| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
-Çatı- Altında Yaşanan Hayatlar…
İhsan Ata



Bir arada yaşayan 5 gencin yaşamından kısa bir kesit sunulduğu “Çatı”, Serbest Bölge’nin ilk oyunu. Görkem Şarkan’ın yazıp yönettiği oyunun sahne tasarımı, Sema Öztaş’a ait. Güven Murat Akpınar, Funda Eryiğit, Taner Ölmez, Semih Habiboğulları ve Görkem Şarkan’ın rol aldığı Çatı adlı oyun, aynı evi paylaşan 5 farklı karakter üzerinden ilerliyor. Karakterler üzerinden ahlaki değerlerinde sorgulandığı oyunun ele alınış biçimi, aynı zamanda izleyiciyi farklı bir seyirlik süreciyle tanıştırıyor.

Ahlak dediğimiz kavram nedir? Ahlakın yaşam içerisindeki yeri ve önemi nedir? Ahlak, toplumsal bir gerçekçilik mi yoksa insanın kendi dünyasında kurduğu bir ütopya mıdır? Nedir ahlak? Hangi çerçeveden ele alınması gerekir? Ahlak kişiye göre değişen bir anlayış mı yoksa toplumun kabul ettiği kurallar öbeğimidir? Tüm bu soruların cevabı tek bir başlıkta toplanmış. Çatı, tüm bu ahlaki kuralları irdelerken diğer yandan 5 gencin hayatta kalma mücadelesini anlatıyor.

Görkem Şarkan, gerçek yaşamın derinliklerine indirdiği oyununu didaktik bir bakış açısı üzerinden aktarmak yerine aslında var olanı göstererek izleyici oyunun bir parçası haline getiriyor. “Kime göre neye göre” anlayışıyla yaşamın tüm gerçekliğini 5 karakter üzerinden 65 dakikaya sığdırmış. Toplumsal gerçekliği ve yaşadığımız süreçteki ahlakın yeri ve önemini “İn Your Face” yönelimi ile izleyiciye aktarıyor. “Hayat devam ediyor” ilkesinin temel alındığı oyun, klasik formlardan uzaklaşarak devam ederken izleyiciyle buluşup bitmeden izleyiciyi terk ediyor.

Oyunun anlatım biçemi Türkiye’nin henüz yeni tanıştığı yeni bir yönelim…“İnteraktif” oyunlar insanı devamlı farklı yönelişlere, yeni arayışlara yelken açmasını sağlayan türlerdir. Bu yönelimin sağladığı en büyük avantajlardan biri de sanırım sahnede anlatılanlara üzülmemizi engelliyor. Anlatılan konuya üzülmemiz bizi o büyüden uzaklaştırarak gerçekçi anlatımı da baltalamış oluyor.

Biz bu konu hakkında yazılmış herhangi bir oyunu izlemesek bile bu tür olayların yaşandığını biliriz. Bu tarz yönelimler sayesinde oyundan çıktıktan sonra derin bir oh çekip “iyi ki hayatımız böyle değilmiş” dedirtmiyor izleyiciye. Bu var olan gerçekliğin sahneye yansıması olarak algılanıyor. Biz o sahneyi terk etsek de bu konu hayatın içinde yaşanmaya devam edecek. Ve yaşamın bir parçası olmaktan vazgeçmeyecek. Bu anlatım yaşamın tamda kendisini konu alındığından evrensel bir boyuta da ulaşıyor. Bir metnin birden çok anlaşılma biçimi olduğu gerçekliğini göz önüne alırsak okuyucu ya da izleyici bu yoğun içerikli “Çatı” oyunu hakkında kendi dünya görüşlerine göre farklı fikirler edinebilir(…)

Kelebek, Verter, Beyaz, Kuzey ve Baytar aynı evde yaşayan 5 farklı karakterdir. Her birinin farklı bir yaşam öyküsü ve keskin çizgileri vardır. Kuzey karakteri serseri ruhlu, günübirlik yaşayan, kaba, soğuk, bağımlı aynı zamanda Kelebek’in sevgilisidir. Böyle gelmiş böyle gider mantığıyla Beyaz adlı ikizinin de zıttır.

Kelebek çok genç yaşta olmasına rağmen uyuşturucu bağımlısı olduğu için bedenini satmak zorunda kalan henüz kimliğini oturtamamış naif bir kadındır. Kendisine taktığı isim kadar yaşaması ise an meselesidir.

Verter’in karakteri iyilik ve yardımsever kimliğiyle ön plana çıkmış. Aynı zamanda kadınlara olan ilgisinin azaldığını düşünerek bir bunalım yaşamakta. Kırılgan ve yumuşak yapısı yüzünden olaylara uzak kalmayı kabul etmekle beraber anaç bir tarafı da var. Ne zaman darlanıp sıkılsa bulaşık yıkayan, öğrenci evlerinin aranan adamı olarak karşımıza çıkıyor.

İlk cümlesi nedeniyle defalarca okuduğu “Diriliş” adlı kitabı elinden düşürmeyen Beyaz, Kuzey’in ikizi ama ana rahmi dışında hiçbir ortak yanı yok. İnsani özelliklerinin ağır bastığı, yaşadığı gerçekliğin farkında olan, çemberin içinde olmasına rağmen dışından bakabilen bir karakter…

Baytar ise doğadaki canlıların dış görünüşüne aldanmayan bu nedenle fakültedeyken bir atın kadavralarını parçalayarak içine baktığı için okuldan atılmış vahşi ve “dev” bir karakter. “Dış görünüşe aldanmamak” kavramını sanırım yanlış anladığından devamlı canlıların içine bakılması gerektiğini düşünen hasta ruhlu, psikopat bir karakter.

Yazar aslında baytar karakterine söylettiği “İnsanların içini açmaya cinayet, doğada yaşayan diğer canlıların içini açmaya ise bilim diyorlar.” Cümlesiyle Baytar karakterine sofistike bir anlam yükleyerek doğadaki tüm canlıların yaşama hakkı olduğuna işaret ediyor.

Görkem Şarkan’ın yönettiği oyunda; Güven Murat Akpınar, Funda Eryiğit, Taner Ölmez, Semih Habiboğulları ve Görkem Şarkan’dan oluşan inançlı ve azimli bir takım oyunculuğu göze çarpıyor. Oyuncu kadrosu sahneye çıktıkları ilk dakikadan itibaren yapaycılıktan uzak, yalın, gerçekçi bir anlatımla karakterlerini ete kemiğe bürümeyi başarıyor. Karakter analizleri gayet başarılı ve keskin çizgilere sahip… Rahat, güçlü, cesur ve etkin oyunculukları sayesinde dört bir tarafını saran izleyici rahatsız etmeyi başarıyorlar. Sadece işe çıkan Kelebek’i oyunun sonunda salonu terk eden izleyicinin sokakta görmesini arzulardım.

Sema Öztaş, Kumbaracı50’nin o küçük ama işlevsel sahnesine yerleştirdiği objeler sayesinde oyunculara rahat hareket alanı bıraktığı gibi oyunun anlatım sürecine de büyük ölçüde destek oluyor.

Tüm oyuncuların başarılı bir sınav verdiği oyunda Verter ve Kelebek’in bireysel performanslarına bayıldım. İki oyuncunun da kurdukları kıl payı denge oyun boyunca tek bir saniye bile sekteye uğramıyor. Baytar’ın son sahnedeki bireysel performansı, Verter ile Kelebek’in saat gibi işleyen paslaşmaları ve Kelebek ile Baytar’ın makyajı oyunda öne çıkanlar…

Görkem Şanlı “Çatı” adlı oyunla son dönemlerde moda olan “İn Your Face” yöneliminin gelişim sürecine bu anlamda katkı sağlıyor. Serbest Bölge bu alanda gerek metni gerek sahne tasarımıyla başarılı oyunculuklarında desteğini alarak hedefi 12’den vurmayı başarıyor. Kısa bir sürede adından sıkça söz ettirecek ekibin sesini mutlaka duymalısınız. Bu, genç, yeni ve iddialı ekibin farklı konsepti ve getirdiği yeniliklerle sergilediği “Çatı” adlı oyun, hayatın anlamı ve bu anlamsızlıkları üzerine söyleyecek sözleri yeniden ele alarak uç noktaya taşıyor!

İhsan Ata
---------------------------------------

Oyun tanıtım sayfası: Çatı

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 121
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Godot'yu Beklerken - Tiyatro Kırmızı (Dündar İncesu) - 4/4/2011
  • Zaman Çabuk Geçiyor (Arda Aydın) - 3/14/2011
  • GECE Tarlabaşı Bulvarından Meydana Çıkmak - Maya Sahnesi (Melih Anık) - 3/13/2011
  • Adsız Zaman ve Diyarlara Sürükleyen Bir Aktördü O - Ersin Umulu (Pınar Çekirge) - 3/13/2011
  • Bir Sahne Amiri'nin Vicdan Azabı (Savaş Aykılıç) - 3/13/2011
  • Zeliha Berksoy'dan, Tam Anlamıyla Bir -Butik- Oyun: İsmene (Üstün Akmen) - 3/10/2011
  • Pinter'siz Bir Doğum Günü Partisi, İstanbul Şehir Tiyatroları (Gülin Dede Tekin) - 3/10/2011
  • Mütevazılık, Özveri, Mutluluk, Kesişmeler, Uyarlama, Virtuozite ve Bir Büyük İkramiye (Can Murat Yaşar Şengel) - 3/6/2011
  • Okunacak En Büyük Kitap İnsandır (Yurdagül Yurtseven) - 3/6/2011
  • -Renkli- Bir OTOBÜS ( Sevilay Saral) – Tiyatro Boğaziçi (Melih Anık) - 3/6/2011
  • -Çatı- Altında Yaşanan Hayatlar… (İhsan Ata) - 3/6/2011
  • Hande Ataizi, Cihan Ünal'ın Karşısında Sahnede: Özel Hayatlar (Üstün Akmen) - 3/4/2011
  • 2011 Uluslararası Dünya Tiyatro Günü Bildirisi: İnsanlık İçin Tiyatroya Dair (Jessica A. Kaahwa, Uganda) (Jessica A. Kaahwa) - 2/28/2011
  • BGST – Maya Sahnesi'nde Bugün Ne Var? (Melih Anık) - 2/28/2011
  • İnsanın Duvarı Yine Kendisidir: Duvarların Ötesi (Asmin Singez) - 2/25/2011
  • Kemal Başar'ın -Çığ'ı- Demek İsterdim! İBB Şehir Tiyatroları (Melih Anık) - 2/20/2011
  • Delilikle normallik arasında gidip gelen oyun: Ben Feuerbach (Fatma Babuşçu) - 2/20/2011
  • Son Yılların En Başarılı Oyunu: Ben Feuerbach (Hakan Urcu) - 2/20/2011
  • İki salkım halat, iki metre kumaşla Romeo ve Juliet yapılır mı, deli derler adama! (Ebru Seyhan) - 2/20/2011
  • Bir oyundan çok fazlası… Pir Sultan Abdal (İhsan Ata) - 2/14/2011
  • Aynı Twit'de Bir Tiyatrocu (Engin Alkan) ve Bir Eleştirmen (Yaşam Kaya) (Melih Anık) - 2/13/2011
  • Bir Öykü Sevdalısı ile Bir Türkü Âşığının Buluşması: Aşk Halleri (Selçuk Çelik) - 2/12/2011
  • Ben Sinema Artisti Olmak İstiyorum(Muyum?) (Cüneyt İngiz) - 2/12/2011
  • Mekan Artı'da EKİP'ten Oyun(un) Sonu (Beckett) (Melih Anık) - 2/10/2011
  • Gelinmiyorsa Gidilir Arkadaş! (M. Erkul Eğilmez) - 2/10/2011
  • Lafla Pişirilmiş Aşureden Oyun Çıkarmak: Şişman Domuz (Üstün Akmen) - 2/9/2011
  • Teksti Tanıyanın Anlayacağı Oyunlar'ın Sorumlusu Kim? (Melih Anık) - 2/9/2011
  • Çığ, İstanbul Şehir Tiyatroları'nda! (İhsan Ata) - 2/7/2011
  • Aşk Halleri Bir Başka Olur Bu Mevsimde (Mustafa Göksal) - 2/6/2011
  • Delidir Ne Yapsa Yeridir! (Nazım Sarıkaya) - 2/3/2011
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu'ndan Tertemiz Bir Yapım: Temiz Ev (Üstün Akmen) - 2/2/2011
  • Ezber Bozan Vanya Dayı (Çehov) - Tiyatro Stüdyosu (Melih Anık) - 2/2/2011
  • Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB) - Hesap Geçici Olarak Kapalı (Melih Anık) - 2/1/2011
  • Ali Sürmeli'den Resimli Osmanlı Tarihi (İhsan Ata) - 2/1/2011
  • Kadın Hayattır Memattır Kadın (Selçuk Çelik) - 2/1/2011
  • Oyunculuk Üzerine Yapılan Muhabbetin Işığı Söndü, Gölgeler Kaçıştı (Füsun Balkaya) - 1/31/2011
  • Eller Yukarı Donlar Aşağı: Elbiseler Fora (Cüneyt İngiz) - 1/31/2011
  • Kitap Tanıtımı: Kadın Sığınağı (Tuncer Cücenoğlu) (Serkan Fırtına) - 1/30/2011
  • İstanbul Hatırası - İstanbul Şehir Tiyatrosu (A. Emrah Özdilek) - 1/30/2011
  • İyi Bir Yurttaş Aranıyor - Tiyatro Mıh (A. Emrah Özdilek) - 1/30/2011
  • Dramaturg ve Dramaturgi Olmayınca... : Kadın Sığınağı (Üstün Akmen) - 1/28/2011


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..