| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Yuva - Yeni Kuşak Tiyatro
Üstün Akmen



Mehmet Ergen, Bizi Bu Kere Xaver Kroetz ile Tanıştırıyor : "Yuva"
 

Yeni Kuşak Tiyatro, son 10–20 yıl içinde yazılmış ve ülkemizde tanınmamış yazarlara fırsat vermeyi amaçlayarak, Londra'daki Arcola Tiyatrosu'nun kurucusu ve genel sanat yönetmeni unvanı ile İstanbul’a dönen Mehmet Ergen tarafından kuruldu. Bugüne değin birçok önemli tiyatro oyunu hazırladılar, haklarında çok söz edildi. Ülkemizdeki tiyatro dünyasının gidişatı için bir umut ışığı olarak görenlerimiz dahi oldu.  

Yeni Kuşak Tiyatro’nun oyunlarında rol alacak oyuncular değişken ve yeni genç kuşaktan kendini kanıtlamış oyuncular oluyor. Yönetmen Mehmet Ergen’in oluşturacağı yepyeni, dinamik ve genç kadrolar dünya tiyatrosunun en çarpıcı, en yeni, en cesaretli metinlerini hem Akbank Kültür Sanat Merkezi’nde, hem de yoğun bir turne programı ile Anadolu’da özellikle genç seyircilere ulaştırmayı sürdürüyor.


XAVER KROETZ İLE TANIŞTIK

Bu yeni oluşum son yıllarda yazılmış oyunlarla tiyatroyu hem biçimsel hem de içerik açısından zorlayan ve ülkemizde iyi tanınamamış çağdaş yazarlara öncelik vermeye çalışmakta. Aynı zamanda, Türkiye’den yetişecek oyun yazarlarının da oyunlarını değerlendirebilecek bir forum oluşturacaklarını ve tiyatromuza yeni yazarlar kazandırmayı hedeflediklerini biliyorum.

 

Yeni Kuşak Tiyatro Topluluğu, şimdilerde Akbank Sanat’ta Franz Xaver Kroetz’un “Yuva” başlıklı oyununu oynamakta. “Yuva”nın konusu son derece basit. Kamyon şoförü Kurt’un (Bekir Çİçekdemir) karısı Martha (Evren Kardeş) gebedir. Doğal olarak, bebekleri için her şeyin en iyisini almak isterler. Oysa bebek doğduktan sonra da bitmez, tükenmez giderleri. Hep bir şeyler satın almak zorundadırlar. Mesai saatleri dışında da çalışmak gerekir Kurt için, ama yeterince iş de bulamaz. “Ne iş olsa yaparım” diyen Kurt’a patronu çok özel bir görev verir ve…

 

“ÇAPULSUZ” NE DEMEK

Haydi, gelin eleştirme/değerlendirme görevimize bu kere çeviriden başlayalım. Leyla Nazlı’nın diline iyi değil dersem günaha girerim biliyorum, ama pek özensiz be birader! Örneğin, sorarım Leyla Nazlı’ya, Allah aşkına “çapulsuz” ne demek? Türkçede “çapul”, “çapulcu”, “çapula”, “çapullama” var da “çapulsuz” yok. O halde nereden uydurmuş “çapulsuz”u Sevgili Nazlı? Bilemiyorum, doğrusu bilmek de istemiyorum.

 

Barış Dinçel, küçücük sahne olanaklarını fevkalade kullanarak gene başarılı bir sahne tasarımı yapmış. Ancak kostümleri için bir minik eleştirim var. Kurt, ilk tabloda neden pantolonla yatağa giriyor?  

 

GÖSTERİNİN ETKİNLİĞİ NASIL ARTAR

Emre Ergen’in ses tasarımı mükemmel düzeyde. Yakup Çartık, Barış Dinçel’in dekoruna oturma odası, yatak odası, mutfak, bahçe, göl (ya da dere, her neyse) bölümlerini “soffitto”dan ışıklandırarak ve de kalan bölümleri parçalı aydınlıkta bırakarak fevkalade büyük katkıda bulunmuş. Çiğdem Borucu’nun müziğine söz eden olursa vallahi çarpılır. Müziği oyuncular için bir işaret olarak da kullanmış, oyunu müzikten gereği kadar yararlandırmış, gösterinin etkinliğinin artmasına katkı sağlamış.

 

Mehmet Ergen’in yönetim tarzı ve artistik becerisi oyunun dilini oluşturmakta. Mehmet Ergen, bir tiyatro adamı olmasının yanı sıra, ayrıca bir yapı insanı. Tiyatroya sadece güzelliği ve kusursuzluğu hedefleyen estetik bir olay olarak bakmıyor. Şiirsel, eğitsel-toplumsal bir olgu olarak tiyatroya, gerçeklik anlamında şiirselliğe, şiirsellik anlamında tiyatroya inanıyor. Tiyatroyu insanların bir araya gelmelerinin yapısal “mekânı” olarak belliyor.

 

AYRINTI DEYİP GEÇMEMEK LAZIM

Bu oyunda da, bu tanımlamama uygun bir çalışma yapmış. Başarısız mı? Hayır. Ama küçük ayrıntılara inmemiş. Neler mi o ayrıntılar? Kimilerini örnekleyeyim. Örneğin, Martha ile Kurt’un televizyon izledikleri tabloda, Evren Kardeş’in seyirciye bakmasını düzeltmemiş. Sanal televizyon orada değil ki! Sonra, oyunda sözü edilen para birimini Mark yerine Euro olarak değiştirseymiş, bence konuyu daha bir güncelleştirirmiş. Oyunun metni zaten güncel. Evren Kardeş’in “kesinlikle” yerine “kesinliklen”, “prima” yerine “pirima”, “değil mi” yerine “di mi”, “her halükârda” yerine “her halikârda”, lâzım” yerine “lazım” demesine de nedense aldırmamış. Kurt ile Martha’nın termostan çay (ya da kahve), içmedikleriyse fevkalade belli olmakta. Çorba içmedikleri de… Kamyon şoförü Kurt, hadi evde fanilayla oturuyor tamam da, oğlunun doğumuna hastaneye giderken de yaka bağır açık gömlekle gitmez ki! Ya da gitmemeli. Baba, kucağına aldığı zaman, bebeği tutan sağ eli sol elinden önde olmaz. Bekir Çiçekdemir baba olmayabilir, ola ki hayatında hiç çocuk da tutmamıştır, ama yönetmen bilmeli derim ben. Kurt’un karabasan gördüğü tablo başlamazdan önce Martha’nın geceliğini giymiş olması gerekmez mi diye de sorarım.

 

ÇİÇEKDEMİR YÜZÜĞÜYLE OYNUYOR, NE DEMEK İSTİYOR

Haaa… Bir de patronla görüşme tablosunda, Kurt oturma odasından çıkıp sahnenin (seyirciye göre) soluna gidiyor ya, dönüşünde, tablonun Kurt’un koltuğa oturmasından sonra başlaması gerektiği kanısındayım. Sonracığıma, Martha’nın parmağında yüzük yok, olabilir, ama Kurt’un sağ elinde yüzük varsa ve Bekir Çiçekdemir “mütemadiyen” parmağındaki yüzükle oynarsa bu eylem seyirciye gereksiz ileti/ler vermez mi?

 

Bekir Çiçekdemir, “kamyon şoförü Kurt” karakterini araştırırken mutlaka yönetmeninden yardım almıştır, ama aldığı yardım, kendi bireyselliğine ters düşmemiş. Çiçekdemir, “Kurt” karakterine gayet doğru yaklaşmış. Karaktere hareket diliyle yaklaşırken, duygu katmayı da ihmal etmemiş. Evren Kardeş, Martha’yı yaratıcı bir biçimde ele almış. Evren Kardeş, malzemesine hâkim olmasını biliyor. Malzemesi, iradesinin denetimi altında. Martha’yı pek güzel biçimlendirmiş. Hareket alanında, vücudu biçime girebiliyor.

 

Evren Kardeş, Martha’da içime sular serpiyor…

 
Üstün Akmen
Tiyatrom.com


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Neslihan Demir - ( 11/14/2007 )
güzel


Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 491
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
'Ağaçlar Ayakta Ölür' - Nevra Serezli ve Tiyatro Kare (Füsun Akmen Balkaya)
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Bazıları Ne İçin Yazı Yazar? Ya da Tiyatronline editör Faciası (Gökhan Kalınca) - 1/24/2007
  • Günlük Müstehcen Sırlar (Tiyatro Fora) - 1/23/2007
  • Etik İcat Oldu Ahlak Bozuldu (A. Berhan Yılmaz) - 1/22/2007
  • Beyoğlu Sahneleri Gitti/Gidiyor! Alan Yok mu? Tuğba Özay'dan Başka? (Yeşim Özsoy Gülan) - 1/22/2007
  • Karşılaşmalar - Tiyatro Öteki Hayatlar (Üstün Akmen) - 1/19/2007
  • Kozalar - İstanbul Şehir Tiyatroları (Üstün Akmen) - 1/18/2007
  • Yıldızlar Altında Cinayet - İstanbul Şehir Tiyatroları (Kemal Oruç) - 1/18/2007
  • MODİGLİANİ - Derhal sahneden çekilmesi gereken bir oyun (İhsan Ata) - 1/18/2007
  • Gerçekleri saptırmadan irdeleyen yönetmen : Mesut Yüce (Fatma Babuşçu) - 1/18/2007
  • Osmaniye Gençlik Sanat Tiyatrosu - OGSAT (A. Aziz Öktem) - 1/15/2007
  • Yuva - Yeni Kuşak Tiyatro (Üstün Akmen) - 1/15/2007
  • Meşrutiyet’ten Günümüze Adana’da Tiyatro Sanatının Serüveni… (Doç.Dr. Nurhan Tekerek) - 1/15/2007
  • Eleştirmek mi Yoksa Eleştiriyi Eleştirmek mi? (Şekip Taşpınar) - 1/14/2007
  • BARUT FIÇISI - Trabzon Şehir Tiyatroları (Barış Uzun) - 1/14/2007
  • Biz Gençler (Eda Atalay) - 1/14/2007
  • Kaçamak - Tiyatro İstanbul (Üstün Akmen) - 1/14/2007
  • Özkıyım (Bizim Tiyatro ) - 1/14/2007
  • Nathalie (Kenter Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Ayrılık (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Kocasını Pişiren Kadın (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Düğün Şarkısı (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Keşanlı Ali Destanı (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Aşk Delisi (İzmir Devlet Tiyatrosu) - 1/13/2007
  • Bir Efes Masalı (İzmir DT) - 1/13/2007
  • Büyük Aşkların Sonuncusu (İzmir) - 1/13/2007
  • Salıncakta İki Kişi (Profilo Kültür Merkezi) - 1/12/2007
  • Öp Babanın Elini (Gönül Ülkü - Gazanfer Özcan Tiyatrosu) - 1/12/2007
  • Ayıp Ettik (R.E.S.T Oyuncuları ) - 1/12/2007
  • Bir Delinin Hatıra Defteri (Kulis Sanat Evi) - 1/12/2007
  • İstanbul' da Sanatçı Olmak (Engin Alkan) - 1/10/2007
  • Omuzumdaki Melek (Üstün Akmen) - 1/10/2007
  • SİNEKLİDAĞ BURASI … ŞEHRE ÇUKURDAN BAKAR (Nedim Saban) - 1/9/2007
  • Mutlu Günler (Üstün Akmen) - 1/9/2007
  • Hazal Selçuk Röportajı (ADEM DURSUN SÖYLEŞİLERİ) - 1/9/2007
  • BARUT FIÇISI - İstanbul Şehir Tiyatroları (Üstün Akmen) - 1/9/2007
  • Fişler ve hatıralar.. (Serkan Koç) - 1/8/2007
  • Satıcının Ölümü / Miller (Tiyatrokeyfi.com) - 1/7/2007
  • Vanya Dayı / Chekhov (Tiyatrokeyfi.com) - 1/7/2007
  • Yangın Yerinde Orkideler / Baydur (Tiyatrokeyfi.com) - 1/7/2007
  • Martı / Chekhov (Tiyatrokeyfi.com) - 1/7/2007
  • Müfettiş / Gogol (Tiyatrokeyfi.com) - 1/7/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    5 Kasım'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Şehir Tiyatroları, Özel Tiyatrolara Kasım Ayında da Sahnelerinde Yer Veriyor
    oyun atölyesi'nde yeni sezon başlıyor...

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |