| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun
Üstün Akmen



Ülkemizde üzerine nice Türküler yakılmış bir halk masalıdır Kızılırmak- Karakoyun...

Nazım Hikmet'in, söz konusu masaldan hareketle yazdığı senaryodan 1946 (1947 değilmiş, yanlış biliyormuşum, Coşkun Büktel düzeltti) yılında Muhsin Ertuğrul tarafından sinemaya aktarılmış. 1967’deyse (gene Coşkun Büktel’in düzeltmesiyle söyleyeyim) Türk sinema tarihinin en önemli kilometre taşlarından Lütfi Ö. Akad tarafından senaryosu yazılıp, başrolü Yılmaz Güney’e oynattırılmış.

Yanılmıyorsam, 1994 yılında Tuncer Cücenoğlu, Nazım Hikmet'in Ercüment Er adıyla yazdığı senaryodan esinlenerek yeniden sinemaya uyarlamış, Şahin Gök 35 mm olarak bir kez daha filme çekmiş.

Efsanede bir aşk öyküsü anlatılmakta...

Aşk öyküsü içinde, ağalık düzeni eleştirisi ve köylülerin başkaldırısı var. Uluslararasında ünlenmiş tiyatro yazarımız Tuncer Cücenoğlu’nun, “Kızılırmak-Karakoyun”u 2000 yılında, bu kere tiyatro oyunu olarak yazdığını (Mitos-Boyut Tiyatro Yayınları / 2007) biliyorum.

PANAROMA ÇİZME USTASI CÜCENOĞLU
Galiba 2002 yılıydı, Adana Devlet Tiyatrosu, oyunu Kemal Başar’ın rejisiyle sahneye taşıdı. Tuncer Cücenoğlu, (hiç kuşkum yok) bir durum oluşturarak toplumsal panorama çizme ve bunu da soyutlama estetiğiyle biçimleyerek seyirciye yansıtma tekniğinin ustası. 72’den bu yana ürettiği oyunlarla evrensele açılan kapıdan geçen Tuncer Cücenoğlu’nun “Kızılırmak – Karakoyun”u, işte o günlerden bugünlere dünyanın pek çok ülkesinde sahnelenmekte.

Eserin şimdilerde seyirci karşısına çıktığı yer ise İstanbul Devlet Tiyatrosu.

ZORBAYA KARŞI HAK-HUKUK SAVAŞI
Galip Erdal, oyunu sahneye taşırken destansı konuyu gerçekçi bir yorumla sahnelemeyi yeğleyerek, pek de iyi etmiş. Değerli besteci Orhan Şallıel’e özgün halk müziği formunda çok sesli müzikler besteletmiş. Tekstteki şarkıların bir kısmını kısaltmışlar, bir kısmınıysa kullanmamışlar. Bana sorarsanız, iyi yapmışlar. Galip Erdal, Cücenoğlu’nun anlattığını iyi anlamış, hatta anlamakla kalmamış üzerine kendi anlayışını da bina etmiş, konuyu sadece Yörük beyinin kızına âşık garip bir çobanın öyküsü olmaktan çıkarmış, yaşamlarını göçerlikle kuran bir Yörük obasının, devletin topraklarını ele geçiren bir tefeciye karşı hak-hukuk savaşımının, oba halkının başkaldırısının altını çizmiş.

GALİP ERDAL’IN BAŞARISI
Galip Erdal: “Ülkemizin, insanlarımızın, insanlığın geleceği adına, hepimizin mutlu olarak yaşayacağı bir dünya için; inançları, duygu ve düşünceleri uğruna yaşayacağımız bu düşünceleri hayata geçirmek için inandıklarımızdan asla vazgeçmeden düşüncelerimizi sabır ve azimle savunmamız gerektiği” gerçeğini pek güzel dillendirmiş. Genç oyuncularına oyunu iyi belletmiş, iyi kavratmış. Alpaslan Karaduman’ın halk oyunlarından esinlenerek yaptığı koreografisindeki başarı da Galip Erdal’ın yorumuna renk katmış. Oyun süresince temponun hiç düşmemesini sağlamış, genel anlamda başarılı bir iş çıkarmış.

GRUP SİMETRİSİNİN ÖNEMİ
Galip Erdal bütün bunların yanı sıra, sahne üstü eylemin kendisini en ince ayrıntısına varıncaya dek tablo tablo, replik replik bir sıraya, bir düzene koymuş. Eylemi düşünüp tasarlarken, bir yandan da oyuncularına her şeyi anlatmış. Böylelikle oyuncuların duruş yerlerinden, birbirleriyle olan uzaklıklarına kadar; yapacakları jest ve mimikler dâhil; dekorla, döşemeyle, aksesuarla ilişkileri; konuşmaları, susuşları, sahne trafiği tempoları düzene girmiş.

DEKOR-KOSTÜM
Oyunun kostümleriniyse Medine Yavuz tasarlamış. Kostümler karakterlerle iyi özdeşleşmiş, özdeşleşmeye sözüm yok da, Zehra ile Hatice’nin ayakkabıları o kostümlerin altına hiç mi hiç yakışmamış. Diğer taraftan, Işın Mumcu’nun dekor tasarımı sadece olayın geçtiği mekânı yansıtmakla kalmamış, oyuncunun kabullendiği, kavrayabildiği, yabancılık çekmediği, hareketlerini kısıtlamadığı bir ortam yaratmış.

OYUNCULUKLAR
Oyunculuklara gelince Emre Akarsu (Ali Ağa)’nun, Alayça Öztürk (Zehra)’ün, Zümre Ertürk (Hatice)’ün, Faruk Acar (Şaban)’ın, Atilla Tetik (1. Yaşlı)’in, Ömer İvedi (2. Yaşlı)’nin, Hakan Dülger (Mehmet)’in, Hakan Güneri (Hüseyin)’nin, Serdar Akülker (Selim)’in, oyunculukları için asla kötü diyemem, ama vasatın sınırındalar. Şarkılardaysa her birinin sesi ayrı ayrı övgüye değer. Hüseyin Ağa’nın “Yaşlılık” şarkısında Hakan Güneri ise detonesiz ve mükemmel.

Ezgi Bektaş, can verdiği Karakoyun karakterinin içsel, ruhsal imgelerini hakkıyla veriyor, Karakoyun’a tutkular ürettiriyor. Öyle sanıyorum ki, genç oyuncu Ezgi Bektaş’ın bireysel malzemesi bol. Sesi de pek güzel tınılı. Umudumu bağlıyor, Ezgi Bektaş’ın bundan sonra sahneye çıkacağı oyunları merakla bekliyorum.

Ve koroyu oluşturan Gizem Akkuş’un, Tuğçe Aksum’un, K. Semih Varol’un, Yağmur Damcıoğlu’nun, Gökhan Eroğlu’nun, Çiğdem Aygün’ün, Deniz Çakır’ın, Metin Avcı’nın, Zeynep Anacan’ın, Merve Yalçın’ın, Ece Duran’ın, Seray Canan’ın, Tuğçe Ayar’ın, İlayda Başaran’ın, Selim İşcan’ın, Hakan Çakır’ın,, Kerem Tanık’ın, Serdar Aydın’ın, Aras Aydın’ın, Beliz Sözer’in, Utku Naim Aytekin’in, Arif Diren’in, Gamze Çelik’in adlarını özellikle tek tek sayıyorum.

Çünkü tümünün alınlarından birer birer öperek başarılarını kutlamak istiyorum.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 545
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013
  • Kadıköy ve Sanat (Cüneyt İngiz) - 11/1/2013
  • Vehbi Dinçcan, Arapsaçı Oyununu Yazdı... (Vehbi Dinçcan) - 11/1/2013
  • Tarihte Yanan Her İnsanın Alevi Sonradan Işık Olur: Son Çığlık (Üstün Akmen) - 10/30/2013
  • Yeni Sezonda Kocaeli Şehir Tiyatrosu… Canlı Maymun Lokantası (İhsan Ata) - 10/29/2013
  • Bir Aile Travması Öyküsü: Gerçek Hayattan Alınmıştır (Üstün Akmen) - 10/23/2013
  • Trakyalı Kölenin Başkaldırı Öyküsü Bodrum'daydı: Spartacus (Üstün Akmen) - 10/12/2013
  • Asi Bir Kuş Olabilmek (Cüneyt İngiz) - 10/9/2013
  • teneke; gözü açların arsız tarihi (Murat Örem) - 10/9/2013
  • Yalnızlar Kulübü (Üstün Akmen) - 10/8/2013
  • Popüler ve Eleştirel Bir Oyun: Televizyon Cumhuriyeti (Kitap Tanıtım Yazısı) (Serkan Fırtına) - 10/7/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |