| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
İstanbul Yeni Tiyatro’da Son Perde!
İhsan Ata



İstanbul Yeni Tiyatro, Bal Sineği’nin ardından 2. yılında; Cyrano De Bergerac, Sırça Kümes, Kral Oidipus, Ağzı Çiçekli Adam, Karman Yüce, Gölge şiiri ve Venedik Taciri adlı oyunlardan oluşan kolajı ile “Son Perde” başlığı adı altında perdelerini açtı. Emre Satı’nın ışıklandırdığı, Batuhan Pamukçu’nun yazdığı ve yönettiği oyunda, aynı zamanda izleyicinin karşısına tek kişilik performansıyla çıkıyor.

Bir tiyatro oyuncusunun kulisini izleyiciyle buluşturan Batuhan Pamukçu, izleyici madalyonun diğer tarafıyla yüzleştiriyor. Sahnedekilerin çizgi kahramanlar olmadığını ve hepsinin yaşama zorunluluğunu (ayakta kalma) trajik bir öyküleme ile sahneliyor. Ciddi bir dramaturgi sürecinden geçildiğini mantık ve kurgu hatalarının oyun boyunca görülmediğinden anlayabiliyoruz.

Devlet Tiyatrolarının kapatılacağı iddiasının ağızlara “sakız” edildiği şu günlerde özel tiyatroların bir bir perde açması, seyircinin de desteğiyle Türk tiyatrosu adına umut verici, mücadelenin de devam ettiğini gösteren bir gelişme.

İnsanlık Anıtı için bir araya gelen sanatçılardan Bedri Baykam’ın Akatlar Kültür Merkezi çıkışında güpegündüz sokak ortasında bıçaklanması, iskeleye hapsedilen heykelin ekranlara yansıması, hali hazırda emek sinemasının akıbeti ve Devlet Tiyatrolarındaki yaşanan sancılı süreç son perdeye geldiğimizi gösteriyor.

Tiyatro oyuncusuna gelen bir telefonla başlıyor oyun. Oyuncunun oyunculuğu dışındaki yaşamı alınmış sahneye. Yani özel hayatı… Faturaları, kirası, çevrenin bakış açısı, aile ilişkileri, sanatçı açılımı… Kısacası tiyatro oyuncusunun, tiyatro dışındaki tüm yaşamı irdelenirken diğer taraftan seçkin oyunlardan alıntılanan tiratlar sayesinde tam bir teknik oyunculuk sergileniyor.

Oyunda önemli mesajlarda veriliyor. Kendi benliğiyle sahneye çıkan oyuncu, yaşama tutunabilmek için oynamak zorunda olmadığını ama oynamak istediğini diğer taraftan oyunculuğun maddi ve manevi açıdan getirdiği zorlukları anlatıyor. Bize kendisini anlatan oyuncu, oyunculuğunu kanıtlamak için de seçkin tiratlarla izleyiciyi inandırmaya çalışıyor. Her tirat arasında gelen bir telefon ya da çalan kapı sesleriyle gerçek yaşama dönülüyor. Oyun içinde oyun oynayan oyuncunun samimi hikâyesini dinlerken bir anda tirat oynamaya başlayan biri olup izleyiciden uzaklaşıyor

Şimdi bir düşünün; rol oynamak için sahneye çıkan bir oyuncu yok. Kendi kimliğiyle sahnede duran birini görüyorsunuz. Ve normal olarak bu adamdan bir şeyler bekliyorsunuz. Telefon sonrası adamın acılarına tanık olmaya başlıyorsunuz. Yaşamıyla ilgili olayları izliyorsunuz.

Sonra birden yaşamak için oyunculuk yaptığını görüyoruz. Ve bu kendi kimliğiyle sahneye çıkan adamı yalın, duru ifadeleriyle kanıksamışken bir anda sahne üzerinde yüzüne yaptığı masklarla tipten tipe girdiğini izlemeye koyuluyorsunuz. Yani bir yandan kendi kimliğiyle sahneye çıkıp yalın ve duru oyunculuğuyla bizden biri olurken diğer taraftan keskin ve abartılı ifadelerle oynadığı karakterleri de ete kemiğe bürümeye çalışıyor.

İşin zor kısmı sanırım burası. Hem duru ve yalın bir oyunculukla bizden biri olacaksınız, hem de aksine tiplere bürünmek için abartılı ve keskin ifadelerle gerçek yaşamdan uzaklaşacaksınız. Bu noktada şüphesiz etkin ve dengeli bir tekniğe ihtiyacınız var. Yaşamın gerçekliği ne kadar sade ve aynı zamanda karışıksa diğer taraftan sahne üzerinde gördüğümüz tipler de bir o kadar abartılı ve keskin olmalı.

Batuhan Pamukçu’nun kıl payı kurduğu bu iki denge arasında başarılı bir sunum gerçekleştirdiğini görüyoruz. Oyunun yönetmeni ve oyuncusu Batuhan Pamukçu, alt metni yazarken tiyatro yaşamındaki birikimlerini de metne katmayı başarıyor. Bir oyuncunun anatomisini inceleyerek tüm yönleriyle izleyiciye aktarmayı başarıyor.

Emre Satı’nın ışıkları, oyuncunun tiplere büründüğü kısımlarda etkisini belirgin olarak gösteriyor. Oyuncunun kullandığı alanı kendi yaşamında eve, tiplere bürünürken de sahneye çevirerek oyuna büyük ölçüde katkı sağlıyor.

7 farklı oyun, 7 farklı inceleme, 7 farklı tip, tiyatral birikimle yazılmış alt metin ve sahneye koyma becerisi… Oyunu sahnelerken epik bir yapıyla izleyici önünde karaktere bürünen, oynadığı her karakterin hakkını veren, kendi yaşamına döndüğü zaman kurduğu samimi dili ve beklenmedik bir sonla izleyici şaşırtan bu ilginç oyunu kaçırmamanız dileğiyle…

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 767
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya)
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Cem Özer Söyleşisi (Onur Şimşek) - 5/16/2011
  • 75. Yıl Cüneyt Gökçer Tiyatro Ödül Töreni Muhteşem Bir Şekilde Ankara'da Gerçekleşti (Füsun Balkaya) - 5/14/2011
  • Başka Kapıya (Tolga Eroğlu) - 5/9/2011
  • Şeytana Papucunu Ters Giydiren Adam! - Başka Kapıya (Meliha Akay) - 5/9/2011
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım (Can Murat Yaşar Şengel) - 5/6/2011
  • On Yıl Dalgalanan Kabare Bayrağı (Ali Erdoğan) - 4/27/2011
  • Tek Piyano Eşliğinde Müzikli Drama: Wolfgang ve Lorenzo (Üstün Akmen) - 4/25/2011
  • Anılarımdan Osman Hamdi Bey'e Uzun İnce Bir Yolda (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/25/2011
  • Çanak Çömleklerin Elden Çıkarılması, Satılması: Buluşma Yeri (Üstün Akmen) - 4/25/2011
  • Sümeyye Erdoğan'a Açık Mektup (Tuncer Cücenoğlu) - 4/25/2011
  • İstanbul Yeni Tiyatro’da Son Perde! (İhsan Ata) - 4/25/2011
  • Başı ve Dili Bağlı Tiyatro (Melih Anık) - 4/24/2011
  • Celile Toyon'u yeniden alkışlayabilmek onuru: Leyla'nın Evi (Üstün Akmen) - 4/24/2011
  • 75. Yılda Kafka'nın -Dava'sı- Rejisör Erhan Gökgücü İmzasını Taşıyor (Füsun Balkaya) - 4/24/2011
  • Devlet Tiyatroları'nın Kapatılmasına İlişkin İçimden Geçenler.. (Ayşın Acı) - 4/24/2011
  • Bir Yaşam Koçu Olarak Tiyatro (Savaş Aykılıç) - 4/24/2011
  • DT Kapatılsın mı ya da Ne? (Kaan Erkam) - 4/20/2011
  • 15.Afife Jale Ödül Töreni'nin Ardından... (Yurdagül Yurtseven) - 4/20/2011
  • -Şişman Domuz- Zayıflatıyor! (İlkay Sevgi) - 4/20/2011
  • Dotmarsta'dan Son derece Ciddi Bir Yetişkin Oyunu: Punk Rock (Üstün Akmen) - 4/11/2011
  • Kadının iktidar Hırsı: Gayri Resmi Hürrem (Metin Boran) - 4/11/2011
  • Düğün: Kızlar mutfağa! (Dündar İncesu) - 4/11/2011
  • Çatışmalar - Kocaeli Şehir Tiyatrosu (Alaattin Emrah Özdilek) - 4/11/2011
  • Tehlikeli İlişkiler (Zeynet Öztunca) - 4/11/2011
  • ÇIĞ-lık (Yurdagül Yurtseven) - 4/11/2011
  • Gidenlerin Ardından (Çanakkale Oyunu) (Arif Koçinalı) - 4/9/2011
  • Oyun Atölyesi 11 Yaşında! - Macbeth, Karanlık Bir Komedi! (İhsan Ata) - 4/9/2011
  • Oyun yazarlığının 40. yılında Tuncer Cücenoğlu'yla söyleşi (İhsan Ata) - 4/8/2011
  • Lefke'de Kahve Sohbeti (Hakan Yozcu) - 4/8/2011
  • Tiyatro 0.2'de Gene Bir Philip Ridley: Kâinatın En Hızlı Saati (Melih Anık) - 4/7/2011
  • (Bilsak'lı) Halide Eşber'in Yazıp Oynadığı -Son Yarım Saat-i Kaçırmayın (Savaş Aykılıç) - 4/7/2011
  • Hüznün Yarısı Cebindeydi (Mehmet Serhat'a...) (Pınar Çekirge) - 4/7/2011
  • Tam Ödüllük Mükemmel Kolektif Bir Çalışma: Kutlama (Üstün Akmen) - 4/7/2011
  • Arzunun Onda Dokuzu - İstanbul Şehir Tiyatroları (Gülin Dede Tekin) - 4/4/2011
  • Acayip Bir Oyun / Müjdat Gezen Tiyatrosu (Alaattin Emrah Özdilek) - 4/4/2011
  • Araştıran ve Soran Bir Şaman : Beklan Algan (Melih Anık) - 4/4/2011
  • Godot'yu Beklerken - Tiyatro Kırmızı (Dündar İncesu) - 4/4/2011
  • Zaman Çabuk Geçiyor (Arda Aydın) - 3/14/2011
  • GECE Tarlabaşı Bulvarından Meydana Çıkmak - Maya Sahnesi (Melih Anık) - 3/13/2011
  • Adsız Zaman ve Diyarlara Sürükleyen Bir Aktördü O - Ersin Umulu (Pınar Çekirge) - 3/13/2011
  • Bir Sahne Amiri'nin Vicdan Azabı (Savaş Aykılıç) - 3/13/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    5 Kasım'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Şehir Tiyatroları, Özel Tiyatrolara Kasım Ayında da Sahnelerinde Yer Veriyor
    oyun atölyesi'nde yeni sezon başlıyor...

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |