| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kadının iktidar Hırsı: Gayri Resmi Hürrem
Metin Boran



Türkiye’de uyguladığı yerel yönetim modeli ile sanatın toplumsal ve kültürel bağlamda halkla buluşmasının önünü açan ve buluşmaya zemin hazırlayan Eskişehir Büyükşehir Belediyesi yönetimi tiyatronun yanı sıra kurduğu klasik müzik orkestrası ve sanat alanında yaptıkları diğer çalışmalarla adından en çok söz edilen belediye olma özelliğini taşıyor.

Genel Sanat Yönetmenliğini Mete Ayhan üstlendiği Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları genç kuşak yazarlarımızdan Özen Yula’nın ilk dönem oyunlarından “Gayri Resmi Hürrem” adlı oyununu geçtiğimiz hafta İstanbul seyircisi ile buluştu. Gökhan Soylu’nun yönettiği oyunun kukla tasarımını Haluk Yüce, ışık tasarımını ise Mustafa Kala gerçekleştiriyor. Oyunun müzik yorumu Ali Eyidoğan’a kostümleri ise Meryem Yönlüer’e ait.

Özen Yula, Hürrem Sultan ile tarihin derinliklerinde bir gezintiye çıkıyor. Yaklaşık 450 yıl önceye uzanarak bize Osmanlı yönetiminde adına çeşitli rivayetler uydurulmuş, ecnebi kızı, padişah Kanuni Sultan Süleyman'ın karısı Hürrem Sultan’ın iktidar tutkusu ve hırsı uğruna sarayda çevirdiği entrikaları, onun hayatına dair gizli kalmış olayları göstermeci bir uslupla kurgulayarak seyircinin ilgisine sunuyor. Yula şiirsel bir dille yazdığı oyununda Hürrem Sultan’ın yaşamından iz sürerek bugünün gerçeğine de gönderme yapıyor ve kadının iktidar tutkusunu, aşk ikilemi ve duygusal gelgitlerini yaşadığı olaylar bağlamında tartışmaya açarak bugünün kadın sorunsalını da bir göz kırpıyor. Özen Yula sorunu aktarırken biçimsel olarak geleneksel Türk tiyatrosunun motiflerinden yaralanarak oyunda gölge oyunu ve kukla kullanıyor ve açık biçim bir anlatımı tercih ediyor.

Yönetmen Gökhan soylu iktidar uğruna çevresinde bulunan şeyhzade ve paşaları gözünü kırpmadan cesurca öldürmekten korkmayan iktidarının önünde hiçbir engel istemeyen Hürrem Sultan’ı klasik bir yorumla sahneye aktarıyor. Yorumunda Hürrem Sultan’ı daha erkeksi bir tavırla sahneye çıkaran Soylu, Hürrem’in “yıldızlar içinde bir ay olma” idealini gerçekleştirirken, bir anne ve eş olarak kadın yaradılışından nasıl çıktığını gözler önüne seriyor. Bu ara da Hürrem Sultan’ı başarılı bir performansla yansılayan Özlem Danacı’nın oyunda genel olarak bağırarak oynaması karakterin eksik yorumladığı izlenimi veriyordu. Hürrem’in daha yalın daha soğukkanlı ve sinsi olması gereken yerlerde bile bağırarak oynaması ve ‘erkek hükmü’ ile konumlanması farklı bir yorumun sonucu değilse yanlış bir çıkarsamanın sahneye aktarımı olabilir diye düşünüyorum.

Fakat genel olarak oyunun sahne yorumunda ve reji anlatımında görsel olarak sahne unsurları özenle kurgulanmış ve yalın bir anlatım tercih edilmiş. Kuklalar, sesler ve müzik yorumu oyunun duygusal ve düşünsel anlatımına uygun bir yorumla seyircinin dikkatine sunulmuş. Soylu, deneysel atraksiyonlara başvurmadan oyunu dönemin atmosferine uygun bir anlatımla sahneye aktarıyor. Zaman zaman temposu hızlanan oyunda oyuncular sade ve abartısız bir oyunculuk örneği ile özel fotoğraflar oluşturarak göz dolduruyorlar.

Hürrem Sultan’da izlediğimiz Özlem Boyacı, Hürrem’in duygusal gelgitleri, iç çatışması ve çelişkilerini ile uyumlu bir oyunculuk örneği ile yansıladığı karakterin öfke ve kinini sahici bir tavırla sahneye taşıyor ve onu yaşayan bir varlık haline getiriyor. Ancak kimi sahnelerde erkesi yorumu oyunculuğunda kırılmalara yol açıyor. Cariye’yi yansılayan Özlem Baykara Danacı ise ölçülü tavırları ve sesi ve genel olarak oyunculuk mizacı ile özenle düşünülmüş ekonomik bir oyunculuk örneği sergiledi. Hürrem Sultan ve Cariyesinin sarayda tutuldukları odaki uyumunu Özlem Boyacı ve Özlem Baykara Danacı oyunculuklarıyla sahneye taşımışlar. Diğer yandan Hürrem Sultan ve Cariye’yi izleyen Handan Sultan’da izlediğimiz Çiğdem Altuğ, oyunculuğu ile bu kısa rolde bile sahnede göz doldurmaya devam ediyor.

Özen Yula’nın konusunu ve üslubunu Osmanlı’dan aldığı Gayri Resmi Hürrem, resmi tarihin bir boyutuna başka bir gözle bakmayı ve farklı bir yönden anlamayı ve alımlamayı kadın eksenli tartışmaya açan bir oyun olarak Eskişehir Şehir Tiyatroları’nın sahnelerinde gösterilmesi bugün açısından biraz daha önem taşıyor. İçinde bulunduğumuz zaman dilimi, iktidar, güç, hırs uğruna faşist odakların iktidarının sürekliliği uğruna kendi halkına yalan söyleyen ve zulmeden, karşıtını her türlü entrika ve kumpasla imha etmekten imtina etmeyen yasal ama derin çetelerle kuşatılmışken…

Metin Boran

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 355
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya)
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • İstanbul Yeni Tiyatro’da Son Perde! (İhsan Ata) - 4/25/2011
  • Başı ve Dili Bağlı Tiyatro (Melih Anık) - 4/24/2011
  • Celile Toyon'u yeniden alkışlayabilmek onuru: Leyla'nın Evi (Üstün Akmen) - 4/24/2011
  • 75. Yılda Kafka'nın -Dava'sı- Rejisör Erhan Gökgücü İmzasını Taşıyor (Füsun Balkaya) - 4/24/2011
  • Devlet Tiyatroları'nın Kapatılmasına İlişkin İçimden Geçenler.. (Ayşın Acı) - 4/24/2011
  • Bir Yaşam Koçu Olarak Tiyatro (Savaş Aykılıç) - 4/24/2011
  • DT Kapatılsın mı ya da Ne? (Kaan Erkam) - 4/20/2011
  • 15.Afife Jale Ödül Töreni'nin Ardından... (Yurdagül Yurtseven) - 4/20/2011
  • -Şişman Domuz- Zayıflatıyor! (İlkay Sevgi) - 4/20/2011
  • Dotmarsta'dan Son derece Ciddi Bir Yetişkin Oyunu: Punk Rock (Üstün Akmen) - 4/11/2011
  • Kadının iktidar Hırsı: Gayri Resmi Hürrem (Metin Boran) - 4/11/2011
  • Düğün: Kızlar mutfağa! (Dündar İncesu) - 4/11/2011
  • Çatışmalar - Kocaeli Şehir Tiyatrosu (Alaattin Emrah Özdilek) - 4/11/2011
  • Tehlikeli İlişkiler (Zeynet Öztunca) - 4/11/2011
  • ÇIĞ-lık (Yurdagül Yurtseven) - 4/11/2011
  • Gidenlerin Ardından (Çanakkale Oyunu) (Arif Koçinalı) - 4/9/2011
  • Oyun Atölyesi 11 Yaşında! - Macbeth, Karanlık Bir Komedi! (İhsan Ata) - 4/9/2011
  • Oyun yazarlığının 40. yılında Tuncer Cücenoğlu'yla söyleşi (İhsan Ata) - 4/8/2011
  • Lefke'de Kahve Sohbeti (Hakan Yozcu) - 4/8/2011
  • Tiyatro 0.2'de Gene Bir Philip Ridley: Kâinatın En Hızlı Saati (Melih Anık) - 4/7/2011
  • (Bilsak'lı) Halide Eşber'in Yazıp Oynadığı -Son Yarım Saat-i Kaçırmayın (Savaş Aykılıç) - 4/7/2011
  • Hüznün Yarısı Cebindeydi (Mehmet Serhat'a...) (Pınar Çekirge) - 4/7/2011
  • Tam Ödüllük Mükemmel Kolektif Bir Çalışma: Kutlama (Üstün Akmen) - 4/7/2011
  • Arzunun Onda Dokuzu - İstanbul Şehir Tiyatroları (Gülin Dede Tekin) - 4/4/2011
  • Acayip Bir Oyun / Müjdat Gezen Tiyatrosu (Alaattin Emrah Özdilek) - 4/4/2011
  • Araştıran ve Soran Bir Şaman : Beklan Algan (Melih Anık) - 4/4/2011
  • Godot'yu Beklerken - Tiyatro Kırmızı (Dündar İncesu) - 4/4/2011
  • Zaman Çabuk Geçiyor (Arda Aydın) - 3/14/2011
  • GECE Tarlabaşı Bulvarından Meydana Çıkmak - Maya Sahnesi (Melih Anık) - 3/13/2011
  • Adsız Zaman ve Diyarlara Sürükleyen Bir Aktördü O - Ersin Umulu (Pınar Çekirge) - 3/13/2011
  • Bir Sahne Amiri'nin Vicdan Azabı (Savaş Aykılıç) - 3/13/2011
  • Zeliha Berksoy'dan, Tam Anlamıyla Bir -Butik- Oyun: İsmene (Üstün Akmen) - 3/10/2011
  • Pinter'siz Bir Doğum Günü Partisi, İstanbul Şehir Tiyatroları (Gülin Dede Tekin) - 3/10/2011
  • Mütevazılık, Özveri, Mutluluk, Kesişmeler, Uyarlama, Virtuozite ve Bir Büyük İkramiye (Can Murat Yaşar Şengel) - 3/6/2011
  • Okunacak En Büyük Kitap İnsandır (Yurdagül Yurtseven) - 3/6/2011
  • -Renkli- Bir OTOBÜS ( Sevilay Saral) – Tiyatro Boğaziçi (Melih Anık) - 3/6/2011
  • -Çatı- Altında Yaşanan Hayatlar… (İhsan Ata) - 3/6/2011
  • Hande Ataizi, Cihan Ünal'ın Karşısında Sahnede: Özel Hayatlar (Üstün Akmen) - 3/4/2011
  • 2011 Uluslararası Dünya Tiyatro Günü Bildirisi: İnsanlık İçin Tiyatroya Dair (Jessica A. Kaahwa, Uganda) (Jessica A. Kaahwa) - 2/28/2011
  • BGST – Maya Sahnesi'nde Bugün Ne Var? (Melih Anık) - 2/28/2011
  • İnsanın Duvarı Yine Kendisidir: Duvarların Ötesi (Asmin Singez) - 2/25/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    5 Kasım'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Şehir Tiyatroları, Özel Tiyatrolara Kasım Ayında da Sahnelerinde Yer Veriyor
    oyun atölyesi'nde yeni sezon başlıyor...

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |