| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ayten Gökçer
Pınar Çekirge




Moğol'un gelmiş geçmiş en güzel ecesi; ‘ Ruhu Tamu kızılı, alnına ikbal, kardeş, baba kanıyla yazılmış Bağdat Hatun'du o.Dedim ya, kardeş kanına belenmişti bir kez tacı. Erlik Han’a çevirmişti yüzünü.Tutkunun dehlizlerinde bir koşu tutturmuştu. Bir bumerang gibiydi kötülük.Sayısız gidiş gelişlerle, durmadan kendini çoğaltan, o aman tanımaz yabanıl kötülük.Cezalı bir tutkuydu artık hayatı, en yasağından.En dizginlenmez olanından.Ölüm dolaşıyordu teninde, öylesine pervasız, kanlı ayak izlerini küf yürümüş duvarlarda bırakacak kadar.Gündüz düşlerini dahi kurban etmişti Erlik Han’a.O, Bağdat Hatun.

" Beceriksiz ebe işi uzatıyordu,
mesleğinin tersini yapmaya alışık değilmiş elleri.
Bir yana ittim kadını, kendi elimle çekip
kopardım içimden
yıldızı benimle bağdaşmayan talihsiz yavrumu.
Sıcak bir pelte gibiydi, avuçlarımda
onu ilk ve son okşayışım oldu bu
ve yumuşak her şeye karşı yüreğimde
bin kez çoğaldı nefretim.
Zavallı düşüt
ipince kanlı ağlarıyla az daha
beni de çekiyordu gittiği karanlığa."(1)

My Fair Lady'deki Eliza Doolittle, 'Don Kişot'taki Aldonza, Vanya Dayı'da Yelena Andrayevna, 7 Kocalı Hürmüz'de Taşkasap'lı Hürmüz, Master Class'da Maria Callas..Tarla Kuşuydu Jülyet'i hatırlıyorum.Bütün zamanlarımı alt üst eden bir Ayten Gökçer izlemiştim bu oyunlarda.Metafizik gibi, tılsım gibiydi.Müthişti.

Hatırlıyorum; Bağdat Hatun , Kösem Sultan kimliğinde de mucizeler yaratmıştı.Maria Callas kompozisyonunu yaşadıkça hep hatırlayacağım zaten.Kaktüs Çiçeği, On İkinci Gece, Kim Korkar Hain Kurttan, Zülfiye Zülfü ve daha nice oyunda rol aldı.Devlet Tiyatrosu'nun en büyük yapımlarında hep o vardı.Zülfiye Zülfü dedim de, neredeyse 26 yıl geçmiş aradan, bilmem Ayten Gökçer üslubundan uzaktı sanki.Evet, olmamıştı.Hele ki Hürmüz’den sonra.

Yıllar yılı dünya tiyatro repertuarının en seçkin oyunlarında rol aldı. Hiç tökezlemedi, her canlandırdığı kimlikle yeniden var oldu, çoğaldı.

Hayatı hep mücadelelerle geçmişti.”Babadan gizli olarak konservatuara yazıldım,” demişti bir söyleşisinde.

1952 yılında girdiği Konservatuar Bale Bölümünde bir süre eğitim aldıktan sonra, Devlet Tiyatrosu'nun çocuk tiyatrosu bölümünde sahneye çıktı. Bir kaç sene sonra Devlet Tiyatrosunun sınavını kazanarak devlet tiyatrosu kadrosuna girdi.

" Ben, konservatuvardan gelir gelmez doğrudan başrollere çıkmadım.Yedi sekiz yıl figüranlık yaptım hem de altı lira yevmiye ile."

Bernarda Alba'nın Evi’ndeki başarısıyla dikkatleri, üzerine çeken Ayten Kaçmaz bir süre sonra Cüneyt Gökçer ile hayatını birleştirecek ve Gökçer soyadını alacaktı.

Önünde başarılar, ödüller, alkışlar vardı sadece. Müzikallerde ne kadar yetenekli olduğunu Kiss Me Kate ile kanıtlamış, gün olmuş muhteris kadın kimliklerine sahnede hayat vermişti. Tıpkı Bağdat Hatun gibi.Kösem Sultan gibi.Olympia’da haykıran Hera’yı çağrıştırırdı bana rolüne hazırlanırken, tırnaklarını geçirmiş olmalıydı yaratacağı, can vereceği kimliğe.Yarattığı ile doğardı yeni baştan.

Aynı zamanda hocası olan Cüneyt Gökçer ile hayatını birleştirmesi bir dizi söylentinin dillenmesine neden olmuştu.İlkokul diplomasının olmadığından tutunda, tiyatroda en güzel, en seçkin rollerin kendisine verilmesine kadar..sahi, yetenekli oyuncuların yollarını kestiği, onlara fazla şans tanıtmadığı da söylenirdi.Hatta senelerce Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü yapan Cüneyt Gökçer faktörünün başarısında payı olduğu anlatılırdı orada burada.Eşinin makam ve görevini bir eşik olarak kullandığı kulaktan kulağa fısıldanırdı.

Seneler önce Kadınca Dergisi’nde kendisiyle yapılan bir söyleşide şöyle diyordu :

" Fakat, herhalde yeteneksiz değildim.Eğer kifayetsiz muhteris biri olsaydım, sadece onun eşi olarak kalırdım.İnsanın zekası, yeteneği yeterli değilse, kimse tarafından ayakta tutulamaz.( .. ) Ayrıca saldırılar şaşırtmıyor beni.Çekemeyenler her şeyi söyleyeceklerdir.Ama şunu söyleyeyim, düşmanlarım bile benim oyun gücüme bir şey diyemiyorlar.Kifayetsiz muhteris olsaydım eğer, o zaman bu yönüme saldıracaklardı.."

Ayten Gökçer Türk Tiyatrosu'na silinemez bir iz bırakırken, sahnede gerçek bir grande dame olarak ayakta alkışlanıyordu.Dahası, sahnede gökkuşağının tüm renklerini yaşayan, yaşatan biriydi Ayten Gökçer.Perde kapandığında bir sonraki oyuna kadar hasret ekerdi içimize.Repliklerini hatırlardık. Eliza Doolittle’ı ne çok sevmiştik öyle.Ya Hürmüz hanımı ?

Işık kırılmıştı karanlığın içinden. Buz mavisi bir ışıktı bu üstümüze akan.Gece bitmişti.Hürmüz orada yoktu.. Maria Callas artık bir düş bile değildi. Gün doğuşunu son kez kucakladığını hiç bilemeyecekti Kösem Sultan. Hürmüz:“ Ben bir rüya gördüm akşam..toz pembe yağıyordu kar..savruluyordu lapa lapa..sen uyandır beni doktorum..sen , uyandır öpe öpe..” diye mırıldanıverdi. Bütün kepenklerini kapamıştı Yelena Andrayevna.Nemli soluğunu duyuyordum yüzümde.Durup durup kendine kilitleniyordu.

Ayten Gökçer’i yetmişli yılların hemen başında Haldun Dormen’in hazırladığı “ Unutulmayanlar” programında canlandırdığı Nevin Seval kimliğinde görür gibi oluyorum.Nevin Seval Ayten Gökçer ile gövdelenirken, geriye eşsiz bir oyunculuk şöleni kalıyordu.Aynı dönemde Zeynep Değirmencioğlu, Önder Somer, Ömercik ile başrolleri paylaştığı Anneler Günü adlı filmden aklımda kalansa duru güzelliği ve bildik Yeşilçam kalıplarına rağmen sergilediği inandırıcı, tanıdık, bildik anne figürüydü.

Cüneyt Gökçer, Kerim Avşar, Çetin Tekindor, Cihan Ünal ile rol aldığı pek çok oyunu izleme imkanım olmuştu.Ama özellikle Kerim Avşar ile Ayten Gökçer ikilisini unutamıyorum..Bağdat Hatun’da tutuklu kalmam boşuna değil.Güngör Dilmen’in en sevdiğim oyunudur ayrıca.Başucu kitaplarımdan biridir, arada hasretle dönüp okuduğum.

" Ece'nin boynuna kement mi atacaksın yiğidim ?

Gelme gelme üstüme ! Ecesiyim bu ülkenin. Beni değil, tahtımı elimden almaya kalkışan bu dönek Arpa'yı boğ !

Kızıl Kum'la Sarı Kum arasında denize erişemez ırmaklar.Öyle yitiyorum ben de.."(2)

(1.,2) Bağdat Hatun / Güngör Dilmen

Pınar Çekirge

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 339
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Alev Oraloğlu - Kötü Tohum (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu Orhan Asena Yerli Oyunlar Festivali İçin Bir Öneri (Asmin N. Singez) - 10/5/2009
  • Saçma Seçmeler (Cüneyt İngiz) - 10/5/2009
  • İstanbul 2010 Avrupa Bakenti Yürütme Kurulu Neyi Yürütüyor (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Bazen Neyzen olasım gelir… Bazen de Hayyam… (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • …Sadri Alışık Gibi Adamsın… (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • niÇİN ? (Ali Erdoğan) - 10/5/2009
  • Dinci Faşistlerin İdil Biret'e Saldırısı (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Kültür Başkenti Ajans 2010 Yönetimi’ne Açık Mektup (İlkay Sevgi) - 10/5/2009
  • Londra Güncesi 3 (Arda Aydın) - 10/5/2009
  • Ayten Gökçer (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Tiyatrocu Andı (Ali Erdoğan) - 10/5/2009
  • Devlet Tiyatroları'nda Yeni Düzenlemeler (Savaş Aykılıç) - 10/5/2009
  • Diyarbakır Notları: Tek Kişilik Şehir (Asmin N. Singez) - 10/5/2009
  • Aaaah Ah ! (Eser Ali) - 10/5/2009
  • Londra Güncesi 2 (Arda Aydın) - 10/5/2009
  • 37. Uluslararası İstanbul müzik festivali’nin ardından… (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Londra Güncesi 1 (Arda Aydın) - 10/5/2009
  • Susam Sokağı Değil Avenue Q (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Onu Hiç Unutmadım ! - Zuhal Olcay (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Gözünüze Yaş Düşerim (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Kısacık bir liste: Çince'de Türk edebiyatı (Özcan Buze) - 10/5/2009
  • Dr. Fuat Ulus İle Sinema Filmi Terapisi (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Yalçın Otağ (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Aydın Orak'a Yanıt (Ömer F. Kurhan) - 10/5/2009
  • Biz Oyuncular Neden Oyun İzlemiyoruz? (Sevinç Aktansel) - 10/5/2009
  • Kürt Tiyatrosu Tartışması - Alkaya ve Kurhan'a Yanıt (Aydın Orak) - 10/5/2009
  • Michael Jackson Öldü! Kime Gideceğiz Biz Şimdi? (Arda Aydın) - 10/5/2009
  • The Great Debaters; Münazara; Shakespeare ve Tiyatroda Özerklik (Melih Anık) - 10/5/2009
  • Necati Zengin'in İmbiğinden Trabzon'un Zengin Tiyatro Tarihi (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Nisa Serezli'yi özlerken.. (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Tiyatrocular (Hülya Nutku) - 10/5/2009
  • Her Yere Karagöz Perdesi - Tiyatro sanatçısı Yalçın Akçay ile söyleşi… (Kadir İncesu) - 10/5/2009
  • 41 Yıl 41 Hayat Tek Ad: Gülsen Tuncer (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Meektuup Vaaaaar! (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Kadın İstasyonu'nu Tiyatro İstakoz sergiledi! (Dündar İncesu) - 10/5/2009
  • Signor Caroniti, Salerno'da Ağaç Köklerine Can Verirken (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Diyarbakır Notları: Ziyaretçi'nin Diyarbakır Ziyareti (Asmin N. Singez) - 10/5/2009
  • Mutlu Son Falan Yoktur, Hollywood Tesellisi Vardır (Yurdagül Yurtseven) - 6/15/2009
  • Sichuan Ruhu (Özcan Buze) - 6/15/2009
  • Tiyatrolar Neden Dolmuyor? (Hüseyin Kara) - 6/14/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |