| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Sözleşme'den Geriye Kalanlar...
İhsan Ata



İngiliz yazar Mike Bartlett’in kaleme alıp Pınar Fidan’ın Türkçeye çevirdiği “Sözleşme”, İstanbul Şehir Tiyatroları sanatçılarından Aziz Sarvan’a rejisiyle Gimp tiyatrosu tarafından Beyoğlu Terminal sahnesine taşınmış. Pınar Fidan ve Derya Şahan’ın rol aldığı oyunun broşüründe; “İmzalanan iş sözleşmelerinin özel hayatın yansımaları üzerinden sistemin vahşetine gönderme yaptığı” söylense de bu sistemin insanlar tarafından yaratıldığı ve başkaldırmak yerine susmayı tercih ederek daha başta kabullenmiş olmanın dayanılmaz hafifliği altında ezildiğini ne yazık ki göremiyoruz.

İngiliz yazar sistemin tüm gerçekliğini incelerken insanların sıkıştırılması ve yaşamlarının artık kendileri tarafından kontrol edilmediğinden söz ediyor. Hatta sistem o kadar acımasızlaşmıştır ki sevmeyi, evlenmeyi, sevişmeyi ve çocuk yapmayı dahi yasaklıyor. Bu dayatmalar nedeniyle insanın kendi benliğini unutup robotlaştığını söylüyor. Yazarın bu sivri dili insanoğlunun neler yapabileceğine dair umudunun kalmadığını gösteriyor. Yalnız insanoğluna getirdiği bu ağır eleştiri karşısında da ne yazık ki bir çözüm sunamıyor.

Oyun; müdirenin ofisine çağırılan Emma’nın hikâyesini ele alıyor. Sözleşme nedeniyle iş arkadaşlarının birbirileriyle gönül bağı kurması yasak. Emma gönlünün sesini dinliyor ve bu kuralı ihlal ediyor. Buna rağmen kovulmak yerine sevgilisinden ayrılmak zorunda bırakılıyor. Sonra hamile kalıp bir çocuk doğuruyor.

Babası çocuğu gördüğü için ikili arasında gönül bağı olabileceği kuşkusuyla buna karşı çıkılıyor. Ve baba tekrar bir bakıma sürgüne gönderiliyor. Sonunda çocuk ölüyor. Çocuğun öldüğüne inanmayan müdire çocuğun cesedini istiyor. Adam kadından ayrılıyor Bu süreçler yaşanırken Emma bitkin düşüyor. Ve psikiyatriste gönderiliyor. Sonuç olarak Emma işine ve yaşamına devam ederek oyun son buluyor.

Nesnel eleştiri ve toplumsal gerçekçilikle yazılmış eserin belli bir metafor ve simgecilik kaygısı olmadığına göre, oyunun tek düze ilerlediğinin ve gözlerimizi kapattığımız zaman adeta bir okuma tiyatrosuna dönüştüğünün provalar sürecinde hissedilip hissedilmediğini açıkçası merak ediyorum. Çünkü her tablo geçişinde çağırılan Emma’nın hikâyesini dinleyip gönderildikten sonra “Eee” diyorsunuz… Tüm iyi niyetinizle “Yani?”, “Tamamda sonra” demek zorunda kalıyorsunuz.

Emma’nın başka bir iş bulamayacağını düşünmesi ve kendi hayatını mahvetmesi bir yana, bu kadar ağır bir sözleşmeyi bozmasına karşın işten kovulmaması ve çocuğunun nasıl öldüğüne dair hiçbir ipucu yok oyunda. Ölüm raporu alınmış birinin mahkeme kararı olmadan mezarının kazılması ve cesedin oradan çıkarılması da ayrıca hukuka aykırı.

Ve son olarak, bunca sorun yaşayan Emma’nın finalde hiç bir şey yaşanmamışçasına hayatına kaldığı yerden devam etmesi oyunu askıda bırakmaz mı? Şüphesiz oyun öncesi masa başı çalışması yapılmıştır ama bir dramaturgla çalışılıp çalışılmadığını bilemiyorum tabi. Bu nedenle bu soruları oyunun yönetmeni Aziz Sarvan’a bırakıyorum.

Bartlett’in Türkiye’de ilk defa sahnelenen oyunu, Gimp Tiyatrosunun da ilk projesi olma özelliğini taşıyor. Oyunu geçtiğimiz günlerde Beyoğlu terminal sahnesinde izledim. Bolulu Hasan Usta adlı tatlıcının üst katında yer alan mekân, alternatif tiyatro anlamında çok önemli işlere imza atmış bir tiyatro grubu. Yalnız mekânın altında bar olması nedeniyle aşağıdan gelen sesler ve sanıyorum bir okulla anlaşılıp gelen öğrencilerin oyun boyunca kıkırdaması oyunu baltalayan en önemli faktörlerden biri.

Tüm bunların yanı sıra metin üzerinden ilerleyen oyunda oyuncuların performansını çok başarılı buldum. Bu kadar ağır ilerleyen bir oyunu diri tutmaya çalışmak şüphesiz çok ama çok zor. Buna rağmen vücut ve ses kullanımlarını, duygu geçişlerini, karakter tahlili konusundaki başarılarını, sahne coğrafyasından bilinçle yararlanmalarını, kostüm değişimlerini ustaca kullanmalarını ve bu kadar diyalogun tek bir masa etrafında dönmesine karşın tek bir ses ve diksiyon çatlamasına rastlamadığımı da açıkça belirteyim. Oyunda görev alan Derya Şahan ve Pınar Fidan’ı cesaretlerinden ve başarılı performanslarından dolayı tüm kalbimle kutluyorum.

Sonuç olarak, üzülerek belirtmeliyim ki süzgeçten geçirilmemiş, çelişkilerle dolu bir metinle birlikte reji anlamında da üzerine düşülmemiş bir oyun çıkmış ortaya. Buna karşın Gimp Tiyatrosu, yenilikçi, cesur, güçlü ve iddialı bir ekip olduğunu bu oyunla risk alarak kanıtlıyor.

Oyunu 10/17/24 Nisan - 1/8 Mayıs 2012, Salı günü saat 20.30’da Beyoğlu Terminal Sahnesi’nde izleyebilirsiniz. Rezervasyon: 05368700653

(OYUNUN KÜNYESİ):
Sözleşme
Yazan: Mike Bartlett
Çeviren: Pınar Fidan
Yöneten: Aziz Sarvan

Müzik Tasarımı: Mustafa Özdemir
Sahne Tasarımı: Nihal Burakgazi
Afiş Tasarımı: Emre Özerden
Işık-Ses Kumanda: Sinem Bayraktar
Asistan: Cihat Suvarioğlu

Oynayanlar: Derya Şahan - Pınar Fidan

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 188
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ali Erdoğan, Şehir Tiyatroları'nda Edebi Kurul'un İlk Toplatısını Yazdı (Ali Erdoğan) - 4/19/2012
  • İBBŞT'da Yeni Yönetmelik, -Kabahatin Çoğu Senin Canım Kardeşim-! (Melih Anık) - 4/17/2012
  • Vefa Arıyor(d)um… (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/17/2012
  • Sıkıntılı Bir Oyun: Yanık (İstanbul DT) (Melih Anık) - 4/17/2012
  • Rengin Uz, Şehir Tiyatroları'na yapılan müdahaleyi yazdı (Rengin Uz) - 4/14/2012
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/14/2012
  • Neruda'ya Güzelleme: Ateşli Sabır(İBBŞT) (Melih Anık) - 4/12/2012
  • Yalıtım Sarmalında Kendini Yok Eden İnsanlığın Öyküsü: İzole (Üstün Akmen) - 4/12/2012
  • Çok Katmanlı Bir Aile Dramı: Limonata (Üstün Akmen) - 4/12/2012
  • Bu -Otobüs- Türkiye'dir (Metin Boran) - 4/10/2012
  • Sözleşme'den Geriye Kalanlar... (İhsan Ata) - 4/10/2012
  • Afife Tiyatro Ödülleri'nin Matematiği (2012) (Melih Anık) - 4/5/2012
  • Onca Yoksulluk Varken (Metin Boran) - 4/4/2012
  • Kafesten bir kuş uçtu (Guguk Kuşu) (Hayati Asılyazıcı) - 4/4/2012
  • İnsanlar Binmişler Bir Alamete, Gidiyorlar Kıyamete: Otobüs (Üstün Akmen) - 4/4/2012
  • SANATI ANLAMAK - …izmler - Stephen LITTLE (Serkan Fırtına) - 4/4/2012
  • Arda Aydın'dan Afife Tiyatro Ödüllerine Sert Eleştiri (Arda Aydın) - 4/3/2012
  • Melih Anık'ın Afife Tiyatro Ödülleri tartışması ile ilgili yazısı (Melih Anık) - 4/3/2012
  • Yiğit Sertdemir'den Bir Yumruk: Gerçek Hayattan Alınmıştır (Melih Anık) - 4/2/2012
  • Anita'nın Aşkı veya Antigone Newyork'ta (Savaş Aykılıç) - 4/2/2012
  • Uyanın Artık, Uyanın! - Polat Alemdar Kıbrıs'ın Tanıtım Elçisi Olabilir mi? (Hüseyin Köroğlu) - 3/30/2012
  • Mehmet Akan'ın Hikaye-i Mahmudbedreddin Oyunu Üzerine... (Erkan Küçük) - 3/28/2012
  • O, Bir Kadın Duyarlılığıyla Cumartesi Annesidir: Antigone (Üstün Akmen) - 3/28/2012
  • Sıcağı Sıcağına: Mimesis-Tiyatroda Eleştiri Panelinin Ardından (Melih Anık) - 3/27/2012
  • Siluet, Güneş, Ritüel, Bir Buket Lale, -Gölge- ve 27 Mart 2012 (Can Murat Yaşar Şengel) - 3/27/2012
  • Şimdi Brecht Zamanı (Metin Boran) - 3/26/2012
  • 27 Mart İçin Bir Rüya… (Melih Anık) - 3/26/2012
  • Tiyatroda Psikanaliz : Günlük -M- Sırlar (İBBŞT) (Melih Anık) - 3/26/2012
  • 12 Taksitte Tiyatro Günü Yazısı (Nedim Saban) - 3/26/2012
  • Televizyon Kumandaları Bize Kumanda Etmemeli: Canlı Yayın (Üstün Akmen) - 3/21/2012
  • Poyrazoğlu, Başınıza Aşk Düşmesini Diliyor: Beni Yeniden Sev (Üstün Akmen) - 3/21/2012
  • Bilin: Halkın Ekmeğidir Adalet - Ben Bertolt Brecht (Rengin Uz) - 3/19/2012
  • KaST'ta Masanın Altında (Roland Topor) (Melih Anık) - 3/19/2012
  • Köpek Olsam… (Nedim Saban) - 3/19/2012
  • Suçlusun, Görevini Yerine Getirmedin Sen! - Arka Bahçe (Hüseyin Köroğlu) - 3/19/2012
  • Şakayla Söyler Haldun Taner (Cüneyt İngiz) - 3/19/2012
  • Aman Dikkat Av Mevsimi -Ava Giden Avlanır- (Cüneyt İngiz) - 3/16/2012
  • Sahibinin Sesinden Eski Bir Plak (Meliha Akay) - 3/9/2012
  • BALKON. Vişneçürüğü Renginde (Gülin Dede Tekin) - 3/7/2012
  • Biz sizler için öldük, ülkemiz için değil! (Yurdagül Yurtseven) - 3/7/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |