| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Berksoy'dan Haldun Taner'e Doğum Günü Armağanı: Dün - Bugün
Üstün Akmen



Tiyatro 2000, 2015-2016 sezonu için anlamlı bir yapıma imza atmış.

Edebiyatımızın usta yazarı Haldun Taner'in 100. doğum yılı nedeniyle, ustanın “Keşanlı Ali Destanı, “Vatan Kurtaran Şaban”, “Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” ve “Günün Adamı” oyunlarından derlenmiş skeçlerle, usta tiyatrocu Zeliha Berksoy’un yönetiminde “Dün Bugün” başlıklı bir kabare hazırlamış.

Bu müzikli güldürü, Türk geleneksel ortaoyunu biçiminde sahnelenmekte… Başarılı bir oyuncu kadrosu tarafından oynanan kabareye Malik Hakçe yönetimindeki orkestra İlteriş Sun, Yalçın Tura ve Cem İdiz’in müzikleri ile eşlik etmekte… İlteriş Sun, müzikleri yeniden yapılandırırken ritim kalıplarıyla oynayarak, sanırım kulaklarımızın aşina olduğu bazı ezgileri yadırgamamızı, yeniden algılamamızı istemiş. Tablolar, Emrah Kürekçi’nin parça dekorları ve Yakup Çartık’ın her zamanki gibi başarılı ışık rejisiyle renk kazanmış. Anonim bir çalışma olduğunu varsaydığım kostümler, dönemine uygun ve bugünü anımsatan bir düzenleme ile hem esprili, hem de rengârenk biçimde düşünülmüş.

Nil Berkan ise, koreografisinde müziğin içine anlamlı hareketler oturtmuş, müziği farklı şekillerde yorumlayarak belirli hareketler uygulatmış. Koreografisinde kullandığı hiçbir devinim anlamsız değil. Kısacası, kabare için kutlanacak bir adım tasarımcılığı.

BAKALIM BERKSOY NELER EYLEMİŞ
Usta tiyatrocu Zeliha Berksoy, kolâja dâhil ettiği “Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım” adlı oyundaki toplumsal ve bireysel adalet olgusunu, karakterlerin birbirleriyle olan etkileşimlerini pek güzel incelemiş. Bu konunun tercih edilmesindeki amacı, oyun boyunca oyunda kurgulanan toplumun siyasi ve tarihi birçok gelişmeye maruz kalmasına rağmen adalet ve ahlak algısının değişmemesini ve odak figürlerin temsil ettikleri fikirlerden dolayı toplum ve diğer bireyler tarafından yaratılan adaletsizliklerle karşı karşıya kalışlarını gayet iyi işlemiş.
“Günün Adamı”ndan alıntılarda, 1950’ler Türkiye’sinin değişen değerlerini, yeni insan ve üretim ilişkilerini, siyaset ve bilim çevrelerinin yozlaşmasını Haldun Taner’in oyunun temeline yerleştirdiği “çatışma” öğesi üzerinden tartışmaya açmış.

Haldun Taner’in devlet gücünün ve kanunların değil de zorbalı¬ğın hâkim olduğu gecekondu insanının hayatını konu alan ünlü mü ünlü “Keşanlı Ali Destanı’ndaysa, Zeliha Berksoy, yazarın varoluşun gerçeklik bakımından belirlenişinin sergilenmesi amacına hizmet etmiş. Yabancılaştırma öğesini korumuş, seyirciyle sahne, sahne ile oyuncu, oyuncu ile rol, rol ile mekân arasında belli bir uzaklık yaratılmasına belli ki çok dikkat etmiş. Diğer taraftan, kimsenin umursamadığı, sinsi, dalkavuk bir adam olan Sipsi Selim karakterini (nedenini bilmem, ama) kadın karaktere canlandırtırken bence hiç de yadırgatmamış.

1965 yılında yazılmış olmasına rağmen güncelliğini koruyan “Vatan Kurtaran Şaban”dan alınan bölümlerde ise tiyatro, sinema, dans, edebiyat gibi birtakım sanat kültür tematiğinde aradan gecen 50 yıla karşın ülke olarak bir arpa boyu yol alamayışımızın acı bir şekilde yüzümüze çarpılmasına aracılık etmiş.

OYUNCULUKLAR
Uzun zamandır izleyemediğim ve gerçekten sahnede özlediğim Erdem Akakçe, canlandırdığı tüm karakterleri her zaman olduğu gibi hem bütünsel, hem derin, hem de eksiksiz değerlendirirken, fiziksel olarak da mükemmel biçimlendiriyor.
Utku Çorbacı, özellikle Keşanlı Ali’nin karakterini analiz etmesiyle dikkat çekiyor; karakterin sorununa çözüm bulmayı, eylemin gözlemcisi ve yorumcusu olmayı başarıyor.

Can Yılmaz’ın oyunculuğunda jest biraz fazla önem taşımakta… Gene de, dozunda abartılı bir oyunculuk sergiliyor. Taklit etmiyor, seçiyor, yüceltiyor, genişletiyor. Bunları yaparken anlatıma yönelmiş hareketlerini başarıyla kullanıyor.

ÖZTÜRK İLE ZAFERTEPE
Alayça Öztürk’ün vücut hareketleri jesti ve mimikleri yerinde… Sesini, hareketlerini, role uygun tavırlarını iyi kullanıyor. Özellikle sesi denetimli, esnek, değişik her karaktere ve duruma uygun… Tınıları çok iyi... İzlenmesi keyif veren bir oyuncu…

İpek Gülbir’in izleyiciye kendini ifade edebilmesi için beden dilini daha bir geliştirmesi gerektiği kanısındayım. Hareketleri rahat değil. Yaratıcı düş gücü, ritim duygusu, ilgisini yoğunlaştırabilme yeteneği kötü değil, ama eksik. Anlam ve söz düzeni içinde yorumlarının da çalışmaya gereksinimi var.

