| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kadın Dayanışmasını Taçlandıran Şehir Tiyatrosu Oyunu: Çın Sabahta
Füsun Akmen Balkaya



Annem Güneş Sezai Akmen anısına..

KADIN DAYANIŞMASINI TAÇLANDIRAN ŞEHİR TİYATROSU OYUNU
"ÇIN SABAHTA"


Sıcacık duygularımıza yine duygusal dokunuşları olan ve aslında büyük hayalleri olmayan iki kadının 1980 sonrası etkileşimini de hikayesine katan yazar Nezihe Meriç ile ‘Çın Sabahta’ oyunuyla ölümünün onuncu (10) yılında yönetmen ve oyuncu kimliğiyle Hülya Karakaş sayesinde Haldun Taner Sahnede buluştuk.



HER SABAH YENİ UMUT VE ‘ ÇIN SABAHTA’..

Güneşin ışıklarını yeryüzüne yolladığı ilk dakikalar ,henüz karanlığın yerine tam çekilmediği arada kalmışlığın kısa süreli sabaha göz kırptığı , ilk hali olarak tanımladığımız çın sabahta Nezihe Meriç için umuda dair bu öyküsüne başlık olmuştur.
Çın Sabahta oyunu farklı sınıftan iki kadını, farklı yaşlarda, farklı beklentileriyle yoğurmuş içine 1980 sonrası etkileri yine farklı algılamalarını katmış.Tesadüflerden uzak yazarın özenle komşu yaptığı bu iki kadının özde kadın ve ona bağlı tüm özelliklerde önce birbirlerine karşı ardından ortak duruşlarının hikayesini yazar Meriç oluşturmuştur. Güneş ve Feriha adlı iki kadından özellikle tüm çektiği sıkıntıların kendisinde hayata bakış anlamında güç kazandıran oluşumunda evine kavuşma mutluluğunu diğer yaşadıklarını öteleyerek sahiplenen Feriha’nın temiz ,duru ,içten halleri gerçekten oyunda içimizi ısıtmıştır .Güneş’in sahip oldukları şeylerin ötesinde bulunduğu sosyal yapı ve kaçışına neden olan sebepler ve yenik düşebileceği olası duygusal değişim bize Feriha’nın güçlü yanını bir kez daha göstermiştir.

İki kadın Feriha ve Güneş ‘in hayatı algılayış biçimleri geldikleri yer nedeniyle elbette farklı olmuş, bunun bahanesi de asla düşünülmemiştir. Devrimci özellikleriyle Güneş ile sade fakat zorlu yaşamında Feriha güç birliği yaparak hayatı sorgulama farklılıklarına rağmen yeni oluşan özde bu iki birleşmeyi, buluşmayı iki kadında başarabilmişlerdir.

Feriha’nın oyun sonunda kendi kısıtlı sınırları içinde değişimiyle varlık sebebini yine kendince zorlaması ve sorgulaması Güneşten etkilenişini ifade ederken Güneş’inde gerçek anlamda Feriha dokusunun kadınca motiflerine yakınlık duyması birleştirici ve yapıcılığın sade örneğini hazırlamıştır.



KADIN ÜZERİNE YAZAR ,YÖNETMEN VE OYUNCU DOKUNUŞLAR!

Yazar Nezihe Meriç’in kadın olması, kadın üzerine dokunuşların başarısını oyuna getirmiş buna kendisini oldukça iyi tanıyan başarılı yönetmen-oyuncu Hülya Karakaş’ın oyuna imza atması, sahne ortaklığında Ayşe Gündüz Demirci ve dramaturgi koltuğunda Hatice Yurtduru’nun kadın olarak katılımlarını sağlaması oyunun başarısında kadınca ortak katkıları yükseltmiştir.

Oyunda kadınca özellikleri sıradanlaştırmamış olmak her sabaha, her yeni başlayan güne umutla bağlantısını eskitmeden, aydınlık yarınlara kadınca dokunuş duygusallığına sahip çıkmanın akılla dengelemesinde kadın pratikliği ve üstünlüğü ile her iki kadında ortak süreçlerde kendini tamamlayabilmiştir.Farklılıklar zenginliğe dönüşebilmiş ,alışkanlık ötesi sevginin, merhametin,dostluğun örtüşmesi umut için tazelenmiş olarak iki farklı kadın üzerinden işaret vermiş. Sabahın ilk halleri oyunda yine farklı duyarlılık ve etkileşimde onlara ( İki kadına) aydınlığı sunabilmiştir.

YÖNETMEN HÜLYA KARAKAŞ….

Nezihe Meriç ile yıllara dayanan dostluk ile daha evvel yazar üzerine yapmış olduğu çalışmanın birikimi Hülya Karakaş için gerçek hazine niteliğinde bilgi edinimiyle kendisini güçlendirmiş.Bu çalışmanında sevdiği ,çözümlediği yazar için vefa niteliği taşıması anlamında yönetmence başarılı performasını daha da zirveye taşıtmıştır.
Farklı özelliklere sahip kadınları( İki kadın) ortak özellik anlamında yönetmen Hülya Karakaş kadın formülünde üst başlık olarak yazara paralel görüşte toplamış,alt başlıklarda ise sosyo-ekonomik farklıllıkların ortaya çıkardığı düşünsel ve öğretimsel güçlü koordinatları naif çizgide bırakmış ama çok önemli güncellemeyi unutmamış, iletişimde fazlaca dokuyu açarak yine sevgi, alışkanlık, etkileşimde paralelliği kadınlarda öne çıkarmıştır.Farklı özellikleri akış içinde yumuşatmayı, yazarın akıcı uslubuyla hep umuda göz kırpan kadınları gönülden ışığa çağırmıştır.
Oyuncu Hülya Karakaş önceki yıllarda aynı oyun deneyimini bu sefer olgun kimliğinde Feriha Karakteriyle örtüştürmeyi tercih etmiştir. Yaşsal anlayışın ortaya çıkardığı haklı değişiklik Karataş’a Feriha kimliğiyle duruşta yumuşak,zorlukları yenmenin haklı huzuru ile duru temiz,sevmeyi –sevgiyi bırakmamış ,küçük mutlulukların hayatını güzelleştirmesine izin vermiş, başını soktuğu evinde kendini mutlu olarak çın sabaha hazırlamış kadında değişimin de yollarını kesmemiştir. Oyunculuk performasında beden dilini de başarıyla kullanan ,sessiz olduğu anlarda bile seyircisini yakalayabilen ,partnerinin oyunu üzerinde baskıdan uzak tecrübesini en yalın anlamda paylaşabilen oyunculuğuyla seyircinin alkışlarını yürekten hak etmiştir.

Ayşe Günyüz Demirci oyunda Güneş kimliğiyle seyircisini karşılıyor. Genç, devrimci, sosyo ekonomik durumu ve öğretim düzeyi yüksek ,beklenti ,düşünce anlamında Feriha’nın rekabet edemeyeceği, istemediği şeylerin üstesinden gelememenin düşünsel anlamda zorladığı ,kabullenememekten kaynaklanan dürtülerinin kendisini tıkadığı anda komşu Feriha’nın iyileştirme belki de uyumsuzluğun getirdiği bilmediği uyumu kadınca özelliklerin sevgi,şefkat,iyimserlik anlayışında buluşturduğu ,içine dönük kimliğiyle Güneş ‘inde çın sabahta ışığı görmesi tüm zorluklarıyla ona da ulaşabilmiştir. Bu büyük değişimi ,oyunculuk anlamında geçişleri doğru,sakin ve anlamlı vurgularıyla Ayşe Gündüz Demirci bulmuş, Feriha ile kurulan karşıtlığın değişime uğramasında ve duygusal geçişlerin doğru açılımına yine oyunculuk başarısıyla cevap vermiştir.

EMEĞİ GEÇENLERE TEŞEKKÜRÜMÜZ ….

Dramaturg Hatice Yurtduru,Müzik Cihan Kurtaran,Sahne –Kostüm Tasarımı Almila Altunsoy,Işık Tasarımı Mahmut Özdemir ,Efekt Tasarımı Nesin Çoşkuner, Video Tasarımı Mustafa Emin Duman ve koroyu oluşturan sanatçılarla , oyunun başarılı olmasında emeği geçen herkese teşekkürlerimizi sunmak isterim.
Füsun AKMEN BALKAYA
Haldun Taner Sahnesi Kadıköy –İst.


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 465
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • 27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar) (Ahmet Yapar) - 3/26/2021
  • Başarılı Genç Aktör Can Öztopçu 40. Sanat Yılını Kutluyor (Füsun Akmen Balkaya) (Füsun Akmen Balkaya) - 12/16/2020
  • 'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya) (Füsun Akmen Balkaya) - 9/28/2020
  • Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020 (Füsun Akmen Balkaya) - 6/26/2020
  • Tuncer Cücenoğlu'nun Anısına... (Füsun Akmen Balkaya) - 6/26/2020
  • Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/18/2020
  • Kadın Dayanışmasını Taçlandıran Şehir Tiyatrosu Oyunu: Çın Sabahta (Füsun Akmen Balkaya) - 1/30/2020
  • Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne (Füsun Akmen Balkaya) - 11/26/2019
  • Uğur Kanbay ve Eylül! (Füsun Akmen Balkaya) - 7/23/2019
  • Fars Dokusu Üzerine Komedya Dokunuşları İle CİMRİ (Füsun Akmen Balkaya) - 7/18/2019
  • ELEŞTİRMEN OLMAK VE ELEŞTİRİ YAZMAK ! (Füsun Akmen Balkaya) - 7/17/2019
  • YOKLAMA LİSTESİ (Skeç) (Murat Sayım) - 7/17/2019
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Ayaktakımı Arasında Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/13/2015
  • Genel Müdür 'A. Nejat Birecik İle Devlet Tiyatrosu'na Gelen 'Bahar Havası' (Füsun Akmen Balkaya) - 12/11/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan İki Arada Bir Yerde Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/7/2015
  • Müthiş Bir Prodüksiyon 'Ben O İstanbul'u Çok Sevdim' ve Ustaların Ustası Özel Yula (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2015
  • Ve Tanrı Aşkı Yarattı (Yurdagül Yurtseven) - 11/30/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Cyrano De Bergerac Oyunu İnceleme ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/17/2015
  • Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/4/2015
  • İstanbul Şehir Tiyatroları'nın 'Onikinci Gece' Oyununun İncelenmesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/3/2015
  • Sezon Açılışı - Bakırköy'de Bir Prens, Bir Don Quichotte, Bir Oğul, Bir Kardeş, Alican Yücesoy - Yaprak Dökümü... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/3/2015
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu Kozyatağı Kültür Merkezi'ne ilk kez 'Satıcı'nın Ölümü' ile geldi. (Füsun Akmen Balkaya) - 11/2/2015
  • Berksoy'dan Haldun Taner'e Doğum Günü Armağanı: Dün - Bugün (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Mizah, Bir Ustasını Daha Kaybetti! Hoşça kal Levent Kırca! (Füsun Akmen Balkaya) - 10/30/2015
  • Sezon Geldi Hoş Geldi, Aynaya Renk Geldi (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 13. Kıbrıs Tiyatro Festivali'nin En Sivri Oyunu: Halktan Biri (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 'Sanat Eğitimi' Konusunda Velilere ve Öğretmenlere Uyarı (Rasim Aşın) - 10/30/2015
  • Yalçın Topçu! Sen İşine Baksana! (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı (İhsan Ata) - 10/30/2015
  • … Şu An Batmakta Olan Geminin Duvarlarına Resim Yapmaktasınız (Üstün Akmen) - 9/17/2015
  • Direklerarası Tiyatro Ödülleri Her Zamanki Saygın Yapısını Korudu (Füsun Akmen Balkaya) - 9/17/2015
  • Yeni Tiyatro Yeni Oyun… Tiyatrogrotto ve Cadılar… (İhsan Ata) - 9/7/2015
  • AKM'den haberi olmayan bir Kültür Bakanımız var artık (Üstün Akmen) - 9/7/2015
  • Topçu, Levent Üzümcü'ye Sahip Çıksana (Üstün Akmen) - 9/3/2015
  • Sanat Direnmektir (Yurda Yurtseven) - 8/31/2015
  • Zarif Bedenine Tam Oturmuş Oyunculuk Ruhu ile Kendini İş'i ile Taçlandıran Sanatçı: Özge Özder (Füsun Akmen Balkaya) - 8/7/2015
  • Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma (Üstün Akmen) - 6/29/2015


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..