| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kendinden Laik Ülke Pinima'da Yaşananlar: Mi Minör
Üstün Akmen



Romancı, araştırmacı, öykücü ve tiyatro yazarı Meltem Arıkan (1968), nüfusu 3.142.857 kişi olan, yüzölçümü 314.285 kilometrekareyi bulan, sınırları sürekli olarak değişip duran, Pinişce konuşulan, deniz seviyesinden 3.14 metre yükseklikte bulunan Pinima diye bir ülke yaratmış.

Bu ülke, her şeye Başbakanının (ay affedersiniz, Başkanının) karar verdiği “o biçim demokrasi”yle yönetilen bir ülke.

Hem yakışıklı, hem de akıllı Başkan, gece-gündüz uykusuz kalarak, halkı için neyin doğru, neyin yanlış olduğuna karar veriyor.

PARA SORUNU YOK
Ve Meltem Arıkan’ın, yıllık bütçesinin %3.14’ü kültürel etkinlikler için harcanmakta olan Pinima’sında, Başkanın “demokratik yollarla” aldığı karar sonucu, şu günlerde EEMPCM Prodüksiyon’un yapımcılığında “Mi Minör” başlıklı bir oyun sahnelenmekte.

Sahnelemede izleyici olarak tribünlere oturarak “seyirci” kalınabilmekte ya da oyuncularla aynı zeminde ayakta durarak oyuna katılabilinmekte…

Oyun süresince Ustream, Twitter ve Facebook’da neler olduğu kaçırılmak istenmiyorsa, akıllı telefonlar açık tutulabilmekte.

NASIL MI?
Piyanist, kendisine katılan müzisyenlerin (Öznur Serçeler-Flüt ve Cansu Kasapoğlu-Melodika) yanı sıra, halktan bireylerle birlikte şarkılar söylemekte, kurduğu birebir iletişimle, izleyicide farkındalık yaratma işlevine girişmekte.

Piyanist ve ekibi sosyal medyayı kullanarak, Pinima’da yaşananları tüm dünyaya canlı olarak iletmekte, oyun aynı anda dünyanın her yerinden canlı olarak izlenebilmekte, dünyanın farklı ülkelerinden dijital oyuncular ve dijital izleyiciler de oyuna eklenmekte.

Derken, Pinima’nın ülkede olan bitene tepki gösteren ekibi ile mutlu azınlık karşı karşıya gelmekte; piyanistten yana olanlar, mutlu azınlığı kendi cephesine çekme çabası içine girişmekte.

TEMA, KARŞI-TEMA
Meltem Arıkan “Mi Minör’de, o pek bilinen ucunu sivrilttiği kalemiyle seçtiği tema olarak sadece öz düşüncesini belirtmekle yetinmemiş, tema’sını tartışmaya açmış; “olmaz demiş” düşüncesini savunmuş, savunmakla da kalmamış kanıtlamak için çaba sarf etmiş, benimsetmek istemiş, karşı düşünceyi iğdiş etmiş.

Eseri içindeki farklar, eserin yapısını ve havasını değiştireceği için “iletim” sözcüğünü çeşitli yaklaşımları dikkate alarak değerlendirmiş.

Tema’sını saptadıktan sonra, bir de karşı-tema seçmiş.

Karşı-tema’yı desteklemek ya da çekişmeyi güçlendirmek amacıyla başka düşünceleri de deşmiş.

Tema’sını eserinin bütününe sindirmiş.

Yetmezmiş gibi, yapıtına başlık koyarken bile titizlenmiş.

Nasıl derseniz; mi, fa diyez, sol, la, si do, re notalarından oluşan bir minörlü diyez dizi olan mi minör’ün kadın sesini çağrıştırdığını enselemiş, kadın sesinin bir anlamda “isyan” sesi oluşunu mi minör’ün tepesine indirmiş.

ALABORA’NIN REJİSİ
Oyunun rejisini yapan Memet Ali Alabora, tiyatro için: “Kültür ve devrimin en büyük okuludur” diyerek kuram oluşturan İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun (1886-1978) izinden gitmiş, “Öz Tiyatro” kaynaklarını eşelemiş.

Meltem Arıkan’ın tasarlayarak kâğıt üzenine döktüğü yaşamı, ara sıra yer-biçim değiştiren podyum/lar üzerinde kendine göre olan dekorla, rollerine uygun makyajlı ve can verdikleri karaktere uygun kostümler taşıyan oyuncularla (suflörsüz falan) “alan”a indirmiş.

Oyunu ortaya çıkarmış, gerisini serbest eylemiş.

Eylemi yaratanın oyuncu olduğunda karar kılmış, Baltacıoğlu’nun: “… aktör, temsil işinin en temel elemanı, özüdür. (...) Öyleyse aktör nedir? Aktör orkestral bir yaratıktır” sözüne sadakatle eğilmiş.

OYUNCULUKLAR
Memet Ali Alabora ve Pınar Öğün hariç 14 kişilik oyuncu kadrosunun (gerçi Sennur Nogaylar ve Fuat Onan birer adım öne geçmiş, ama) tamamı başarıya erişmiş.

Memet Ali Alabora da, baştan sona özdeşleştiği Başkan’ı üç buçuk metre yükseklikten seyircisine fevkalade inandırıcı olarak aktarmayı becermiş.

Pınar Öğün ise, Sokak Piyanisti karakterinde “star” olmaya falan soyunmamış, mütevazılıkla “sanat işçisi” olmayı yeğlemiş.

Meltem Arıkan’ın düşüncelerini kendi düşünceleri arasına yerleştirirken, kendi düşüncelerini de Arıkan’ın satırları arasına “enjekte” etmiş.

Oyunun öteki karakterleriyle Sokak Piyanisti’nin yaşama koşulları arasında iletişim kurmayı bilmiş.

Kendini, yazar Meltem Arıkan ve yönetmen Memet Ali Alabora’dan edindiği gereçlerin süzgecinden geçirmiş; Sokak Piyanisti’ni, imgelemindekileri de süzgece katarak hayata geçirmiş.

Seyirciyle samimiyet kurarken içindeki duvarları yerle bir etmiş.

İzleyiciye sıcaklığını geçirirken, temas ve bakışlarıyla bunu duyumsatmayı becermiş, gerekli sinerjiyi de yaratabilmiş.

SADEDE GELEYİM
Şimdi!

Bunca laftan sonra, söyleyeceğimi daha fazla uzatmadan şıpınişi söyleyivereceğim.

Bir kere, arasız iki saat süren oyun, sıkılmadan seyredilebiliyor, sahne dinamiğine katkısı olanları içtenlikle öveceğim.

Tek sıkıntı, çok geniş alana yayılan oyunu kimi zaman takip edememek, oyundan kopmanın rahatsızlığı...

Bu nedenle, oyunun sonunda “Mi Minör”ü bir tiyatro oyunundan çok, dijital dünyayla iç içe geçmiş iyi bir gösteri olarak yorumladığımı itiraf edeceğim.

Memet Ali Alabora, Meltem Arıkan’ın bu metnini keşke İtalyan Sahnesi düzeninde sahneye koysaydı diyeceğim.

O takdirde, politik ve ironik yönlerin seyirciyi çok daha fazla etkileyeceğini iddia edeceğim, başka da bir şey demeyeceğim.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 347
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sevgili Doktor (Cüneyt İngiz) - 1/28/2013
  • Sahnede Üç Asi Kuş Uçuyor - Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 1/25/2013
  • Bir Çöküşün Tragedyası; Kral Lear (Metin Boran) - 1/24/2013
  • Sıkıştığımız Kapanın Kürtçedeki Parçalanma Metaforu: Daf (Üstün Akmen) - 1/24/2013
  • Efe Ünal Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/24/2013
  • Mutfakta Neler Oluyor? (Nedim Saban) - 1/23/2013
  • Tiyatroyu ve Edebiyatı Birlikte Sevenler İçin: Toplu Hikayeler (Üstün Akmen) - 1/23/2013
  • Berksoy'dan Nâzım'a Doğum Günü Armağanı: Jokond İle Si-Ya-U (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Taş Plak Sesli Sema, CRR'de Ninni Söyledi (Üstün Akmen) - 1/21/2013
  • Ayıp Ettik! - İstanbul Komedi Tiyatrosu (Yurdagül Yurtseven) - 1/21/2013
  • Kendinden Laik Ülke Pinima'da Yaşananlar: Mi Minör (Üstün Akmen) - 1/18/2013
  • Vasıf Öngören'e saygı duruşu: Ne gör ne işit ne söyle! (Zengin Mutfağı) (Rengin Uz) - 1/18/2013
  • Arda Aydın, Yaşam Kaya'nın Hamlet Eleştirisini Eleştirdi (Arda Aydın) - 1/16/2013
  • İzleyicide Stendal Sendromu yaratan bir dram: Anne ve Babalar İçin Cinsel Bozukluklar Rehberi (İhsan Ata) - 1/9/2013
  • Ekonomi Tıkırında. O Halde?: Küçük Adam Ne Oldu Sana? (Üstün Akmen) - 1/9/2013
  • Roma Operası'nda Politika ve Aşk: Simon Boccanegra (Üstün Akmen) - 1/7/2013
  • Bırak Da Resim İşini Görsün (Kırmızı Oyunu Eleştirisi) (Arıza Baykuşlar) - 1/2/2013
  • Anlatacak bir hikayen varsa… (Toplu Hikayeler - Kent Oyuncuları) (Rengin Uz) - 1/2/2013
  • Antigone2012 Güzellemesi (İhsan Ata) - 1/2/2013
  • Sumru Yavrucuk Resitali: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Üstün Akmen) - 1/2/2013
  • Samsun Düşevi Oyuncuları 15. Yılını Tamamladı: Sarı Köpek (Üstün Akmen) - 12/26/2012
  • Bir Ailenin Hesaplaşma Dolu Vedası: Babamın Cesetleri (Simge İçen) - 12/22/2012
  • Akdeniz'de Astral Seyahat: Ruhlar Gelirse (Merve Ateş) - 12/22/2012
  • Aristophanes Hakkında Uluslar Arası Sahne Projesi (İlkay Sevgi) - 12/21/2012
  • İki Sığıntının Hikâyesi… (İhsan Ata) - 12/21/2012
  • Birlikte Yaşatılmamanın Sonu: Ah Smyrna'm, Güzel İzmir'im (Üstün Akmen) - 12/20/2012
  • Aşk: Suç, Cezası: Sonsuz Ayrılık (Mı Olmalı?) (Deniz Zengin) - 12/20/2012
  • Güzelim, güzelsin, güzel! (Çirkin Oyunu Eleştirisi) (Rengin Uz) - 12/19/2012
  • Kırbacını Kendine Doğrultan Bir Kadın: Matmazel Julie (Cansu Karagül) - 12/17/2012
  • -Aşkın Sıradanlığı- ve Kiraya Vermek İçin Dükkan Almak İsteyen Kibar Hanımlar (Murat Örem) - 12/13/2012
  • Mücap Ofluoğlu Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 12/11/2012
  • Kitap İncelemesi: Sanat ve Propaganda (Toby Clark) (Serkan Fırtına) - 12/10/2012
  • Kurnazlar, fevriler, akıl yoksunu ve zalimler (Nevzat Süs) - 12/10/2012
  • Kapana Sıkışan Hayatlar (Daf / Kapan) (İhsan Ata) - 12/10/2012
  • Kalplere Fısıldayan Adam: Robert Redford (Rengin Uz) - 12/10/2012
  • Kaygısızların Plaj Sefası! (Newton Bilgisayardan Ne Anlar?) (Rengin Uz) - 12/3/2012
  • Sanat Sanat İçin Midir? (Cüneyt İngiz) - 12/3/2012
  • Müsahipzade, Sivas Devlet Tiyatrosu'nda: İstanbul Efendisi (Üstün Akmen) - 11/28/2012
  • Bir hayat bir oyun (Aşk Hastası) (Metin Boran) - 11/27/2012
  • Tanışma Yazısı (Arif Arı) - 11/27/2012
  • Bu Oyun, Zırvanın Zirvesi Bir Oyun Mu, Yoksa...: İki Kişilik Bir Oyun (Üstün Akmen) - 11/26/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |