| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ortaoyununu Özlemişiz: Kanlı Nigar – Adım Tiyatro
İsmail Can Törtop



Lafı dolandırıp anlatmaya gerek yok. Adım Tiyatro, Kanlı Nigar oyunu oyunu ile büyük bir alkışı hak ediyor.

Adım Tiyatro uzun yıllardır Anadolu’da tam manasıyla karış karış gezerek tiyatro yapıyor. Devlet Tiyatroları dahil hiçbir tiyatronun ulaşamadığı kasabalarda hatta köylerde oyunlar sergiliyor. Anadolu seyircisi Adım Tiyatro’yu gayet iyi tanır ancak aynı şeyi İstanbul seyircisi için söylemem mümkün değil. Bu noktadan hareketle Adım Tiyatro, Kanlı Nigar oyununu seyircinin beğenisine sundu. Turneler devam ediyor ancak Kanlı Nigar İstanbul’da da ağırlıklı olarak oynayacak bir oyun. Ve gerçekten ellerinize sağlık dedirtecek bir çalışma.

Sadık Şendil’in kaleme aldığı Kanlı Nigar aslında ortaoyun kültürümüzün en bilinen eserlerinden biri. Maalesef geleneksel tiyatromuz yazılı metin kültürüne çok sonraları geçtiği için oyunun çok eski oynanışlarına dair çok az belge var elde. Bu noktada Sadık Şendil’in bu önemli oyunu kaleme almış olmasından dolayı kendisine ayrı bir teşekkür borçluyuz.

Müfit Kayacan Büyük Kazanım

Oyunun yönetmeni olarak gördüğümüz Müfit Kayacan’ı geçtiğimiz yıl Vatan Kurtaran Şaban’da da izlemiş hem Şaban rolünde hem de oyunun yönetmen koltuğunda çok beğenmiştim. Kanlı Nigar oyununda da yine çok başarılı bir işe imza atmış. Günümüzde ortaoyunu oynamak çok zor çünkü ortaoyunu tuluat ustalığına dayanan bir tiyatro kültürü ve maalesef günümüzde tüluat veya doğaçlama adı altında çok ucuz şeyler izliyoruz. Ancak Müfit Bey hem tekstte yer alan dönem esprilerini doğru satarak hem de günümüze ait doğaçlamalarla oyunu çok güzel kurmuş. İzlediğim iki oyundan çıkardığım sonuç şu ki Müfit Kayacan hem teatral manada hem de politik olarak gayet dolgun, birikimli bir sanatçı.

Kendisini Kanlı Nigar’da Abdi rolünde izliyoruz. Genel anlamda iyi bir performans sergiliyor. Seyirciyi dinliyor, seyircinin nabzını tutuyor ve oyunun temposunu ayakta tutuyor. Ancak Abdi rolünün üstüne tam oturduğunu söyleyemeceğim. Ortaoyununda kavuklu olmak için daha yumuşak daha saf olmak gerektiğini düşünüyorum. Maalesef biraz keskin, sert bir oyunculuk kurmuş. Diğer yandan oyunun neredeyse tamamını Sadri Alışık sesi ile oynamasını yadırgadım. Kavuklu’nun, ustaların oynadığı şekliyle tok bir sesi vardır ancak bu böyle olacak diye bir kural da yoktur. Müfit Bey’in Dümbüllü’ye, Sadri Alışık’a ve Münir Özkul’a saygısı fark ediliyor (ve bu çok saygın bir durum) ancak Adbi karakterini çıkarırken kendinden yola çıkmalıydı diye düşünüyorum.

Kanlı Nigar rolünde Perihan Savaş’ı göz dolduruyor. Hem fiziksel olarak, hem hava olarak role çok uygun Perihan Hanım. Ancak yer yer oyunun temposunu düşürüyor ve kısık sesle oynuyor. Bu noktalarda biraz daha yüksek oynaması gerekir. Özellikle Kanlı Nigar’ın ikinci perdedeki tiradı ile oyunun ritmi iyice düşüyor ve toparlanması birkaç sahne alıyor. Bütün bunlar bir yana, Perihan Savaş’ı sahnede izlemek keyifliydi diyebilirim. Kanlı Nigar’dan söz açılmışken Nigar’ın kızları ve Arap Bacı’dan da söz etmek gerek. Kızlar sorumluluklarını hakkıyla yerine getiriyorlar. Oyunun eğlenceli tiplerinden Arap Bacı rolünde izlediğimiz Ender Gülçiçek eğlenceli bir performans sunuyor. Ancak fazla konsantrasyondan olsa gerek gereğinden fazla yükleniyor rolüne. Böyle olunca da sahnede bağırtılar, üst üst konuşmalar, Kanlı Nigar ve kızları ile olan sahnelerde de bir uyumsuzluk dikkat çekiyor.

Umut Oğuz’u Acem rolünde izliyoruz. O ne esnek, ne enerjik, ne eğlenceli bir performanstır öyle! Seyirci onun yeniden sahneye çıkmasını bekliyor adeta. Sahne zekası çok kuvvetli, oyunculuğu çok sempatik. Ancak işaret etmek istediğim bir nokta var. Böyle tatlı, eğlenceli bir oyunculuk sergilerken oynadığı Acem rolünü tamamen unutuyor. Oynadığı rolün çizgileri ile barışık değil, role saygı duymadan seyircinin eğlenmesini ön planda tutuyor. Böyle olunca da yanlış bir oyunculuk sergilemiş oluyor. Umut Bey benim izlediğim oyunda gecenin yıldızı mıydı? Evet. Eğlenceli mi? Evet. Sergilediği performans teatral anlamda ve ortaoyunu bağlamında doğru muydu? Hayır.

Sümer Tilmaç’ı kabadayı rolünde izliyoruz. Onun için söylenmesi gerekeni sahnede Müfit Kayacan söyledi zaten: “Senin şu sahnede beş dakika durman bile yeter be abi!”
Agah Efendi rolünde izlediğimiz Ercüment Balakoğlu gayet başarılı. Tek sıkıntı bazen söylediklerinin anlaşılmaması. Bunun haricinde ben rolüne cuk oturmuş bir Agah Efendi izledim.

Soner Arıca, Agah Efendi’nin kibar oğlu Narçın rolünde ne yazık ki pek olmamış. Fiziksel olarak rol için biçilmiş kaftan olmasına rağmen sanırım gala stresinden dolayı büyük heyecan içindeydi. Söyledikleri anlaşılmıyor, hızlı konuşarak pek çok kelimeyi yutuyor... Sanki sahneden bir an önce çıkmak ister gibi bir hava veriyor. Ortaoyununda Çelebi, çok keyfli bir bir tiptir. Bence tadını çıkararak oynaması lazım.

Laz rolünde izlediğimiz Hilmi Erdem tertemiz, çok keyifli bir oyunculuk sergiliyor.

Oyunda yer yer projeksiyon ile perdeye yansıyan görüntüler bence gereksiz. Bu görüntülerin oyuna kattığı birşey yok, aksine seyirciyi tiyatro havasından koparıyor. Bu bölümleri tekstteki haliyle yansıtmak daha doğru olurdu.
Kanlı Nigar, iki perde boyunca seyirciye bol bol kahkaha vaad ediyor ve bu vaadinin de hakkını veriyor. Aynı zamanda kaliteli politik taşlamalarla seyirciye mesaj vermeyi ihmal etmiyor. Ben izlemekten çok keyif aldım, tavsiye ediyorum...

İsmail Can Törtop
https://twitter.com/cantortop

NOT: Oyunda sonundaki selam sırasının bir kez daha gözden geçirilmesi gerekir bence. Oyun başlamadan ve oyun boyunca tiyatromuzun ustalarına duyulan saygı pek çok kez ifade ediliyor. Ancak oyunda yer alan oyunculara da benzer bir saygının reji tarafından gösterilmesi gerek diyorum.

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Gizem - ( 1/24/2012 )
Can bey sizin yazılarınızı çok özlemisiz.bizi bundan mahrum bırakmayın.teşekkürler:)

Halil Çelikkıran - ( 2/20/2012 )
sayın İsmail Can Törtop, Adım Tiyatro-nun sahnelediği -Kanlı Nigâr- oyununu seyrettim. Sizin gibi tiyatro eleştirmeni değilim. Oyunu birlikte izlediğimiz arkadaşlarla büyük keyif aldık. Seyirciler de sık sık alkışları ile beğenilerini gösterdiler. Şu cümlenize -
Oyunda yer yer projeksiyon ile perdeye yansıyan görüntüler bence gereksiz.- katılıyorum. oyunu Profilo Kültür Merkezinde izledik. Bir yerde projeksiyon yansısı vardı. Olmasa da olur. Seyirci yansıda anlatılmaya çalışılanı hayalinde canlandırabilir. bunun dışındaki eleştirilerinize katılmıyorum. Oyuncuların konuşmaları pek güzel anlaşılıyor. iyi bir ekip olmuş. Umut hareketliliği ile biraz daha izleyiciye sempatik geliyor. Oyuna güncel espriler katılması da orta oyununun bir özelliği olarak beğeni topladı. Metin Karaman-nın şahsında tüm oyuncuları kutluyorum. Başarılarının ve kazançlarının sürekli olmasını diliyorum.


Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 3
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Bu Filmi Görmüştüm – Tiyatro Karnaval (Cüneyt İngiz) - 1/31/2012
  • Tiyatro Karnaval-Bu Filmi Görmüştüm (Can Murat Yaşar Şengel) - 1/31/2012
  • Süpernova; Yumrukların Dansı (Rengin Uz) - 1/30/2012
  • Eşeğin Gölgesi - Antalya Devlet Tiyatrosu (Merve Ateş) - 1/30/2012
  • Ramazan'la Jülide - Başkent Tiyatrosu (Füsun Balkaya) - 1/30/2012
  • Don Juan'ın Gecesi'nde Yargılananlar (İhsan Ata) - 1/30/2012
  • Siz Olsanız Ne Yapardınız, Hangi Yolu Seçerdiniz?: Öksüzler (Üstün Akmen) - 1/27/2012
  • İlk İşçi Sınıfı Devletinin Sancılı ve Komik Öyküsü: Ölümüne (Üstün Akmen) - 1/27/2012
  • Bu Filmi Görmüştüm Başlıyorrrrrrrrrrrrr (Ayşe Müge Gerdan) - 1/24/2012
  • Karl Marx Geri Döndü… Marx'ın Dönüşü (İhsan Ata) - 1/24/2012
  • Ortaoyununu Özlemişiz: Kanlı Nigar – Adım Tiyatro (İsmail Can Törtop) - 1/24/2012
  • Tiyatroda Eleştiri - Yazılarımdan Derleme (Melih Anık) - 1/24/2012
  • Çocuk Tiyatrsu Sahneleme Sürecim Üzerine (Rasim Aşın) - 1/23/2012
  • Bana Camdan Bir Hikaye Anlat Berkun Oya (Simge İçen) - 1/23/2012
  • Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları Kuyucak'taydı (Serkan Fırtına) - 1/23/2012
  • Orhan Alkaya Rejisi ile Rosenbergler Ölmemeli'yi (İBBŞT) Yeniden Okumak (Melih Anık) - 1/23/2012
  • Bir Raftan – Bir Sahaftan: Türk Tiyatrosu'nda Komedyanın Evrimi - Gülmenin Oyunsu Özgürlüğü (Kadir Yüksel) - 1/23/2012
  • Guguk Kuşu Tarla Kuşuna Dönüşürse… (İhsan Ata) - 1/19/2012
  • Tomris Oğuzalp Hasta ve Sahipsiz (Üstün Akmen) - 1/19/2012
  • Yargının Siyasallaştığı Ülkede Adalet: ROSENBERGLER ÖLMEMELİ (Üstün Akmen) - 1/19/2012
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda Arabesk Trajedi: Antigone (2012) (Melih Anık) - 1/16/2012
  • İstanbul DT'de Bir Aşk Oyunu: Kendi Kendine Konuşmaktır Aşk (Savaş Aykılıç) - 1/16/2012
  • AKM'yle İlgili Son Kez Yazıyorum! (Arda Aydın) - 1/14/2012
  • Ali Erdoğan Söyleşisi (Meliha Akay) - 1/14/2012
  • UYANIK Sadri Alışık Kültür Merkezi'nin Resimli Serüveni (Melih Anık) - 1/14/2012
  • Melih Anık'ın Çağrısıyla Yaşam Kaya'nın Yazısı Kaldırıldı: SAKM Ucuz Eleştiriye Hayır Dedi (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Çolpan İlhan'a Açık Mektup (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Tiyatro Boğaziçi ile Tarihsel Bir -Seyir- : Eleni'den Mektuplar (Melih Anık) - 1/12/2012
  • Karanlığa Karşı Sanat Cephesi Çağrıma Yanıt Verdi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Bir Tiyatro Resitali: Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Vahşetten Can Acıtıcı, Can Alıcı Doğru Bir Kesit: DİSKO 5NO'LU (Üstün Akmen) - 1/12/2012
  • Yücel Erten -Barış- adlı oyun ile Ankara'da (Füsun Balkaya) - 1/12/2012
  • Üstün Akmen Söyleşisi - Egemen Kültüre Karşı Yeni Bir Tiyatro Anlayışına Gereksinim Var (Gamze Akdemir) - 1/12/2012
  • Stanislavski ile Yapılan Kurgusal Bir Röportaj - 2 (Erkan Küçük) - 1/11/2012
  • Şakayla Söyler (ama doğruyu söyler) Haldun Taner (Rengin Uz) - 1/11/2012
  • Yaşam Kaya'nın Keşanlı Ali Destanı ile ilgili yazısına Melih Anık'tan büyük tepki (Melih Anık) - 1/10/2012
  • Haldun Taner'den Çeşitlemeler (Hayati Asılyazıcı) - 1/4/2012
  • Repliğini Seç,Oyunu Seyret,Kendini Bul (Rosenbergler Ölmemeli) (Melih Anık) - 1/4/2012
  • Tiyatromuzda, tek seyircili yeni bir kavram ürünü: ÜçKişi (Üstün Akmen) - 1/4/2012
  • WC Giriş Hakkının Elde Ediliş Öyküsü: Sidikli Kasabası Müzikali (Üstün Akmen) - 1/2/2012
  • Üstün Akmen Söyleşisi - Anlattıklarım önemsiz ama iyi yazarım (Özlem Özdemir) - 1/2/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..