| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kemal Başar - Bu hantallıktan kurtulmamız gerek
Cevahir Evren



Bu hafta köşemize geçtiğimiz günlerde 200. temsilini oynayan ‘Bahçemdeki Ayı’nın yönetmeni Ankara Devlet Tiyatrosu sanatçısı Kemal Başar’ı konuk ediyoruz. Sanatçımızın son dönemlerde yurtiçinde ve yurtdışında yoğun bir tiyatro trafiği olduğunu (ki bunu zaten yazının devamında sizler de göreceksiniz), iki arada bir derede kendisini yakaladığımızı, ama öyle yakalayıp bir iki sualle bırakmadığımızı bilmenizi isterim… Tabii konuğumuz böylesine tiyatroyla dolu bir hayata dalmışken ve onca çalışmayı önüne koymuşken bir gazeteci olarak nereden başlayacağımı da kestirmekte hayli zorlanıyorum. “Bahçemdeki Ayı’nın öyküsünü dinleyelim mi sizden” dedikten sonra daha kendimden emin bir halde, “ilk oyundan bugüne geçen zaman dilimini nasıl özetlersiniz…Tepkileri, yansımalarını, gelişimini, aklınıza ne geliyorsa oyunun rejisörü olarak sizi bu serüvene yönelten unsurlar nelerdir?” diye soruyorum.

Dört sezon önce, o zamanki Baş rejisör Erhan Gökgücü ve Ankara Devlet Tiyatrosu Müdürü İpek Çeken, oyunu yönetmem için bir öneride bulundular. Elimdeki haliyle sahnelenmesi zor bir metindi bence ya da ben o haliyle beceremezdim diyelim; bazı değişiklikler yapmak kaydıyla kabul ettim.

Ne gibi değişiklikler bunlar?

Orta oyunu öğelerini modern bir yorumla uyguladım. Dönen bir dekorla sahne geçişlerini hızlandırdım. İlk metinde yer almayan interaktif sahneler ekledim. Provaları izlemeye gelen, yorumumu hiç beğenmeyen Erhan Gökgücü’ne direndim, bildiğimi okudum. Bugün dönüp baktığımda iyi ki de okumuşum diyorum. O ne diyor, bilemiyorum.
Devlet Tiyatrosunun en yetenekli oyuncuları arasından seçtiğim bir kadroyla çalıştım. Bu oyunla Miraç Eronat Sanat Kurumu’ndan “En İyi Kadın Oyuncu”, Benian Dönmez de “En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu” ödüllerini aldılar. Ali İpin, 3 sezon boyunca döktürdü, şimdi aynı işi Ahmet Erkut yapıyor. Adnan Erbaş ve Dilara Keyf Günüç, unutulmaz kompozisyonlar yarattılar. Her haliyle, oyuncusuyla, müzisyeniyle, hepimizin tatmin olduğu bir ekip çalışması oldu. Zaten bu da sahneye yansıyor. İki yüz küsürüncü temsilinde hala coşkuyla oynanıyor, çalınıyor, söyleniyor... Üstelik dördüncü sezonunda olmasına karşın hala dolup taşıyor...

İsrailli yazar Nava Semel'in "Gözlerin Ardındaki Çocuk" adlı oyunun yönetmenisiniz ve geçen sezon Antalya Devlet Tiyatrosu’nda yönettiğiniz "Nemrut" adlı oyun da hala devam ediyor…
Nava Semel ile Sibiu Uluslararası Tiyatro Festivali’nde tanıştım. Bana eserini kendisi verdi. O gece otelde okudum ve çarpıldım. O sıralar, Romanya’dan G.A. Petculescu da yönetmenlik teklifi yapmış, yöneteceğim oyunu sorup duruyor... Hiç duraksamadan “Gözlerin Ardındaki Çocuk” dedim. Oyun geçen sezonun en iyi yapımlarından biri seçilerek, Bükreş’te özel olarak sergilendi. Birçok festivale katıldı, katılıyor. Neyse, bu arada metni Türkçe’ye çevirmesi için Şirin Yener’e verdim. Harika bir çeviri çıktı mı ortaya! Devlet Tiyatrosu repertuarına girdi ve bir önceki Ankara Devlet Tiyatrosu müdürü Tayfun Eraslan, oyunu haliyle bana önerdi, ben ona çoktan önermiştim zaten! Bu sezon kapalı gişe oynuyor Ankara’da. Bunda oyuncum Fatma Öney’in, müzikleri yapan Kemal Günüç’ün, tüm oyunu kaplayan modern dans koreografisini yapan Yener Turan’ın, ışık tasarımcısı Kazım Öztürk’ün, dekor tasarımcısı Zeki Sarayoğlu ile kostüm tasarımcısı Berna Cömert’in büyük payları var. Birbirimizi iyi anladık sanıyorum...