Diğer taraftan, “Dün… Bugün”ü izlerken en büyük şansımın Selin Zafertepe (1983) ile tanışmak olduğunu açık yüreklilikle söylemeliyim. Zafertepe, hareketlerini mükemmelen denetleyebiliyor, denge ve ağırlık merkezini ideal şekilde kullanıyor. Can verdiği her karakterde, ama özellikle Madam Olga ve Cemalifer’de başarıyı kökünden yakalıyor.

Haaa!

Bir de, Alayça Öztürk ile Selin Zafertepe’yi merceğimin altına aldığımı, bu yazımda alenen ilan etmem gerekiyor.

“Dün… Bugün”de, kahkaha ve hüzün el ele tutuşmuş sizleri bekliyor.
(“Dün… Bugün”, bu akşam saat 20.30’da Beşiktaş Belediyesi Akatlar Kültür Merkezi’nde…)

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 716
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Ayaktakımı Arasında Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/13/2015
  • Genel Müdür 'A. Nejat Birecik İle Devlet Tiyatrosu'na Gelen 'Bahar Havası' (Füsun Akmen Balkaya) - 12/11/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan İki Arada Bir Yerde Oyununun İncelemesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 12/7/2015
  • Müthiş Bir Prodüksiyon 'Ben O İstanbul'u Çok Sevdim' ve Ustaların Ustası Özel Yula (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2015
  • Ve Tanrı Aşkı Yarattı (Yurdagül Yurtseven) - 11/30/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Cyrano De Bergerac Oyunu İnceleme ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/17/2015
  • Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/4/2015
  • İstanbul Şehir Tiyatroları'nın 'Onikinci Gece' Oyununun İncelenmesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/3/2015
  • Sezon Açılışı - Bakırköy'de Bir Prens, Bir Don Quichotte, Bir Oğul, Bir Kardeş, Alican Yücesoy - Yaprak Dökümü... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/3/2015
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu Kozyatağı Kültür Merkezi'ne ilk kez 'Satıcı'nın Ölümü' ile geldi. (Füsun Akmen Balkaya) - 11/2/2015
  • Berksoy'dan Haldun Taner'e Doğum Günü Armağanı: Dün - Bugün (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Mizah, Bir Ustasını Daha Kaybetti! Hoşça kal Levent Kırca! (Füsun Akmen Balkaya) - 10/30/2015
  • Sezon Geldi Hoş Geldi, Aynaya Renk Geldi (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 13. Kıbrıs Tiyatro Festivali'nin En Sivri Oyunu: Halktan Biri (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 'Sanat Eğitimi' Konusunda Velilere ve Öğretmenlere Uyarı (Rasim Aşın) - 10/30/2015
  • Yalçın Topçu! Sen İşine Baksana! (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı (İhsan Ata) - 10/30/2015
  • … Şu An Batmakta Olan Geminin Duvarlarına Resim Yapmaktasınız (Üstün Akmen) - 9/17/2015
  • Direklerarası Tiyatro Ödülleri Her Zamanki Saygın Yapısını Korudu (Füsun Akmen Balkaya) - 9/17/2015
  • Yeni Tiyatro Yeni Oyun… Tiyatrogrotto ve Cadılar… (İhsan Ata) - 9/7/2015
  • AKM'den haberi olmayan bir Kültür Bakanımız var artık (Üstün Akmen) - 9/7/2015
  • Topçu, Levent Üzümcü'ye Sahip Çıksana (Üstün Akmen) - 9/3/2015
  • Sanat Direnmektir (Yurda Yurtseven) - 8/31/2015
  • Zarif Bedenine Tam Oturmuş Oyunculuk Ruhu ile Kendini İş'i ile Taçlandıran Sanatçı: Özge Özder (Füsun Akmen Balkaya) - 8/7/2015
  • Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma (Üstün Akmen) - 6/29/2015
  • Görme Yeri / Gürültünün İçinde (İhsan Ata) - 6/28/2015
  • Tiyatro ve Seyirci İlişkisi Üzerine (Serkan Fırtına) - 5/27/2015
  • Mükemmel Bir Shakespeare Şöleni: Bir Yaz Gecesi Rüyası (Üstün Akmen) - 5/14/2015
  • 'İstibdat Kumpanyası' ve 1876'lardan Bir Esinti... (Füsun Akmen Balkaya) - 5/5/2015
  • Her seçim bir dövüş müdür? (Dövüş Gecesi - DOT) (Dursaliye Şahan) - 5/2/2015
  • Nejla Uygur, Yıllar Sonra Bir Müzikalle Sahnede: Marko Paşa (Üstün Akmen) - 4/29/2015
  • Süheyl ve Behzat Uygur Tiyatrosu 'Marko Paşa' ile ayakta alkışlandı (Füsun Akmen Balkaya) - 4/29/2015
  • Oyun Salonu'nda ortaya karışık: İstenmeyen (Üstün Akmen) - 4/23/2015
  • Haldun Taner Sahnesi'nde 'Afife ve Bedia' ile 'Hayal-i Temsil'de Buluştuk (Füsun Akmen Balkaya) - 4/23/2015
  • Antikonformist ve Asi Bir Oyun: İmparatorluk Kuranlar (Üstün Akmen) - 4/15/2015
  • MUHTEŞEM GATSBY (Üstün Akmen) - 4/13/2015
  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |