| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, Prix Pictet'nin Finalistlerini Bir Araya Getiriyor! (1/29/2013) İstanbul Modern, günümüzün en önemli fotoğraf ödüllerinden Prix Pictet’nin finalistlerini bir araya getiriyor. Prix Pictet: Güç
İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, Prix Pictet: Güç başlıklı yeni sergisinde günümüzün en önemli fotoğraf ödüllerinden Prix Pictet’nin finalistlerini bir araya getiriyor. Prix Pictet, içinde bulunduğumuz zamanın toplumsal ve çevresel sorunlarına dair kolektif bir bilinç yaratmayı hedefliyor.
Yarışma, dördüncü yılında geniş ve paradoksal bir kavram olan “Güç” konusuna odaklanıyor. Felaketlere ve umutsuzluğa yol açan güç, aynı zamanda umudun ve yenilenmenin de aracı.
30 Ocak – 28 Nisan 2013 tarihleri arasında sürecek sergi, insan ve doğa arasındaki hayatta kalma mücadelesi, sebep olduğumuz hasar karşısındaki çaresizliğimiz, toplumsal güç çatışmaları, işgal ve isyanlarla bugün içinde bulunduğumuz dünyadaki iktidarın ikilemlerini ortaya koyuyor. Hem umudu hem de umutsuzluğu çağrıştıran, farklı okumalara açıkGüç kavramına odaklanan bu yılki ödüllerde Istanbul Modern de aday göstericiler arasındaydı. Ödüllere 76 ülkeden 650’den fazla fotoğrafçı aday gösterildi. Bağımsız jüri, aday gösterilen bu hem hayranlık uyandırıcı hem de rahatsız edici görüntüler arasından, 10 ülkeden 12 sanatçıyı finalist seçti. İstanbul Modern’de açılan sergide 12 finalist sanatçının fotoğrafları yer alıyor: Robert Adams (ABD), Daniel Beltrá (İspanya/ABD), Mohamed Bourouissa (Cezayir/Fransa), Philippe Chancel (Fransa), Edmund Clark (Birleşik Krallık), Carl De Keyzer (Belçika), Luc Delahaye (Fransa), Rena Effendi (Azerbaycan), Jacqueline Hassink (Hollanda), An-My Lê(ABD/Vietnam), Joel Sternfeld (ABD), Guy Tillim (Güney Afrika).
Sanatçıların çalışmaları, “güç” olgusu etrafında, yakın geçmişte yaşadığımız ve halen yaşamakta olduğumuz çarpıcı gerçekleri dolaysız biçimde gözler önüne seriyor. Oxford Üniversitesi Smith Yatırım ve Çevre Okulu Direktörü ve Birleşik Krallık Hükümeti Eski Bilim Danışmanı Profesör Sir David King’in başkanlık ettiği bağımsız jürinin diğer üyeleri arasında Financial Times Sanat Editörü Jan Dalley, Büyüme konulu Prix Pictet ödülünün sahibi Mitch Epstein, sanat tarihçisi ve eleştirmen Michael Fried, Pictet&Cie Sanat Danışmanı ve Küratörü Loa Haagen Pictet, sürdürülebilirlik danışmanı Leo Johnson, Mori Sanat Müzesi (Tokyo)Direktörü Fumio Nanjo ve Victoria and Albert Müzesi (Londra) Direktörü Martin Roth bulunuyordu. Aday listesi 4 Temmuz 2012’de Les Rencontres d’Arles’da açıklandı ve 7 Temmuz 2012’de Financial Times’tan tüm dünyaya duyuruldu. 9 Ekim 2012’de Londra’daki SaatchiGallery’de finale kalan 12 fotoğrafçının çalışmalarının bir araya geldiği serginin açılışında ünlü mimar Norman Foster bu yılki ödülün kazanan sanatçısı olarak Luc Delahaye’i açıkladı. Destek Ödülü için ise Simon Norfolk seçildi. Londra’daki serginin ardından Prix Pictet: Güç dünyayı dolaşmaya başladı. Münih, Paris ve Beyrut’u gezdikten sonra İstanbul Modern’e gelen sergi, 2014 yılında San Diego’daki Museum of PhotographicArts’ta (MOPA) son bulacak.
Basın toplantısı
İstanbul Modern Şef Küratörü Levent Çalıkoğlu, serginin günümüzü şekillendiren en karmaşık dinamiklerden biri olan “güç” kavramına odaklandığını belirterek, “Güçle neler yapabileceğimizi ve yaptıklarımızın sonuçlarını görünür kılıyor. Makro ve mikro bir iktidar alanı olarak güç, devlet politikalarından çevresel sorunlara kadar hayatımızı baştan aşağı değiştiriyor ve yönetiyor. Sonuç tabi ki çok parlak değil. Bugün insanlığın ve yaşadığımız gezegenin geleceğine ilişkin daha çok endişe duyuyoruz. Geleceğe ilişkin hissettiğimiz bilinmezlik ve derin korku giderek artıyor. Sergi izleyicisine şimdiki zamanla hesaplaşmanın aracısızlığını sunuyor” dedi. Prix Pictet: Güç sergisinin aynı zamanda geçici sergiler salonunda yer alan Modernlik? Fransa ve Türkiye’den Manzaralar sergisiyle de paralellik taşıdığına değinen Levent Çalıkoğlu, serginin modernliğin inşa ettiği bir dünyanın sınırlarını fotoğrafçıların gözünden, fotoğraf kültürü üzerinden analiz ettiğini, bu eşzamanlılığın İstanbul Modern ziyaretçisine modern hayatın görünen ve görünmeyen dinamiklerini anlama konusunda bir yol haritası sunduğunu söyledi. Sanatçılar
Amerikalı Robert Adams’ın Geri Dönüş serisi,ormancılıkta tartışmalı bir uygulama olan ve bir bölgedeki ağaçların tamamının ya da büyük bölümünün kesilmesi anlamına gelen tıraşlama yöntemini ele alıyor. Adams, tıraşlanan ormanlardan geriye kalanları ve henüz gelişmeden “hasat edilmiş” daha küçük kök kalıntıları fotoğraflıyor. 20 Nisan 2010’da BP’nin DeepwaterHorizon petrol platformunun patlaması, dünya denizlerindeki en büyük petrol akıntısının Meksika Körfezi’nde yaşanmasına neden oldu. Felaketten etkilenen yaklaşık 1000 kilometrelik sahil şeridinde petrolün ve temizleyici maddenin etkileri sürüyor. İspanyol asıllı Amerikalı Daniel Beltrá, çevre felaketini 900 metre yukarıdan fotoğraflayarak insanın doğaya verdiği akıl almaz zararları gözler önüne seriyor. Cezayir asıllı Fransız Mohamed Bourouissa coğrafi ve toplumsal alanlardaki stereotipleri incelemek üzere kentsel çevrelerde çalışarak toplumsal gerçekliği araştıran çalışmalar üretiyor. Bourouissa, Paris’in banliyölerindeki göçmenlerin güç savaşlarını yansıtırken, görüntülerinde tarihi tablolara gönderme yapıyor, öznelerini Fransız İhtilali çerçevesine yerleştiriyor ve toplum içindeki önyargıları ele alıyor. Haziran 2011’de, tsunamiden ve Fukushima civarındaki nükleer kirlilikten en çok etkilenen bölge olan kuzey batı Japonya’daki Tohoku’ya giden Fransız Philippe Chancel, bozulmamış bir alan bulmak için, nükleer santralin etrafında bulunan girilmesi yasak bölgenin sınırından kuzeye doğru ilerledi. GPS verilerini kullanarak aynı anda çekilen ve Google Earth’te kullanılan uydu fotoğraflarıyla yolculuğunu yeniden kurguladı.
Guantanamo Körfezi’ndeki askeri hapishanenin hala varlığını sürdürmesini, Teröre Karşı Küresel Savaş’taki güç dengesizliğinin simgesi olarak niteleyen Britanyalı Edmund Clark, kontrol altında tutulma ve hapsedilmenin sonuçlarını araştırdığı Guantanamo: Eğer Işık Sönerse (2010) ve Still Life Killing Time (2007) adlı monografileriyle tanınıyor. Clark, Guantanamo görüntüleriyle gücün özgürlükte ve tutsaklıkta aldığı biçimleri gösteriyor. Belçikalı Carl De Keyzer’in Tufandan Önceki Anlar başlıklı çalışması, Avrupa’nın küresel iklim değişikliği felaketiyle nasıl başa çıkmaya çalıştığı üzerine fotoğraflarla, görsel bir araştırma. Avrupa’nın 65 bin kilometre uzunluğundaki kıyıları, geçmişten kalmış ve hiçbir işe yaramayan kıyı savunma yapılarıyla dolu. Birçoğuna büyük malzeme ve insan emeği harcanmış, ama çoğu “düşman” gelmediği, geldiği zaman da yapılar artık eskidiği için hiçbir zaman kullanılamamışlar. Bu araştırma programı büyük ölçüde tehlikenin ne kadar gerçek olduğunu tanımlayamamanın ve ona karşı savunmamızın gücünü ölçememenin doğurduğu bu örtük gerilime odaklanıyor. Yarışmanın kazananı olarak seçilen Fransız Luc Delahaye, güç konusunu farklı biçimlerde ele aldığı çarpıcı fotoğraflarıyla öne çıkıyor. Çatışmaları, dünyadaki olayları ya da toplumsal meseleleri ele alan büyük boyutlu renkli çalışmalarıyla tanınanDelahaye’in görüntüleri objektif, doğrudan ve ayrıntı yönünden zenginler. Delahaye, “anlatıyla ve fotoğrafın gerçeklik üzerindeki fenomenolojik etkisiyle” ilgilendiğini belirtiyor.
Çernobil felaketinden yirmi altı yıl sonra 4 Numaralı Reaktör’ü çevreleyen “Yabancılaşmış Bölge” denilen 30 kilometre yarıçapındaki alandaki erzak, ev eşyası, felaketin kalıntıları gibi cansız nesnelere odaklanan Azerbeycanlı Rena Effendi, natürmort prizmasını kullanarak hem bu nükleer facianın uzun vadeli etkilerini hem de insan ruhunun yıkım karşısındaki gücünü gözler önüne seriyor.
Hollandalı Jacqueline Hassink’in Arap Alanları (2005-06) adlı serisi, Londra merkezli Arap Uluslararası Kadınlar Forumu (AIWF) başkanı Bayan Al Kaylani ile ortaklaşa üretildi. İş dünyasında lider olan Arap kadınlara yer veren seri, onların genellikle Batı medyasında görülen stereotipik imajlarından farklı bir gerçekliği görünür kılıyor. Arap iş kadınlarının toplantı ve yemek odalarını yan yana getirerek, gücün hayata nüfuz ettiği iki sembolik alana odaklanıyor. Savaşa, mitlerine ve belleğe odaklananVietnam asıllı Amerikalı An-My Lê’nin California’daki Deniz Piyadeleri Hava-Yer Muharebe Merkezi’nde Irak’a gitmek üzere eğitim gören deniz piyadelerini görüntülediği Twentynine Palms serisindeki siyah-beyaz fotoğrafları 19. yüzyıl savaş fotoğraflarına yakın duruyor.
Kasım 2005’te Kanada’nın Montreal şehrindeki 11. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı’na katılan Amerikalı Joel Sternfeld, ekolojik çöküş konusunda geri dönülebilir noktayı geçmiş olabileceğimizi düşünen yirmi bin delegenin bu konuda duydukları korkunun yüzlerine en çok yansıdığı anlarda fotoğrafını çekti.
Başlangıçta emperyalist işgale ve sömürge idaresine maruz kalan Demokratik Kongo Cumhuriyeti olarak bilinen topraklar, Patrice Lumumba’nın suikasta kurban gitmesi, Mobutu Sese Seko’nun diktatörlüğü, iç savaş, BM desteğiyle yakın zamanda yapılan seçimlerin baltalanması gibi felaketler yaşadı. Güney Afrikalı Guy Tillim’in görüntüleri sömürge sonrası Kongo’da iktidarda olan kişi ve kurumların bazı yönlerini görünür kılıyor.
Prix Pictet, çevresel ve toplumsal sorunlara dikkat çekmeyi amaçlıyor
2008 yılında Cenevre merkezli özel banka Pictet&Cie tarafından başlatılan Prix Pictet, kısa süre içinde fotoğraf ve sürdürülebilirlik üzerine dünyanın önde gelen ödülüne dönüştü. Prix Pictet, günümüzün acil çözüm bekleyen toplumsal ve çevresel sorunlarıyla yüzleşmek için nitelikli fotoğrafları öne çıkartmayı amaçlıyor. Kuruluşundan bu yana dünyanın önde gelen fotoğraf ödülleri arasında yerini alan Prix Pictet’nin dördüncü yılında konu olarak Güç seçildi. Bundan önceki ödüllerin temaları ise Su, Dünya ve Büyüme’ydi. Dördüncü Prix Pictet’nin temasına dayalı olan Güç adlı kitap teNeues tarafından yayınlandı ve dünya çapında dağıtıldı. Güç, aday listesine giren fotoğrafçıların çalışmalarının yanı sıra aday gösterilen başka fotoğrafçıların güçlü görüntülerine de yer veriyor.
Ödüllere eşlik eden kitabın önsözünde, Onursal Başkan Kofi Annan şöyle yazıyor: “Adaylar arasına giren fotoğrafçıların çalışmaları insan kırılganlığının canlı bir portresini çizerken aynı zamanda umutsuzluğa yol açan güçlerin müthiş bir umudu doğurabileceğini de hatırlatıyor. Bu fotoğraflar, zorluklar karşısında merhamet, cesaret ve dayanışma kapasitemizin farkına varmamızı sağlayarak bizleri yüreklendiriyor.” Prix Pictet’nin 100.000 İsveç frangı para ödülü ve aday gösterilen fotoğrafçılardan birinin Banka’nın sürdürülebilirlik projesi yürüttüğü bir bölgeyi fotoğraflamak üzere davet edildiği Destek Ödülü olmak üzere iki ödülü bulunuyor.
Bu yıl Medair’in Bamyan eyaletindeki çalışmalarını desteklemeye karar veren Pictet&Cie Ortakları, Destek Ödülü’nü adaylardan Simon Norfolk’a verdi. Dördüncü Destek Ödülü için Prix Pictet tarafından seçilen İsviçre merkezli yardım örgütü Medair, 1996 yılından beri Afganistan’da faaliyet gösteriyor, toplumların kuraklık, sel ve toprak kayması gibi felaketleri atlatmalarını sağlayıp bu bölgelerin gelecekte de korunabilmeleri için sel önleyici altyapılar gibi Felaket Risk Azaltma stratejilerini öğretiyor ve uyguluyor. Medair ayrıca temiz su ve hijyeni teşvik etmenin yanı sıra kadınlar ve çocukların becerilerini geliştirerek yeni nesile toplumlarını yeniden kalkındırma konusunda umut veriyor.
Bamyan’da Taliban rejimi altında azınlıkta kalan Hazara etnik grubunundan özellikle de kadınlar ve çocukların zor durumda olması sebebiyle, Pictet&Cie Simon Norfolk’un fotoğrafları sayesinde ve Medair’in bölgede çalışan Afgan ve uluslararası çalışanlarının da desteğiyle dünyanın dikkatini Bamyan eyaletine çekmeyi hedefliyor. Prix Pictet’nin önceki destek görevlerini Munem Wasif(Bangladeş), Ed Kashi (Madagaskar) ve Chris Jordan (Kenya) tamamlamıştı. Sergiye paralel etkinlikler
• Sergi sanatçılarından Edmund Clark, Rena Effendi ve JacquelineHassink’in katılacakları Sanatçı Konuşması 30 Ocak Çarşamba günü saat 16.00’da gerçekleşecek. İstanbul Modern Sinema’da yapılacak Sanatçı Konuşması’nın moderatörlüğünü Financial Times Fotoğraf Eleştirmeni Francis Hodgson üstlenecek. • Prix Pictet: Güç sergisi süresince Güç: İklim Değişikliği, Güç: Kentsel Dönüşüm ve Güç:Kalkınma Girişimleri başlıklı panellere çeşitli sivil toplum kuruluşları ve kurumlardan uzmanlar katılacak. Güç: Kalkınma Girişimleri başlıklı ilk panele Bölgesel Çevre Merkezi’nden Kerem Okumuş, Sürdürülebilir Yaşam için Tasarım ve İnovasyon Girişimi’nden Pınar Öncel, Mikado Sürdürülebilir Kalkınma Danışmanlığı’ndan Serra Titiz konuşmacı olarak katılacak. 21 Şubat Perşembe saat 18.30’da yapılacak panelin moderatörlüğünüSalim Kadıbeşegil yapacak. • 4-14 Nisan tarihlerinde Documantaristile işbirliğiyle kapsamlı bir belgesel programı sunulacak. • İstanbul Modern Eğitim ve Sosyal Projeler Bölümü, Prix Pictet: Güç adlı fotoğraf sergisi kapsamında, 7-12 yaş grubundan çocuklar için bir atölye programı tasarladı. Çevreci Atölye adlı bu programda çocuklar, günümüzün en önemli fotoğraf ödüllerinden Prix Pictet’nin “güç” temalı bu yılki yarışmasında adaylar arasına giren fotoğrafları yorumluyor ve ardından çevreye duyarlılıklarını yansıtan sanat çalışmaları yapıyorlar. Çevreci Atölye, fotoğraf sergisindeki çalışmalardan esinlenerek “yeşil enerji”, “ormanlar” ve “küresel ısınma” konularına odaklanıyor. Çocuklar bu programda, onlar için hazırlanan bulmaca kağıtlarını doldurarak sergiyi geziyor ve özel sanat malzemeleriyle kendi ormanlarını yaratıyor, değirmenler tasarlıyor ya da küresel ısınma karşıtı afişler hazırlıyorlar. Çevreci Atölye pazartesi hariç hafta içi her gün okul grupları, hafta sonları ise çocuklar için gerçekleştiriliyor. • İstanbul Modern Kütüphane’de sergi sanatçılarıyla ilgili kitap ve yayınlar yer alıyor. • İstanbul Modern Mağaza’dateNeues yayınevinin yayımladığı Prix PictetPower başlıklı İngilizce kitap bulunuyor. SANATÇILAR
Robert Adams Uyruğu: Amerikalı Doğum: New Jersey, ABD, 1937 Seri: Geri Dönüş Robert Adams’ın Geri Dönüş serisi, tartışmalı bir orman uygulaması olan ve bir bölgedeki ağaçların tamamının ya da büyük bölümünün kesildiği tıraşlama yöntemini ele alıyor. Amerika’nın kuzeybatısındaki eski ormanların yüzde 90’ı en az bir kez tıraşlanmış. Tıraşlamayı kısıtlamak için Amerika’nın kuzeybatısında devam eden çalışmalar büyük ölçüde başarısız olmuş durumda. Adams, bu ormanlardan geriye kalanları ve henüz gelişmeden “hasat edilmiş” daha küçük kök kalıntılarını fotoğraflıyor: “Bu görüntüleri fotoğraflarken aklımda birçok soru vardı: Tıraşlama yöntemiyle savaş arasında bir bağlantı var mı? Bunların yaşandıkları coğrafyalar bazı açılardan birbirlerine benziyor olabilirler mi? Tıraşlama, şiddeti öğretir mi? Nihilizme katkıda bulunur mu?” Adams, 1970’lerin ortalarında tamamen fotoğrafçılığa odaklanmadan önce İngiliz edebiyatı uzmanıydı. Çalışmaları büyük oranda bölgesel geçiş anlarına odaklanan sanatçının kazandığı birçok ödül arasında Guggenheim ve MacArthur Vakfı bursları, 2006 tarihli Deutsche Börse Ödülü ve 2009 tarihli Hasselblad Vakfı Uluslararası Fotoğraf Ödülü bulunuyor. 2010 yılında Yale Üniversitesi Sanat Galerisi, Adams’ın kariyerinin 40 yılına vurgu yapan bir retrospektif düzenledi. Daniel Beltrá
Uyruk: İspanyol/Amerikalı Doğum: Madrid, İspanya, 1964 Seri: Sızıntı 20 Nisan 2010’da BP’nin Deepwater Horizon petrol platformunun patlaması, dünya denizlerindeki en büyük petrol akıntısının Meksika Körfezi’nde yaşanmasına neden oldu. Felaketten etkilenen yaklaşık 1000 kilometrelik sahil şeridinde petrolün ve temizleyici maddenin etkileri halen devam ediyor. Okyanus tabanındaki petrol katmanları kuyunun uzaklarına kadar yayılıyor. Bilim adamları, BP felaketinde okyanusa dökülen petrolün yüzde 75’inin hala körfezde bulunduğunu söylüyorlar. Daniel Beltrá, sızıntı sırasında Louisiana kıyısından çıkıp, çevre felaketini 900 metre yukarıdan fotoğraflayarak toplumun petrole olan saplantılı bağımlılığı gözler önüne serdi. Beltrá, fotoğrafçılık kariyerine İspanyol ulusal ajansı EFE’de başladı. Ardından gelen on yılda Fransız fotoğraf ajansı Gamma’nin Madrid temsilcisi olarak haber ve makale fotoğrafları çekti. 1990 yılında Beltrá, Greenpeace ile birlikte çalışmaya başladı ve onların görevlendirdiği fotoğrafçılardan biri oldu. Çalışmaları 2006 ve 2007 Dünya Basın Fotoğrafı, 2011 yılında Yılın Vahşi Yaşam Fotoğrafçısı ve Yılın Vahşi Yaşam Fotomuhabiri gibi birçok uluslararası ödüle değer görüldü. Rainforests: Lifebelt for an Endangered Planet kitabı2009 yılında Prens Charles Yağmur Ormanı Projesi ödülünü kazandı. Mohamed Bourouissa
Uyruk: Cezayirli / Fransız Born: Blida, Cezayir, 1978 Seri: Kenardakiler “Ben, gerilimin zirvede olduğu, saniyenin onda biri uzunluğundaki kaçıp giden anın peşindeyim. Gerilimin diğerleriyle karşılaştırıldığında çok daha şiddetli olduğu o algılanması zor anları hepimiz biliriz. Her şey ya o anlarda olur, ya da hiçbir şey olmaz.” Mohamed Bourouissa coğrafi ve toplumsal alanlardaki stereotipleri incelemek üzere kentsel çevrelerde çalışarak toplumsal gerçekliği araştıran çalışmalar üretiyor. Kenardakiler, Bourouissa’nın büyüdüğü Fransız banliyölerindeki mekanları ve sorunları konu alır. Bourouissa, sanat kategorisinde değerlendirdiği bu görüntülerde tarihi tablolara gönderme yaparken, öznelerini Fransız İhtilali çerçevesine yerleştirir ve tüm sahnelerinde toplum içindeki önyargıları ele alır. Bourouissa, Fransa’nın Marseille kentinde yaşıyor ve çalışıyor. Sorbonne ve Paris Ulusal Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’dan mezun olan Bourouissa, 2008-2010 yılları arasında çalışmalarına Le Fresnoy Çağdaş Sanatlar Ulusal Atölyesi’nde devam etti. Bourouissa’nın çalışmaları birçok koleksiyonda yer buldu. Kazandığı ödüller arasında Prix Fondation Blachère, Apt (2010) ve Rencontres d’Arles Festivali, Le Off birinciliği bulunuyor.
Uyruk: Fransız Edmund Clark
Uyruk: Britanyalı Doğum: Londra, Birleşik Krallık, 1947 Seri: Guantanamo: Eğer Işık Sönerse Guantanamo Körfezi’ndeki askeri hapishanenin hala varolması Edmund Clark için Teröre Karşı Küresel Savaş’taki güç dengesizliğini simgeliyor. Başkan Bush ‘düşman savaşçı’ olarak gördüğü herkesi süresiz olarak gözaltında tutma yetkisine sahip olduğundan beri tüm dünyadan yüzlerce insan Guantanamo’ya gönderildi. Bu insanların birçoğu yıllardır hapis tutuluyor, kötü sorgulama yöntemlerine tabi kalıyor ve temel bir hak olan adil yargılanmadan mahrum bırakılıyorlar. Tutuklulukları sürecinde mutlak gücün birey üzerinde hakim olduğu açıkça görülebiliyor. Askeri sansür altında üretilen bu seri Guantanamo’daki güç ve kontrol araçlarını araştırıyor. Clark fotoğraflardan, buluntu görüntülerden ve metinden yararlanarak temsil ve politika arasındaki bağlantıları inceler. Kontrol altında tutulma ve hapsedilmenin sonuçlarını araştırdığı Guantanamo: Eğer Işık Sönerse (2010) ve Still Life Killing Time (2007) adlı monografileriyle tanınır. Sussex, Brighton ve Sorbonne üniversitelerinde tarih ve Fransızca üzerine öğrenim gördükten sonra Londra ve Brüksel’de araştırmacı olarak çalışmış, ardından London College of Communications’da foto muhabirlik üzerine yüksek lisans yapmıştır. Sık sık konuşma ve sempozyumlara katılan Clark’ın çalışmaları tüm dünyada koleksiyonlara girmiş ve sergilenmiştir. Carl De Keyzer
Uyruk: Belçikalı Doğum: Kortrijk, Belçika, 1958 Seri: Tufandan Önceki Anlar İklim değişikliğinin sonucunda ve kısmen de insanlar nedeniyle yüzyıl sona ermeden deniz seviyesinin önemli ölçüde yükseleceği artık kabul gören bir gerçek. Tufandan Önceki Anlar, Avrupa’nın boyutları saptanması zor olan bu felaketle nasıl başa çıkmaya çalıştığı üzerine görsel bir araştırma. Avrupa’nın 65 bin kilometre uzunluğundaki kıyıları, geçmişten kalmış ve hiçbir işe yaramayan kıyı savunma yapılarıyla dolu. Birçoğuna büyük malzeme ve insan emeği harcanmış, ama çoğu “düşman” gelmediği, geldiği zaman da yapılar artık eskimiş olduğu için hiçbir zaman kullanılamamışlar. Bu araştırma programı, büyük ölçüde tehlikenin ne kadar gerçek olduğunu tanımlayamamanın ve ona karşı savunmamızın gücünü ölçememenin doğurduğu bu örtük gerilime odaklanıyor. Carl De Keyzer, Ghent’teki Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi’nde fotoğrafçılık öğretmeni olduğu 1982 yılında serbest fotoğrafçılığa başladı. 1994 yılında Magnum Ajansı’na tam üye oldu. Birçok kitabı yayınlanan De Keyzer’in çalışmaları, Paris’teki Fnac Collection’un da dahil olduğu birçok önemli koleksiyonda yer buldu. Sanatçının aldığı ödüller arasında 1986 yılı Hasselblad Vakfı Uluslararası Fotoğrafçılık Ödülü de bulunuyor. Luc Delahaye
Uyruk: Fransız Born: Tours, Fransa, 1962 Çeşitli Çalışmalar 2008-2011 “Ortak kader dediğiniz şeye dair belirli bir ilişki kurabildiğim durumlara sokmaya çalışıyorum kendimi. Buna maruz kaldıkları kadar, tepki de vermeye çalışanların gerçekliğiyle ilgileniyorum. Zaman zaman iktidarın kendini bir gösteri, medya için ya da medya ile birlikte üretilmiş bir etkinlik gibi sunduğu yerlerde çalıştım ve fotoğraflarım o zaman ironik bir havaya büründü. Ama liderlerden çok sıradan insanların fotoğrafını çekiyorum. Genellikle insan ilişkilerinin görünür, çok, faal ve problemli olduğu bir mesafede kalıyorum. Anlatıyla ve fotoğrafın fenomenolojik etkisiyle ilgileniyorum.” Luc Delahaye çatışmaları, dünyadaki olayları ya da toplumsal meseleleri ele alan büyük boyutlu renkli çalışmalarıyla tanınır. Görüntüleri objektif, doğrudan ve ayrıntı yönünden zengindir; dramatik yoğunlukları ve anlatısal yapıları ise bu belgesel yaklaşıma kontrast oluşturur. 1985 yılında Sipa Press fotoğraf ajansına katılan Delahaye, savaş muhabirliğine odaklanmış ve 1994-2004 yılları arasında Magnum ajansının üyesi olmuştur. Çalışmaları tüm dünyada sergilenmiş ve birçok kitapta yayınlanmıştır. Delahaye’in kazandığı birçok ödül arasında Deutsche Börse Fotoğraf Ödülü (2005) ve Robert Capa Altın Madalyası (2002, 1992) da yer alır. Rena Effendi
Uyruk: Azerbaycanlı
Doğum: Bakü, Azerbaycan, 1977 Seri: Bölge’de Natürmort Çernobil felaketinden yirmi altı yıl sonra nükleer kazanın izleri hala hem bir yara gibi görünür hem de hava kadar görünmez durumda. 4 Numaralı Reaktör’ü çevreleyen bölgeye giriş dikenli teller ve polis kontrol noktalarıyla kısıtlanmış olsa da, çevredeki Yabancılaşmış Bölge denilen 30 kilometre yarıçapındaki alanda çoğu yaşlı kadınlar olmak üzere 200’den fazla kişi yaşıyor. Erzak, ev eşyası ve felaketin kalıntıları gibi cansız nesnelere odaklanan Effendi natürmort prizmasını kullanarak hem bu nükleer facianın uzun vadeli etkilerini hem de insan ruhunun yıkım karşısındaki gücünü ve ısrarını gözler önüne seriyor. SSCB’de büyüyen Rena Effendi dilbilim eğitimi gördü. Fotoğraf çekmeye 2001’de başladı. Çatışmalar, toplumsal adalet ve petrol endüstrisinin insanlar ve çevre üzerine etkileri konularında fotoğraflar çekti. 2002-2008 arasında gerçekleştirdiği Pipe Dreams: A Chronicle of Lives Along the Pipeline projesi, Getty Images Editoryal Fotoğraf Bursu’nun da dahil olduğu ödüller kazandı. Effendi 2007 yılından bu yana eski Sovyetler Birliği ülkelerinin yanı sıra Türkiye ve İran’da çok çeşitli konuları ele aldı. Jacqueline Hassink
Uyruk: Hollandalı
Doğum: Enschede, Hollanda, 1966 Seri: Arap Alanları Jacqueline Hassink’in Arap Alanları (2005-06) adlı serisi, Londra merkezli Arap Uluslararası Kadınlar Forumu (AIWF) başkanı Bayan Al Kaylani ile ortaklaşa üretildi. İş dünyasında lider olan Arap kadınlara yer veren seri, onların genellikle Batı medyasında görülen stereotipik imajlarından farklı bir gerçekliği görünür kıldı. Fotoğraflara konu olan kadınlar Hassink’in onları ofislerinin toplantı masasında ve evlerindeki yemek masasında fotoğraflamasına izin verdiler. “Bayan Al Kaylani ile birlikte tüm Arap ülkelerinde en başarılı kadın liderleri aradık. Projeye katılan tüm kadınlar Araptı ve her ülkeden en az bir kadın katıldı. AIWF ile birlikte projeye katılması için yaklaşık 50 kadına teklif götürdük. Sonunda 18 Arap ülkesinden (Cezayir, Lübnan, Ürdün, Kuveyt, Lübnan, Libya, Fas, Umman, Filistin, Katar, Suudi Arabistan, Sudan, Suriye, Tunus, Birleşik Arap Emirlikleri ve Yemen) 36 kadın Arap Alanları’na katıldı.“ Hassink, Lahey’deki Kraliyet Sanat Akademisi’nde okuduktan sonra 1992 yılında Norveç’teki Trondheim Sanat Akademisi’nden mezun oldu. Çalışmaları birçok koleksiyona girdi ve Fotomuseum Winterthur ile Tokyo Metropolitan Fotoğraf Müzesi’nin de aralarında bulunduğu kurumlarda sergilendi. Harvard Üniversitesi ve New York’taki International Center of Photography’de ziyaretçi öğretim üyesi olan Hassink Les Rencontres d’Arles’da Prix No Limit’i kazandı. An-My Lê
Uyruk: Vietnamlı/Amerikalı
Doğum: Saigon, Vietnam, 1960 Seri: 29 Palms ABD Irak’I işgal ettiğinde An-My Lê kendini oraya gitmek zorunda hissetti. Ama savaş muhabiri olamayınca, Twentynine Palms, California’daki Deniz Piyadeleri Hava-Yer Muharebe Merkezi’ne gitti. Çölün derinliklerindeki bu eğitim merkezinin coğrafyası Afganistan ve Irak’ın bazı bölümlerinden pek farklı değildi. Lê burada Irak’a gitmek üzere eğitim gören deniz piyadelerini fotoğrafladı. Geniş format makineyle çekilen siyah-beyaz fotoğraflar, bugünkü hızlı çekilmiş spontane çarpışma görüntülerinden çok, 19. yüzyıl savaş fotoğraflarına yakın duruyor. Lê, coğrafyayı ve onun boyutlarını işin içine katarak askeri çalışmalara bir perspektif getirmeye çalışıyor. Lê’nin ailesi 1975 yılında savaş sona erdiğinde Vietnam’dan sınır dışı edildi ve siyasi mülteci olarak ABD’ye yerleşti. Lê, dört yıl Compagnons du Devoir’daki esnaflar odasında kadrolu fotoğrafçı olarak çalıştı. 1991 yılında Yale’den güzel sanatlar diploması almaya çalışırken daha otobiyografik çalışmalar yapmaya teşvik edildi. Sonraki 10 yıl boyunca savaşa, mitlerine ve belleğe odaklandı. Bu çalışmaları bir üçleme olarak (Vietnam, Small Wars, 29 Palms) 2005 yılında Aperture tarafından Small Wars adlı bir monografide bir araya getirildi. Joel Sternfeld
Uyruk: Amerikalı Doğum: New York, ABD, 1944 Seri: Değiştiğinde Kasım 2005’te Joel Sternfeld Kanada’nın Montreal şehrindeki 11. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı’na katıldı. “Oraya gittiğimde iklim değişikliğinin gerçek olup olmadığını merak ediyordum ama oradaki yirmi bin delegenin çoğu, iklim değişikliğinin varolması bir yana, geri dönülebilir noktayı geçmiş olabileceğimiz üzerine düşünüyorlardı. Ekolojik çöküş konusunda duydukları karşısında korkunun yüzlerine en çok yansıdığı anlarda katılımcıların fotoğrafını çektim.” Bu yüzlerde görülen endişe ve çaresizlik duygusuna eşlik etmesi için Sternfeld gazeteler ve dergilerden derlenen ve haber ajansı iletileri biçiminde sunulan bir metin yarattı. Değiştiğinde ismi, gelmesi umut edilen bir dönüm noktasına gönderme yapıyordu. Geçtiğimiz birkaç yıldır tehlikenin giderek daha çok farkına varılması, insanoğlunun bu en büyük sınavı karşısında tüm dünyadan olumlu tepkiler gelmesini sağladı. Eğer bu çabalar başarılı olursa, bugün yaşadığımız dönem insanla dünyanın temel ilişkisinin değiştiği bir zaman dilimi olabilir. Sternfeld uluslararası alanda ilk kez American Prospects (1987) yayınıyla tanındı. Bu çığır açan çalışma, Sternfeld’in ABD ve çağrıştırdıkları üzerine yaptığı araştırmaların ilkiydi. Sternfeld, insanın günümüzde dünya üzerindeki yaşamının sürdürülebilir olan ve olmayan yönleri konusunda endişeleri yansıtan on iki kitap daha yayınladı. Sternfeld, aralarında Guggenheim Fellowship bursları ve Citibank Fotoğraf Ödülü’nün (2004) de bulunduğu birçok ödüle layık görüldü. Guy Tillim
Uyruk: Güney Afrikalı Doğum: Johannesburg, Güney Afrika, 1962 Seri: Kongo Demokratik Modern zamanlarda Demokratik Kongo Cumhuriyeti olarak bilinen topraklar başlangıçta emperyalist işgale ve sömürge idaresine maruz kalmıştı. Bu fetihlerin doğası, ardından gelecek felaketleri haber veriyordu: Patrice Lumumba’nın suikasta kurban gitmesi, Mobutu Sese Seko’nun diktatörlüğü ve iç savaş. Güvensizlik, BM desteğiyle yakın zamanda yapılan seçimleri baltaladı. Guy Tillim’in görüntüleri Kongo’da iktidarda olan kişi ve kurumların bazı yönlerini görünür kılıyor. Guy Tillim fotoğraf çekmeye 1986 yılında başladı ve 1990’a kadar Afrapix ile çalıştı. Güney Afrika’da yerli ve yabancı medyaya yaptığı serbest işler arasında 1986-1988 yıllarında Reuters’a ve 1993-1994 yıllarında Agence France Presse’e yaptığı çalışmalar bulunuyor. Birçok ödül de kazanan Tillim, Altdorf’taki Haus für Kunst Uri (2008) ve Zürih’teki Haunch of Venison (2008)’un aralarında bulunduğu birçok mekanda kişisel sergi açarken, San Francisco Modern Sanat Müzesi ve Tate Modern gibi kurumlarda grup sergilerine katıldı.
Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|