Nemrut ise üstünde altı ay çalıştığım Gülşah Banda’nın çok değerli bir metni. Reha Özcan ve Sedat Savtak gibi iki yetkin oyuncuyla çalıştım. O iş için Kanada’daki Kinesis Dans Tiyatrosu’nun genel sanat yönetmeni Paras Terezakis’i Türkiye’ye davet etme şansını da buldum. Yaptığı koreografinin ve zaman zaman oyuncu koçluğuna varan emeğinin, sonuca büyük katkısı var. Dekor tasarımcısı Murat Gülmez ve ışık tasarımcısı Kazım Öztürk de müthiş işler yaptılar. Türkiye’de az sayıda oynamasına ve bu nedenle yeterince izlenmemesine karşın, Belarus’ta katıldığımız Brest Uluslararası Tiyatro Festivali’nden en iyi yapım seçilerek döndü Nemrut.

Gelecek yıl içerisinde de Moldova'daki Eugene Ionescu Tiyatrosu'nda,
Brecht'in "Cesaret Ana"sı ve Romanya'daki Galati Müzikal Tiyatrosu'nda da Horace McCoy'un "Atları da Vururlar" eserlerini yöneteceksiniz…

Ionescu Tiyatrosu, Avrupa’nın önemli topluluklarından. O yüzden orada yapacağım işi çok önemsiyorum. Dekor tasarımcısı Murat Gülmez’le birlikte gitmek istiyorum oraya. Hem yönetmen yardımcılığımı yapacak, hem de dekor ve kostümleri. Provalara 2006’nın Ağustos’unda başlıyorum.

Galati Müzikal Tiyatrosu’yla da Tuncer Cücenoğlu’nun Kadıncıklar’ını yapmak üzere anlaşmıştık geçen sene. Ancak onlar, ana karakterleri fahişelerden oluşan bir oyunun siyasi otorite tarafından tepki çekeceğini düşündüler. Gerçekten! Sanmayın ki bir tek bizde çıkıyor böyle düşünenler... Neyse, bana Atları da Vururlar’ı önerdiler. Ben o uyarlamayı beğenmedim, Özcan Özer’inkini önerdim onlara. Üstünde çalışıyoruz. Provalar için daha zaman var. Bu arada Braila Maria Filotti ve Köstence National Tiyatroları ile de görüşmelerim sürüyor. Brest National ile de...

Avrupa Topluluğu Kültür 2000 projesi destekli Fence'in üyesisiniz ve geçtiğimiz günlerde Amsterdam'da bir toplantı yaptınız…

Fence, çeşitli Avrupa ülkelerinden oyun yazarı, dramaturg ve yönetmenlerin üyesi olduğu bir örgüt. 29 kişinin içindeki tek Türk benim. Bir iki ayda bir Avrupa’nın çeşitli kentlerinde toplanıyoruz. Umarım çeşitli bürokratik engellere takılmazsa, önümüzdeki Eylül – Ekim gibi Türkiye’de de organize edebileceğiz bir toplantıyı.

Fence’in amacı, üyelerinin kendi ülkelerinden önerdikleri üçer oyunun arasından, çeşitli kriterlere göre 15 oyun seçmek, dört dile çevrilmesini sağlamak ve belli başlı Avrupa tiyatrolarında oynanmasına önayak olmak. Ciddi bir bütçe var bunun için elimizde. Şu an geldiğimiz noktada, yabancı dile çevrilmiş Türk eserleri arasından seçerek önerdiğim diğer oyunlar finale kalamadı, ama Tuncer Cücenoğlu’nun Çığ adlı eseri ilk 25 arasına seçilmeyi başardı.

Romanya'daki Craiova Tiyatro Festivali'ne katıldınız…

Evet, yeni döndüm Hollanda ve Romanya’dan. Romanya’da dört büyük yönetmenin elinden çıkmış dört harika yapım izledim öncelikle. Romen Silviu Purcarete ustaların ustası. Ancak Macar Laszlo, Yunanlı Paraskevapulos da yabana atılır yönetmenler değil. Özellikle Purcarete’nin Onikinci Gece yorumu, ulaşılamaz bir nokta gibi geliyor bana. (Bizim de böylesine usta bir yönetmenimiz vardı, Mehmet Ulusoy. Ne kadar genç yitirdik.)

Craiova Ulusal Tiyatrosu da Ionescu gibi, Avrupa’nın sayılı tiyatrolarından. Genel Sanat Yönetmeni Mircea Cornisteanu, Avrupa Tiyatro Konvensiyonu’nun genel sekreterliğini yürütüyor. Devlet Tiyatroları’nı da bu birliğin içinde görmeyi arzu ediyor. Önemli bir teklif. Bu örgütün içinde mutlaka bulunmamız gerekir.

Sırbistan, Polonya ve Macaristan ulusal tiyatrolarının genel sanat yönetmenleriyle birlikteydim orada. Çeşitli festival yöneticileriyle de. Hepsi de yakın ilişki kurmak istiyorlar Devlet Tiyatroları’yla. Ama onlara nasıl söylersiniz ki, biz öyle sizin gibi ha diyince uluslararası görüşmeler yapamıyoruz; bir oyunu alıp oradan oraya da götüremiyoruz... İmzalar, görüşler, bir daha imzalar, haydi bir daha, bir daha... Onları aştınız, bu sefer ben gideyim yurtdışına, yok ben... Bu hantallıktan kurtulmamız gerek.

Bu söyleşi 7 Aralık 2005 tarihli Birgün gazetesinde de yayınlanmıştır.

Cevahir Evren


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 25
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • KARAGÖZ, EVİNDEN ÇIKARTILDI (Mevlüt ÖZHAN) - 12/11/2006
  • YENİDEN "BİR DEMET TİYATRO" (Tuğçe BEKTAŞ ) - 12/11/2006
  • mutsuz olmak... (Funda ARZOĞULLARI ) - 12/11/2006
  • Tiyatronun Gerekliliği (Prof. Dr. Özdemir Nutku) - 12/10/2006
  • Veda-Bir Tarih Göçüyor (Avam Tiyatro) - 12/9/2006
  • Basına-Dergimize-Eleştiri Kurumuna Büyük Saldırı (Tiyatro...Tiyatro Dergisi) - 12/9/2006
  • Sayın Akmen! (Ersan Uysal) - 12/9/2006
  • 2006-2007 Tiyatro Döneminin Başında Hesaplaşmalar (Erbil Göktaş) - 12/9/2006
  • Öldün, Duydun Mu? (Altıdan Sonra Tiyatro) - 12/8/2006
  • Bülent Emin YARAR - Söyleşi (Tiyatro Keyfi) - 4/22/2007
  • Kemal Başar - Bu hantallıktan kurtulmamız gerek (Cevahir Evren) - 12/7/2006
  • Ne İdik Ne Olduk Tiyatro Topluluğu (İstanbul) - 12/7/2006
  • Raptiye Tiyatrosu (İstanbul) - 12/7/2006
  • Tiyatro Işık (İstanbul) - 12/7/2006
  • k.h.e.m Deneme Sahnesi (İstanbul) - 12/7/2006
  • Tiyatro Hayali Ve Organizasyon Hizmetleri (İstanbul) - 12/7/2006
  • Şirinler Tiyatrosu ve Organizasyon - Animasyon (İstanbul) - 12/7/2006
  • Tiyatro Prizma (İstanbul) - 12/7/2006
  • Beyaz Tebeşir Tiyatrosu (İstanbul) - 12/7/2006
  • Tiyatro Simurg (İstanbul) - 12/7/2006
  • Tiyatro Öteki Hayatlar (İstanbul) - 12/7/2006
  • Sarıyer Halk Eğitim Merkezi Tiyatro Topluluğu (İstanbul) - 12/7/2006
  • tiyatro siber animasyon org.gösteri hiz. (İstanbul) - 12/7/2006
  • Alternatif (Bursa) - 12/7/2006
  • Tiyatro Ekspres (Bursa) - 12/7/2006
  • Tiyatro Sır (Bursa) - 12/7/2006
  • İktisat Oyuncuları Tiyatro Topluluğu (İzmir) - 12/7/2006
  • Gönüllü Tiyatro Topluluğu (İzmir) - 12/7/2006
  • Sapanca Kültür ve Tiyatro Topluluğu-SAKÜT (Sakarya) - 12/7/2006
  • Muğla Duvar Sahnesi (Muğla) - 12/7/2006
  • Sahne Bahane (Muğla) - 12/7/2006
  • Kocaeli Üniverisitesi Hereke Tiyatro Topluluğu (Kocaeli) - 12/7/2006
  • Hatay Amatör Sanatçılar Derneği Topluluğu (Hatay) - 12/7/2006
  • Adsızlar Tiyatro Ekibi (Bilecik) - 12/7/2006
  • Şeref Çetin Tiyatrosu (Balıkesir) - 12/7/2006
  • Bir Eskişehir Gezisi ve Tiyatro Anadolu (Barış KIRALİOĞLU) - 12/6/2006
  • Bug / Böcek (DOT) - 12/6/2006
  • Tatlı Kaçık (Bursa Devlet Tiyatrosu) - 12/6/2006
  • Tersine Dünya (Bakırköy Belediye Tiyatrosu) - 12/13/2006
  • Bir Mutfak Masalı (Bakırköy Belediye Tiyatrosu) - 12/18/2006
  • Belalı Aile (Ankara Sanat Tiyatrosu ) - 12/6/2006


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |