| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi
Üstün Akmen



Alman oyun yazarı, şair, yazar, denemeci ve tiyatro yönetmeni Heiner Müller (1929-1995), hiç kuşku yok ki çağımızın en önemli ve en tartışmalı oyun yazarlarından biri. “Ben ne afyon dağıtımcısıyım ne de umut” diyen, oyunlarında bir ulusu, bir sınıfı ya da bir kültürü değil, tüm insanlığı sarsan konulara değinen biri.

İstanbul Devlet Tiyatrosu, 2014-2015 sezonunda işte bu oyunu, “Hamlet Makinesi”ni, hem de Ayşe Emel Mesçi yorumuyla sunuyor. “Hem de Ayşe Emel Mesci yorumu” diyorum, çünkü Müller’in Hamlet karakterine bugünün dünyasından bir insan olarak inançsızlığı, yenilgisi ve öfkesiyle saldırdığı bu oyunu, bizim “fenomen” deyip geçiştirdiğimiz, yurt dışında olsa, camiada mutlaka “dahi” olarak anılacak Mesci’nin elinde nasıl yoğrulduğunu görmek tiyatrosevere heyecan veriyor.

HAMLET’İ NE KADAR TANIYORUZ
Nitekim klasik dramatik yapıyı aşma girişimi olarak çağdaş tiyatroda yerini çoktan almış olan Müller’in eseri, Shakespeare'in “Hamlet”iyle elbette bağlantılı, ama ondan çok daha fazlasını içeriyor. Taşlaşmış tarih anlayışından diktatörlerin yıkımına, kadınlara uygulanan baskı ve şiddetten devrimlere kadar pek çok temaya değinen oyun, Ayşe Emel Mesci’nin elinde “doğal olarak” görsel bir şölen halini alıyor.

Müller, “Hamlet Makinesi”nde Hamlet’i, Hamlet karakterini bilen, tanıyan, Hamlet karakterini yaratan kültürün yetiştirdiği seyirciyi yargılamak, sarsmak, canımızı acıtmak için kullanıyor.

Ayşe Emel Mesci de, klasik “Hamlet”teki yarı düşsel yapıyı anların, kişilerin, durumların birbiri içinde çözülmesini, birbiri içinde erimesini, birbirlerini yadsıyarak kendilerini varedebilmelerini değişik düzlemlerdeki parçalardan oluşan yaşama koşut düşürüyor. Yazılı metinde Hamlet’in aksine başkaldıran kadın olarak çizilen Ophelia karakterini, “zorbalığın zincirlerini parçalayan kadın”, “sokağa inen kadın” olarak daha da sivriltiyor. Alışılmış reji anlayışını siliyor, imge ve metaforlarla seyircinin metinle kurabileceği ilişkiyi farklı yönlere, farklı düzeylere, düzlemlere çekiyor.

YARATICI KADRO
Ayşe Emel Mesci, Müller’in su gibi akan bilinçli öyküsünü Zehra Aksu Yılmazer’in çevirisi ve Ali Berktay-Füsun Ataman Berke ikilisinin dramaturgisi ile sahneye taşımış. Seyirciyi “arayış-buluş” süreci içine sokarak yaratıcılaşmasını sağlarken, oyuncularının duygularını aktarmasını değil, canlandırdıkları kişiliklerin kalıbına girmeden, Hamlet’in, Ophelia’nın, Elektra’nın, Gertrude’un, Claudius’un, Horatio’nun, Polonius’un eğilimlerini göstermelerini, rollerini yanlarına alarak, seyircinin karşısına belli bir bildiriyle çıkmalarını istemiş. Ve eleştiri anlamında ne kadar orasını burasını çekiştirirsem çekiştireyim, başarıyı bu kere de elde etmiş.

Efter Tunç’un dekoru seyirciyi diri tutuyor, sürekli uyarıyor, oyuncunun oyunu ile doğrudan bağ kurmasına yarıyor, bir de bakıyorsunuz dekor olmaktan çıkıveriyor.

Yakup Çartık’ın genelde aydınlatma ve renklendirme amaçlı kullandığı, yanılsama ve duygulanıma asla geçit vermeyen ışık tasarımı bu oyunda özel olarak görülmeye değer.

OKAY TEMİZ’İN MÜZİĞİ
Okay Temiz’in kimi gizemli, kimi duyarlı, kimi duygusal müzikleri ve ritimleri metnin ve rejinin yaratıcılığını tamamlar nitelikte.

Onur Monkul, Sema Kuray, Görkem Koyuncu, Murat Kapu, Fatih Gençkal ve Buket Orhan’dan oluşan müzisyenler topluluğunun icraları “âlâ”.

Ayşegül Alev’in uyguladığı ve yakıştırdığı ince zevk ürünü giysiler de oyunun itici güçlerinden... (Hemen söyleyeyim, Gertrude’un kostümüne bayıldım!).

Meltem Yorulmaz’ın dans düzeni, özellikle Horatio ile Hamlet’in Arjantin tangosunda çok iyi.

Ayşe Emel Mesci, koreografi ve dans düzeni çalışmasında da içgüdüsel hareketleri ve kararlaştırılmış hareketleri doğrusu övülecek bir başarıyla yerli yerine oturtmuş.

OYUNCULUKLAR
Soytarılar ve Mezarcılar’da (yoğun emeklerine saygımdan ötürü adlarını bir bir ve ABC sırasına dizerek saymalıyım) Görkem Koyuncu, Murat Kapu, Sedat Can Güvenç, Turgay Şeker; Koro Karakterlerinde Ayşe Kemikoğlu, Buket Orhan, Dicle Doğan, Engin Ünal, Fatih Gençkal, Fatoş Ece Koroğlu, , İrem Yünsel, Koray Can Yanaşık, Meral Aslan, Müge Çakır, Nihal Usanmaz, Özge Oktar, Rami Çakır, Tuğba Begde, Tunç Efe kusursuzlar.

Polonius’ta Onur Serimer “Polonius ne istiyor” sorusundan hareket etmeyi başarıyor.

Ayhan Anıl, Horatio’yu temelinde belli bir düşünce yatan fiziksel davranışlarından hareketle yorumluyor.

Elif Nutku, Anlatıcı’da yönetmen ne istemişse vermiş.

Claudius’ta Yıldırım Güçük’ü, bir oyuncunun arayıcı mükemmelliğini sergilemesi açısından mutlulukla alkışladım.

Usta oyuncu Neriman Uğur, Gertrude’u çizerken yapı taşlarından tek tek resimler elde ediyor.

KURAY İLE MERİÇLİLER
Sahnede ilk kez izlediğim Sema Kuray, yorumlarıyla Ophelia’nın ve Elektra’nın sadece karakterlerini ortaya koymakla kalmıyor, karakterlerin duyumsadıklarını seyirciye birebir yansıtarak, izleyen üzerinde karaktere sempati yaratmasını da başarıyor

“Çok yetenekli” oyuncu Hakan Meriçliler ise, can verdiği Hamlet, Hayalet, Müller karakterlerinin kavramlarını birbirine karıştırıyor, birbiriyle kesiştiriyor, birbiriyle çarpıyor, sonra da birbirlerine tamamlattırıyor.

Tıpkı bir kaleydoskop gibi Meriçliler.

Başarıyı tutmuyor, adeta avuçluyor.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 642
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015
  • Uygur Çocuk Tiyatrosu'nda 'Çocuk Ülkesi' Adlı Oyunu Seyrederken Çocukluğunuza Dönebilirsiniz! (Füsun Akmen Balkaya) - 2/9/2015
  • 'Olacak Şey Değil' Mi Dediniz! (Rengin Uz) - 2/6/2015
  • Adalette Kar Yok: 5. Frank (Üstün Akmen) - 2/4/2015
  • Tiyatroda yeni bir 'Uyanış' - Yağmur Yağmur Röportajı (Seray Şahinler) - 1/23/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Flaş Gelişme: Yönetmelik Yeniden Değişiyor - Erhan Yazıcıoğlu Röportajı (Seray Şahinler Demir) - 1/15/2015
  • Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi (Üstün Akmen) - 1/14/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • '2014 Yılının Son Günü, 2015 Yılının İlk Günü - Yeni Yıl Dedikleri….YALAN! (Füsun Balkaya) - 12/31/2014
  • İnsanın İçindeki Kumu Yıkaması: Tatminkar Ödül (Üstün Akmen) - 12/24/2014
  • Muhsin Ertuğrul Torun'larından Sinema'ya Bir Dokunuş… (Füsun Balkaya) - 12/22/2014
  • Tanrı, Eskişehir'de Sahneye İniyor: Jeanne D'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 12/17/2014
  • İzmit'te 'Alternatif Bir Tiyatro'nun 'Uyan-Ma'sı (Melisa Ayşegül Çal) - 12/16/2014
  • Komedi Dünyasında Yeni Soluk (Begüm Yılmaz) - 12/15/2014
  • İbrahim Zübükzade Başkent Ankara'ya Geldi (Füsun Balkaya) - 12/15/2014
  • Savaş Başar İçin Oğlundan Saygı Duruşu: Öykülerden Oyunlar (Üstün Akmen) - 12/14/2014
  • ...İki Dahi Yönetmen... Çürük Temel... Oya Palay Sahnedeki Bir 'Grande Dame'... Ekip Çalışması (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/14/2014
  • Ankara Şinasi Sahnesi'nde, Tiyatro Kedi 'İlhan Şeşen’' Şarkılarını Dinletmek İçin Seyirciye Güzel Bir Fırsat Sundu... (Füsun Balkaya) - 12/12/2014
  • Bir Delinin Hatıra Defteri - Genco Erkal (Yurdagül Yurtseven) - 12/9/2014
  • İlk Kültür Bakanı, Kültür-Sanat ve Çevirinin Büyük Ustası Halman Hocamız Aramızdan Ayrıldı (Füsun Balkaya) - 12/8/2014
  • 12 Öfkeli Adam Üzerine Bir İnceleme (Zeynet Öztunca) - 12/3/2014
  • Giderilemeyen Susamışlığın Öyküsü: Her Yıl Kuşlar Geri Gelir (Üstün Akmen) - 12/3/2014
  • Seni Seviyorum Adamım (Füsun Balkaya) - 12/1/2014
  • Alpay Ulusoy Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Kadir Anıl Adıgüzel Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Ekim Ayı ve Düşündürdükleri... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/27/2014
  • Deli Deli Hallarda! 'Deliha' - Bir Kadın Komedi Oyuncusu'nun Beyaz Perde Başarısı (Füsun Balkaya) - 11/24/2014
  • Bakarsın Bulutlar Gider (Burak keleş) - 11/24/2014
  • Arlecchino'dan Kean'e: Aktör Kean (Cüneyt İngiz) - 11/24/2014
  • Başkent Büyük Tiyatro'da İbsen, Yalman, Kurt 'Hedda Gabler' Buluşması (Füsun Balkaya) - 11/22/2014
  • Genco Erkal'dan Virtuozite Örneği: Bir Delinin Hatıra Defteri (Üstün Akmen) - 11/21/2014
  • Bezirgan (Burak keleş) - 11/14/2014
  • Tiyatro Aşhk - Tatminkar Ödül (Cüneyt İngiz) - 11/13/2014
  • Hilafet, Sadece Hz. Ali Soyundan Gelenlerin Mi Hakkı: Kerbela (Üstün Akmen) - 11/12/2014
  • Tiyatro Üzerine Yazarken Yönetmen Çağan IRMAK Yolumu Çevirdi - 'Unutursam Fısılda' (Füsun Balkaya) - 11/12/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..