| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Dönme Dolap...
Tamer Barış ÜLGER



Erkek neden aldatır?

Prestij için; Erkekler çok sayıda kadınla ilişkiye girmeyi, arkadaş çevresi içinde bir statü göstergesi olarak görür. Ask kapıyı çalınca; Bu durum pek sik rastlanan bir durum olmasa da erkekler; başka bir kadına aşık olup partnerlerini aldatabiliyor. Kahramanlık; erkeklerin en ilginç aldatma nedenlerinden biri de kahramanlık sevdası. Yakin çevrelerinde korunmaya muhtaç, tehlikede bir kadın varsa erkekler hemen koruyucu kanatlarını geriyor. Bu hamilik hissi, zamanla o kadınla birlikte olma isteğine dönüşüyor. Heyecan; Erkekler hayatlarındaki kadına delice asık olsalar da, çoğu zaman önlerine çıkan fırsatları değerlendirmeden edemiyorlar. 40 yas bunalımı; bu durum 40 yas üstü erkekler için geçerli. Genellikle evli ve çocuklu olan bu erkekler kendilerinden yasça küçük genç kadınlarla birlikte olarak hala güçlü bir erkek olduklarını çevrelerine kanıtlamaya çalışıyorlar.
 
Eric Assous 
Eric Assous'un yazdığı “les monlagnes russes” dönmedolap ; zekice bir oyunun parçası haline gelmiş olan erkeğin ağzından kaçamak yapmanın yollarını, şartlar değiştiğinde verdiği tepkileri, savunma mekanizmasını deşifre ettiriyor. Assous; yozlaşmış kadın erkek ilişkisini öyle bir kurgunun içine oturtmuş ki kurgu ve konu diye oyun içinde iki farlı oyun var gibi ve oyunun sonu geldiğinde tüm seyirciler dumur oluyor. Teks eğlenceli, heyecanlı ve ilgi çekici. (Pierre -Cihan Ünal- Pariste yaşayan hali vakti yerinde diye bileceğimiz yakışıklı ve evli biri. Karısı ve çocuğu tatil için bir haftalığına şehir dışındalar. Yani o artık yarı bekar. Juliette, -Berna Laçin- güzel, neşeli bir kişiliği olan, tek başına bir kadın. İkisi de bir akşam üstü aynı bara geliyor, birbirleri ile konuşmaya başlıyorlar, birbirlerine kısa zamanda ısınıp erkeğin daveti üzerine bir içki içmek üzere erkeğin evine gidiyorlar.Pierre ile Juliette arasında bir hayli yaş farkı olmasına rağmen , Pierre'in zarafeti ve fiziksel çekiciliği bu farkı kapamakta. Ve gece başlıyor. Sonunda herkesin şaşıracağız bir gece.) Assous bu konu üstünde daha öncede “tatlı kaçamaklar” la durmuştu.
 
* “Dönmedolap” Türkçesi Gencay Gürün'e ait.
 
Tiyatro İstanbul
2006'nın şubatından bu yana Tiyatro İstanbul tarafından sergilenen dönmedolap yeniden izleyicilerle buluştu. Ankara'dayız DT Şinasi de. Afişler asılı tiyatro önünde; Bu kadar güzel bir oyunun bu kadar kötü afişimi olur? Oluyor işte! İçeriye geçiyoruz, tıklım tıklım. Perde kapalı sahnenin iki yanında lokal ışıklar altında kırmızı çiçek demetleri ve perdeye vuran bir takip ışığı. Ve perde…
 
Gencay Gürün
Yüzyıllar önce değil, çeyrek yüzyıl önce Türkiye'de bunu sormak abes olurdu. Tiyatromuzun altın çağı diye bilinen dönem henüz sona ermemişti. Her yıl birbirinden düzeyli pek çok oyun yazılıyor ya da dilimize kazandırılıyor, basınımız bugün magazin haberlerinden esirgemediği ilginin fazlasını tiyatro olaylarına gösteriyor, dolup taşan düzinelerce salondan seyirciler mutlu çıkıyordu. 
 
Kısacık bir zaman dilimi sonunda oluşan tablo ise açık: Günümüzde Türk tiyatrosu serumla yaşatılan bir hasta durumunda. Serum takanlar da bunu "kerhen" yaptıklarını belli ediyorlar. Basınımız soruna ilgisiz. “Ölse de kurtulsak” anlamında sesler çıkarıyor yer yer.
 
Türkiye'nın bu kısır döngüyü kırması ve yeniden kültürel yükselişe geçerek uygar dünyadaki yerini alması şarttır. Bugün Avrupa Birliği'nin Türkiye'ye çıkardığı zorluklar ve devamlı ürettiği bahanelerin kökünde ekonomi değil, kültürel farklılık ve uzaklık yatmaktadır. Kırk yıl önce dile bile getirilmeyen bu farklılığı ve uzaklığı son yıllardaki kültür politikamızın yarattığı da bir gerçektir. Diyebilen biri Gencay Gürün. İlk defa yönettiği bir oyunu izlemek nasip oldu bana. Yönetmenliği gerçektende iyi. Hani derler ya “Dedikleri kadar varmış!” İşte Gürün için bu söylenebilir. Sahne içi aksiyonu çok iyi yakalamış. İki kişilik bir oyunda sahne üzerindeki trafik ancak bu kadar iyi olur. Oyuncusunun sahne üstündeki aksesuarlarla olan ilişkilerine kadar büyük bir titizlikle çalışılmış. Kuşkusuz bu kadar deneyim sahibi oyuncularla çalışmanında büyük bir avantajı var.
 
Cihan Ünal - Berna Laçin
Cihan Ünal Ses tonu bir harika! Jestlerinin abartılı ve çok olduğunu düşünmeme rağmen seyirciyi oyundan düşürmüyor aksine tam kıvamında bırakıp bağlıyor. İlk perdede içki içmeye başlayıp o zaman aşımında sarhoşluğun etkisini öyle bir oynadı ki deneyim işte budur dedim. Karakterini çok iyi analiz etmiş. Cihan Ünal'I sahnede izlemek çok büyükbir zevk oldu benim için.
 
Berna Laçin Televizyondan aşina olduğumuz bir yüz. -belki de salonun tıklım tıklım olma sebeplerinden- sahnede ilk kez izliyorum. Açıkçası televizyon dizilerinden takip ettiğim kadarıyla o kadarda iyi bir oyuncu değil. Şu sahnede bir şey var! Berna Laçin'nin yeri bence sahne. Diksiyonuyla, ses tonuyla çok sağlam bir oyuncu. Jest ve mimiklerini o kadar dozajında kullanıyor ki. Oyuna yön veren Juliette karakterine can veriyor. Oyun içindeki karakter değişimleri şüphelerde bırakan bir oyunculuk çok zordur Berna Laçin bunu başarmış. Berna Laçin sen iyi bir oyuncusun.
 
Nilgün Gürkan Ersin Satgan
Dekor zevkli. Oyunla müthiş bir uyum gösteriyor. Renklerin kırmızı ağırlıkta oluşu oyun konusunu dolaylı yollardan desteklemiş. Görsel olarak gözü doyuruyor. Ahenk sağlanmış; hem simetrik oluşuyla hem renklerdeki uyumla. Kanepe ve yatağı aynı bünyede barındıran bir koltuk sistemi fazla teferruattan kurtarmış. Oyuna bir bütün olarak bakıldığında sade bile sayılabilecek iyi tasarlanmış zekice bir dekor. 
 
Oyun müzikleri iyi seçilmiş… Işıkta simgesel bir anlatım mı kullanılmış? Diye düşündüm açıkçası. Başlangıçtaki iki çiçeği aydınlatan lokal ışıklar iki insanı mı simgeliyor? Işıkları beğendim. Kostümler; Cihan Ünal'ın giydiği “Daniel Hechter” marka olduğunu Üstün Hocamdan öğrendiğim kostümüyle göz doldurdu. Berna Laçin'nin giydiği ilgi çekici ve zevkli o siyah elbise gerçekten çok iyiydi.
 
Sonuç
Emeği geçenleri tebrik ediyorum. İyi bir iş çıkarmış olmanın mutluluğu içinde devam edebilirler. Bu izlenmeye değer oyunu kaçırmayın!
 
Tamer Barış ÜLGER
susuyorum@mynet.com
www.tiyatronline.com


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 879
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Barut Fıçısı - Trabzon Şehir Tiyatroları (Fatma Babuşçu) - 12/29/2006
  • ARTHUR ASHER MİLLER (17 EKİM, 1915 ? 10 ŞUBAT, 2005) (Tiyatronline.com) - 12/29/2006
  • Sırtını Metne Yaslayan Bir Reji: Oyunlarla Yaşayanlar (tiyatro.blogcu.com) - 12/26/2006
  • Kıyamet Suları - Eskişehir Belediye Tiyatrosu (tiyatro.blogcu.com) - 12/26/2006
  • Jeanne d'Arc'ın Öteki Ölümü (tiyatro.blogcu.com) - 12/26/2006
  • Atinalı Timon (Üstün Akmen) - 12/26/2006
  • Seyyar Sahne (-) - 4/22/2007
  • III.Riçırd Faciası (Tiyatrotem) - 12/21/2006
  • Özdemir Nutku (Zeynep BAYRAKTUTAN ) - 12/21/2006
  • İyi Geceler Anne (Tuncer CÜCENOĞLU) - 12/21/2006
  • Dönme Dolap... (Tamer Barış ÜLGER) - 12/21/2006
  • OTHELLO (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • HAMLET (5) (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • HAMLET (6) (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • OYUNCU (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • EDMUND (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • ZERBINETTE (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • PROCTOR (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • BEDİRHAN AĞA - TAZİYE (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • BIFF (Herkesetiyatro.com) - 12/20/2006
  • KAHVECİ (-) - 4/22/2007
  • JULIET (-) - 4/22/2007
  • ATOSSA (-) - 4/22/2007
  • JAN DARK (-) - 4/22/2007
  • ANA (-) - 4/22/2007
  • Ful Yaprakları (-) - 4/22/2007
  • Godot'yu Beklerken (-) - 4/22/2007
  • Vanya Dayı (-) - 4/22/2007
  • Cesaret Ana ve Çocukları (-) - 4/22/2007
  • Bir Evlenme (-) - 4/22/2007
  • Müfettiş (-) - 4/22/2007
  • Keşanlı Ali Destanı (Üstün Akmen) - 12/18/2006
  • Çocuk Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • Commedia dell Arte (-) - 4/22/2007
  • Osmanlı Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • Fransız Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • Antik Yunan Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • Alman Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • Alman Halk Tiyatrosu (-) - 4/22/2007
  • 19.yy Sanat Akımları (-) - 4/22/2007
  • Roma Tiyatrosu (-) - 4/22/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |