| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Buyer & Cellar: Barbra Streisand patronunuz/yeni en yakın arkadaşınız olursa!...
Ali Kemal Güven



Baştan şunu söyleyeyim, kolunda BARBRA STREISAND dövmesi olan bir adama, Streisand hakkında bir oyunu sevdirmek ZOR iş. O yüzden Buyer & Cellar oyununa cebimde ön yargılarım ile gittim; daha da dürüst olmak gerekirse, nefret etmeye gittim. Peki n’oldu? Hem ben, hem arkadaşım olağanüstü bir 90 dakika geçirerek salonda ayrıldık; yani ilaç gibi geldi.

New York seyircisi ve eleştirmenler de bizimle aynı fikirde olmalı ki, oyun geçen ay daha büyük bir salona (Barrow Street Theatre) transfer olup, reklam kampanyasını güçlendirdi. Off Broadway’in hit oyunu Buyer & Cellar hasret kaldığımız yeni/iyi/zeki/eğlenceli/tek kişilik oyunlardan…



Uçakların düştüğü, gaz bombalarının patladığı, yunusların acımasızca katledildiği bir dünyada kendine ait bir oda istemek çok olmasa gerek… Buraya kadar bir problem yok. Kendine ait odanı kafana göre döşemekte tamam. Fakat bu kendine ait odanı alıp, kitap yaptığında ve adını “Benim Tasarım Tutkum” (My Passion for Design) diye adlandırıp $500 paha biçtiğinde, bu elbette Jonathan Tolins gibi zeki ve komik yazarların ilgisini çeker!

İzmir evimdeki odamın baş köşesinde duran kitabın ‘zevksiz’ olduğunu tabii ki sıkı bir Streisand takipçisi olarak kimseye itiraf etmedim. Şunu da not düşmek gerek, benim aldığım ansiklopedi büyüklüğü ve ağırlığındaki kopya kitabın ucuz versiyonu. Beş yüz doları olanlar, içinde ev görüntülerinin olduğu DVD ekli kitaba sahip oldular. Oyunda dalga geçtikleri gibi “Tabii ki DVD’nin yönetmeni ve seslendireni Barbra! Başka kim olabilir ki!”

Benim için sorun olmazdı. Bana kalsa, Streisand gelip benim hayatımı bile seslendirip/yönetebilir.



Amerika’lı eşcinsellerin Streisand’le olan aşk ve nefret ilişkisini artık bilmeyen yok. Ara sıra kendini fazla ciddiye alan Streisand, 60’lardan bu yana yanlış seçimler ve kafasına göre kariyer adımları atmış olsa da, kuşak üzerine kuşakları, her seferinde daha da kuvvetli bir şekilde büyülemeyi başardı. Ne fazla film çekti ne de 100’den fazla canlı konser verdi. Yine de 71 yaşında çıktığı 19 konserlik mini turnenin $66.028.570 kadar kar etmesi, Streisand fırtınasının 2013 yılında hala nasıl kuvvetli estiğinin en büyük kanıtı. Barbra Streisand’in kontrol etme tutkusunu da bilmeyen yok. Sadece bu yönetme tutkusu yüzünden film yönetmenliğine başladığını bile iddia edenler var. Mesela Amerika’nın en ikonik röportajcılarından biri Barbra Walters, Streisand ile bir daha röportaj yapmamaya yeminli! “Benim programım olmasına rağmen, ışıktan son montaja kadar, her departmanın ona bağlı olması çok zordu” diyor Walters.

Michael Jackson, Marilyn Monroe ve Barbra gibi ikonik isimlerle dalga geçmek en kolayı. Büyük burun, düz saçlar ve uzun tırnaklar ile Streisand olmak basit. Bu imajın arkasındaki kadını bulmak ve onun katmanlarını ifşa edebilmek zor olanı. Araştırma ve çalışma gerektiren bir durum. Tek kişilik oyun Buyer & Cellar dalga geçmek yerine, Streisand olmanın Streisand üzerindeki etkilerini inceliyor. Barbra olmak nasıl olurdu–yu dürüst, zeki ve iğneleyici bir dille sahneye koymayı başarıyor. Benim için on numaralık bir Streisand bilgisi üzerine kurulmuş bir oyun bu.

Oyunun yazarı Jonathan Tolins Barbra’yı kişisel olarak tanımasa da, Streisand’in Kit Kat çikolatasından bir parça yemişliği var! Kıskananlar el kaldırsın!

ABC’nin dört sezon süren Ugly Betty dizisinde Wilhelmina Slater karakterinin asistanı Marc St. James rolünü üstlenen ve gerek düştüğü durumlar gerek giydiği eğlenceli Patricia Field kostümleriyle bizi kahkahalara boğan Michael Urie, dizinin bitiminden sonra kimseye nasip olmayacak bir kariyer yolu izlemeyi başardı.

Şirin ve yetenekli oyuncu bağımsız filmlerde oynadı, How to Succeed in Business Without Really Trying ve Normal Heart gibi güçlü, büyük ve ilgi çeken projelerde önemli rolleri üstlendi. Şimdi de olabilecek en zor oyun türüyle sahnede; tek kişilik komedi.

Tek kişilik oyun benim en favori tiyatro türüm. Hele ki işini bilen bir oyuncu oynuyorsa… O yüzden Stephen Brackett’in yönetimindeki Buyer & Cellar’dan büyük zevk aldım. Şiddetle tavsiye ederim! Özellikle Michael Urie’nin Streisand olduğu anlar o kadar iyi ki, anlatamam! Bütün oyun boyunca güldük diyebilirim. Benden size küçük bir şehir dedikodusu, Barbra bu oyunu (kendi hakkında olan öteki oyun I’ll Eat You Last’e yaptığı gibi) yok saysa da, yakın arkadaşları oyundaki Streisand tasvirinin gerçeğine inanılmaz benzediğini söylüyorlarmış.

Oyunun konusu kısaca şöyle; Los Angeles’lı işsiz oyuncu Alex More Disneyland’deki işinden de kovulunca, iyice dibe vurur. Kendi için bir şeyler talep etmeyi bilmeyen, içine kapanık Alex, senarist erkek arkadaşıyla aynı evde yaşamaktadır. Artık ne iş olursa kabul etmeye razıdır. Sonunda ismi açıklanmayan gizemli bir milyonerin evinde işe girer. Alex’in işi basittir. Bu gizemli kadın Malibu’daki evinin bodrum katına çeşitli dükkanlar yaptırtmıştır. Fazla eşyası olduğu için ve bunları dolaplara kaldırmak istemediği için, her eşyasını bir konsept altında toplayıp bunları dükkan haline getirmiştir. Mesela yıllardır topladığı bebekler için ayrı bir dükkan, kostümler için ayrı bir dükkan vardır. Alex More’u canlandıran Michael Urie seyircileri bu noktada uyarıyor, “Unutmayın buraya kadar olan bölüm, hikayenin kurgu olmayan kısmı!” Alex’in müşterisi de, patronu da aynı kadın olacaktır. Alex, bu milyoner kadının Barbra Streisand olduğunu öğrenince, hayatında yepyeni bir sayfa açılır. Artık bütün gün dükkanlarda, tek başına, Bayan Streisand’in verdiği partilerden zaman bulup alt kata inmesini beklemektedir. Zamanla Streisand ve Alex yakın arkadaş olurlar ve birbirlerini değiştirmeye başlarlar.

Gerçekten de, aynı oyunda anlatıldığı gibi, Streisand’in evinde kendine ait bir sokağı ve içinde dükkanları var. Bu resimleri kitabında bulmak mümkün. Oyunun hayal olan bölümü bu dükkanlara bir çalışanın alınması…

Arkadaşımın oyundan sonra dediği gibi, “Bakalım Buyer &Cellar’ın AJDA versiyonunu yazmayı kim akıl edecek?”

Ben o oyuna da koşa koşa giderim mesela.
Düşünün, Ajda’nın kedilerine bakan oğlanın tek kişilik oyunu!
Rıza Kocaoğlu başrolde.
Bence olur.
Soru şu; kim yapacak?

Ali Kemal Güven

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 664
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Verdiği Söze Kanmayın! Padişah Taksim'e Topçu Kışlasını Dikecek (Üstün Akmen) - 8/1/2013
  • Memet Ali Alabora (Arda Aydın) - 7/29/2013
  • Kültür Nazırı Ömer Çelik de Yalan Söylüyor. AKM'yi Yıkacaklar (Üstün Akmen) - 7/27/2013
  • Kinky Boots: Sivri ve yüksek topukların üzerindeki erkekler (Ali Kemal Güven) - 7/26/2013
  • yavuzer çetinkaya (Murat Örem) - 7/21/2013
  • Üstün Akmen, Melih Gökçek'e Hayranlığını (!) Yazdı (Üstün Akmen) - 7/20/2013
  • afife jale ; anadoluda - ahter-i dünbale-dar - (Murat Örem) - 7/20/2013
  • Köhneleşmiş Bir Vahşet Tiyatrosu Örneği: Islah Evi (Üstün Akmen) - 7/19/2013
  • Tiyatrocular, Operacılar, Dansçılar Artık SES Çıkarmalı (Üstün Akmen) - 7/19/2013
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Bir Vodvil/Fars: Arapsaçı (Üstün Akmen) - 7/8/2013
  • Buyer & Cellar: Barbra Streisand patronunuz/yeni en yakın arkadaşınız olursa!... (Ali Kemal Güven) - 7/8/2013
  • Çok Yıllık Karıma Çok, Ama Çok Açık Mektup (Üstün Akmen) - 6/26/2013
  • Maktülün Son Sözü 'Filifu' Oldu: Katilcilik (Üstün Akmen) - 6/24/2013
  • Toplum - Sanat - Ülke (Erdal Yıldırım) - 6/24/2013
  • Salieri ile Mozart: -Önce Müzik Sonra Söz- ve -Opera Müdürü- (Üstün Akmen) - 6/22/2013
  • Başbakanımız Efendimiz AKM İçin Yalan Söylemeyi Sürdürüyor (Üstün Akmen) - 6/22/2013
  • Bette Midler 30 Yıl Aradan Sonra Broadway'de Gişe Rekoru Kırıyor! (Ali Kemal Güven) - 6/22/2013
  • Güngör Dilmen'e Saygı: Aşkımız Aksaray'ın En Büyük Yangını (Üstün Akmen) - 6/20/2013
  • Huzura Alınmak, Padişahım Çok Yaşa Diyerek Secdeye Varmak (Üstün Akmen) - 6/20/2013
  • Ağaç Bir Baskının Simgesidir (Yurdagül Yurtseven) - 6/14/2013
  • DENİZ GÖKÇER'i dinlerken.. (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 6/10/2013
  • Darwin'in Kaplumbağası (Cüneyt İngiz) - 6/10/2013
  • Günlerden Cumartesi, Meydanlardan Taksim (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Twitter Belası (Nedim Saban) - 6/7/2013
  • Boyun Eğmedik, Eğmeyeceğiz... (Üstün Akmen) - 6/6/2013
  • Son Oyun - Bir Ülke İçten Nasıl Bölünür??? (Deniz Zengin) - 6/6/2013
  • Samsun'da, -Baban Kimdi Bilemezdin- Deniliverince: Neyzen (Üstün Akmen) - 5/29/2013
  • Açıkça'dan Dut Şerbeti… (İhsan Ata) - 5/27/2013
  • Yaşamaya Dair (Üstün Akmen) - 5/27/2013
  • Devlet Benden Korkar Çünkü Tiyatrocuyum... (Kaan Erkam) - 5/26/2013
  • Taksim'de Kendi Kendine Takılmak… (Arda Aydın) - 5/25/2013
  • Antalya'da Sevgi, Merhametsizlikle Yer Değiştirirken: Othello (Üstün Akmen) - 5/25/2013
  • Bir Oyuncu; Şebnem Köstem (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 5/24/2013
  • Kitap İncelemesi: Yargıtatör (Tiyatro Oyunu) (Serkan Fırtına) - 5/24/2013
  • Masalların Duvarları Yüksek Olur: Peri Devden Korkuyor (Üstün Akmen) - 5/21/2013
  • Memet Ali Alabora Röportajı (Ulya Altıntaş) - 5/17/2013
  • Evrim, Ya Geriye Doğru da İşlerse: Kaplumbağa (Üstün Akmen) - 5/15/2013
  • Yar Bana Bir Ödül (Nedim Saban) - 5/15/2013
  • Hint Uygarlığı ve Tiyatrosu Üzerine (Serkan Fırtına) - 5/11/2013
  • Ödüllendirilemeyenler (Nedim Saban) - 5/11/2013
  • Made In Birol Güven Damgası Sahnede: Yatak Odası Diyalogları (Üstün Akmen) - 5/11/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |