| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Hayvanı doğa, insanı kültür korur (Tiyatro Nereye? 3)
Üstün Akmen



Bir varmış, bir yokmuş. Zaman zaman içinde, deve tellal iken, horoz imam iken, manda berber iken, annem kaşıkta, babam beşikte iken... değiiil, şunun şurasında çeyrek yüzyıl önce altın çağını yaşayan tiyatromuz, görüyor ve gözlemliyoruz ki yirmi birinci yüzyılda baş döndürücü bir hızla baş aşağı gitmekte. Çağdaş uygarlık düzeyinden “emin” adımlarla uzaklaşıyoruz. İşin komik yanı bu gerilemenin kaynağını biliyoruz, biliyoruz da yıllardır aval aval bakıyoruz, seyirci kalıyoruz.
Ve de ne acı ki, günümüzde Türk Tiyatrosunu serumla yaşatıyoruz. Basın mı? Çekiverin basının kuyruk olmuş kuyruğunu. “Ölse de kurtulsak,” anlamında “gurk, gurk” sesler çıkartıyorlar tiyatro deyince. Onlar için önemli olan televizyon. Toplumsal sağlığımızı televizyonla hançerliyorlar, susuyoruz. “Tiyatroyu seyretmek, anlamak ve sevmek” diye konuşuyoruz. Oysa, bunlar öğrenilerek kazanılacak birer uygarlık erdemi. Kültür düzeyimizin yükseliş döneminde olduğu gibi artık halkevleri, basın, okullar, analar, babalar tiyatrodan zevk almayı çocuklarına öğretemiyorlar.
Neden?
Çünkü, bizatihi kendi zevkleri iğdiş edilmiş de ondan!
Onlar, artık dizi dizi televizyon dizileriyle orgazm oluyorlar.
Bayrak tüketimini artırıp, meydanlarda 1.6 milyarlık bütçesiyle Milli Eğitim, Milli Savunma ve Sağlık bakanlıkları bütçesini sollayan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın bu ülkedeki varlığından habersizmişçesine çığlık çığlığa “Türkiye laiktir laik kalacak,” sloganı atan milyonlar, Mustafa Kemal’in “Tiyatro bir memleketin kültür seviyesinin aynasıdır,” sözünü yeri geldiğinde salya sümük anımsıyorlar da, Cumhuriyetimizin kurucusunun bu saptamasının detayına bilerek ve isteyerek inmiyorlar. Tiyatro bir ülkenin kültür seviyesinin aynasıysa eğer, seviyesiz politikacılarla hem de baş döndürücü bir hızla uçuruma gittiğimizi bilmiyorlar, çünkü onlar da aynaya bakmıyorlar.
Bugünün, yani 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nün öncelikli amacının bütün dünyada ve Türkiye’de tiyatronun anımsanması ve anımsatılması olduğunu kimse kabul etmek istemiyor. Oysa, tam da bugün, tiyatroya emek verenlerin sorunlarını tartışmaya, yüksek yüksek tepelerde oturanlardan hiçbiri yanaşmıyor. Tiyatronun insanları eğlendirmenin ötesinde düşündürücü ve harekete geçirici özelliklerinin olduğuna kimse inanmıyor.
17-18 yaşındaydım, ama dün gibi anımsarım. 1960’lı yıllarda 1.5 milyon nüfuslu İstanbul’da 30’u aşkın tiyatro, haftada sekiz temsil oynar ve tıklım tıklım dolardı. Bugün kentin nüfusu handiyse 10’a katlandı. Katlandı da n’oldu sanki? Bugün devamlı oynayan yerleşik tiyatro sayısı 50 yıl öncesine oranla azaldı. En eski, en köklü, en önemli tiyatrolar kapanma tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Ülkemizin yetiştirdiği en değerli tiyatrocular şimdilerde ağlamaklı.
Ama tiyatrocu artık ağlamayı bırakmalı, gerilemenin nedenlerini doğru saptamamızı sağlamalı. İçinde bulunduğumuz kısır döngünün kırılması ve kültürel yükselişe geçmemiz için sahne sanatlarının gücünden yararlanmamız gerektiğine Milli Eğitim Bakanı da, Kültür Bakanı da, özel sektör patronları da, sivil toplum kuruluşları da artık inanmalı.
Hayvanı doğanın, insanı kültürün koruduğu gerçeğini herkes anlamalı.
Kültürü ciddi anlamda kısırlaştırılmış bu ülkede, doğal olarak ya gene de bilemediğimiz, tanımadığımız hayvanlar ortaya çıkarsa?
O zaman da, onlar için “itlaf” ekipleri kurulmalı.
 
Mehmet Esen: Ümitliyim

Salonların kapatılması, yıkılması kötü olan. Ama genç tiyatrocuların, bu işe daha fazla ilgi göstermesi, bu mesleği seçmesi bizi umutlandırıyor. Fakat yapılması gereken, kendi kültüründe, kendi dilinde, kendi toprağında yazarlar yetiştirmektir. Bunları sahneye koyacak yönetmenler gerekiyor. Bugün Türk Tiyatrosu’nda ön planda olan birçok yönetmen yurt dışına gidip oradaki oyunları seyredip, gelip aynısını burada koyuyor, ödüller alıyor çok haksız bir şekilde. Bu çok yanlış. Hafıza kaybına uğradığımız için de maalesef bizim eleştirmenler bunu görmüyorlar.
Harbiye Muhsin Ertuğrul’ un restore edilmesi gerekiyordu. Ama yapılmadı. Oraları yıkanlar, böyle bir kültürle büyümedikleri için bilmiyorlar ki oraların değerini... Sadece oraları yıkanlar mı? Hayır, sanırım toplum olarak da böyleyiz. Maalesef yapılan askeri darbeler işte böyle bir kuşak yarattı.
Ama bütün bunlara rağmen karamsar olmamak gerekiyor. Ben Türk tiyatrosunun geleceğinden ümitliyim.

Kemal Orgun: Sahnesi Olmayanın Dünyası Olamaz

Militarizm’in gölgesinde akıyor hayat ve sanat. Duygularımızın, düşüncelerimizin ve düşlerimizin üstünde tank paletleri geçiyor. Hepsi zafer kazanma adınadır, bütün bu olanlar. Zafer kazanma adına, ordular hep teyakkuzda! Zafer kazanma adına kılıçlar çekilmiş kınında! Oysa bilmiyorlar mı ki zafer dedikleri şey, binlerce yıkıntının üstünde gölgeden kurulu bir şatodur! Öyle bir şatodur ki, bir karabasan gibi çöker bütün insani duygularımızın üstüne. Zafer kazanma iddiası olanın yoktur insani hiçbir duygusu! İnsan kaybedendir! Bütün bu olanların olmaması için, - her ne kadar Shakespeare “Dünya bir sahnedir” demiş olsa da-ki öyledir- ama bizim yine de halk ile tiyatroyu daha estetik bir düzeyde paylaşabilmemiz için, tiyatro sahnelerine ihtiyacımız vardır.
 
Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

cemre - ( 4/2/2008 )
bu çok güzel bir şey


Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 344
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dilek Türker kırk üçüncü yılında ama pes etmiyor: "Var mı sın" (Üstün Akmen) - 4/8/2008
  • Alkışlar eşliğinde Molieré’i sahneye gömerken ; "Hastalık Hastası" (İhsan Ata) - 4/8/2008
  • KÜÇÜK HIRSIZLAR VE ÇIKAR İLİŞKİLERİ İÇİNDEKİ SOSYETE: “LÜKÜS HAYAT” (Üstün Akmen) - 4/7/2008
  • Bizi Bize Nasıl Yıktırdılar? (Nedim Saban) - 4/5/2008
  • Giden Sahnelere Veda (Gılman Kahyaoğlu Peremeci) - 4/4/2008
  • KAZANKAYA’DAN TAM ANLAMIYLA “BRAVO”LUK BİR YORUM: “VENEDİK TACİRİ” (Üstün Akmen) - 4/4/2008
  • Karatavuk - "Tecavüzcünüzle ne konuşursunuz?" (Melih Anık) - 4/2/2008
  • Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde Son Oyun Oynandı! (İsmail Can Törtop) - 4/1/2008
  • Aykırı İkili - Adana Devlet Tiyatrosu (İhsan Ata) - 4/1/2008
  • Hayvanı doğa, insanı kültür korur (Tiyatro Nereye? 3) (Üstün Akmen) - 4/1/2008
  • Çanakkale Masalı (Çocuk Oyunu) (Emel Aygören şen) - 3/31/2008
  • Keşanlı Ali'nin Düşündürdükleri (Engin Yağcılar) - 3/31/2008
  • Bursa’da tiyatro atılımı: ‘Nilüfer Belediyesi Tiyatro Festivali’ (Üstün Akmen) - 3/31/2008
  • ÇOK YAŞA TİYATRO (Seyir Tiyatrosu) (Hasan Ergün) - 3/29/2008
  • 444 - İyi Geceler Nasıl Yardımcı Olabilirim? (Melih Anık) - 3/29/2008
  • Ne Yapmalı? (Boran Doğan) - 3/29/2008
  • YENİ GÜN , 27 MART HEPİMİZE KUTLU OLSUN (AMATÖR TİYATROLAR BİRLİĞİ) - 3/26/2008
  • Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları'nın 27 MART DÜNYA TİYATRO GÜNÜ Bildirisi (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 3/26/2008
  • 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü (Mehmet Çelik) - 3/26/2008
  • 27 MART’A DAİR - (Tiyatro Oyunbaz adına Güray Dinçol) (Güray Dinçol) - 3/26/2008
  • 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü Bildirisi (Orhan Aydın) (Orhan Aydın) - 3/25/2008
  • Eskişehir’de fevkalade ‘güncel’ ve cesur bir oyun: ‘Caligula’ (Üstün Akmen) - 3/25/2008
  • Masalsı bir tarih yolculuğu; Gayri Resmi Hürrem (İhsan Ata) - 3/25/2008
  • Konuşmak mı, Susmak mı? (Semaver Kumpanya 27 Mart Bildirisi) (Semaver Kumpanya) - 3/24/2008
  • 27 Mart 2008 Ulusal Bildiri (Orhan Alkaya) (Orhan Alkaya) - 3/24/2008
  • Bağlanmış Basiretleri Çözme Servisi (Ali Erdoğan) - 3/24/2008
  • Dalga geçerek başlayan soykırım çılgınlığı: ‘Dalga’ (Üstün Akmen) - 3/22/2008
  • Sansür (İbrahim Tül) - 3/22/2008
  • Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım (İsmail Can Törtop) - 3/21/2008
  • Sevgiyi Ararken (Arif KOÇİNALI) - 3/21/2008
  • Kazmaları Beklerken (Metin Boran) - 3/19/2008
  • 27 Mart Yerel Yönetimler Bayramınız Kutlu Olsun (Nedim Saban) - 3/18/2008
  • Bernarda Alba’nın Evi (Üstün Akmen) - 3/18/2008
  • Tiyatrom.com'un kapatılmasına dair (İhsan Ata) - 3/18/2008
  • Seyirci Olmak (İbrahim Tül) - 3/17/2008
  • Klasik bir vodvil türü. Tipik bir evlilik öncesi oyunu. '' Şahane Düğün '' (İhsan Ata) - 3/17/2008
  • Ismarlama Oyun ya da (Melih Anık) - 3/16/2008
  • Tiyatronun katı kurallarına gençlerin indirdiği şamar: Martı (Üstün Akmen) - 3/14/2008
  • Size hatırlatmamı istediğiniz başka bir şey var mı?: ‘444’ (Üstün Akmen) - 3/11/2008
  • Oyun içinde oyun kurgusuyla klasik tiyatro anlayışına başarısız bir güncelleme : ''Tartuffe'' (İhsan Ata) - 3/10/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |