| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ekonomi Tıkırında. O Halde?: Küçük Adam Ne Oldu Sana?
Üstün Akmen



“Küçük Adam Ne Oldu Sana-Kleiner Mann Was Nun”, kendilerine üç kişilik küçük bir dünya kurmak amacıyla, yaptığı herhamlede umutları biraz daha tükenen, ama hep debelenen, yönsüz, iradesiz, sessiz, şaşkın, kırgın “küçük adam” Pinneberg’in öyküsü…

Hans Fallada (1893-1947)’nın 1932’de Hitler’in Hitler olmaya başladığı günlerde yazdığı romanından (Bkz: Senar Yıldız Çevirisi-Oda Yayınları Roman Dizisi-2003) Yılmaz Onay’ın dilimize kazandırıp sahneye uyarladığı bu eser, değişime ısrarla karşı koyan değişmezlerin her dönem varoluşlarını konu edinmekte.

“Küçük Adam Ne Oldu Sana”, Sadri Alışık Tiyatrosu tarafından sahnelenmekte ve de ibretle izlenilmekte...

ERDENK’İN YORUMU
Yılmaz Onay’ın (yanılmıyorsam) 1980-1981 sezonunda Ankara Sanat Tiyatrosu (AST)’unda zengin bir revüyü esas alarak, 2001-2002 sezonundaysa İstanbul Devlet Tiyatrosu (İDT)’nda kabare biçemi içinde büyük bir başarıyla sahneye taşıdığı oyunu, bu kere de Barış Erdenk kabare olarak yorumlamış. Ayakta kalabilmeyi başarabilmiş bir kabarede oynanan oyun olarak sunulan, bir anlamda “oyun içinde oyun kurgusu” içinde yazılan eser, Yılmaz Onay’ın pırıl Türkçesiyle dilimize kazandırılmış.

1932 yılında Hitler’in Hitler olmaya başladığı günlerde kaleme alınmış olan bu oyunda Almanya’nın iki dünya savaşı arasında yaşadığı ağır çöküntü, büyük ekonomik krizler, krize dayanıklı kerizler, kemerlere açılan yeni delikler, “istihdam tasarrufu” politikaları, bilinçsiz orta sınıfın simgesi Küçük Adam karakterinin aracılığı ve tüm evrensel boyutlarıyla seyirciye aktarılmış.

GULİYEV’İN MÜZİĞİ
Diğer taraftan, oyuncular/dansçılar, Erdenk’in sağladığı dinamik sahne yapısı içinde yüklendikleri görevleri doğrusu kusursuza yakın bir başarıyla yerine getirmiş. Koreograf Sibel Erdenk; dansların figürlerini, adımlarını, dansçılarının mimiklerini, tüm vücut ve kol hareketlerini fevkalade incelikli biçimde hayata geçirirken, Prof. Dr. Cevanşir Guliyev’in müziği, on yıl önceki İDT yapımında Nurettin Özsuca’nın çok beğenilen çalışmasının hiç de altına inmemiş; danslarla ve oyunla da gayet güzel birleşmiş.

DEKOR, KOSTÜM, IŞIK
Aytuğ Dereli, çok tablolu sahne düzenine uygun işlevsel sayılabilecek bir dekor tasarlamış, ama o kocaman vagonun işlevini belirtememiş. Dereli, acaba 1941 yılında II. Dünya Savaşı’nın zorunlu çalışma ve imha kampı Auschwitz’e gidileceğini mi işaret etmek istemiş, bilemem! Eğer öyleyse, (ben doğru söylerim) bu algısı seyirciye geçmemiş. Funda Sarı-Serra Kefeli ikilisi eseri iyi incelemiş, 1930’lu yıllara özgü giysi ve saç modellerini iyi saptamış. Işık Tasarımcısı Cengiz Özdemir, oyuncuların yüzlerindeki hatların, detayların daha rahat görülebilmesini sağlayan dereceli ışık kullanmaktan (Örnek: Marangoz’un Evi Tabloları) nedense kaçınmış, ama makyaj-ışık, kostüm-ışık bağlantılarındaki dengede başarıyı sağlamış.

GÜLSEN TUNCER’İN OYUNCULUĞU
Öte yandan, usta oyuncu Gülsen Tuncer; Emma’nın Annesi’nde, Pinneberg’in Annesi’nde ve Spanfuss’da jestsellikleri, sesi, konuşma ve oyun ritimleriyle oyuna ciddi anlamda renk katıyor. Metin Büktel’e, Emma’nın Babası’nda ve Mobilyacı’da değil, ama Kleinholz’da “mış gibi” yapmanın ve duygulanımlarını soğukkanlılıkla üretmenin de çok önemli olduğunu anımsatarak; duygulanımlarını seyirciye okutamamasının abartılı oyunculuğundan kaynaklandığını kulağına fısıldamam gerekiyor. Eser Karadil’e, performansını çok sınırlı özellikler halinde parçaladığını, böyle olunca can verdiği bazı karakterin (örneğin Schulz) bütünlüğünün gözden yiyip gittiğini söylemem farz oluyor. Ayhan Anıl içinse, Lauterbach ve Lehmann karakterlerini bir dizi kesintisiz bağımsız süreçten türettiğini sevdiğimi açık yüreklilikle itiraf ederken; Yiğit Pakmen’i, bulunduğu bütün tablolarda sesinin perdesizleşmemesiyle dikkat çekmesini oyun süresince övüşüm içime siniyor.

Sinem Erten’in, Cem Güler’in, Ece Müderrisoğlu’nun Engin Demircioğlu’nun, Utku Demirkaya’nın, Arzu Kaya Hazman’ın, Elif Çakman’ın, Özlem Özkoşar’ın ve Sevda Can’ın birer birer ve hep beraber ellerinden geleni, yeteneklerinin ve deneyimlerinin elverdiği ölçüde, özverilerini de ortaya koyarak yapmaları, içime gerçekten mutluluk salgılatıyor.

SONGÜL ÖDEN DENİLEN SAHNE ŞEYTANI
Önceki oyunlarından bu yana içimde pamuklara sararak sakladığım Deniz Celiloğlu, bu kere de hareket, yüz ve sese ilişkin belirtkelerinin hangi ölçeğe sahip olduğunu ve seyircinin onlara hangi anlamlamaları (gösterenden gösterilene ya da gösterilenden gösterene geçişte sağlanan durumları) yöneltmesi gerekeceğini bilerek Pinneberg karakterini çiziyor.

Songül Öden ise, oyunculuğuna dans yeteneğini ve mükemmel ritim duygusunu da ekleyerek duygulanımlarının iç hâkimiyetinden çok, yorumladığı duygulanımların seyirci tarafından okunabilmesini sağlarken; dilin şiirselliğinin bilincinde, vurgulara fevkalade dikkat ederek, izleyeni ciddi anlamda heyecanlandıran bir oyun veriyor.

Kısacası, küçük adam da olsanız, büyük adam da olsanız, “Küçük Adam Ne Oldu Sana”yı Songül Öden için dahi olsa mutlaka izlemeniz gerekiyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 578
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Efe Ünal Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/24/2013
  • Mutfakta Neler Oluyor? (Nedim Saban) - 1/23/2013
  • Tiyatroyu ve Edebiyatı Birlikte Sevenler İçin: Toplu Hikayeler (Üstün Akmen) - 1/23/2013
  • Berksoy'dan Nâzım'a Doğum Günü Armağanı: Jokond İle Si-Ya-U (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Taş Plak Sesli Sema, CRR'de Ninni Söyledi (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Ayıp Ettik! - İstanbul Komedi Tiyatrosu (Yurdagül Yurtseven) - 1/21/2013
  • Kendinden Laik Ülke Pinima'da Yaşananlar: Mi Minör (Üstün Akmen) - 1/18/2013
  • Vasıf Öngören'e saygı duruşu: Ne gör ne işit ne söyle! (Zengin Mutfağı) (Rengin Uz) - 1/18/2013
  • Arda Aydın, Yaşam Kaya'nın Hamlet Eleştirisini Eleştirdi (Arda Aydın) - 1/16/2013
  • İzleyicide Stendal Sendromu yaratan bir dram: Anne ve Babalar İçin Cinsel Bozukluklar Rehberi (İhsan Ata) - 1/9/2013
  • Ekonomi Tıkırında. O Halde?: Küçük Adam Ne Oldu Sana? (Üstün Akmen) - 1/9/2013
  • Roma Operası'nda Politika ve Aşk: Simon Boccanegra (Üstün Akmen) - 1/7/2013
  • Bırak Da Resim İşini Görsün (Kırmızı Oyunu Eleştirisi) (Arıza Baykuşlar) - 1/2/2013
  • Anlatacak bir hikayen varsa… (Toplu Hikayeler - Kent Oyuncuları) (Rengin Uz) - 1/2/2013
  • Antigone2012 Güzellemesi (İhsan Ata) - 1/2/2013
  • Sumru Yavrucuk Resitali: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Üstün Akmen) - 1/2/2013
  • Samsun Düşevi Oyuncuları 15. Yılını Tamamladı: Sarı Köpek (Üstün Akmen) - 12/26/2012
  • Bir Ailenin Hesaplaşma Dolu Vedası: Babamın Cesetleri (Simge İçen) - 12/22/2012
  • Akdeniz'de Astral Seyahat: Ruhlar Gelirse (Merve Ateş) - 12/22/2012
  • Aristophanes Hakkında Uluslar Arası Sahne Projesi (İlkay Sevgi) - 12/21/2012
  • İki Sığıntının Hikâyesi… (İhsan Ata) - 12/21/2012
  • Birlikte Yaşatılmamanın Sonu: Ah Smyrna'm, Güzel İzmir'im (Üstün Akmen) - 12/20/2012
  • Aşk: Suç, Cezası: Sonsuz Ayrılık (Mı Olmalı?) (Deniz Zengin) - 12/20/2012
  • Güzelim, güzelsin, güzel! (Çirkin Oyunu Eleştirisi) (Rengin Uz) - 12/19/2012
  • Kırbacını Kendine Doğrultan Bir Kadın: Matmazel Julie (Cansu Karagül) - 12/17/2012
  • -Aşkın Sıradanlığı- ve Kiraya Vermek İçin Dükkan Almak İsteyen Kibar Hanımlar (Murat Örem) - 12/13/2012
  • Mücap Ofluoğlu Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 12/11/2012
  • Kitap İncelemesi: Sanat ve Propaganda (Toby Clark) (Serkan Fırtına) - 12/10/2012
  • Kurnazlar, fevriler, akıl yoksunu ve zalimler (Nevzat Süs) - 12/10/2012
  • Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan) (İhsan Ata) - 12/10/2012
  • Kalplere Fısıldayan Adam: Robert Redford (Rengin Uz) - 12/10/2012
  • Kaygısızların Plaj Sefası! (Newton Bilgisayardan Ne Anlar?) (Rengin Uz) - 12/3/2012
  • Sanat Sanat İçin Midir? (Cüneyt İngiz) - 12/3/2012
  • Müsahipzade, Sivas Devlet Tiyatrosu'nda: İstanbul Efendisi (Üstün Akmen) - 11/28/2012
  • Bir hayat bir oyun (Aşk Hastası) (Metin Boran) - 11/27/2012
  • Tanışma Yazısı (Arif Arı) - 11/27/2012
  • Bu Oyun, Zırvanın Zirvesi Bir Oyun Mu, Yoksa...: İki Kişilik Bir Oyun (Üstün Akmen) - 11/26/2012
  • Uy, ya da Öl (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2012
  • Bugünün Hedda Gabler'i… (İhsan Ata) - 11/26/2012
  • Birileri Bizi Yiyor (BBY) (Nevzat Süs) - 11/22/2012
  • Craft Tiyatro'dan Uğrak Yeri (Rengin Uz) - 11/22/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |