| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Her Yere Karagöz Perdesi - Tiyatro sanatçısı Yalçın Akçay ile söyleşi…
Kadir İncesu






Sahnelenecek oyun için bir kişiye ihtiyaç vardır. “Sen yaparsın, sen olursun.” diyerek rolü Yalçın Akçay’a verirler, ilkokul öğrencisiyken. Bursa Erkek Lisesi’nde okurken yine aynı olay gelir başına: “Sen yaparsın, sen olursun.” derler. Moliere’in Cimri adlı oyununda genç Valery rolünü oynar. İktisat Fakültesi’nde okuduğu günlerde de Gençlik Tiyatrosu yeniden yapılanmaktadır. 1954-55 yılları… Yine “Sen yaparsın, sen olursun.” der arkadaşları. Böylece Gençlik Tiyatrosuna katılır. Şehir Tiyatrolarında, 57-58 sezonunda Cyrano De Bergerac oynanmaktadır. Fransız (Cadet) askerlerini oynayacak, boylu poslu oyunculara ihtiyaç vardır.

Arkadaşları yine “Sen yaparsın, sen olursun” derler. Böylece, o sezondan itibaren yevmiyeli olarak Şehir Tiyatroları kadrosuna katılır. 1962’de ise memur kadrosuna geçer. Sonrası ise tiyatro ile dolu dolu geçen yıllar…

Yalçın Akçay ile tiyatro ve yaşamının vazgeçilmezlerinden olan “Hacivat-Karagöz” üzerine söyleştik…

Sayın Akçay tiyatroculuk geçmişiniz kadar bilinmeyen bir de sendikacılık geçmişiniz var. Biraz sendikacılığınızdan söz eder misiniz?

Şehir Tiyatroları’nda ilk sendikal çalışmaları yaptık. 1962’de Genel İş Sendikasına bağlı işyeri temsilcisi olarak, tiyatro tarihimizde ilk toplu sözleşmeye de imza attım.

Bugün dahi olmayan haklar aldık. İş güvencesi, İş riski (kazalara karşı), gelecek (emeklilik) garantisi ve hepsinden de önemlisi yönetime katılma… İlk altı ayda yönetime el koyduk. Yani bütün yönetim kurulu sanatçılardan oluşuyordu. O kurul, kendi içinden genel sanat yönetmenini seçti. Belediyenin bünyesinde, özerk hale geldik. Mali olarak yine belediyeye bağlıydık. Tiyatro içindeki muhalif güçler, yönetim kurulunun tamamının sanatçılardan oluşmasını engellediler. Kuruldaki sanatçı sayısı, yönetmelik değişikliğiyle ikiye indirildi. Günümüzde son iki dönem, genel sanat yönetmeni hep Şehir Tiyatroları içinden seçildi.1966’lı yıllarda oyuncular Devlet Tiyatroları Kanununa tabii kılındığı için sendikal dönem de bitti….

Bugüne kadar, sizi en çok mutlu eden oyununuz hangisi oldu?

The Male Animal (İçimizdeki Aslan) adlı oyundaki “Üniversite Öğrencisi” rolüyle 1966’lı yıllarda Amerikan Tiyatro tarihine geçmiş olmam.

Tiyatrodan dizilere geçişiniz nasıl oldu?

“Sen yaparsın, sen olursun” sözüyle de dizilere adım atmış oldum. Osman Sınav’ın Hayat Bağları adlı dizisiyle oldu. En son, Beyaz Gelincik’de Yatalak Sefer Ağa’yı oynadım…

Oynadığınız rollerle ilgili ne gibi tepkiler alıyordunuz?

Çok beğendiklerini söylüyorlardı. Hatta çifte şanslıyım diyebilirim. Hem oynadığım rollerden dolayı, hem de Erdal İnönü’ye olan benzerliğimden dolayı tanınıyordum.

AKM’nin asansör girişinde bir akrabam beni gördü, fakat tanımadı. 15 dakika sonra yanıma gelerek “Seni Erdal İnönü zannettim.” demişti…



“Elmacı Güzeli” adlı kitabınız ve “Gülme Komşuna” adlı oyununuz da var…

1964’de Elmacı Güzeli’ni, daha sonra da Karagözcü ile Sihirbaz adlı oyunu da yazıp, yönettim ve oynadım. İllüzyonist Sermet Erkin ile işbirliği yapmıştık o oyunda… İlk bölümde benim oyun oynanıyor, ikinci bölümde ise Sermet Erkin illüzyon gösterileri yapıyordu.

O günden sonra çağrıldığım her yerde “Hacivat-Karagöz” gösterileri yaptım.

Gülme Komşuna, müzikli orta oyunu. İstanbul Büyükşehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Kenan Işık’ın katkılarıyla sahneye kondu. Metin Zakoğlu, Metin Çekmez, Ayşen Çetiner, Haşmet Zeybek ve en deneyimli oyuncuların rol aldığı bir oyundur.

Konusu, “Gülme Komşuna…!” Gelir başına…

“Hacivat-Karagöz”e Yunanlılar da sahip çıkıyor…

Bir de onlarla uğraşıyoruz. Birleşmiş Milletler, “Hacivat-Karagöz”ün Türklere ait olduğunu kabul etti de, sesleri kısıldı biraz. Bir taraftan “Hacivat-Karagöz”ü yaşatmaya çalışıyoruz, bir taraftan da bu işlerle uğraşıyoruz.

Tiyatro sizin için ne ifade ediyor?

Tiyatro benim için, insanlık için hayat kaynağı… Kendini bulma vesilesi… Eşim Gülçin Akçay da Şehir Tiyatroları sanatçılarındandır.

İktisat Fakültesinde okudunuz, konservatuara gitmediniz. Bu durumun sıkıntısını yaşadınız mı?

Biz alaylıyız. O yıllarda, tiyatrodaki ustalarımızın birçoğu Belediye Konservatuarı’nda öğretim görevlisiydi. Şehir Tiyatroları, eğitimi kendi içinde olan bir kuruluş… Yeni başlayan biri, kendi içinde mutlaka eğitiliyor. Özellikle Türkçe konusunda çok hassastılar. İ. Galip Aran, Ercüment Behzad Lav, Vasfi Rıza Zobu, Ferih Egemen gibi hocalarımızın çok katkısını gördüm. Gerek provalarda, gerekse kulislerde çok ciddi eğitim alıyorduk.

2010’da İstanbul Dünya Kültür Başkenti olacak… “Hacivat-Karagöz” için bir fırsat olabilir mi?

Uygun her mekâna “Hacivat-Karagöz” perdesi kurulmalı… Bu çok önemli kültür varlığımızı bütün dünyaya tanıtmalı ve sahiplendiğimiz göstermeliyiz.

Çocuklarımızın bile bu zenginliğimizin farkında olduğunu sanmıyorum. En azından televizyon kanalları, sabah kuşaklarında “Hacivat-Karagöz”e yer vermeli. Yanlış hatırlamıyorsam, Yunan Devlet Televizyonu programlarına “Hacivat-Karagöz” ile başlıyor. 80’li yıllarda TRT bu konuya çok önem verirdi. Yeni açılan çocuk kanalında da bu konuya eğilmesini bekliyorum.

Hatta meydanlarda, canlı olarak “Hacivat-Karagöz” gösterileri düzenlenmeli.

Bu arada Kültür Bakanlığı’nın, “Hacivat-Karagöz”e kadro vermesi için çalışıyorum.

Kültür ve Turizm Bakanımız Sayın Ertuğrul Günay’a seslenmek istiyorum: Eğer bu kadro verilmezse, gözlerim açık gidecek…

Kadir İncesu
Evrensel

16 Haziran 2009


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 346
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dr. Fuat Ulus İle Sinema Filmi Terapisi (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Yalçın Otağ (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Aydın Orak'a Yanıt (Ömer F. Kurhan) - 10/5/2009
  • Biz Oyuncular Neden Oyun İzlemiyoruz? (Sevinç Aktansel) - 10/5/2009
  • Kürt Tiyatrosu Tartışması - Alkaya ve Kurhan'a Yanıt (Aydın Orak) - 10/5/2009
  • Michael Jackson Öldü! Kime Gideceğiz Biz Şimdi? (Arda Aydın) - 10/5/2009
  • The Great Debaters; Münazara; Shakespeare ve Tiyatroda Özerklik (Melih Anık) - 10/5/2009
  • Necati Zengin'in İmbiğinden Trabzon'un Zengin Tiyatro Tarihi (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Nisa Serezli'yi özlerken.. (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Tiyatrocular (Hülya Nutku) - 10/5/2009
  • Her Yere Karagöz Perdesi - Tiyatro sanatçısı Yalçın Akçay ile söyleşi… (Kadir İncesu) - 10/5/2009
  • 41 Yıl 41 Hayat Tek Ad: Gülsen Tuncer (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Meektuup Vaaaaar! (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Kadın İstasyonu'nu Tiyatro İstakoz sergiledi! (Dündar İncesu) - 10/5/2009
  • Signor Caroniti, Salerno'da Ağaç Köklerine Can Verirken (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Diyarbakır Notları: Ziyaretçi'nin Diyarbakır Ziyareti (Asmin N. Singez) - 10/5/2009
  • Mutlu Son Falan Yoktur, Hollywood Tesellisi Vardır (Yurdagül Yurtseven) - 6/15/2009
  • Sichuan Ruhu (Özcan Buze) - 6/15/2009
  • Tiyatrolar Neden Dolmuyor? (Hüseyin Kara) - 6/14/2009
  • Denizli Belediyesi 25. Amatör Tiyatrolar Festivalinin Ardından: DENİZLİ'DE TİYATRO VAR (A.Emrah Özdilek) - 6/13/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 10. Günü (Son Gün) ve Genel Bir Değerlendirme (Savaş Aykılıç) - 6/13/2009
  • Sayın Ayşe Nil Şamlıoğlu'na Açık Mektup (Melih Anık) - 6/11/2009
  • Özür Diliyorum Gazanfer Bey... (Pınar Çekirge) - 6/11/2009
  • İzmir Seyircisi tiyatroya duyarlımı? (Hüseyin Erdoğan) - 6/11/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 8. ve 9. Günü İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 6/11/2009
  • E.S.E.K'in Hasan Hakan Bilgin'i... (Yurdagül Yurtseven) - 6/10/2009
  • Annamaria Pompei'nin Resmini Yapacak mı? (Üstün Akmen) - 6/10/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 6. ve 7. Günü İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 6/10/2009
  • Ayşe Nil Şamlıoğlu Söyleşisi (İsmail Can Törtop) - 6/9/2009
  • Zihinsel Engelli çocuklar bize sesleniyor! (Öney Olcaytu) - 6/8/2009
  • Bu Çarşı Başka Çarşı (Yurdagül Yurtseven) - 6/8/2009
  • Sezonun Galibi; Gençler (Rengin Uz) - 6/7/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 5. Günü İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 6/7/2009
  • Konya'da Önemli Bir Tiyatro Buluşması (Tuncer Cücenoğlu) - 6/7/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 4. Gün İzlenimleri ve Sayın Ali Poyrazoğlu'ndan Özür Diliyorum (Savaş Aykılıç) - 6/6/2009
  • Bir Sempozyum Üzerine -Tatsız- Düşünceler, -Tatlı- Düşler... (Melih Anık) - 6/4/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 3. Günü İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 6/4/2009
  • 7. GSM Amatör Tiyatro Festivali 2. Günü İzlenimleri (Savaş Aykılıç) - 6/4/2009
  • Haldun Dormen: Hiç nefes almadan çalışmışım... (Pınar Çekirge) - 6/4/2009
  • Yarılma sürüyor… (Orhan Aydın) - 6/4/2009
  • İBB Şehir Tiyatroları'nda -Güle Güle…Hoş Geldin….- Atama… Görevden Alma…. / Tiyatronun Yönetimi (Melih Anık) - 6/3/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |