiyacımız yok gibi duruyor. Işık da, müzik de, dekor da bir süre sonra arka plana düşerek oyun, oyuncuya ve metne teslim ediliyor.

Sahneyi çok ama çok sade bir salon olarak tasarlayan Bengi Günay, oyunda sadece sandalye kullanmış. Bu kimi zaman bir dezavantaja dönüşse de diri anlatım sayesinde bir süre sonra dekorun varlığı oyunun içerisinde kaybolup gidiyor. Kostüm tasarımında ise söyleyeceğim tek şey dönemi ve coğrafyayı ele aldığımızda biraz daha dekolteye gidilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Teknik anlamda en büyük görev bu oyunda ışık tasarımına düşmüş. İrfan Vanlı’nın ışıkları oyunun özellikle geçişlerinde büyük bir görev üstleniyor. Karakterlerin iç monologları, zaman ve mekân geçişlerinde ise çok başarılı.

Don Juan rolüyle izleyenlerin huzuruna çıkan Haluk Bilginer’de diğer tüm yan etmenler gibi sade bir oyunculukla oyunun özüne ve demecine uygun hareket ediyor. Don Juan’ın karakterine uygun ruh halleriyle izleyici bazen rahatsız bazen de memnun ediyor. Oynamaktan çok yaşayarak veriyor yıkılan Don Juan’ı. Duygu geçişleri, bedensel devinimleri ve ses değişimleri ise ustalığına ustalık katıyor.

Oyunun yan rollerinde görev alan Gülen Karaman, Güneş Berberoğlu, Funda İlhan, Zeynep Alkaya, Evrim Alasya, Muharrem Özcan, Umut Temizaş, Seda Türkmen ve Selin Yeninci güçlü bir takım oluşturmuş. Her biri rolleriyle müthiş bir uyum içerisinde. Karakterlerin birbiriyle olan alışverişi de çok uyumlu. Yalnız Ayşegül Ünsal’ın canlandırdığı rahibe karakterinin biraz daha sade oynanması taraftarıyım. Özellikle Funda İlhan’ın çıkardığı karakter tahlili ise onu gecenin en başarılı ismi kılıyor.

Don Juan’ın Gecesi’ni, 16-17-18 Şubat 2012 tarihlerinde Saat 20.30’da Oyun Atölyesi’nde izleyebilirsiniz. İletişim: 0216 345 39 39 / www.oyunatolyesi.com

İhsan Ata
(OYUNUN KÜNYESİ):
Don Juan’ın Gecesi / La Nuit De Valognes
Yazan: Eric- Emmanuel Schmitt
Çeviren: Şehsuvar Aktaş
Yönetmen: Kemal Aydoğan
Sahne Tasarım: Bengi Günay
Müzik: Tolga Çebi
Işık Tasarım: İrfan Vanlı
Rol Dağılımı: Haluk Bilginer, Gülen Karaman, Güneş Berberoğlu, Funda İlhan, Zeynep Alkaya, Evrim Alasya, Muharrem Özcan, Umut Temizaş, Seda Türkmen, Selin Yeninci
---------------------

Don Juan'ın Gecesi

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 513
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sahnedeki Eylemin Sahne Sahne, Şarkı Şarkı Sıraya Konulmuşu: İstanbulname (Üstün Akmen) - 2/3/2012
  • Ne Kadar Yakınlaşırsanız, O Kadar Acı Çekersiniz: Yaklaştıkça (Üstün Akmen) - 2/3/2012
  • Yücel Erten Rejisi ile Brecht: Sezuan'ın İyi İnsanı (İstanbul DT) (Melih Anık) - 2/1/2012
  • Can Baba'ya 85. Doğum Günü Armağanı: Can (Üstün Akmen) - 2/1/2012
  • İnanın Bana, Bu Oyunda Kendinizle Çatışacaksınız: Süpernova (Üstün Akmen) - 2/1/2012
  • Bu Filmi Görmüştüm – Tiyatro Karnaval (Cüneyt İngiz) - 1/31/2012
  • Tiyatro Karnaval-Bu Filmi Görmüştüm (Can Murat Yaşar Şengel) - 1/31/2012
  • Süpernova; Yumrukların Dansı (Rengin Uz) - 1/30/2012
  • Eşeğin Gölgesi - Antalya Devlet Tiyatrosu (Merve Ateş) - 1/30/2012
  • Ramazan'la Jülide - Başkent Tiyatrosu (Füsun Balkaya) - 1/30/2012
  • Don Juan'ın Gecesi'nde Yargılananlar (İhsan Ata) - 1/30/2012
  • Siz Olsanız Ne Yapardınız, Hangi Yolu Seçerdiniz?: Öksüzler (Üstün Akmen) - 1/27/2012
  • İlk İşçi Sınıfı Devletinin Sancılı ve Komik Öyküsü: Ölümüne (Üstün Akmen) - 1/27/2012
  • Bu Filmi Görmüştüm Başlıyorrrrrrrrrrrrr (Ayşe Müge Gerdan) - 1/24/2012
  • Karl Marx Geri Döndü… Marx'ın Dönüşü (İhsan Ata) - 1/24/2012
  • Ortaoyununu Özlemişiz: Kanlı Nigar – Adım Tiyatro (İsmail Can Törtop) - 1/24/2012
  • Tiyatroda Eleştiri - Yazılarımdan Derleme (Melih Anık) - 1/24/2012
  • Çocuk Tiyatrsu Sahneleme Sürecim Üzerine (Rasim Aşın) - 1/23/2012
  • Bana Camdan Bir Hikaye Anlat Berkun Oya (Simge İçen) - 1/23/2012
  • Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları Kuyucak'taydı (Serkan Fırtına) - 1/23/2012
  • Orhan Alkaya Rejisi ile Rosenbergler Ölmemeli'yi (İBBŞT) Yeniden Okumak (Melih Anık) - 1/23/2012
  • Bir Raftan – Bir Sahaftan: Türk Tiyatrosu'nda Komedyanın Evrimi - Gülmenin Oyunsu Özgürlüğü (Kadir Yüksel) - 1/23/2012
  • Guguk Kuşu Tarla Kuşuna Dönüşürse… (İhsan Ata) - 1/19/2012
  • Tomris Oğuzalp Hasta ve Sahipsiz (Üstün Akmen) - 1/19/2012
  • Yargının Siyasallaştığı Ülkede Adalet: ROSENBERGLER ÖLMEMELİ (Üstün Akmen) - 1/19/2012
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda Arabesk Trajedi: Antigone (2012) (Melih Anık) - 1/16/2012
  • İstanbul DT'de Bir Aşk Oyunu: Kendi Kendine Konuşmaktır Aşk (Savaş Aykılıç) - 1/16/2012
  • AKM'yle İlgili Son Kez Yazıyorum! (Arda Aydın) - 1/14/2012
  • Ali Erdoğan Söyleşisi (Meliha Akay) - 1/14/2012
  • UYANIK Sadri Alışık Kültür Merkezi'nin Resimli Serüveni (Melih Anık) - 1/14/2012
  • Melih Anık'ın Çağrısıyla Yaşam Kaya'nın Yazısı Kaldırıldı: SAKM Ucuz Eleştiriye Hayır Dedi (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Çolpan İlhan'a Açık Mektup (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Tiyatro Boğaziçi ile Tarihsel Bir -Seyir- : Eleni'den Mektuplar (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Karanlığa Karşı Sanat Cephesi Çağrıma Yanıt Verdi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Bir Tiyatro Resitali: Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Vahşetten Can Acıtıcı, Can Alıcı Doğru Bir Kesit: DİSKO 5NO'LU (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Yücel Erten -Barış- adlı oyun ile Ankara'da (Füsun Balkaya) - 1/12/2012
  • Üstün Akmen Söyleşisi - Egemen Kültüre Karşı Yeni Bir Tiyatro Anlayışına Gereksinim Var (Gamze Akdemir) - 1/12/2012
  • Stanislavski ile Yapılan Kurgusal Bir Röportaj - 2 (Erkan Küçük) - 1/11/2012
  • Şakayla Söyler (ama doğruyu söyler) Haldun Taner (Rengin Uz) - 1/11/2012
  • Yaşam Kaya'nın Keşanlı Ali Destanı ile ilgili yazısına Melih Anık'tan büyük tepki (Melih Anık) - 1/10/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..