| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Değişmeyen Düzenin Oyunu: Nafile Dünya
Üstün Akmen



1960 sonrasındaki dönem, Türkiye’de “Tiyatronun Altın Çağı” olarak adlandırılır. Nedenini günümüzde uzmanlar; seyircinin yoğun ilgisi, tiyatrocu olma isteğinin artması, yeni tiyatro salonlarının ve topluluklarının kurulması, yurt dışından edinilen teatral bilgi akışındaki artış, gelenekselden geleceğe çağdaş Türk tiyatrosu oluşturulmasındaki yoğun çabalar olarak sıralıyor.

O, BAŞKA BİR DÖNEMDİ
Bu dönemde toplum sorunlarına duyulan ilginin artışının hiç kuşkusuz tiyatro sanatını da etkilediği elbette biliniyor.

Sosyal içerikli oyunlarda patlama yaşanması, ilerici nitelikleriyle öne çıkan tiyatrolara rağbetin artması, falan.

Bugünkü gibi değildi o dönem, duyarlı gazeteler ve tiyatro dergileri vardı ve ülkedeki sosyopolitik ortamla tiyatro sanatı arasındaki bağı incelediler, seyircinin bilinçlendirilmesi çabalarına ve tiyatro sanatının yaygınlaşmasına önayak olmaya çabaladılar.

O dönemde toplumcu-gerçekçi çizgisiyle ön plana çıkan oyun yazarlarından biri de (ışıklar içinde yatsın) Oktay Arayıcı (1936-1985) oldu.

BAŞKOMİSER’İN BİTMEYEN ÇİLESİ
Oktay Arayıcı’nın 1969 yılında yazdığı ve 1974 yılında İstanbul Şehir Tiyatrosu tarafından da (Tijen Par’lı, Şener Şen’li kadrosuyla) sahnelenen “Seferi Ramazan Beyin Nafile Dünyası” adlı oyunu ilk kez 1971-1972 sezonunda AST sahneledi ve anında engellendi, ama “Nafile Dünya” o günden bu güne onlarca tiyatronun repertuvarında kendine değerli bir yer edindi.

Oyunda cumhuriyet ve Atatürk ilkelerine bağlı, görevinden başka gözü başka bir şeyi görmeyen Başkomiser Ramazan Bey’in öyküsü şarkılar, danslar ve kimi komik öğelerle anlatılıyordu ve bu gelenekselle çağdaşı kaynaştıran “Nafile Dünya”, Türk oyun yazarlığı tarihinde önemli bir köşe taşı oldu.

M.E.B RANT PEŞİNDE
“Nafile Dünya” bu sezon, 2007 yılında dişinden tırnağından artırarak ve de elleriyle kazarak bir mezbeleliği salona dönüştüren; hem Kadıköy ahalisine, hem de lise öğrencilerine tiyatroyu kazandıran Emre Kınay’ın, şimdilerde Milli Eğitim Bakanlığınca elinden alınmaya çalışılan Duru Tiyatrosunun emek ürünü salonunda sahnelenmekte.

Oyunu sahneye koyan Emre Kınay, Arayıcı’nın Başkomiser Ramazan’ın ironik durumuyla güncel olana göndermeler yaparak bir sistemin çıkmazını gösterişini rejisinde olabildiğince öne çıkarmış. Başkomiser Ramazan’ın büyüklerinden öğrendiği doğruluk, fazilet, namus gibi değerleri koruma kaygısıyla düzenle bireysel itişmesinin altını pek güzel çizmiş.

Ancaaak…

Yolsuzluk, rüşvet, sürgün gibi temalarla günümüz Türkiye’sine gönderme yapmamakta hata etmiş.

Diğer taraftan, Selahattin Taşdöğen’in dekoru olamazcasına entipüften.

Erdem Serter’in ışık tasarımı gölgeler içinde, yani fevkalade amatörce.

Nihal Kaplangı’nın kostümleri toplumun “lekeli” olduğunun simgesi olarak mı kirletilmiş ve “leke”li, ayrıca neden öyle apoletli mapoletli, doğrusu anlayamadım.

Bora Öztoprak’ın müzikleri ve Çiğdem Gürel’in koreografisine sözüm yok.

OYUNCULUKLAR
Oyuncu kadrosu tümüyle iyi…

İçlerinden Erdal Cindoruk Ramazan’a fiziksel olarak daha iyi bir hayat kazandırabilirdi diye düşünüyorum.

Selahattin Taşdöğen özellikle 1. Perdede rolü hayli köpürtüyor, ama rol bu köpüğü kaldırıyor, dolayısıyla Taşdöğen oyuna ciddi anlamda renk katıyor.

Emre Kınay, Ali Cemal karakterine can verirken gözlerinin ve yüzünün incelikli ifade araçlarından olabildiğince yararlanarak dikkat çekmekte.

İnsaf’ta Ayşe Erbulak, canlı fiziksel ve psikolojik yönelimleri nasıl oluşturacağını biliyor.

Abdülcemali’de Tamer Serkan Subaşı, Gülsüm’de Başak Akan umut salgılıyor.

Erdeniz Kurucan ve Burak Bayer, özellikle Seydo ve Talip karakterlerinde görevlerini “bihakkın” yerine getiriyor.

“Nafile Dünya”, keyifle izlenebilen tam bir “seyirlik komedi” olarak bu sezon dikkat çekiyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Nafile Dünya
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 495
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Suç ve Ceza Yabancı Sahnede… (İhsan Ata) - 4/26/2013
  • Orhan Asena Bu Yıl Da Konya'da: Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe (Üstün Akmen) - 4/24/2013
  • Jürilerin Koltuk İşgali (Nedim Saban) - 4/23/2013
  • MERYEM'İN VASİYETİ Walter Kerr Theatre'da perde açtı! (Ali Kemal Güven) - 4/22/2013
  • Kaan Erkam'ın Oda Tiyatrosu Sosyal Yasak Tanımlıyor: Tabusuz (Üstün Akmen) - 4/22/2013
  • Cengiz Sezici Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/21/2013
  • Kadına Şiddet Bu Kez Farklı Bir Konseptle Sahnede… Kurdele ya da Artı Sonsuz (İhsan Ata) - 4/21/2013
  • Neil Simon'ından Bir Nedim Saban Uyarlaması: Aşk'a 103 Adım (Üstün Akmen) - 4/17/2013
  • Murat Prosciler Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/17/2013
  • Değişmeyen Düzenin Oyunu: Nafile Dünya (Üstün Akmen) - 4/15/2013
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım, Hayat Tesadüflerle Dolu (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/12/2013
  • Ailesi Olsa da Olmasa da Herkes Bir Çocuk Sonuçta... (Deniz Zengin) - 4/8/2013
  • İstanbul'un Kadıköy'ünde Kabare Zevki: Bize Bir Haller Oldu (Üstün Akmen) - 4/8/2013
  • Newton Bilgisayardan Ne Anlar (Cüneyt İngiz) - 4/8/2013
  • Baskının Psikolojik ve Fizyolojik Sonuçları: Uğrak Yeri (Üstün Akmen) - 4/4/2013
  • Sessiz Kalınamayacak Bir Oyun: Sessizlik (Arif Arı) - 4/4/2013
  • Gerçek Bir Umut Hikayesi: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Seyhan Arman) - 4/4/2013
  • Seferi Ramazan Bey'in Nafile Dünyası (Cüneyt İngiz) - 4/1/2013
  • Tuncay Özinel'in Tiyatroda 55. Yılı: Padişahım Çok Yaşa (Üstün Akmen) - 4/1/2013
  • Ortaçağ Dekorlu, Kadın Eksenli Bir Kara Komedi: SESSİZLİK (Üstün Akmen) - 3/29/2013
  • Shakespeare Erzurum'da: On İkinci Gece (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • -Bireyin Ölümü- Yeni Kiracı (Doğu Polat) - 3/25/2013
  • Ve SEVİL AKI (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 3/25/2013
  • Okul Tiyatrosu Manifestosu (Kemal Oruç) - 3/25/2013
  • Tutkulu İki Aşkın Birlikte Öyküsü: Ölüm Diyalogları (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • Cinsel bastırılmışlığın şiddete dönüştüğü oyun… Penetratör (İhsan Ata) - 3/23/2013
  • Sanat Uzun, Hayat Kısa (Nedim Saban) - 3/23/2013
  • Çürümüş Zamanlar; Evaristo (Metin Boran) - 3/18/2013
  • Canınıza Okunmak Üzere Çünkü Bu Hikâye -Gerçek Hayattan Alınmıştır- (Simge İçen) - 3/18/2013
  • Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK (Üstün Akmen) - 3/18/2013
  • METİN ABİ'M (Nedim Saban) - 3/14/2013
  • Ölen Adamın Cep Telefonu Ve Düşündürdükleri... (İhsan Ata) - 3/14/2013
  • Dinçer Çekmez (de) Öldü... (Murat Örem) - 3/14/2013
  • Sürülen İnsan Mı, Yoksa İnsan Olmak Mı? (Deniz Zengin) - 3/13/2013
  • Human Profit: Bir Manipülasyon Hikayesi (Erdal Yıldırım) - 3/13/2013
  • Şenay Gürler'in Abby Karakteriyle Özdeşleştiği Oyun: Kayıp (Üstün Akmen) - 3/13/2013
  • Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi (Üstün Akmen) - 3/12/2013
  • İnsan kime hizmet ettiğini düşünmeli... ZENGİN MUTFAĞI (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2013
  • Metin Serezli Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 3/10/2013
  • Kurşun Askerlerin Dramı (Arıza Baykuşlar) - 3/5/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..