| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Güzelim, güzelsin, güzel! (Çirkin Oyunu Eleştirisi)
Rengin Uz




İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda perde açan Alman yazar Marius von Mayenburg’un ‘ ‘Çirkin’adlı oyunu, çağdaş insanın güzellik tutkusuna, estetik çılgınlığına, kapitalist sistemin acımasızlığına ve giderek aynılaşan insanın trajik komik durumuna ayna tutuyor.

Çalıştığı şirkette, yüksek voltaj konnektörü icat eden Lette, tanıtım gezisine kendisinin değil de teknisyen olan yardımcısının gideceğini öğrenince haklı olarak nedenini merak eder. Patronundan gelen yanıtla, tüm yaşamı değişecektir: ‘Sen çok güzel bir insansın ama yüzün çirkin! Ve bu çirkinlikle de müşterinin karşısına çıkıp bir şey satman olanaksız!’ Yüzünün doğal bir afet gibi olduğunu bir kez de karısından duyan Lette için tek çıkar yol vardır: estetik ameliyatla daha güzel bir yüze kavuşmak. Kendi isteğiyle yüzünden vazgeçer. Estetik ameliyattan sonra herkesin gıpta ettiği ‘Güzel’ bir yüze sahiptir artık. Eski yüzüyle birlikte eski niteliklerini de kaybetmiştir, o artık tam bir narsisttir. Ancak bu yeni yüzle gelen yeni hayat Lette’nin sonu olacaktır. Çünkü Lette artık bir tane değildir, onu kıskanan diğer erkeklerde aynı ameliyatla güzelleşmiştir, kendi yardımcısı dahil bir sürü Lette vardır artık çevresinde…Ve bunun geri dönüşü yoktur.

‘The Ugly One / Çirkin, Alman yazar Marius von Mayenburg’un oyunu. Yazar, Almanya’nın en saygın dergisi olan Theaterheute’nin eleştirmenleri tarafından 1999’un yükselen yazarı olarak nitelendirilmiş. Eserleri 30 dile çevrilen 40 yaşındaki yazarın ‘Çirkin’ oyunu dünya prömiyeri yapıyor. Çirkin’de, iş dünyasına, kapitalist sisteme, modern insanın güzellik kavramının esiri olmasına eleştiri getiriyor. Her şeyin imaja dayanması, yüzleri, bakışları, burunları, elmacık kemikleri, saç modelleri ile aynılaşıp sıradanlaşan insanların bir tane olamama hali, güzellik takıntısı ile estetik cerrahinin geldiği çılgın nokta mercek altına alınıyor.

Çarpıcı ve eğlenceli
Modern dünyada dönen iktidar savaşlarını, rekabeti, güzellik ve estetik kavramının günümüzde nasıl pompalandığını iyi kavrayan yazar, ‘Çirkin’ de, her şeyin nasıl da görüntüden ibaret olduğunu vurucu ama bir o kadar da eğlenceli biçimde aktarıyor. Bu aktarımda, oyunun yönetmeni Metin Belgin’e önemli iş düşmüş, o da bunun altından başarıyla kalkmış. Pekala sıkıcı da olabilecek bu ‘güzellik-çirkinlik’ yüzleşmesini son derece dinamik ve akıcı bir reji ile, modern bir ortaoyunu üslubunda, eğlenceli hale getirmiş. Dört oyuncu sekiz rol üstleniyor ve oyunun ruhuna uygun olarak hiçbir kostüm veya aksesuar değişimi yapılmıyor. Oyuncu doğrudan, yeni repliğiyle, sahne arkasından gelip- ışık oyunlarının (Işık tasarımı Önder Ay) da desteğiyle- bambaşka bir rol kişisi olarak devam ediyor. Lette’nin başta çirkin olduğuna ve estetik ameliyattan sonra güzelleştiğine nasıl ikna oluyorsak, birdenbire patronun estetik cerraha dönüşmesini, Lette’nin karısı Fanny’nin kendisinden 40 yaş büyük, estetik mucizesi şen şakrak bir kadın kimliğine bürünmesini, teknisyenin, eşcinsel bir genç olarak oyunu sürdürmesini kabulleniyoruz. Tiyatronun sihirli gücü sen çok yaşa!

Selen Korad Birkiye’nin dramaturgluğunu üstlendiği oyunda, Metin Belgin, kendisine her anlamda katkı sağlayan oyuncularla çalışmış. Geçtiğimiz sezon, Gyula Hay’ın ‘At’ oyununda izleyip, adını bir kenara not ettiğim Tolga Evren, çok sağlam bir oyuncu. Bir kez daha hayran kaldım. Hani gözünü alamadan seyretmek denir ya, aynen öyle bir duyguyla seyrettim ve alkışladım bu genç aktörü. Sahnede, tamamen aynı fizikte kalarak, önce çirkin olup, ameliyat sonrası güzelleşip bambaşka bir havaya girdiğine bize inandırmakla kalmadı, dışı güzelleşirken içinin nasıl çürüdüğünü, nasıl bir benlik parçalanması yaşadığını da hissettirdi. Ben hissettim! Çirkinlik- güzellik kavramının yüzleşmesi Lette’nin kendi kendisiyle yüzleşmesine dönerken, finalde Tolga Evren abartısız ama son derece etkileyici oyunculuğuyla unutulmayacak bir kompozisyona imza attı. Simay Tuna ve Nişan Şirinyan’ı hiçbir oyunda vasat görmedim, burada da yılların deneyimini konuşturuyorlar. Lette’nin yardımcısı Karlmann’da Şamil Kafkas’ın komediye yatkınlığı oyunculuğundaki ayrıntılarda kendini hemen belli ediyor. Çirkin’in dekor ve kostüm tasarımını yapan Medine Yavuz Almaç da kutluyorum. Oyunculara hızlı hareket kabiliyeti sağlayan sade ve modern dekoru için. Keşke Marius von Mayenburg, galaya gelseydi de oyununun bizim sanatçılarımızla nasıl değer kazandığını görseydi. Geç değil! Çirkin nasıl olsa birkaç sezon daha devam eder.

Tek ve biricik olma özgünlüğünü seçmek yerine, toplumda saygınlık kazanmak adına, aynılaşarak, bir diğerine benzeyip sıradanlaşmak …İşte kapitalist sistemde, insanoğlunun, onu var eden tüm manevi değerlerden, güzelliklerden uzaklaşarak düştüğü tuzak…’Çirkin’, zekice yazılmış, iyi çevrilmiş (Serdar Biliş), ustaca yönetilmiş, başka Tolga Evren olmak üzere kadrosu ile göz dolduran her yönüyle seyre değer bir kara komedi.

Rengin Uz

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Çirkin
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 444
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Anlatacak bir hikayen varsa… (Toplu Hikayeler - Kent Oyuncuları) (Rengin Uz) - 1/2/2013
  • Antigone2012 Güzellemesi (İhsan Ata) - 1/2/2013
  • Sumru Yavrucuk Resitali: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Üstün Akmen) - 1/2/2013
  • Samsun Düşevi Oyuncuları 15. Yılını Tamamladı: Sarı Köpek (Üstün Akmen) - 12/26/2012
  • Bir Ailenin Hesaplaşma Dolu Vedası: Babamın Cesetleri (Simge İçen) - 12/22/2012
  • Akdeniz'de Astral Seyahat: Ruhlar Gelirse (Merve Ateş) - 12/22/2012
  • Aristophanes Hakkında Uluslar Arası Sahne Projesi (İlkay Sevgi) - 12/21/2012
  • İki Sığıntının Hikâyesi… (İhsan Ata) - 12/21/2012
  • Birlikte Yaşatılmamanın Sonu: Ah Smyrna'm, Güzel İzmir'im (Üstün Akmen) - 12/20/2012
  • Aşk: Suç, Cezası: Sonsuz Ayrılık (Mı Olmalı?) (Deniz Zengin) - 12/20/2012
  • Güzelim, güzelsin, güzel! (Çirkin Oyunu Eleştirisi) (Rengin Uz) - 12/19/2012
  • Kırbacını Kendine Doğrultan Bir Kadın: Matmazel Julie (Cansu Karagül) - 12/17/2012
  • -Aşkın Sıradanlığı- ve Kiraya Vermek İçin Dükkan Almak İsteyen Kibar Hanımlar (Murat Örem) - 12/13/2012
  • Mücap Ofluoğlu Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 12/11/2012
  • Kitap İncelemesi: Sanat ve Propaganda (Toby Clark) (Serkan Fırtına) - 12/10/2012
  • Kurnazlar, fevriler, akıl yoksunu ve zalimler (Nevzat Süs) - 12/10/2012
  • Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan) (İhsan Ata) - 12/10/2012
  • Kalplere Fısıldayan Adam: Robert Redford (Rengin Uz) - 12/10/2012
  • Kaygısızların Plaj Sefası! (Newton Bilgisayardan Ne Anlar?) (Rengin Uz) - 12/3/2012
  • Sanat Sanat İçin Midir? (Cüneyt İngiz) - 12/3/2012
  • Müsahipzade, Sivas Devlet Tiyatrosu'nda: İstanbul Efendisi (Üstün Akmen) - 11/28/2012
  • Bir hayat bir oyun (Aşk Hastası) (Metin Boran) - 11/27/2012
  • Tanışma Yazısı (Arif Arı) - 11/27/2012
  • Bu Oyun, Zırvanın Zirvesi Bir Oyun Mu, Yoksa...: İki Kişilik Bir Oyun (Üstün Akmen) - 11/26/2012
  • Uy, ya da Öl (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2012
  • Bugünün Hedda Gabler'i… (İhsan Ata) - 11/26/2012
  • Birileri Bizi Yiyor (BBY) (Nevzat Süs) - 11/22/2012
  • Craft Tiyatro'dan Uğrak Yeri (Rengin Uz) - 11/22/2012
  • Tiyatro Zehirlenmelerinde Kullanılmak İçin Evde Yapılacak Ballı İksir Formülleri (Murat Örem) - 11/22/2012
  • Kerem Güney İçin Güneşli Bir Sonbahar / Kış Yazısı (Murat Örem) - 11/20/2012
  • Kocaeli Şehir Tiyatrosu'nun 16.Sezonunda Kral Lear (İhsan Ata) - 11/20/2012
  • Ibsen'den Bir Anti-Kahraman Öyküsü: Hedda Gabler (Üstün Akmen) - 11/15/2012
  • Huzur Sokağı'nın Emine Erdoğanlı Galasından İzlenimler (Nedim Saban) (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Nedim Saban, Huzur Sokağı Oyununu Değerlendirdi (Nedim Saban) - 11/15/2012
  • Tiyatronun Sorunu, Sadece Tiyatrocunun Sorunu Mu (Özer Arslanpay) - 11/12/2012
  • Antigone; Tiyatroda Bir Doruk, Dorukta Bir Tiyatro! (Savaş Aykılıç) - 11/9/2012
  • Tiyatromuza yeni bir yıldız mı doğuyor ne: Aşkın Sıradanlığı (Üstün Akmen) - 11/7/2012
  • Nora'nın Öyküsü İzmir Devlet Tiyatrosu'nda: Bir Bebek Evi (Üstün Akmen) - 10/31/2012
  • Özelleştirmeyi ve grevi anlatan oyun Dar Ayakkabı İle Yaşamak (Hayati Asılyazıcı) - 10/29/2012
  • İzmir Devlet Tiyatrosu'nda İzleyemediğim Oyun: Bağdat Hatun (Üstün Akmen) - 10/25/2012
  • Ödipus Şehre İndi! (İhsan Ata) - 10/23/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    15 Eylül'den itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi
    2. Maltepe Uluslararası Tiyatro Festivali Başlıyor

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |