| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Onca Yoksulluk Varken
Metin Boran



Tiyatro Kare, Fransız Yazar Romain Gary’nin, Emile Ajar takma adıyla yazdığı daha önce filme de alınmış olan romanı Onca Yoksulluk Varken’i aynı adla oyunlaştırarak sahneye taşıdı. Geçtiğimiz haftalarda basın galası yapılan oyunun uyarlama ve yönetmenliğini Nedim Saban yapıyor. Bu arada yazara ilişkin ilginç bir not düşmek gerekiyor. Yazar Romain Gary, Fransa’nın en prestijli edebiyat ödülü olan ‘Goncourt Ödülü’nü daha önce alıyor ancak ödüllü edebiyatçı kimliğinin bilinmesini istemediğinden romanı Emile Ajar müstear ismiyle yazıyor ve Goncout’u bir kez daha kazanıyor.

Onca Yoksulluk Varken 1970’li yıllarda Paris’te fahişeler, transeksüeller ve öteki konumuna itilerek toplumsal hayattan izole edilmişlerin yaşadığı bir semtte geçer. İkinci dünya savaşı yıllarında Almanya’daki Auschwitz trajedisinden sonra Paris’e gelen Yahudi asıllı Madam Rosa (Rüçhan Çalışkur) fahişelik yaparak hayatını kazanır. Yaşlandığında ise kendisi gibi fahişe olan kadınların çocuklarını yetiştirmek üzere evini bu çocuklara açar. Ancak Madam Rosa büyük bir olgunlukla çocukları kendi mensup oldukları dinin kurallarına göre yetiştirir. Muhammet (romandaki adıyla Momo) Arap kökenli Müslüman asıllı bir çocuktur, babası (Halit Karata), fahişelik yapan annesini öldürmüş ve Muhammet babası tarafından bir belge karşılığında Madam Rosa’nın evine bırakılmıştır. Madam Rosa ile büyüme sürecindeki Momo’nun ilişkisi kültür ve inanç farklılığına rağmen ideal bir arkadaşlığa dönüşür. Aralarındaki doğuştan getirdikleri farklı aidiyetler onların iletişimlerini, birlikte yaşamalarını, aynı çatı altında yaşamalarını engellemez. Romanın sonunda Momo’nun babası mahpushaneden çıkar ve çocuğunu almaya gelir Momo artık 14 yaşına gelmiştir… Romanın özeti kısaca böyle.

Uyarlamayı yapan Nedim Saban romanda gelişen olayları olduğu gibi sahneye aktarıyor ancak oyunu günümüz toplumsal ve politik değerleri üzerinden anlatmayı tercih ederek etnik ve kültürel farklılıklar, kimlik arayışı ve hoşgörü temelleri üzerine çekerek, kendine has bir kurgu ile romanı oyunlaştırarak sahneye getiriyor. Oyun, günümüz insanı değerlerine eleştirel bir gözle bakarak sahne ‘68 kuşağının temel sloganlarının perdeye yazılması ile başlıyor. Sahne önü beyaz bir perde duvar görünümünde tasarlanarak olaylar bugüne taşınıyor ve duvarda şu sloganlar okunuyor; “Kahrolsun Faşizm”, “Yankee Go Home” “Fuck the Money”, “Liberte, egalite, fraternite” gibi sloganlarla günümüz gerçekliği politik bir dille imleniyor. Bu duvarın önünde artık büyük bir delikanlı olan Muhammet ve mahalleli bir genç (Soner Ansal) karşılaşırlar ve küçük bir çatışmaya girerler. Bu sahne Nedim Saban’ın oyunu günümüze taşıdığı ve sonradan eklenen bir oyundur.

Yönetmen Nedim Saban sahne yorumunda, oyuna, öyküyü birlikte yaşayan Muhammet (Gökçer Genç) ve Madam Rosa’nın tanıklığında anlatarak başlıyor. Yorumunda, barış, kardeşlik ve birlikte yaşama kültürü gibi evrensel değerleri öne çıkaran Yönetmen Saban, sahnede özellikle Madam Rosa’nın insani değerleri içselleştirmiş, samimi ve ideal bir kadın ve iyi bir anne, ve hümanist bir insan olma haline özel bir vurgu yapıyor.

Sahnelemede oyuncuların vasat performansı oyunun özünden ve felsefi derinliğinden zaman zaman uzaklaştırıyor seyirciyi. Oyunun akışında oyuncuların ses ve hareket uyumu kimi sahnelerde bozuluyor ve oyuncular birbirinden farklı iniş çıkışlarla öyküyü anlatıyor ancak bu uyumsuzluk metnin dramatik yapısına hem de yönetmenin reji konseptine aykırılık içeriyor. Oyunda Özhan Özdil’in dekor tasarımı Madam Rosa’nın yoksul evini gerçeğe yatkın bir yorumla seyirci karşısına çıkarıyor. Deneyimli Işık Tasarımcısı Kemal Yiğitcan’ın ışık yorumu oyuna özel bir renk katıyor.

Tiyatro Kare ve Nedim Saban Avrupa’yı kuşatan ırkçı ve milliyetçi hatta şoven dille üretilen siyasetlerin insanları ve toplumları birbirinden uzaklaştırdığı ve husumeti artırdığı bir dönemde Onca Yoksulluk Varken gibi derinlikli ve hâlâ güncel bir sorunsalı sahnede tartışmaya bir kez daha açması, sorumlu sanatçı duyarlılığı açısından önemli bir çalışma olarak ramp ışıklarında yerini alıyor.

Metin Boran

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 232
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya)
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Vefa Arıyor(d)um… (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/17/2012
  • Sıkıntılı Bir Oyun: Yanık (İstanbul DT) (Melih Anık) - 4/17/2012
  • Rengin Uz, Şehir Tiyatroları'na yapılan müdahaleyi yazdı (Rengin Uz) - 4/14/2012
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/14/2012
  • Neruda'ya Güzelleme: Ateşli Sabır(İBBŞT) (Melih Anık) - 4/12/2012
  • Yalıtım Sarmalında Kendini Yok Eden İnsanlığın Öyküsü: İzole (Üstün Akmen) - 4/12/2012
  • Çok Katmanlı Bir Aile Dramı: Limonata (Üstün Akmen) - 4/12/2012
  • Bu -Otobüs- Türkiye'dir (Metin Boran) - 4/10/2012
  • Sözleşme'den Geriye Kalanlar... (İhsan Ata) - 4/10/2012
  • Afife Tiyatro Ödülleri'nin Matematiği (2012) (Melih Anık) - 4/5/2012
  • Onca Yoksulluk Varken (Metin Boran) - 4/4/2012
  • Kafesten bir kuş uçtu (Guguk Kuşu) (Hayati Asılyazıcı) - 4/4/2012
  • İnsanlar Binmişler Bir Alamete, Gidiyorlar Kıyamete: Otobüs (Üstün Akmen) - 4/4/2012
  • SANATI ANLAMAK - …izmler - Stephen LITTLE (Serkan Fırtına) - 4/4/2012
  • Arda Aydın'dan Afife Tiyatro Ödüllerine Sert Eleştiri (Arda Aydın) - 4/3/2012
  • Melih Anık'ın Afife Tiyatro Ödülleri tartışması ile ilgili yazısı (Melih Anık) - 4/3/2012
  • Yiğit Sertdemir'den Bir Yumruk: Gerçek Hayattan Alınmıştır (Melih Anık) - 4/2/2012
  • Anita'nın Aşkı veya Antigone Newyork'ta (Savaş Aykılıç) - 4/2/2012
  • Uyanın Artık, Uyanın! - Polat Alemdar Kıbrıs'ın Tanıtım Elçisi Olabilir mi? (Hüseyin Köroğlu) - 3/30/2012
  • Mehmet Akan'ın Hikaye-i Mahmudbedreddin Oyunu Üzerine... (Erkan Küçük) - 3/28/2012
  • O, Bir Kadın Duyarlılığıyla Cumartesi Annesidir: Antigone (Üstün Akmen) - 3/28/2012
  • Sıcağı Sıcağına: Mimesis-Tiyatroda Eleştiri Panelinin Ardından (Melih Anık) - 3/27/2012
  • Siluet, Güneş, Ritüel, Bir Buket Lale, -Gölge- ve 27 Mart 2012 (Can Murat Yaşar Şengel) - 3/27/2012
  • Şimdi Brecht Zamanı (Metin Boran) - 3/26/2012
  • 27 Mart İçin Bir Rüya… (Melih Anık) - 3/26/2012
  • Tiyatroda Psikanaliz : Günlük -M- Sırlar (İBBŞT) (Melih Anık) - 3/26/2012
  • 12 Taksitte Tiyatro Günü Yazısı (Nedim Saban) - 3/26/2012
  • Televizyon Kumandaları Bize Kumanda Etmemeli: Canlı Yayın (Üstün Akmen) - 3/21/2012
  • Poyrazoğlu, Başınıza Aşk Düşmesini Diliyor: Beni Yeniden Sev (Üstün Akmen) - 3/21/2012
  • Bilin: Halkın Ekmeğidir Adalet - Ben Bertolt Brecht (Rengin Uz) - 3/19/2012
  • KaST'ta Masanın Altında (Roland Topor) (Melih Anık) - 3/19/2012
  • Köpek Olsam… (Nedim Saban) - 3/19/2012
  • Suçlusun, Görevini Yerine Getirmedin Sen! - Arka Bahçe (Hüseyin Köroğlu) - 3/19/2012
  • Şakayla Söyler Haldun Taner (Cüneyt İngiz) - 3/19/2012
  • Aman Dikkat Av Mevsimi -Ava Giden Avlanır- (Cüneyt İngiz) - 3/16/2012
  • Sahibinin Sesinden Eski Bir Plak (Meliha Akay) - 3/9/2012
  • BALKON. Vişneçürüğü Renginde (Gülin Dede Tekin) - 3/7/2012
  • Biz sizler için öldük, ülkemiz için değil! (Yurdagül Yurtseven) - 3/7/2012
  • Tanrı, Kullarına Ankara'da Mozart ile Ulaşıyor: Don Giovanni (Üstün Akmen) - 3/7/2012
  • Gogol'un Palto'su Eskişehir'de Bulundu! (Füsun Balkaya) - 3/5/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    5 Kasım'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Şehir Tiyatroları, Özel Tiyatrolara Kasım Ayında da Sahnelerinde Yer Veriyor
    oyun atölyesi'nde yeni sezon başlıyor...

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |