| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Çirkin Oyunu Eleştirisi
Erdal Yıldırım



İstanbul Devlet Tiyatrolarının sahnelediği çirkin adlı oyunu izledim. Son zamanlarda sahnede oy-na-yan oyuncuları izlemekten sıkılmıştım. Oyun hangi mantık ve üslupla konulurrsa onu sahnede arayanlardanım. Tiyatroyu, -yazar sayesinde- yönetmen derdiyle oyuncu marifetiyle, teknik ekibin desteğiyle yapılan bir iş olarak görüyorum. Bunların birinde aksama olursa ortaya konan eser eksik olur. Şimdi Kartal Bülent Ecevit Kültür Merkezinde seyrettiğim Çirkin adlı oyuna dönecek olursam, konu itibarıyla güzellik-çirkinlik kavramı etrafında çarpıcı bir dille yazılmış bu eserde bu işbirliği çok iyi sağlanmış.

Şimdi anlaşılır ve terminolojik bir dilden kaçınarak içimden geldiği gibi düşüncelerimi yazmak istiyorum.

Oyunu, Marius von Mayenburg yazdı. Serdar Biliş Çevirdi. Metin Belgin Yönetti. Tolga Evren, Simay Tuna, Nişan Şirinyan, Şamil Kafkas karakterleri oynadı. Dekor Tasarımı Medine Yavuz Almaç’a ait. Işık Tasarımı Önder Ay, Dramaturg Selen Korad Birkiye. Asistanlar Başak Şamlıoğlu - Batuhan Bozcaada, Sahne Amiri Reşit Arslan, Kondüvit İ. Cem Dağlı, Işık Kumanda Kaan Erman. Bu ekibi canı gönülden kutlamak istiyorum.

Nereden başlayayım bilmiyorum. Öncelikle güzellik- çirkinliğin; bilimin, insanlığın, aşkın, saygının, dostluğun vs insanı ve vicdani duyguların önüne geçebilmesi çok gerçek ve çok iyi bir yerden anlatılmış. Oyunu kolay yerden yakalayıp en zoru başaran, kanırtmadan, ‘’yönetmenlik’’ yapmadan ustaca meseleyi ortaya koyan yönetmene bravo diyorum. Etrafımda oyunu izleyen farklı insanların keyif alması bu söylediğime en büyük delil. Seyircinin gözü önünde her şeyin olması, rol geçişleri, rolü beklemeleri çağdaş yaklaşımlarla harmanlanıp köy seyirlik samimiyetinde bizlere geçtiğini düşünüyorum. Bizden insanların, günümüzün, daha da ileri ki yılların en çarpıcı konusu olan güzel görünme tutkusu ve şekilciliğin gelebileceği noktayı kara mizahla sanki o anda, orada, bizim mahallenin ortasında bir oyun kurmuşlar gibi doğal hayatlarını gördük.

Tek tek oyuncuların performansını yorumlamak gibi tavır içine girmeyeceğim çünkü her oyuncu kendi kapasitesi ölçüsünde hünerini sergiler. Benim önemsediğim oyuncu istenileni vermiş mi. Evet bu oyunda bana göre vermiş. Kimi oyuncu çok, kimisi biraz, kimisi biraza yakın ama sonuçta verilen NET.

Epik öğelerin ustaca kullanımı ve oyuncuların bir oyun kurma derdi olmadan rollere giriş çıkışları, tüm bunların seyircinin gözünün önünde olması çok etkileyiciydi. Etkileyici olması bu anlatımın başarılı olmasından kaynaklanıyor.

Asıl başarılı bulduğum nokta gülünç olanla acıklı olanın yan yana işlenişinden doğan tuhaflık, sıra dışılık ve çarpıcılık. Bu öğeler yaşadığımız gerçeklerle uzlaşmazlık taşıyor yani bu grotesk yaklaşım, paradoks aralığı açıldıkça, seyirci açısından bizi daha da anlatılmak istenene sarsıtıcı bir şekilde çekiyor. Bu da anlatımı sıradanlaştırıp kalıpların dışına itiyor. Bence işte bize gerçek ve samimi gelen de tüm bu yapılanların ustaca yapılmasından kaynaklanıyor. Bu ustalık becerilemeseydi oyun, karmaşık sadece yönetmenin hülyası haline gelebilirdi.

Oyunda kafamın takıldığı tek nokta, anne ve oğul arasındaki ilişki. Yani ensest bir durum var. Çok köşede. Amacın neresinde. Yani nedensellik ve bütünsellik içerisinnde bir yere oturtamadım. Metnin tamamında olan bir mesele minimize mi edilmiş ya da çok bulandırılmak istenmemiş mi anlayamadım. Çünkü sadece bir yerde annenin sen hala bir numarasın repliğiyle biz iletişimlerinin yönünü anlıyoruz. Ama sonrası yok gibi. Yani anlatımda nerede durmalı diye düşündüğümde bir yere oturtamadım. Mutlaka yönetmenin kafasında bir yerde durur. Ben ve oyuna gelen arkadaşlarımın kafasında bir soru işareti burası.

Sonuçta seyredilmesi gereken bir oyun bu. Emeğinize sağlık…

Erdal Yıldırım
erdal_yildirim_tr@yahoo.com

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Çirkin
 
Paylaş      
Yorumlar

yetkin duman - ( 1/30/2013 )
Harika bir oyundu. yorumlarınıza katilmakla birlikte ben de cocuk ve annesinin iliski düzeylerini ve bicimini bir yere oturtamadim

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 809
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • ((( Aç Parantez (Nedim Saban) - 2/5/2013
  • Uzmanlık İşi (Arda Aydın) - 2/5/2013
  • Tiyatroda 51 Sezon - Vildan Gürelman (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/5/2013
  • Kostüm oynamaz, aktör oynar! - Şark Dişçisi (Arıza Baykuşlar) - 2/4/2013
  • Bir Kadın.. Bir Yaşam ya da Ayşe Kökçü (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/2/2013
  • Erkek Yazarın Gözüyle Kadının Özü: Düğün Şarkısı (Üstün Akmen) - 2/2/2013
  • TÜRKİYE KAYASI ya da BULGARİSTAN GÖÇMENLERİ (Arif Arı) - 2/2/2013
  • Direniş, Reality Show ve Ölüm: Dar Ayakkabıyla Yaşamak (Metin Boran) - 1/30/2013
  • Kırk Yıl Öncesinin Hiç Eskimemiş Oyunu: Zengin Mutfağı (Üstün Akmen) - 1/30/2013
  • Orada Bir 'SİTE' Var Uzakta... (Özge Ökten) - 1/29/2013
  • Çirkin Oyunu Eleştirisi (Erdal Yıldırım) - 1/29/2013
  • Sitedekiler… (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Sinan Mordağ Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/29/2013
  • Sıradaki Şiddet Konusu, Çocuklar… Şiddet Üçlemesi 2- Şeker (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Estetiği Bulunan, Artistliği Olmayan Bir Oyun: Barselo (Üstün Akmen) - 1/29/2013
  • Sevgili Doktor (Cüneyt İngiz) - 1/28/2013
  • Sahnede Üç Asi Kuş Uçuyor - Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 1/25/2013
  • Bir Çöküşün Tragedyası; Kral Lear (Metin Boran) - 1/24/2013
  • Sıkıştığımız Kapanın Kürtçedeki Parçalanma Metaforu: Daf (Üstün Akmen) - 1/24/2013
  • Efe Ünal Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/24/2013
  • Mutfakta Neler Oluyor? (Nedim Saban) - 1/23/2013
  • Tiyatroyu ve Edebiyatı Birlikte Sevenler İçin: Toplu Hikayeler (Üstün Akmen) - 1/23/2013
  • Berksoy'dan Nâzım'a Doğum Günü Armağanı: Jokond İle Si-Ya-U (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Taş Plak Sesli Sema, CRR'de Ninni Söyledi (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Ayıp Ettik! - İstanbul Komedi Tiyatrosu (Yurdagül Yurtseven) - 1/21/2013
  • Kendinden Laik Ülke Pinima'da Yaşananlar: Mi Minör (Üstün Akmen) - 1/18/2013
  • Vasıf Öngören'e saygı duruşu: Ne gör ne işit ne söyle! (Zengin Mutfağı) (Rengin Uz) - 1/18/2013
  • Arda Aydın, Yaşam Kaya'nın Hamlet Eleştirisini Eleştirdi (Arda Aydın) - 1/16/2013
  • İzleyicide Stendal Sendromu yaratan bir dram: Anne ve Babalar İçin Cinsel Bozukluklar Rehberi (İhsan Ata) - 1/9/2013
  • Ekonomi Tıkırında. O Halde?: Küçük Adam Ne Oldu Sana? (Üstün Akmen) - 1/9/2013
  • Roma Operası'nda Politika ve Aşk: Simon Boccanegra (Üstün Akmen) - 1/7/2013
  • Bırak Da Resim İşini Görsün (Kırmızı Oyunu Eleştirisi) (Arıza Baykuşlar) - 1/2/2013
  • Anlatacak bir hikayen varsa… (Toplu Hikayeler - Kent Oyuncuları) (Rengin Uz) - 1/2/2013
  • Antigone2012 Güzellemesi (İhsan Ata) - 1/2/2013
  • Sumru Yavrucuk Resitali: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Üstün Akmen) - 1/2/2013
  • Samsun Düşevi Oyuncuları 15. Yılını Tamamladı: Sarı Köpek (Üstün Akmen) - 12/26/2012
  • Bir Ailenin Hesaplaşma Dolu Vedası: Babamın Cesetleri (Simge İçen) - 12/22/2012
  • Akdeniz'de Astral Seyahat: Ruhlar Gelirse (Merve Ateş) - 12/22/2012
  • Aristophanes Hakkında Uluslar Arası Sahne Projesi (İlkay Sevgi) - 12/21/2012
  • İki Sığıntının Hikâyesi… (İhsan Ata) - 12/21/2012
  • Birlikte Yaşatılmamanın Sonu: Ah Smyrna'm, Güzel İzmir'im (Üstün Akmen) - 12/20/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |