| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Karşılaşmalar - Tiyatro Öteki Hayatlar
Üstün Akmen



PELİN DOĞRU ADLI BİR YETENEKLE TANIŞTIĞIM GECE : KARŞILAŞTIRMALAR
 

Tiyatro Öteki Hayatlar’ın kurulduğunu duymuştum da, hangi oyunu oynadıklarını, nerede oynadıklarını bilmiyordum. Geçenlerde Afife Tiyatro Ödülleri Oylama Kurulu Üyesi Güneri (Artunkal) Ağabeyim: “Bana telefon edip çağrı yaptılar, oyunlarına gideceğim” dedi. Ben de takıldım peşine.

 

Vallahi, bana çağrı yapmadılar. İşte öylesine, kendiliğimden gidiverdim.

 

BİR TİYATRO TUTKUNU: CAN UTKU

Tiyatro Öteki Hayatlar’ın kurucusu H. Can Utku’nun tiyatro serüveni, 1999 yılında, Uluslararası İlişkiler Bölümü ikinci sınıfında okumakta olduğu Galatasaray Üniversitesi’nin tiyatro topluluğuna katılmasıyla başlamış. Galatasaray Üniversitesi Tiyatro Topluluğu’nun resmi olmayan mezunlar kolu olarak, geçen sezonun başında Tiyatro Öteki Hayatlar’ı kurmuşlar. Yani, şimdilerde ikinci sezonlarını yaşıyorlar. Daha çok yeni bir oluşum. Üniversite tiyatrosunda edindikleri amatör ruhu koruyarak,  profesyonel koşullar altında bir tiyatro arayışına dalmışlar. H. Can Utku’nun yazıp yönettiği “Öteki” ve “Karşılaşmalar”, gene H. Can Utku’nun bu kere Gülçin Kaya ile birlikte yazıp yönettikleri “Yalnızlık Oyunları” başlıklı dramaları, dönüşümlü olarak Oyuncular Kahvesi – Cem Safran Sahnesi’nde sahnelenmekte.

 

OYUNUN KONUSU

Biz o akşam “Karşılaşmalar”ı izledik. Bir pazar sabahı, aynı apartmanın üç farklı dairesinde yaşanan birbirinden bağımsız üç ayrı öyküyü anlatıyordu H. Can Utku’nun metni.  Daha doğrusu, ikili ilişkilerde üçüncü kişi faktörü üzerine üç çeşitleme de denilebilirdi metni özetlemek için. Oyundan hemen sonra sorsanız, aynı temanın değişik boyutlarında dönenen üç ayrı kısa oyun olarak da tanımlayabilirdim.

 

Seyrettik. Yazar, ilişkilerin sözde iki kişilik dünyası, bazen yakın bir arkadaş, bazen bir eski sevgili, bazen ölmüş bir eş tarafından üç kişilik hale gelebiliyor demek istemiş. İstemek, beklemek, sorumluluk, gereklilik, yanlış anlaşılma…

 

YAZAR OLARAK VE YÖNETMEN OLARAK H. CAN UTKU

H. Can Utku’nun Türkçe’sine tümden kötü diyemem. Küçük hatalarına karşın, oldukça akıcı bir dil kullanıyor Utku. Dili giderek içtenleşiyor. İçtenliğini gerekli donanımdan yoksun bırakmaması da alkışa değer doğrusu. Yazmayı sürdürmesini öneriyorum H. Can Uyku’ya, ne olur ne olmaz, ola ki moral bozarım diyerek bu konuyu burada noktalamayı yeğliyorum.

 

Diğer taraftan, H. Can Utku 25-30, 35-45, 65-80 yaşlarındaki karakterlerin birbirleriye rastlaşmalarının öyküsünü sahneye koyarken sahne üstü eylemi iyi düşünmüş diyorum. Oyuncuları yönlendiren dış ses fikri de güzel. “Black out” sıkıcılığını bu yolla engellemiş. Oyunculara yerlerini, birbirlerinden uzaklıklarını, devinimlerinin dozunu, döşemeyle (pavimento), aksesuarla ilişkilerini, konuşmaların hızını, susuşları iyi belletmiş. Yalnız, hani ben olsaydım birinci bölümde dışarıdan gelişte karakterlerden kızın eline bir çanta, bir yelek; erkeğe bir mont verirdim diyeyim. Işığı da karartır, çift içeri girdikten sonra kıza elektrik düğmesini açtırırdım. İkinci bölümde, Kadın’ın ayağına kostümüne daha uygun bir ayakkabı giydirtirdim. Üçüncü bölümde “beyaz örtü” dedirttikten sonra sarı-krem örtü kullanmazdım. Örtünün kenarlarını saçak saçak bırakmaz, birilerine bastırtırdım. Dış sese Kadın için 65, Erkek için 80 yaş tanımlamasını yaptırdıktan sonra Kadın’ı iki büklüm oynatmaz, Erkek’i de o kadar atik kılmazdım. Oyuncu – ışık bağlantısını biraz olsun kurardım. Renk filtreleri kullanır, hiç değilse renk filtrelerini belirlemede bir uzmana danışırdım.

 

OYUNCULARIN İKİSİ DE YETENEK

Oyunculardan Mustafa Eren’e, karakterin davranışındaki çelişkileri ve uç noktaları aramasını ve onları yan yana yerleştirmesini önereceğim. İlk bölümdeki “masum erkek” karakterine can verişindeki anlatım gücünü kutluyorum. Sözleri ve davranışlarıyla kendi fiziksel gerçeklerine dayanan davranışlarını da… Böylece, gerçek duyguların canlanması için bir ortam hazırlamayı başarıyor. Duygular, hareketlerinin partisyonuna ne kadar hâkimse, duyguları o kadar yoğun yaşayacağını da öğrenecek. Mustafa Eren’in niteliği yarattığına tanık olacağım bir oyununu izledikten sonra, kendisine yaratıcı sanatçının varlığından söz edeceğim. O gün geldiğinde anımsatsın bana lütfen.

 

Pelin Doğru’ya gelince, ne yalan söyleyeyim fazla övmekten kaçınacağım. Ne oluuur, ne olmaz!.. Daha çok genç. Ama tiyatro seçici kurullarını uyarmadan da duramıyorum: “İşte size ‘özendirme’ ödülü verebileceğiniz bir genç yetenek” diye buradan bağırıyorum. 

 

YETENEKLİLERDEN BİRİ BİR ADIM ÖNDE

Pelin Doğru, doğrusu Mustafa Eren’den bir iki adım önde. Bir kere çok yetenekli. Sadece üçüncü bölümde 65 yaşındaki Kadın tiplemesini eleştireceğim. Doğrusu gözlem gücünü hiç mi hiç kullanmamış. Role çalışırken kendi kendine sorması gereken o pek yalın ve de bilinen soruları kendine sormamış. Sormamış ve o bölüm olmamış. Yoksa, onun oyunculuğa yatkın bir zekâsı olduğu ilk iki bölümde pekâlâ seziliyor. Bence, yönetmeniyle uzlaşıp o bölümü derhal düzeltmeli.

Onun dışında Pelin Doğru, coşkularını yönetmeyi ve onları okutmayı biliyor. Bu işi ciddi anlamda meslek edinirse, dramatik konumun uyandırdığı ruhsal bir durumu, daha çabuk ve kesin olarak yakalamak amacıyla duyu belleğini nasıl geliştireceğini, “mış “gibi” yapmayı ve duygulanımlarını soğukkanlılıkla üretmeyi, nefesini nasıl kullanacağını da öğrenecek, bilecek, iyice belleyecek Pelin Doğru.

Hay Allah iyiliğini versin Güneri (Artunkal) Ağabey!..

Beni, iyi ki Pelin Doğru ile tanıştırdın yahu! 

Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 246
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Kocaeli üniversitesi tiyatro kulübü (koutik) (Kocaeli) - 1/26/2007
  • CHAMACO (Semaver Kumpanya) - 1/24/2007
  • Trainspotting (Semaver Kumpanya) - 1/24/2007
  • 12. Gece (Semaver Kumpanya) - 1/24/2007
  • Murtaza (Semaver Kumpanya) - 1/24/2007
  • On İkinci Gece - Semaver Kumpanya (Sevda ŞENER - Radikal İki ) - 1/24/2007
  • Bazıları Ne İçin Yazı Yazar? Ya da Tiyatronline editör Faciası (Gökhan Kalınca) - 1/24/2007
  • Günlük Müstehcen Sırlar (Tiyatro Fora) - 1/23/2007
  • Etik İcat Oldu Ahlak Bozuldu (A. Berhan Yılmaz) - 1/22/2007
  • Beyoğlu Sahneleri Gitti/Gidiyor! Alan Yok mu? Tuğba Özay'dan Başka? (Yeşim Özsoy Gülan) - 1/22/2007
  • Karşılaşmalar - Tiyatro Öteki Hayatlar (Üstün Akmen) - 1/19/2007
  • Kozalar - İstanbul Şehir Tiyatroları (Üstün Akmen) - 1/18/2007
  • Yıldızlar Altında Cinayet - İstanbul Şehir Tiyatroları (Kemal Oruç) - 1/18/2007
  • MODİGLİANİ - Derhal sahneden çekilmesi gereken bir oyun (İhsan Ata) - 1/18/2007
  • Gerçekleri saptırmadan irdeleyen yönetmen : Mesut Yüce (Fatma Babuşçu) - 1/18/2007
  • Osmaniye Gençlik Sanat Tiyatrosu - OGSAT (A. Aziz Öktem) - 1/15/2007
  • Yuva - Yeni Kuşak Tiyatro (Üstün Akmen) - 1/15/2007
  • Meşrutiyet’ten Günümüze Adana’da Tiyatro Sanatının Serüveni… (Doç.Dr. Nurhan Tekerek) - 1/15/2007
  • Eleştirmek mi Yoksa Eleştiriyi Eleştirmek mi? (Şekip Taşpınar) - 1/14/2007
  • BARUT FIÇISI - Trabzon Şehir Tiyatroları (Barış Uzun) - 1/14/2007
  • Biz Gençler (Eda Atalay) - 1/14/2007
  • Kaçamak - Tiyatro İstanbul (Üstün Akmen) - 1/14/2007
  • Özkıyım (Bizim Tiyatro ) - 1/14/2007
  • Nathalie (Kenter Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Ayrılık (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Kocasını Pişiren Kadın (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Düğün Şarkısı (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Keşanlı Ali Destanı (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Aşk Delisi (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Bir Efes Masalı (İzmir DT) - 1/13/2007
  • Büyük Aşkların Sonuncusu (İzmir) - 1/13/2007
  • Salıncakta İki Kişi (Profilo Kültür Merkezi) - 1/12/2007
  • Öp Babanın Elini (Gönül Ülkü - Gazanfer Özcan Tiyatrosu) - 1/12/2007
  • Ayıp Ettik (R.E.S.T Oyuncuları ) - 1/12/2007
  • Bir Delinin Hatıra Defteri (Kulis Sanat Evi) - 1/12/2007
  • İstanbul' da Sanatçı Olmak (Engin Alkan) - 1/10/2007
  • Omuzumdaki Melek (Üstün Akmen) - 1/10/2007
  • SİNEKLİDAĞ BURASI … ŞEHRE ÇUKURDAN BAKAR (Nedim Saban) - 1/9/2007
  • Mutlu Günler (Üstün Akmen) - 1/9/2007
  • Hazal Selçuk Röportajı (ADEM DURSUN SÖYLEŞİLERİ) - 1/9/2007
  • BARUT FIÇISI - İstanbul Şehir Tiyatroları (Üstün Akmen) - 1/9/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..