| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi
Üstün Akmen



Değişik meslek gruplarından ve İzmir sosyal hayatının renkli kişiliklerinden tam yirmi iki amatör tiyatro ve sosyal yardım gönüllüsü tarafından kurulan Işıltılı Replikler Amatör Tiyatro Topluluğu, Müjdat Gezen-Kandemir Konduk ikilisinin 1987 yılında yazdığı “Artiz Mektebi” başlıklı oyununu dün akşam (20 Ağustos 2014) İzmir’in Çeşme ilçesinde sahneye koydu.

Dört bin biletin satıldığı etkinliğin tüm gelirinin Ege Çağdaş Eğitim Vakfı’na (EÇEV) bağışlandığı açıklanırken; toplumun siyasal, sosyal, ekonomik çağı yakalayabilmesinin, herkese nitelikli ve çağdaş eğitim sunulmasıyla olanaklı olabileceğini ilke edinen EÇEV’in Başkanı Berrin Ertürk, yaratıcılığı artırmanın, çağdaş bir kimlik edinmeyi hedefleyen eğitim sistemine ulaşmakla mümkün olabileceğini söyledi. Diğer taraftan bu etkinlikten elde edilmiş olan gelirin cumhuriyete ve demokrasiye saygılı, laik, özgür düşünceli insanlar yetiştirecek eğitim kurumlarını kurmak ve desteklemek için kullanılacağını ifade etti.



ALTI AYLIK ÇALIŞMA

“Artiz Mektebi”ni İzmir’in değişik yerlerinde eğitimler veren, drama liderliği yapan, yönetmenlik hizmeti sunarken daha çok amatörlerle buluşup onlara tiyatronun dünyasını keşfetmelerine yardımcı olan Narlıdere Belediye Tiyatrosu Genel Sanat Yönetmeni (bir anlamda misyoner) Vedat Murat Güzel sahneye koymuştu. Oyunu geçmişte izleyenlerin Demet Akbağ’lı, (ışıklar içinde uyusun) Savaş Dinçel’li, Mehmet Ali Erbil’li, Yonca Evcimik’li, Müjdat Gezen’li, Perran Kutman’lı, Çiğdem Tunç’lu, Gafur Uzuner’li, Yasemin Yalçın’lı kadrosunu unutamadıklarına inanıyorum. Bu açıdan baktığımda Vedat Murat Güzel, zor bir işe cesaretle baş koyduğunu, ama keyifle izlenen, enerjisi olan hoş bir seyirliği amaçladığını anladım. Amatör tiyatro tutkunu ev/iş kadınlarının çalışırken keyif alacakları, sunarken de izleyenlerin mutlu olacağı bir oyun olsun istemişti. Üç dönem İzmir Milletvekili, 50. Hükümetin Sağlık Bakanı, 55. Hükümetin Devlet Bakanı olarak görev yapmış Rıfat Serdaroğlu’na Rasim Bey karakterini giydirmesiyle de ne yalan söyleyeyim özel alkışı hak etmişti. Oyun ise, handiyse altı ayda sahneye yerleşmişti. Dekoru boş vereyim, ama anladığım kadarıyla gerek ışık, gerekse kostümler için ciddi anlamda para sarf edilmişti.


PARA, PARA, PARA…

“Artiz Mektebi”ni izlerken seksenli yıllarda atılan kapkara tohumların bugün çürük meyvelerini verdiğini, o yıllardaki eğitim sistemini mizahi bir dille eleştiren “Artiz Mektebi”nin günümüzde hâlâ geçerliliğini koruduğunu, o yıllarda kafalarının içi boşaltılmaya çalışılan öğrencilerin bugün hangi konumlarda bulunduklarını üzülerek düşündüm.

Müjdat Gezen ve Kandemir Konduk’un birlikte yazdıkları bu oyunun içerisindeki bazı kavramlar, günümüzde elbette ki yerini başka kavramlara bırakmıştı.

Örneğin “ortadirek” sözcüğü yerine bugün “dargelirli” sözcüğünü kullanıyoruz, öyle değil mi ama?

Gazino kültürü yerini barlara, arabesk kültürü yerini pop müziğe bıraktı. Tek kanallı siyah beyaz televizyon, çok kanaldan yayın yapan rengârenk bir reklam vitrinine dönüştü, ama işin özüne indiğimizde ne yazık ki pek fazla bir şeyin değişmediğine tanıklık ediyoruz. Tüketim çılgınlığı artarak devam ederken, bunun kaçınılmaz gerekliliği olan “para”, kafalardaki en büyük değer olma durumunu hâlâ korumakta.



NE YAPMALIYIM

Vedat Murat Güzel, içinde bulunduğumuz durumu mizah yoluyla anlatmanın en etkili yol olduğunu düşünmüş, “Artiz Mektebi”ni günümüz koşullarına göre yeniden değerlendirmiş, güncel esprilerle süslemiş, bana sorarsa pek de iyi etmiş.

Ey Okur: Şimdi size soruyorum: Lakabım olan “gaddar eleştirmen” gözlüğünü bu çalışma için de takmalı mıyım?

Gözlüğü takar takmaz (örneğin) koreografide bütünlük sağlanamamış; oyuncuların tamamı Ege lehçesi kullanıyor, “gelcek”, “gidcek” diye Türkçeyi iğdiş ediyor, tiyatroda aksan kullanmanın bir yeri, yordamı olduğunu nasıl oluyor da yönetmen bilmiyor; oyuncu yönetimi aksiyon yoksunu; ”black-out”lar uzun mu uzun diye eleştiri oklarını acımasızca fırlatmalı mıyım?

Oyun birbirine dönüşen, bir diğerine çoğul anlamlarla geçişli olan özgün sahne plastiği anlayışından yoksun; bir biçem özelliği ve estetik ifadesi yok; “nefes koçu” olan Muharrem Özgen’in nefesini mikrofonun içine vermesi nasıl olmuş da engellenememiş diye sinirden kıvrım kıvrım kıvranmalı mıyım?

Ya da Muharrem Özgen’in Beytullah yorumu ve kostümü nasıl olmuş da fevkalade yanlış çizilmiş; yönetmen oyuncuyu neden sürekli seyirciye dönük oynatıyor, ışık tasarımı neden bir ışık uzmanına yaptırılmadı falan diyerek ukalalığın(!) ve gaddarlığın(!) ağababasını mı yapmalıyım?

Elbette ki hayır!

Yapmamalıyım!

O halde?

KUTLAMALIYIM

Öncelikle İzmir’de çocukların eğitimlerine katkıda bulunmak için yoğun çaba harcadıkları EÇEV yöneticilerinin önünde saygıyla eğilmeli, tiyatroyla emeği taçlandıran Vedat Murat Güzel ve ekip arkadaşlarının yanı sıra, başta oyuncu gömleğini sezdiğim Didem Kepi (1974) olmak üzere (soyadı ABC’sine göre)) Semra Bakioğlu, Sevda Bakioğlu, Seza Baran, Servet Çolak, Aynur Gençosmanoğlu, Umay Karabece, Şebnem Kardıçalı, Aslı Kayabaşı, Işıl Manavoğlu, Selda Önder, Muharrem Özgen, Valerie Sağel, Funda Savaşçın, Rıfat Serdaroğlu, Bahar Şeker, Semiha Şenocak, Melahat Tamer, Piyale Tınas ve Elvin Uzunoğlu’nun alınlarından birer birer ve hep beraber sevgiyle öperek kutlamalıyım.

Yetmez!

“Emeklerinize dirlik” diye bağırmalıyım.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 498
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Şekib Avdagiç'in Mutlaka Yargılanması Gerekiyor (Üstün Akmen) - 10/22/2014
  • Üstün Akmen, Hıncal Uluç'un 'AKM Ne Olacak' Yazısını Değerlendirdi (Üstün Akmen) - 10/8/2014
  • Gazeteci, Yazar Recep Bilginer Ölümünün 9. Yılında Anıldı (Füsun Balkaya) - 9/30/2014
  • Diyebilirim ki Yıllar Sonra İlk Kez Tahmin Edemeyeceğiniz Kadar Heyecanlıyım (Hüseyin Köroğlu) - 9/29/2014
  • Tiyatrocu'lardan Sinemacı'lara Bir Tad: ÇİLEK (Füsun Balkaya) - 9/23/2014
  • Çağdaş Ödül Anlayışını Kutluyorum: Direklerarası Tiyatro Seyircileri (Füsun Balkaya) - 9/20/2014
  • Hürrem Sultan (Füsun Balkaya) - 9/18/2014
  • Ali Paşa Hanı Olayı ve Erkal Kardeşler... (Üstün Akmen) - 9/17/2014
  • Asutay'ın istifaya zorlanması, Kenter'den istifasının istenmesi (Üstün Akmen) - 9/11/2014
  • Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi (Üstün Akmen) - 8/21/2014
  • Bu Oyunu İzlemenin 'Vakti Geldi' (Meryem Şahin) - 8/15/2014
  • Benim Çolpan İlhan'ım... (Üstün Akmen) - 7/31/2014
  • Tez Elden Mezuniyet (Deniz Zengin) - 7/23/2014
  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |