| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra...
Üstün Akmen



Şarkıcı; başı ve göğsü yukarıda, ağzını, dudaklarını ve alnını kasmadan ayakta dimdik ve rahat bir şekilde durdu.

Orkestranın yaptığı kısa bir giriş müziğinin ardından beklenen aryayı söylemeye başladı.

Notalar su gibi akarken, şarkıcının sesi sanki ondan değil de, başka bir yerden geliyor gibiydi.

Suya atılan bir taşın yarattığı ses gibi.

Gözyaşının beyaz bir mermere damlama sesi gibi.

Aryanın sonunda bir alkış tufanı koptu.

Onun sesi de, tanrının insana olağanüstü armağanı olan pek özel bir “enstrüman” niteliğindeydi.

Tiz sesleri kolaylıkla çıkarabilen, çevik kadın sesi koloratur sopranolar gibi…

Duygusal ya da romantik karakterleri canlandıran lirik sopranolar gibi…

Genellikle dramatik karakterleri oynayan dramatik sopranolar gibi…

Çoğunlukla yaşlı kadınları ya da sopranonun rakibini canlandıran mezzosopranolar gibi…

Mezzosopranoyla aynı rolleri oynayan kontraltolar gibi…

Yumuşak, lirik, dramatik tenorlar gibi…

Buffo, cantante ve profundo gibi kategorilere ayrılan baslar gibi…

O, tenor ve bas arasında yer alan bir sesti.

Baritonun ta kendisiydi.

Adı Dmitri Hvorostovsky (1962) idi.

ŞEF ORBELLAN
Sibiryalı Bariton Dmitri Hvorostovsky’i, geçtiğimiz salı günü Devlet Opera ve Balesi Başrejisörü Yekta Kara’nın sanat yönetmenliğinde, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü ve Genel Sanat Yönetmeni Prof. Rengim Gökmen’in himayesinde ve de Denizbank’ın sanatsever Genel Müdürü Hakan Ateş’in sponsorluğunda bu yıl 5.si yapılan İstanbul Opera Festivali’nde dinledik.

Dmitri Hvorostovsky’e Amerikalı piyanist ve orkestra şefi Constantine Orbellan (1956) yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası eşlik etti.

Dmitri Hvorostovsky, kimi parçaları da Porto Rikolu olağanüstü ses Ana Maria Martinez ile birlikte söyledi, aralarda Martinez’i dinledi.

SESİN OLUŞMASINI SAĞLAYAN ORGAN
O, Borodin’in “Prens Igor”undan “Ni sna ni otdyha izmucennoj duse”yi söylerken, aslında sesin oluşmasını sağlayan organın boğazımızın ortasında bulunan gırtlak olduğunda karar kıldım.

Gırtlağımızın, iki minik kas kıvrımının, yani ses tellerimizin bulunduğu boşluğu çevreleyen kıkırdak yapılı bir kabuktan oluştuğunu biliyordum.

Normal şekilde nefes alırken, ses tellerimizin gevşek olduğunu ve soluk borusunda “glottis” olarak bilinen üçgen biçiminde bir açıklık meydana getirdiğini de öğrenmiştim.

Verdi’nin “Ernani”sinden üçüncü perde ikinci tabloda Don Carlo’nun aryası “Gran Dio... Oh de' verd'anni miei” aryasını söylerken gırtlaktan geçen havanın arttığına, “glottis”in daraldığına ve tellerin titreyerek sesi oluşturduğuna bizzat tanık oldum.

Hvorostovsky ses tellerini gerdi, sesi bir o kadar titredi, sesinin perdesi yükseldi de yükseldi.

Derken hava basıncını azalttı, ses tellerini gevşetti “glottis”in açıklığını artırdı, bunun sonucunda titreme doğal olarak azaldı ve ses daha derinden gelmeye başladı.

ANA MARİA MARTİNEZ
Soprano Ana Maria Martinez de Rossini’nin “Sevil Berberi” operasında birinci perdede Rosina’nın Almaviva’ya olan aşkını anlatan ünlü arya “Una voce poco” ile yüreğimi titretti.

Bizet’nin “Carmen”inden ikinci perde başı şarkısında, hani prelütten sonra Lillas Pastia’nın meyhanesinde Çingeneler ve kaçakçılar eğlenirlerken Carmen ortaya gelerek bir şarkı söyler ya!

İşte o söylediği, gitgide hareketlenen “Chanson Bohemienne”inde vücudunu bir ses kutusu gibi kullandı, salonu hareketlendirdi.

Ardından Hvorostovsky, aynı eserde “Chanson Bohemienne”den hemen sonra Çingenelerin omzunda Lillas Pastia’nın meyhanesine giren ve boğa güreşlerinden kazandıklarından, kadınlardan söz eden Toreador Escamillo’nun ünlü aryasını söyledi.

Hvorostovsky o şarkıyı, yani: “Votre toast, je peux vous le rendre“yi söylerken tüm vücudunu kullandı, bedeninin tümünde kaslarının gerginliğini ayarladı, mükemmel bir denge sağladı, duyguyu her bir dinleyici ve izleyiciye iletti.

TÜSAK’IN YOK ETMEK İSTEDİĞİ ORKESTRA TOP GİBİ
Velhasıl-ı kelam, geçen salı günü, İstanbul Zorlu Center Performans Sanatları Merkezi’nin 2242 kişilik, zenginleştirilmiş akustik özellikleri olan ana salonunda, gerek Martinez’in, gerekse Hvorostovsky’nin fiziksel çaba ve enerji harcama yöntemleri ilgiyle izlendi.

Hvorostovsky’nin şarkı söyleme stili ve tekniği zaman içinde evrimden geçmişti, belliydi.

Vücudu kullanarak şarkı söylemek dedikleri demek ki bu demekti.

Constantine Orbellan (1956) yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası’nın tüm üyeleri prelütlerde, intermezzolarda ve eşlikte birer birer alınlarından öpülecek kadar iyiydi.

İstanbullular, Hvorostovsky’den iki gün sonra bu yıl Semiha Berksoy Opera Ödülleri’ni kazanan Sopranolar Eylem Demirhan Duru (İzmir DOB), Burcu Uyar (Deutsche Oper Berlin) , Seda Aracı Ayazlı (Ankara DOB), Bas Engin Suna (Antalya DOB), Bariton Murat Güney (İstanbul DOB)’i dinledi.

Dinlerken, TÜSAK yasasını TCMM’den geçirmek için ağzı köpürenleri bir kez daha lanetledi; opera sanatçılarının şarkı söylemelerine yakıştırılan: “Müzikle sözcükleri harmanlama ve şiire bir melodinin kanatlarını takma”nın ne anlama geldiğine bir kez daha kanlı canlı tanıklık etti.

Kulaklarıyla tanıklık ederlerken de sanatın akademik eğitimini, profesyonel sanat işçiliğini yok etmenin öyle her babayiğidin harcı olmadığının altını alkışlarıyla pek güzel çizdi.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 437
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Asutay'ın istifaya zorlanması, Kenter'den istifasının istenmesi (Üstün Akmen) - 9/11/2014
  • Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi (Üstün Akmen) - 8/21/2014
  • Bu Oyunu İzlemenin 'Vakti Geldi' (Meryem Şahin) - 8/15/2014
  • Benim Çolpan İlhan'ım... (Üstün Akmen) - 7/31/2014
  • Tez Elden Mezuniyet (Deniz Zengin) - 7/23/2014
  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |