| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kemal Başar'ın, Beynini Oyun Sahnesi Yaptığı Oyun: Hamlet
Üstün Akmen



Babasını öldürüp annesiyle evlenerek Danimarka Krallığı’nı ele geçiren amcasına ve kendi korkularına karşı uğraş veren Danimarka Prensi Hamlet’in öyküsü, CEF Tiyatro yapımı olarak sahnelenmekte.

Ödenekli tiyatrolar dururken, bir klasiği sahnelediği için, bana sorarsanız CEF Tiyatro özellikle “özel” bir teşekkür hak etmekte.

Diğer taraftan, psikolojik bakımdan dünya edebiyatının en karmaşık karakterlerinden biri olduğu tartışmasız olan bu yoğun şiir ve düşünce yüklü tragedyanın dramaturgisini yapan ve çağdaş bir yorumla sahneye taşıyan Kemal Başar’a da aldığı alkışların helal edilmesi gerekmekte.

KEMAL BAŞAR’IN “HAMLET”İ
Kemal Başar, gelmiş geçmiş “Hamlet” yorumlarını bir kenara itmiş, oyun alanını kendi kafatasının içinde yer alan “kendi beyni” olarak belirlemiş.

Beyninde oyunu kurmuş, Shakespeare(1564-1616)’in bu en uzun oyununu tek perde ve bir saat kırk beş dakikaya indirgemiş.

Tragedyanın yöneleceği hedefi olabildiğince açık seçik biçimde oyunun başında tanıtmış; Hamlet’e, tragedyaya yerleştirilmiş olan çelişkinin sürekli varolan birliğini kişiliğinde canlandırtmış.

Yani Hamlet’i iki karşıt yönü birleştiren ve iki karşıt duyguyu tek bir yaşantıda yoğunlaştıran güç olarak kullanmış.

YÜZEYSEL ÇÖZÜME YER YOK
Kral öldürülür öldürülmez, izleyicilerin dikkatini yıldırım gibi başka bir ölüm olayına, asıl kahramanın ölümüne odaklamış.

Bu yeni ölüm olayını hayli renklendirerek, izleyicilerin tragedya boyunca bilinçlerini ve altbilinçlerini rahatsız eden tüm ağır çelişkileri yeniden duyumsamalarını ve yaşamalarını sağlamış.

Metni, birbirlerinin ardına eklenmiş parçalardan oluşturmuş, ama her düzleminde mevcut olan parçalanmışlıkları da yok saymamış.

Kraliçe Gertrude ile Kral Claudius’lu ve Batista ile Gonzago’lu dans tablolarıyla görsel bir anlatım sağlamış, Laertes ile Hamlet’in kılıç düellosu tablosuyla oyuna mükemmel bir dinamizm ve renk katmış.

YARATICI KADRO
(Sabahattin Eyüboğlu’nun çevirisine laf etmek haddim mi?

Değil elbette!

O halde “pas” geçmeliyim.)

Diğer tarfatan, Murat Gülmez’in fevkalade yalın sahne tasarımının oyuncuyu oynatan, rejiye yön veren bir konsept oluşturduğunun altını çizmeliyim.

Berna Yavuz’un kostümleri eleştiriye çok açık, ama en başta Ophelia’nın ve Kraliçe’nin kostümlerinin “matluba” hiç mi hiç uygun olmadığının altını çizmeliyim. Berna Yavuz deyince bir de merakımı tatmin etmeli, acaba Gonzago’nun ve Polonius’un ayakkabılarını dönemsel bulan çıktı mı diye sual eylemeliyim.

Yüksel Aymaz’ın ışık tasarımına söz etmemeliyim, ama yahu o kadar çok “black out”a gerek var mıydı; ışık oyunu, ışık kaydırmasıyla o kısacık sürelerin geçiştirilmesini Yüksel Aymaz kotaramaz mıydı diye kendi kendime söylenmeliyim.

Can Atilla’nın müziği için, içe dönük yapısıyla öznel ruh durumlarını güzel sergiliyor, duygusallık duyarlılık açısından kulağa gelişte seyirciyi anında sarıp sarmalıyor, kendi dünyasına alıyor demeliyim.

Hugo Wolff’un şiirselliği olan koreografisinin, estetik açıdan da rejiye ciddi anlamda renk kattığını açıkça dillendirmeliyim.

OYUNCULUKLAR
Osric’de Mehmet Emci, Batista’da Asena Ongan, Gonzago’da Balet Alkış Peker, Mezarcı’da Kosta Kortidis yönetmenin verdiği görevleri hakkıyla yerine getiriyorlar.

Guildenstern’de Hakan Eke, Rosencrantz’de Cemal Gönen ve Horatio’da Mesut Yılmaz pek zayıflar.

Laertes’de Sertan Müsellim ancak yöntemli oyunculuğun teatral başarıyı sağlayabileceğini biliyor, alkışı da anasının ak sütü gibi hak ediyor.

Usta oyuncu İsmail İncekara, Polonius’a gene aklının ve duygularının uyumlu beraberliğinde can veriyor.

ESRA BEREKET
Bu arada, daha önce “Sürmanşet” ve “Şems! Unutma!” başlıklı oyunlarda izlediğim ve ümitler beslediğim Beste Bereket’ten Ophelia’da beklediğimi bulamadığımı hüzünlenerek söyleyeceğim.

Bereket’e, oyunculuğunun ön plana çıkması için gerekli olan “etkileyici olma” halinin bireysellikle gerçekleşmeyeceğini anımsatıp, tiyatro adına yapılan her şeyin, ama her şeyin ayırma, seçme, yöntem aşamasından sonra diyaloglara geldiğini hatırlatacağım.

“Uyumlu ve birbirini mükemmel oyunculuğa özendirici oyuncular sahnede tiyatro yapmış oluyorlar” diyeceğim.

Onu sevdiğimi söyleyip, söylediklerimi öğüt olarak ciddiye almasını önereceğim.

ARDA AYDIN’IN YORUMU
Lale Başar ise, yeteneğini kullanmaktan bu oyunda nedense “imtina” ediyor. Onun kadar deneyimli bir oyuncunun fiziksel anlamda Kraliçe Gertrude’un çizgisini yakalayamaması ne yalan söyleyeyim beni şaşırtıyor.

Kral Claudius’a can veren Hakkı Ergök, kassal hareketleriyle coşkuları, düşünceleri, duyguları izleyiciye aktarabiliyor.

Haaa bu arada, Hamlet rolünde Arda Aydın’ı izlerken, aklıma Ivan Gonçarov (1812-1891)’un Hamlet rolünü canlandırılamayacağını öne sürüşü geldiğini söylemem gerekiyor.

Gonçarov: “Hamlet tipik bir rol değildir, onu kimse oynayamaz ve bu güne kadar bu rolün altından kalkmış bir oyuncu da yoktur” diyor.

Demek ki oyuncu, yönetmeninin de yardımını alarak diksiyon, sahne rahatlığı, özü kavramışlık, takım çalışması, düşünceyi aktarma ve inandırıcı olmak gibi teknik açılardan donanımlıysa oluyormuş.

Kulakların çınlasın Gonçarov!

Demek ki, Hamlet rolü oynanabiliyormuş.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Hamlet
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 291
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi (Üstün Akmen) - 3/12/2013
  • İnsan kime hizmet ettiğini düşünmeli... ZENGİN MUTFAĞI (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2013
  • Metin Serezli Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 3/10/2013
  • Kurşun Askerlerin Dramı (Arıza Baykuşlar) - 3/5/2013
  • Oyuncunun Yemini (Neşe Binark) - 3/5/2013
  • Mert Tanık Röportajı (Ulya Altıntaş) - 3/5/2013
  • Eskişehir'den Troyalı Kadınlara Ağıt (Metin Boran) - 2/28/2013
  • Erzurum'da Ayakta Alkışlanan Oyun: Çıkmaz Sokak Çocukları (Üstün Akmen) - 2/22/2013
  • Adı; ASLIHAN KANDEMİR (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/22/2013
  • Güvenlikli Kent Yaşamı ve Islah Evi (Metin Boran) - 2/17/2013
  • Kemal Başar'ın, Beynini Oyun Sahnesi Yaptığı Oyun: Hamlet (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Umut Orkun Eskibatman Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/17/2013
  • AK'LA KARA'da Bir Commedia Dell'Arte Uyarlaması: Patron Kim? (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Şarap mahzeninde 'taşlar yerinden oynuyor' (Domino) (Rengin Uz) - 2/12/2013
  • Tekin Akmansoy Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/12/2013
  • Eleştiri mi, Çekiştiri mi! (Erdal Yıldırım) - 2/11/2013
  • My Fair Lady (Roma) (Üstün Akmen) - 2/11/2013
  • Macide Tanır; Hayat, İnandığı Yolda Yürümeyi Göze Alanların Hak Ettiği Bir şeydir Çünkü... (Murat Örem) - 2/11/2013
  • Geliyor Musun, Yoksa Geliyor Musun: Sarı Ay (Üstün Akmen) - 2/7/2013
  • Benimle Delirir Misin? (Cüneyt İngiz) - 2/6/2013
  • Bir Toplum Anatomisi… Eski Fotoğraflar (İhsan Ata) - 2/6/2013
  • Antalya'da Her Şeyi İle Yüzde Yüz Türk Operası: Lale Çılgınlığı (Üstün Akmen) - 2/6/2013
  • Macide Tanır Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/6/2013
  • ((( Aç Parantez (Nedim Saban) - 2/5/2013
  • Uzmanlık İşi (Arda Aydın) - 2/5/2013
  • Tiyatroda 51 Sezon - Vildan Gürelman (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/5/2013
  • Kostüm oynamaz, aktör oynar! - Şark Dişçisi (Arıza Baykuşlar) - 2/4/2013
  • Bir Kadın.. Bir Yaşam ya da Ayşe Kökçü (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/2/2013
  • Erkek Yazarın Gözüyle Kadının Özü: Düğün Şarkısı (Üstün Akmen) - 2/2/2013
  • TÜRKİYE KAYASI ya da BULGARİSTAN GÖÇMENLERİ (Arif Arı) - 2/2/2013
  • Direniş, Reality Show ve Ölüm: Dar Ayakkabıyla Yaşamak (Metin Boran) - 1/30/2013
  • Kırk Yıl Öncesinin Hiç Eskimemiş Oyunu: Zengin Mutfağı (Üstün Akmen) - 1/30/2013
  • Orada Bir 'SİTE' Var Uzakta... (Özge Ökten) - 1/29/2013
  • Çirkin Oyunu Eleştirisi (Erdal Yıldırım) - 1/29/2013
  • Sitedekiler… (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Sinan Mordağ Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/29/2013
  • Sıradaki Şiddet Konusu, Çocuklar… Şiddet Üçlemesi 2- Şeker (İhsan Ata) - 1/29/2013
  • Estetiği Bulunan, Artistliği Olmayan Bir Oyun: Barselo (Üstün Akmen) - 1/29/2013
  • Sevgili Doktor (Cüneyt İngiz) - 1/28/2013
  • Sahnede Üç Asi Kuş Uçuyor - Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 1/25/2013
  • Bir Çöküşün Tragedyası; Kral Lear (Metin Boran) - 1/24/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |