| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Füsun Akmen Balkaya



Annem Güneş Sezai Akmen anısına…..

BÜYÜK AŞIKLARIN SONUNCUSU ve ÇANKAYA SAHNE


‘’Yaşamda ve ilişkilerde sığ duyguların galibiyeti bizi ve yakınlarımızı daima acıtır’’



Çankaya Sahne ve Mehmet Atay

Başkent -Ankara 2019 yılının eylül ayında, kadrosunda genç oyuncuların çoğunlukta olduğu sanatçı, eğitmen Mehmet Atay’ın kişisel gayretleriyle yeni bir sahneye kavuşma şansını yakalamıştır. Mehmet Atay, Tiyatro’ ÜçArtıBir’ adıyla başlattığı tiyatro çalışmalarını Başkent Ankara’lı sanatseverler için yeniden Çankaya Sahne’ye taşımış. Sinema olarak önceleri görsel sanatlara hizmet eden Çankaya’nın bundan böyle sanatta sürdürebilirliğini sahne sanatlarında’ Çankaya Sahne’ olarak devam ettirme çabası ile başkentli sanat severlerle buluşturmuştur.

Genel Sanat Yönetmenliğini Mehmet Atay’ın üstlendiği sanat merkezinin ilk oyunlarından biri Pulitzer ödüllü yazar Neil Simon’ın buruk güldürüsü’ Büyük Aşıkların Sonuncusu’ yine Çankaya Sahne için sezonun ilk oyunu olarak kendisi tarafından seçilmiştir.



‘Büyük Aşıkların Sonuncusu’ Barney Chasman ve üç kadın!

Oyun Barney Chasman ve farklı özelliklere sahip üç kadının komik hikayesinde yazar Neil Simon’ın yaşama ustaca atılmış çelmelerinde aldatma,çapkınlık,kaçamak yapmak gibi kavramlar üzerinden yazarın aynı ustalıkla erkeğin yakınlaşma başarısızlığından veya acemiliğinden ortaya çıkardığı trajikomik öyküsünde bizi gülümsetmeyi başarmıştır.Kırkyedi (47) yaşında, yirmiüç(23) yıllık evliliğini geride bırakmış bir erkeğin (B.Chasman) masumane duygularla evliliğine biraz heyecan, biraz da kendi kendinin yaşamsal sorgulamasından doğan sorunlarının biçimsel anlamda çapkınlığının, özde ise getirdiği duygusal tutarsızlıkları oyunda büyük incelikle yazar tarafından anlatılmıştır. Yazar Simon bazı mutsuzlukların küçük zararsız kabul edilen üstte bahsettiğimiz durumlarda yeniden aileyi düzenlemek hatta bir arada tutmak için ateşleyici olduğu hususunda ip uçlarını oyunda vermeyi ihmal etmemiştir.Sakin,rutin hayatını lokanta sahibi evli erkek olarak sürdüren Chasman’nın karısı dışında üç kadınla maceracı ve enerjik olma çabası aslında orta yaş yenilgisi diyebileceğimiz değişimin hızlı belirtisi olarak ortaya çıktığı seyirciye hissettirilmiştir.

Bu değişimin! ilk adayı Chasman’ın kendi lokantasında tanıştığı tecrübeli kadını eve getirmesiyle başlamıştır.Kadın aldatma eyleminde içinde bulunduğu durumu kavrayacak yeteneğe sahip olup Chasman modelinin çok ötesinde varlık gösterebilen 1.ci Kadın -Nazan Erkuvan(Elaine Navazio) için Chasman çok kolay hatta fazla tecrübesiz bile gelmiştir. Olmayan ya da olamayan ilişkinin başından itibaren bişiylerin yönetiminin doğrudan adı geçen kadının yönetiminde olması beraberlik için uzayan sürenin amaçtan çok anılan süre için araç olma hali oyunda kesinlik kazanmıştır.Aldatma eyleminde ise Chasman kadının yüksek tecrübesi karşısında tecrübesizliğinin yenilgisini tüm gayretlerine rağmen en yoğun haliyle yaşamıştır. Erkek için ilk olan bu karşılaşmada kedinin fare ile oynadığı gibi erkekle oynayan kadının başarısı ile sonuçlanmıştır.Aldatma eylemi gerçekleşmemiş olsa da Chasman için aldatma isteği daha da öne çıkmış ve tazeliğini aynen korumuştur.İkinci kadın-Derya Şenol (Bobbi Micheal) İkinci randevu ve yine ikinci kadın adayın ise uyuşturucu kullanan genç ,güzel , hareketli , sıra dışı oluşuyla ilginç kişiliği seyirci için dikkat çekici olmuştur.İlişkinin başlangıcında Chasman’ın sığ ! çapkınlığının en çılgın birazda olmazları oldurur hali çaresizlik şekli olarak seyirciyi bu randevuda gördüğü karşıtlığı ile şaşırtmış , sahnenin kazandığı genç dinamik yapıda sonuç ise değişmemiş ve erkek için ikinci yenilgide hızla gelmiştir.. Aldatma eyleminde 3. Kadın-Filiz Çolakoğlu (Janette Fisher)en enteresan kadın aday olmuş çünkü Chasman karısının en yakın arkadaşını bu anlamda ilişki için tercih etmiş olması ve bunun kadına yüklediği psikolojik anlamda rahatsızlıklar ile yine kadının Chasman’ı da rahatsız ederek gerçekleşemeyen aldatma,çapkınlık ya da kaçamak kavramlarının yer aldığı buluşma erkek tarafından en çarpıcı sonuç olarak bu kadınla buluşmasıyla ortaya çıkmıştır.Ortaya çıkan insan fotoğrafları aslında acıtıcı ve parlattığımız çoğu düşüncenin bu anlamda yaşantımızda bilmediğimiz tuzaklarla bezeli olduğunun göstergesi olarak kocaman gerçekler olarak bizim karşımıza en yalın haliyle gelmiştir.Düşünme ve algılama biçiminin yeniden iyileştirici hal alması ile yakıcı ortamların ,yapıcı ortamlara dönüşmesi yaşamda zaman,zaman zorunluluk hallerini getirdiği görülmüştür.Başlangıç ile sonuç arasında tarafların yani kadın veya erkek beklentilerinin ki bu oyunda karşımıza çıkan başka kadın beklentisinin kısaca yaşamımızın yalnızlığında bir söz,bakış ve düşüncenin bizimle devleşmesine müsaade etmenin sakıncalarından uzaklaşmanın özenle ayrıntılarını tebessüm içinde yazar sorgulamış ve sorgulatmıştır.



Bir erkek (Mehmet Atay) ve Üç Kadın( Nalan Erkovan,Derya Şenol,Filiz Çolakoğlu)üzerine oyun notlarımız….

Barney Chasman rolüyle seyircisini karşılayan ve aynı zamanda oyunun yönetmeni Mehmet Atay öğrenim dönemlerinde öğretici olarak derslerine girdiği çoğunlukla mezun sanatçı öğrencileriyle oyunu paylaşmış olmanın keyfini , kendi sanat merkezinde yeniden yaşama ve beraber olma isteği olarak öne çıkardığı sanatçının oyuncu kadrosundan da anlaşılmıştır.

Yönetmen Mehmet Atay üç ayrı kadınla olan üç ayrı sahnede de oyuncu olarak biçim ve öz anlamında biraz yorgun, dağınık ,biraz da zaman,zaman oyundan uzaklaştığı (koptuğu)seyirci tarafından hissedilmiş,oyunun doğal akışı içinde seyircinin bunları hissetmesini , usta oyuncunun kuruluş dönemini yeni tamamladığı Çankaya Sahne için verdiği emek ve çabalarının yorgunluğu olarak düşünülerek değerlendirilmiştir.Birbirinden farklı yaş ve özelliklerin öne çıktığı üç kadınla her anlamda yakınlaşma ya da diğer şekliyle aldatma eyleminde farklılıklar ! Barney Chasman için seyirciye istenilen şekilde oyunda yeterince vurgulanamamıştır..En önemlisi Chasman’ın böyle bir kaçamak hayali içinde saç,sakal bakım ile kostümsel düzende de özenli olmak koşulunun unutulması ilginç bulunmuş yine malum kuruluş mazeretiyle eleştiri şimdilik ötelenmiştir..1.Kadın (Nalan Erkovan) Barney Chasman ‘ın kendi lokantasında tanıştığı tecrübeli kadındır. Aldatma,çapkınlık veya kaçamak eylemleri üzerine söz ve hareketleriyle hayatın anlamına götüren sorgulamanın mutfağında olan Chasman için bu ilk buluşma davetini ilettiği bu tecrübeli kadınla yine buluşmanın kendisi için ilk oluşu ve olayların akışında da iklinin performansının düşüklüğü belirlemiştir. Chasman’ın belki de bu aşamada ve karşılaşma anlamında ilk kişi bu kadının olması gerçekten talihsizlik olmuş. Bayan Navazio’nun eve gelişinden itibaren davranışları ile tecrübesine dayalı yaptığı davranışların rahatlığı tecrübe ölçeğinde üstünlük taşıması, Chasmanda yerini rahatsızlığa bırakmıştır.Birinci perdede seyirciye oldukça uzun gelen buluşmanın temposu düşük eylemin gerçekleşemeyeceğini seyircinin hissetmesi ve anlayarak beklemesi seyirciyi yormaktan başka işe yaramamıştır. Seyirciyi daha tempolu bir performansla süresi içinde yavaş ,yavaş hazırlamak bu ilk randevunun önemini vurgulama anlamında 1.Kadın tarafından iyi hazırlanmış performansla yorumlanması ,hem Chasman acısından komiğin daha rahat çıkması ile başın sona etkisi bakımından güçlü olan ilk randevuyu içeren sahnede istenilen etki sağlanamamıştır .Oyunun temposu ve beden dilinin önemi acısından bu sahnenin gerekli iyileştirmeye ihtiyacı olduğu gibi kadın oyuncu tarafından söylenen bir çok sözcüğün duyulamaması , anlaşılamaması da seyirci acısından dikkat çekici olmuştur. 2.ci Kadın (Derya Şenol)Genç,güzel, alışılmışın dışında alışkanlıkları olan ve renkli kişiliği gibi kostümsel anlamda da ilgi çekiciliği bu anlamda fiziksel özelliklerinin de getirdiği tamamlayıcı enstrümanları ile birlikte sahne empatisi yüksek oyuncunun performansı sahneye bu aşamada beklenen tempoyu getirmiştir.Beden dilini son derece iyi kullanan oyuncu ikinci randevuda istenilenin olmaması anlamında gerçekten içiciliğini bile erkeğe cazip hale getirerek gereken atmosferi başarıyla oluşturmuş,Chasman ile birlikte keyifli ,dinamik sahnenin oluşmasında çok etkili olmuştur.3.cü Kadın (Filiz Çolakoğlu) Sahnede beklenilen performansın ateşleyici kimliği olarak alkışlarımızı hak ederek almıştır.Erkeğin eşinin en yakın arkadaşı olmanın psikolojik baskısını sahnesi boyunca yavaş,yavaş belirgin hale getirişi ,seyirciye doğru zamanlama içinde son derece ılımlı ama takıntısını fark ettirdiği tekrarlarıyla anlamlı ,sakin ama kararlılığının biçimsel olarak naif görünen durumunun gerisinde güçlü duruşunu özenli oyunculuğuyla göstermiştir.

Diksiyon anlamında oyuncu Mehmet Atay’ın güçlü dili kullanma performans başarısında oyuncu ustasına yine başarısıyle eşlikçi partneri olmuştur.

Oyunda dekor , kostüm, ışık anlamında Çankaya Sahne’nin çok yeni ve bu oyunun sezonun ilk oyunu olması nedeniyle bu konuda olumsuz düşüncelerimi şimdilik satırlarımda paylaşmamayı tercih etmiş olmam ,gelecek çalışmalarda sahne tasarımı genelinde olumlu değişikliklerin Çankaya Sahne genelinde beklentimiz olacağını paylaşarak yine usta sanatçı Mehmet Atay’a başkent Ankara’ya kazandırdığı Çankaya Sahne için sanat severler ve kendi adıma teşekkürlerimizi bir kez daha yinelemek isterim.

FÜSUN AKMEN BALKAYA 12.Ekim.2019/ Çankaya Sahne –Ankara.


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 944
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • 27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar) (Ahmet Yapar) - 3/26/2021
  • Başarılı Genç Aktör Can Öztopçu 40. Sanat Yılını Kutluyor (Füsun Akmen Balkaya) (Füsun Akmen Balkaya) - 12/16/2020
  • 'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya) (Füsun Akmen Balkaya) - 9/28/2020
  • Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020 (Füsun Akmen Balkaya) - 6/26/2020
  • Tuncer Cücenoğlu'nun Anısına... (Füsun Akmen Balkaya) - 6/26/2020
  • Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/18/2020
  • Kadın Dayanışmasını Taçlandıran Şehir Tiyatrosu Oyunu: Çın Sabahta (Füsun Akmen Balkaya) - 1/30/2020
  • Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne (Füsun Akmen Balkaya) - 11/26/2019
  • Uğur Kanbay ve Eylül! (Füsun Akmen Balkaya) - 7/23/2019
  • Fars Dokusu Üzerine Komedya Dokunuşları İle CİMRİ (Füsun Akmen Balkaya) - 7/18/2019
  • ELEŞTİRMEN OLMAK VE ELEŞTİRİ YAZMAK ! (Füsun Akmen Balkaya) - 7/17/2019
  • YOKLAMA LİSTESİ (Skeç) (Murat Sayım) - 7/17/2019
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Ayaktakımı Arasında Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/13/2015
  • Genel Müdür 'A. Nejat Birecik İle Devlet Tiyatrosu'na Gelen 'Bahar Havası' (Füsun Akmen Balkaya) - 12/11/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan İki Arada Bir Yerde Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/7/2015
  • Müthiş Bir Prodüksiyon 'Ben O İstanbul'u Çok Sevdim' ve Ustaların Ustası Özel Yula (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2015
  • Ve Tanrı Aşkı Yarattı (Yurdagül Yurtseven) - 11/30/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Cyrano De Bergerac Oyunu İnceleme ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/17/2015
  • Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/4/2015
  • İstanbul Şehir Tiyatroları'nın 'Onikinci Gece' Oyununun İncelenmesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/3/2015
  • Sezon Açılışı - Bakırköy'de Bir Prens, Bir Don Quichotte, Bir Oğul, Bir Kardeş, Alican Yücesoy - Yaprak Dökümü... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/3/2015
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu Kozyatağı Kültür Merkezi'ne ilk kez 'Satıcı'nın Ölümü' ile geldi. (Füsun Akmen Balkaya) - 11/2/2015
  • Berksoy'dan Haldun Taner'e Doğum Günü Armağanı: Dün - Bugün (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Mizah, Bir Ustasını Daha Kaybetti! Hoşça kal Levent Kırca! (Füsun Akmen Balkaya) - 10/30/2015
  • Sezon Geldi Hoş Geldi, Aynaya Renk Geldi (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 13. Kıbrıs Tiyatro Festivali'nin En Sivri Oyunu: Halktan Biri (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 'Sanat Eğitimi' Konusunda Velilere ve Öğretmenlere Uyarı (Rasim Aşın) - 10/30/2015
  • Yalçın Topçu! Sen İşine Baksana! (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı (İhsan Ata) - 10/30/2015
  • … Şu An Batmakta Olan Geminin Duvarlarına Resim Yapmaktasınız (Üstün Akmen) - 9/17/2015
  • Direklerarası Tiyatro Ödülleri Her Zamanki Saygın Yapısını Korudu (Füsun Akmen Balkaya) - 9/17/2015
  • Yeni Tiyatro Yeni Oyun… Tiyatrogrotto ve Cadılar… (İhsan Ata) - 9/7/2015
  • AKM'den haberi olmayan bir Kültür Bakanımız var artık (Üstün Akmen) - 9/7/2015
  • Topçu, Levent Üzümcü'ye Sahip Çıksana (Üstün Akmen) - 9/3/2015
  • Sanat Direnmektir (Yurda Yurtseven) - 8/31/2015
  • Zarif Bedenine Tam Oturmuş Oyunculuk Ruhu ile Kendini İş'i ile Taçlandıran Sanatçı: Özge Özder (Füsun Akmen Balkaya) - 8/7/2015
  • Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma (Üstün Akmen) - 6/29/2015
  • Görme Yeri / Gürültünün İçinde (İhsan Ata) - 6/28/2015


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..