| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Küçük Genny Efsanesi
Üstün Akmen




Daha başlarken itiraf ediyorum, ben bu oyunu gözlem altına alırken tarafsız olamam. Çünkü Tiyatro Z ile duygusal bağım var. Bengi Heval Öz ve Cem Kenar ile ne zaman rastlaşsam içim pır pır eder. Onlarda çoğu zaman kendi gençliğimi, kimi deliliklerimi, yapamadıklarımı, ulaşamadıklarımı görürüm. Ne tuhaf! Hiç kıskanmam. Hatta onlara öven gözlerle bakar, övgümden kendime pay çıkartırım. Bir oyunlarını eleştirirken yüreğim tir tir titrer. Kolay mı öyle (istediği kadar tarih koksun) İstanbul’un Galata bölgesinin bakımsız, köhne ara sokaklarından birinde bir kültür fidanı dikmek. Sen al, demir atölyesi olarak kullanılan eski püskü bir binayı mekân edin, restorasyona giriş, külüstürden bir kültür-sanat ortamı yarat… Yetmiş kişilik bir tiyatro salonu, bir resim galerisi, bir atölye alanı, fuayede “café”… Ve orada da çağdaş metinlere, yeni yazarlara, genç oyunculara önem ver, durmaksızın ara tara.

Bu kere de Dan Dietz adlı (benim adını ilk kez duyduğum) Amerika’nın Teksas (Austin) eyaletinde yaşayan bir oyun yazarının “TempOdyssey” başlıklı eserini almışlar, “Küçük Genny Efsanesi” adıyla Türkçeye çevirerek sahnelemişler. Dan Dietz, kapitalizmin insanları nasıl boşluğa sürüklediğini, “para”nın insanı nasıl sevgi ve aşk olgularından soyutladığını, insanları nasıl robotlaştırdığını anlatmış. Oyunu geçici işlerde çalışarak yaşamını devam ettirmeye çalışan Genny`nin etrafında kurmuş ve Genny’nin yeni girdiği bir işteki ilk ve son gününü anlatarak işe başlamış.

Oyunun başladığı yer, bir bomba fabrikası. Genny, çevresindeki insanların ona olan bakış açısı ile geçmişe ve geleceğe doğru yolculuklara çıkıyor. Georgia eyaletinde geçen çocukluk yıllarında babasının ve annesinin acımasızca öldürdükleri tavukları satarak para kazanmaları; boyunları kırılarak öldürülen hayvanların üzerinde kurulan geçim havuzu, hem de bu boyun kırma işleminin Genny’e yaptırılması… Genny`yi evde ebeveynleri nasıl sadece para getirecek bir araç olarak görmüşlerse; iş yerinde çalışanlar da onu seks aracı olarak algılayacaklardır. Kişi üzerinde ciddi sarsıntı yaratacak bu olgularla yazar Dietz, Amerika Birleşik Devletleri politikalarının ve de kapitalizmin eleştirisine girişmeyi dener. Ancak yazarın tiyatro dili oldukça karmaşıktır ve kanım odur ki kapitalizmin eleştirisine girişmeye de pek yeterli değildir. Seçtiği temanın temelinde yaratıcılık vardır, ama çözümlemede Dietz’in oyun yazma tekniği sınıfta kalır. Metnin tamamı okunduğunda yazarın tiyatro tekniklerini, sahne yapısını, oyunculuğu, rejiyi, kısacası tiyatronun öğelerini pek bilmediği, dolayısıyla kullanmadığı ya da kullanamadığı ayan beyan ortaya saçılır.

Murat Şevki Çoban ve Bengi Heval Öz ikilisi, metni fevkalade titiz bir çalışmayla dilimize kazandırmışlar diyeceğim demesine de, şu “shut up” karşılığında “kapa çeneni” deyiminin kullanılmasını pek sevmiyorum ben. Diğer taraftan sanıyorum yazarın hatası, ama İtalyancada “kapiş” diye bir sözcük yok, doğrusu “kapişi (capisci)” olmalı. Bir Ortadoğu mezesi olan “humus”un da Amerikanın Georgia eyaletiyle ilişkisini pek kuramadım. Can Tuğcuoğlu’nun yalının da yalını dekor tasarımı özellikle dar alanın her bir köşesini yönetmene bırakmış olması açısından “takdire şayan”. Tuğcuoğlu’nun kostümlerine de sözüm yok. Cem Kenar’ın ışık tasarımı içinse, Genny’nin kostümü ile kullandığı renk filtresine dikkat ederse daha iyi olacak deyip geçeceğim.

Cem Kenar, metni sahneye uyarlarken metinsel ve sahnesel iki olguyu birbirleriyle çarpıştırmayı denememiş. Dolayısıyla Dietz ile kendi çalışması arasında yapısal bir türdeşlik bulma amacını da gütmemiş. Bunun yerine metin ile sahneyi, sahnelemenin seyirci açısından gerçekleştirdiği özgül düş gücüyle yaratılmış süreçleri açısından kıyaslanan bir kuram kurmuş. Yazara aracılığını, önce dramaturjik analiz ve okumayla yapılandırmış, sonra da sahnesel yerleştirme yoluyla betimlendirmiş. Pek de iyi etmiş.

Ozan Songül, Güvenlik Görevlisi’nde görevini yapıyor. Derya Aslan, üstlendiği üç karaktere devinim ve diksiyon hâkimiyeti sayesinde yerinde sözceleme durumları tasarlayarak can katarken ilerisi için umut fidelendiriyor. Baba karakterini canlandıran Nebil Sayın’ın sese ve harekete dayalı oyunculuğu iyi. Ölü Çocuk’ta Nuri Karadeniz hiç kuşkum yok duygularını, isteğini ve aklını ateşleme yeteneği olan bir oyuncu.

Benim gözbebeklerimden Bengi Heval Öz’e gelinceeee… Öz, hiç ama hiç kuşkum yok ki, Genny’nin bilincinin ve davranışlarının mantığını derinlemesine incelemiş. Genny’nin bilincinin ve davranışlarının saklı katmanlarına ulaşmak için, oyunun bünyesindeki tüm işaretler yöntemini deneyimiyle gerçekliğe ulaştırmış. Durmuş oturmuş, kendine özgü tiyatro diliyle iz bırakıyor ve de gene alkışlanmayı hak ediyor.

(Tiyatro Z – Telefon 0212 249 16 65 / 10, 11, 16, 17, 18 Nisan Saat 20.30’da)

Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 465
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sadece Bir Çiçek Herşeyi Değiştirebilir (Eser Ali) - 4/20/2009
  • Ne Yapar… Ne Ederim? (Yurdagül Yurtseven) - 4/18/2009
  • Cumhurbaşkanımıza ve Başbakanımıza Açık Mektup: 1 Mayıs'ı Taksim'de Hep Birlikte Kutlayalım (Savaş Aykılıç) - 4/17/2009
  • 2008-2009 Tiyatro Ödülleri….. ÖDÜL Mevsimi Geldi (Melih Anık) - 4/16/2009
  • Kış Gelmeden - Diyarbakır DT (Ahmet Olcay) - 4/16/2009
  • Kırmızı Pazartesi - İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 4/15/2009
  • Şehir Tiyatroları'nda Sansür Yasaklandı! (Nedim Saban) - 4/15/2009
  • Aydın Doğan Vakfı Ödüllerine Devlet Şürekası Katılmadı, Kereviz, Lahana, Pırasa Şaşakaldı (Nedim Saban) - 4/13/2009
  • Seyircisini Düş Kırıklığına Uğratmayan Yönetmenin -CABARET-si (Üstün Akmen) - 4/13/2009
  • 27 Mart Herşeye Rağmen Bayram (Uğur Çakıroğlu) - 4/13/2009
  • Küçük Genny Efsanesi (Üstün Akmen) - 4/11/2009
  • Sanatın Doğası (Yurdagül Yurtseven) - 4/11/2009
  • Tiyatroda Günlük - 9 Nisan 2009 (Melih Anık) - 4/9/2009
  • Kabare – İstanbul Şehir Tiyatroları (İsmail Can Törtop) - 4/9/2009
  • Tiyatro Dünyası, Kendi Gök Kubbemiz oyunundaki sansür tartışmasına son noktayı koyuyor (Tiyatro Dünyası) - 4/7/2009
  • İki Oyun (Cimri ve İstanbul Efendisi) ve -Yönetmen-in Kafasındaki Seyirci… (Melih Anık) - 4/7/2009
  • Orhan Aydın'ın 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde AKM Önünde Yaptığı Konuşmanın Metni (Orhan Aydın) - 4/6/2009
  • Kendi Gök Kubbemiz - Topal Ördek (Rıfkı Demirelli) - 4/5/2009
  • Aşk (İçin Her Şeyi Yaparım Bunu Yapmam) ve Tanrıların Şafağı (Üstün Akmen) - 4/5/2009
  • Adana Devlet Tiyatrosu'nda Modern Pygmalion Öyküsü: Rita (Üstün Akmen) - 4/3/2009
  • Zaten Aktör Dediğin Nedir Ki? (Fatih Ermiş) - 4/3/2009
  • Padişahın Dadısı Korku Olunca Başına Neler Gelir: Deli İbrahim (Üstün Akmen) - 4/1/2009
  • Kırmızı Pazartesi (Fatih Ermiş) - 4/1/2009
  • Yaşamın Sesi (Tuncay Özinel) - 3/31/2009
  • Nazım Hikmet'in Sırtından Para Kazanılır Mı, Oy Mu Çalınır? (Üstün Akmen) - 3/30/2009
  • Geç Kalmış Değilsiniz (Mehmet Çetinkaya) - 3/30/2009
  • 6. Koğuş - Adana Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 3/30/2009
  • Yalancılar Koğuşu (4-7 kişilik oyun) (Abdurkadir Bal ) - 3/30/2009
  • Tiyatro Cef'in İlk Oyunu, İlerisi İçin Umut Vermiyor: Letafet (Üstün Akmen) - 3/29/2009
  • Yaban Ördeği ve İbsen Üzerine Kısa Bir İnceleme (Öznur Çetin) - 3/28/2009
  • Marx’ın Dönüşü – Dostlar Tiyatrosu (Selin Seyhan/Funda Sancar) - 3/28/2009
  • Dünya Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu Uluslararası Bildirisi (Roberto Frabetti) - 3/28/2009
  • 27 Mart 2009 - AKM Önündeki Konuşma Metni (Nedim Saban) - 3/28/2009
  • Dünya Tiyatro Günü (Yurdagül Yurtseven) - 3/27/2009
  • Tiyatroyu da Tiyatrocuları da Seviyorum (Nuran Becerikli) - 3/27/2009
  • Yakın Doğu Üniversitesi, 27 Mart Dünya Tiyatro Bildirisi (Hilmi ÖZEN) - 3/27/2009
  • 27 Mart 2009 Dünya Tiyatro Günü Bildirisi - Augusto Boal (Augusto Boal) - 3/26/2009
  • 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde HADİ ÇAMAN'A MEKTUP (Rengin Uz) - 3/26/2009
  • Yeşim Özsoy Gülan'ın Sessizleştirilen Topluma Tepkisi: Noter (Üstün Akmen) - 3/25/2009
  • Böyle Sansür Görülmedi! - 2009 Sansür Yılı (Kemal Oruç) - 3/25/2009
  • Eskişehir Günlükleri - Kendi Gök Kubbemiz (Rıfkı Demirelli) - 3/24/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..