| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Hasat Dansı
Metin Boran



Dil, iletişim ve sömürgecilik konularında oyunlar yazan fakat Türkiye’de tiyatro çevrelerince fazla bilinmeyen Kuzey İrlanda’ lı oyun yazarı Brien Friel’in Hasat Dansı (Dancing at Lughnasa) adlı oyunu Pera Güzel Sanatlar Lisesi Tiyatro Bölümü öğrencileri tarafından geçtiğimiz hafta okulun Eren Uluergüven Sahnesi’nde sergilendi. Aslı Salarvan’ın Türkçeye çevirdiği oyunu, deneyimli oyuncu Defne Halman yönetiyor. Koreografisini Evrim Artut’un yağtığı oyunun ışık tasarımını ise Okan Kayabaş yapıyor.

Brian Friel (d.1929) özellikle oyunlarda ve yanı sıra yazdığı öykü ve senaryolarda Kuzey İrlanda halkının içinde bulunduğu korku ve aşağılanma duygusunu hüzünlü bir anlatımla sorgular. Yazdığı 20’ye yakın oyununda bu sorunsalı temel bir mesele olarak alır ve sömürgeciliğin halkın yaşamını nasıl tedirgin ettiğini ve korku ile sindirilmiş insanları nasıl kendi dünyalarına kapattığını toplumsal ve kültürel bağlamı ile ortaya koyar.

Çağdaşları ve yol arkadaşları Sean O’ Casey ve Samuel Beckettt’ ile birlikte modern Kuzey İrlanda tiyatrosunun kurulmasına öncülük eden Friel, Çehov ve Turgenyev’ten uyarlamalar yapmış ve tiyatronun işlevi ve sanatçının sorumluğu üzerine yazılar kaleme almıştır.

Friel, Hasat Dansı’nda Irlanda da merkezin uzağında Donegal bölgesinde hayali bir köyde yaşayan, yoksullukla hayatları karartılmak istenen fakat her şeye rağmen yaşama sevincini elden bırakmayan bir ailenin hüzünlü dramını anlatır. Yaşları ilerlemiş beş kız kardeş ve Afrika’da çalışırken hafızasını kaybetmiş bir erkek kardeş, dış dünyaya kapalı bir hayat sürmektedirler. Dışarısı ile tek bağlantıları evlerindeki zaman zaman çalan ama çoğu zaman çalarken sesi kaybolan ‘bozuk radyo’ dur. Beş kız kardeş dinlerine bağlı ve katı ahlakçı bir inanç sisteminin hayatlarını nasıl ezdiğinin farkındadırlar. Aralarında hasat şenliğine katılmak ve dans ederek eğelnmek isteyenler küçükler vardır ancak evin otoriter ablası Kate buna asla müsaade etmez ancak daha sonra katı tutumundan sıyrılarak kendisi de eğlenceye evet der ve hep birlikte yoksullukla bezenmiş yazgılarına aldırmadan dans ederler.

Yazara göre bu dans aslında sömürge kültürü ile kendi gelenek ve törelerinden koparılmış, kendi ulusal kültürüne yabancılaşmış, dış sesin kakafonisi ‘bozuk radyo’ ile iletişim kırılması ve kültürel ve sosyal bir bozulma yaşayan aile bireylerinin her şeye rağmen hayata tutuma çabasından başka bir şey değildir. Yazar oyununda insanların hayatına sirayet eden kültürel ve sosyal ızdırabı günlük konuşma dili ve mizah ve ironi ile dışa vuruyor. Ezilmişliğin ve dış dünyaya karşı tecrit bir hayat sürmenin bir sosyal yabancılaşma olarak ortaya çıkması politik bir sebeple olmasına karşın yazar bu anlatımda politik bir dil kullanmıyor. Öykü ve olaylar günlü konuşma dili ile hüzünlü bir şekilde anlatılıyor ve izleyeni gülümsetiyor.

Defne Halman yorumunda bir öykünün sade bir dille ve abartısız oyunculuk örneği ile ortaya konulmasını öne çıkarmış. Atraksiyona başvurmadan ailenin temel sorununu her birey üzerinden aynı duygu ölçüsünde ve aynı ortak tavırla anlatım yolunu tercih etmiş. Oyuncular da samimi ve içten bir hareket düzeni ile anlatıma özel bir katkı sunuyorlar. Henüz daha oyun ve oyuncu dünyasının eşiğinde olan Bahar Kesimoğlu, Sevil Akkel, Yavuz Ünlütürk, Ceren Mertadam, Evrim Akkurt, Bahar Karaoğlu Eyüp Can ve Eren Toydemir oyunculukları ile Friel’in isyana hazır yaşama sevinci ile yürekleri kıpır kıpır kadınlarını öykü anlatma konusunda sabırsızlanan aşka susamış erkeklerini iç dünyalarındaki ‘insan’ özelliklerini sahici ama körpe bir duyarlılıkla yansıladılar.

Metin Boran

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 834
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Hillay Clinton'a Açık Çağrı: Artık Sabrımız Tükendi, ABD ve NATO Olaya El Koysun; AKM Yıkımı Durdurulsun! (Savaş Aykılıç) - 8/15/2011
  • Bir Damla Gözyaşı ve Tebessüm:Yeşim Koçak'tan Mutfak Söyleşileri (Melih Anık) - 8/15/2011
  • Üstü Kalsın (Arda Aydın) - 8/15/2011
  • Kız Kafası (Yurdagül Yurtseven) - 8/15/2011
  • Yeşim Özsoy Gülan Proje'si: Yüzyılın Aşkı (VDŞT) (Melih Anık) - 8/5/2011
  • Tiyatro Sanatının Başat Sorunlarından Eğitmen Olgusu - 1 (Hakan Urcu) - 8/3/2011
  • 20 Temmuz 2011 ve Köyümüzde Şenlik Var (Hüseyin Köroğlu) - 8/3/2011
  • Keşke (Arda Aydın) - 8/3/2011
  • Çiçek Arif'in -Çiçek Barı-ını da Mazime Gömdüm (Üstün Akmen) - 8/3/2011
  • Konservatuvar giriş sınavları (Tuncer Cücenoğlu) - 7/15/2011
  • Hasat Dansı (Metin Boran) - 7/15/2011
  • Artık Yeter! (Haluk Işık) - 7/15/2011
  • Doğum Günü(m) Kutlu Olsun (Üstün Akmen) - 7/15/2011
  • Şike Operasyonu Aziz Yıldırım Operasyonu Değildir, Olmamalıdır (Üstün Akmen) - 7/13/2011
  • Hülya Karakaş'a Dair... (Üstün Akmen) - 7/13/2011
  • Ordu'da Seçim Sonrası Gündem Tiyatro Üzerinde Odaklanmıştı (Üstün Akmen) - 6/30/2011
  • Aydın'dan Geçen Aydınlık (Serkan Fırtına) - 6/30/2011
  • BÜO'da Kadınlar Meclisi (Yoksa -Kadınların Barışı- mı?) (Melih Anık) - 6/28/2011
  • Adem, Shakespeare ve Biz (M. Erkul Eğilmez) - 6/28/2011
  • Tiyatroda -Entelektüelleri Rehabilite Etmek- (Melih Anık) - 6/22/2011
  • Kemal Başar'dan Tuncer Cücenoğlu'na 40. Yıl Armağanı: Çığ (Üstün Akmen) - 6/21/2011
  • Kız Hande, Bu Öfke Bu Kin Niye (Üstün Akmen) - 6/21/2011
  • Anlaşıldı, Bu Limana Başka Balık Vurmuyor (Üstün Akmen) - 6/21/2011
  • Onlara Öcü Ama Sana Cici (M. Erkul Eğilmez) - 6/20/2011
  • Kabare Ortamında Oynanması Gereken Bir Oyun: Ayışığı Tarifesi - Tiyatroadam'ın Yeni Oyunu: Generaller, Savaş ve Barbekü (Üstün Akmen) - 6/14/2011
  • Vermeyince Başbakan, Ne Etsin Suat Arıkan: Senfonik Minyatür (Üstün Akmen) - 6/14/2011
  • Uluslararası 27. Denizli Amatör Tiyatro Festivali'nin Ardından (Hakan Yozcu) - 6/14/2011
  • KOÜ GSF ya Beraber Gitmelidir ya da Beraber Kalmalıdır!!! (İhsan Ata) - 6/14/2011
  • Ölüm İstiyordu MEDEA (Pınar Çekirge - Mehmet Serhat Akın) - 6/14/2011
  • Ünver Çağdaş Hiçyılmaz'a Veda Konuşması (Melih Anık) - 6/13/2011
  • Bir İnsanlık Tragedyası… Kadın Sığınağı (İhsan Ata) - 6/13/2011
  • %100lere Rağmen Sıfırnoktaiki (Şahin Adıgüzel) - 6/13/2011
  • Bedensiz Kadın ya da Vicdan ya da İlahi Adalet! (Savaş Aykılıç) - 6/13/2011
  • Küçük Harfler Büyük Düşler (Savaş Aykılıç) - 6/13/2011
  • Adı Afife (Yurdagül Yurtseven) - 6/13/2011
  • Baba ve iki oğlunun kara komedisi: Annem Yokken Çok Güleriz (Üstün Akmen) - 6/10/2011
  • Hepimizin İçindeki -Vahşet Tanrısı- (Savaş Aykılıç) - 6/10/2011
  • Oyunlar Kaça Ayrılır? (Melih Anık) - 6/10/2011
  • 20. Yılında Tiyatro Stüdyosu’ndan Dört Dörtlük bir Çehov yorumu; Vanya Dayı (İhsan Ata) - 6/10/2011
  • Farklı Yaşantı ile Kadınlar (Metin Boran) - 6/8/2011
  • Sözüm Sahneden Dışarı Meclisten İçeri (Nejdet Erdem) - 6/8/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..