| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Neil Simon'ından Bir Nedim Saban Uyarlaması: Aşk'a 103 Adım
Üstün Akmen



Amerikan edebiyat tarihinin en iyi komedi yazarlarından bir olarak tanımlanan, oyun yazarı ve senarist Neil Simon (1927)'ın 1963 yılında Broadway’de prömiyer yapan oyunu “Barefoot In The Park”, Nedim Saban’ın uyarlamasıyla “Aşk’a 103 Adım” başlığıyla Tiyatrokare tarafından sahnelenmekte.

“Barefoot In The Park”, Mike Nichols’un rejisi ve Elizabeth Ashley (Corie Bratter), Robert Redford (Paul Bratter), Milfred Natwick (Ethel Bankalar) ve Kurt Kasznar (Victor Velasco)’lı kadrosuyla o tarihte Broadway’de 1530 kez oynanmış bir oyun. Bizde ise ilk kez 1965-1966 sezonunda Dormen Tiyatrosu tarafından Haldun Dormen’in rejisi, Betül Mardin’in çevirisi, Nisa Serezli, Metin Serezli, Füsun Erbulak, Turgut Boralı, Hüseyin Kutman’lı kadrosuyla “Parkta Çıplak Ayak” başlığı altında oynanışını Tiyatrokare’de oyunu izlerken gözlerimin önünden geçirdim.

1997 yılında Talimhane Sahnesi'nde Göksel Kortay’ın yönetiminde Göksel Kortay, Alp Öyken, Aslı Öyken, Hakan Gerçek, Münir Kutluğ tarafından “Çıplak Ayak” adıyla oynanmış olduğunuysa eksik olmasın Füsun Önal anımsattı, ama ne yazık ki bu “versiyon”u izlememişim, bilemedim.

SUNA KESKİN’İN OYUNA KATKISI
Oyunda, hayata olumlu tarafından bakmayı içselleştirmiş ressam Meltem Çatık ile çiçeği bununda takıntılı avukat Mutlu Çatık’ın, nikâh töreninde imzaları bastıktan sonra Cihangir’deki yeni evlerinde birbirlerini keşfetmeleri konusu işlenmekte. İlişkilerdeki komik sayılabilecek yanlar, yanlış anlamalar, karmaşa, dengesizlikler, uzlaşamama, çözüm getirme/getirememe, çözümü kördüğüm etme Suna Keskin’in varlığından büyük destek alınarak sahneleniyor.

“Aşk’a 103 Adım”da, 1961 yılında İstanbul’da başlayan tiyatro kariyerine 1971’de Almanya’nın Darmstadt kentine göç etmesiyle farklı bir boyut kazandıran Umran Ertok (1940) da Ruhi Alemdar karakteriyle yer almakta. Gurbetteki yıllarında tiyatro yaşamına birçok oyun sığdıran Ertok’un Tiyatrokare tarafından hatırlanarak bu oyuna dâhil edilmesi ise gerçek bir kadirşinaslık örneği sayılmakta.

SABAN UYARLAMIŞ
Nedim Saban’ın neden özgün metne sadık kalmadığını, neden uyarlamaya gerek gördüğünü sormadım, anlamadım, bilmiyorum. Oyun içine serpiştirdiği: “… Ali Ağaoğlu beyaz atıyla geldi, “… dışarıda albay mı kaldı”, “… gören de Kenan Evren’i savunuyor sanacak” gibi “kaşağı” görevi yapan güncel ve yerel esprilerin amacı salondan alkış almaksa bunun becerildiğini itiraf ediyorum.

Amerikan toplumunun orta ve üst kesimlerinden kimi küçük insanları, gözlem gücü ve çağdaş bir mizah anlayışı ile yakalayıp sahneye getiren Neil Simon’ın bu oyunundaki incelikler, “bize” uyarlandığı ya da sahneye konuluş biçemindeki bazı eksikliklerle yarı yarıya kaybolduğunu üzülerek de olsa söylemeliyim. .

Esasen pek de bir entrikası olmayan, örneğin Dormen Tiyatrosu’nda oyuncuların dinamizmi ve gözlemlerinin çarpıcılığıyla başarıyla uzun süre sahnede kalmasını sağlamış olan Simon’ın metni, bana kalırsa Saban’ın komedinin karşıtlıklar arasındaki bağlantısını vurucu olarak kullanmaması yüzünden sade suya tirit olarak kalmış. Komedinin esasında ciddiyet ile başlayan anlayışının göz ardında tutulmasıyla, yani bir diğer anlatımla her vurgunun altında dramatik ciddi bir anlatımın yer almamasıyla beklenen başarı sağlanamamış.

ESERİN KONUSU
Konu, apartmanın 103 basamakla çıkılan en üst katında, hem yaşam mekânının, hem de mutfağın mekâna dâhil edildiği fevkalade derme çatma bir stüdyo dairesinde geçmekte. Meltem Çatık’ın cam tavanı çatlak, iki penceresinde de camları bulunmayan dairede gömlekle dolaşması; diğer taraftan o soğukta Telefoncu Mesut’un üzerinde anorak ile eve gelmesi, Mesut Çatık’ınsa palto giymesi pek inandırıcı olmuyor. Mutlu Çatık’ın radyatörün üzerine oturması, oturur oturmaz “Yandım Allah” diyerek ayağa fırlaması da seyirciye komik gelmiyor. Mutlu’nun sol kolunun soğuktan taş kesilip donması tebessüm dahi ettirmiyor. Çiçek alerjisiyle verilmek istenilen karakterin mızmızlığı da seyirciye geçmiyor.

DEKOR-KOSTÜM, IŞIĞI BOŞ VER
Erinç Gürses’in dekoru olamazcasına entipüften. Yeliz Başlangıç’ın kostümleri 2. Perde başında Özge Özberk’in giysisi dışında hiç de iyi değil. Hele Saadet Hanım’ın 1. Perdedeki kostümü… Hele hele Ruhi Alemdar’ın denizci pantolonu… Işığı kim yapmışsa dış aydınlatmayı hiç kafasını takmamış, dolayısıyla cam tavan da, pencereler de oyunun başından sonuna karanlık. “Oyun hep gece mi geçiyor ne” diyeceğim, ama zaman mevhumu reji içinde sezdiriliyor.

OYUNCULUKLAR
Koray Kurt ne almışsa vermiş. Umran Ertok’un oyuncu gömleği kendini belli etmekte. Bülent Seyran, Mutlu Çatık karakterini iyi kötü ortaya koyuyor, ama karakterin duyumsadıklarını seyirciye yansıtmıyor, dolayıyla izleyici üzerinde Mutlu Çatık ile ilgili olumlu olumsuz hiçbir duygu oluşmuyor. Usta oyuncu Suna Keskin, konular arasındaki bağlantıyı pek güzel kuruyor, uygun tercihi yapıyor, Saadet Hanım’ın komik gerçekleri altındaki dramatik yanı gösteriyor. Özge Özberk ise, Meltem karakterini fiziksel yapıya dayandırmayarak başarıya ulaşıyor.

Özge Özberk’in biraz ses çalışması yapması gerekli görüşündeyim, ama ağırlığı vücut hareketlerine, estetiğe dayandırmamasını da övmeden geçmemem gerekiyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Aşk'a 103 Adım
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 584
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya)
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Suç ve Ceza Yabancı Sahnede… (İhsan Ata) - 4/26/2013
  • Orhan Asena Bu Yıl Da Konya'da: Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe (Üstün Akmen) - 4/24/2013
  • Jürilerin Koltuk İşgali (Nedim Saban) - 4/23/2013
  • MERYEM'İN VASİYETİ Walter Kerr Theatre'da perde açtı! (Ali Kemal Güven) - 4/22/2013
  • Kaan Erkam'ın Oda Tiyatrosu Sosyal Yasak Tanımlıyor: Tabusuz (Üstün Akmen) - 4/22/2013
  • Cengiz Sezici Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/21/2013
  • Kadına Şiddet Bu Kez Farklı Bir Konseptle Sahnede… Kurdele ya da Artı Sonsuz (İhsan Ata) - 4/21/2013
  • Neil Simon'ından Bir Nedim Saban Uyarlaması: Aşk'a 103 Adım (Üstün Akmen) - 4/17/2013
  • Murat Prosciler Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/17/2013
  • Değişmeyen Düzenin Oyunu: Nafile Dünya (Üstün Akmen) - 4/15/2013
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım, Hayat Tesadüflerle Dolu (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/12/2013
  • Ailesi Olsa da Olmasa da Herkes Bir Çocuk Sonuçta... (Deniz Zengin) - 4/8/2013
  • İstanbul'un Kadıköy'ünde Kabare Zevki: Bize Bir Haller Oldu (Üstün Akmen) - 4/8/2013
  • Newton Bilgisayardan Ne Anlar (Cüneyt İngiz) - 4/8/2013
  • Baskının Psikolojik ve Fizyolojik Sonuçları: Uğrak Yeri (Üstün Akmen) - 4/4/2013
  • Sessiz Kalınamayacak Bir Oyun: Sessizlik (Arif Arı) - 4/4/2013
  • Gerçek Bir Umut Hikayesi: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Seyhan Arman) - 4/4/2013
  • Seferi Ramazan Bey'in Nafile Dünyası (Cüneyt İngiz) - 4/1/2013
  • Tuncay Özinel'in Tiyatroda 55. Yılı: Padişahım Çok Yaşa (Üstün Akmen) - 4/1/2013
  • Ortaçağ Dekorlu, Kadın Eksenli Bir Kara Komedi: SESSİZLİK (Üstün Akmen) - 3/29/2013
  • Shakespeare Erzurum'da: On İkinci Gece (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • -Bireyin Ölümü- Yeni Kiracı (Doğu Polat) - 3/25/2013
  • Ve SEVİL AKI (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 3/25/2013
  • Okul Tiyatrosu Manifestosu (Kemal Oruç) - 3/25/2013
  • Tutkulu İki Aşkın Birlikte Öyküsü: Ölüm Diyalogları (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • Cinsel bastırılmışlığın şiddete dönüştüğü oyun… Penetratör (İhsan Ata) - 3/23/2013
  • Sanat Uzun, Hayat Kısa (Nedim Saban) - 3/23/2013
  • Çürümüş Zamanlar; Evaristo (Metin Boran) - 3/18/2013
  • Canınıza Okunmak Üzere Çünkü Bu Hikâye -Gerçek Hayattan Alınmıştır- (Simge İçen) - 3/18/2013
  • Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK (Üstün Akmen) - 3/18/2013
  • METİN ABİ'M (Nedim Saban) - 3/14/2013
  • Ölen Adamın Cep Telefonu Ve Düşündürdükleri... (İhsan Ata) - 3/14/2013
  • Dinçer Çekmez (de) Öldü... (Murat Örem) - 3/14/2013
  • Sürülen İnsan Mı, Yoksa İnsan Olmak Mı? (Deniz Zengin) - 3/13/2013
  • Human Profit: Bir Manipülasyon Hikayesi (Erdal Yıldırım) - 3/13/2013
  • Şenay Gürler'in Abby Karakteriyle Özdeşleştiği Oyun: Kayıp (Üstün Akmen) - 3/13/2013
  • Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi (Üstün Akmen) - 3/12/2013
  • İnsan kime hizmet ettiğini düşünmeli... ZENGİN MUTFAĞI (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    5 Kasım'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Şehir Tiyatroları, Özel Tiyatrolara Kasım Ayında da Sahnelerinde Yer Veriyor
    oyun atölyesi'nde yeni sezon başlıyor...

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |