| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak
Üstün Akmen



Tiyatro Seyirlik, uzun süredir yoluna Hüseyin Avni Danyal ile “Göçebe Tiyatrocular” kervanı içinde devam etmekteydi.

Tiyatro’nun usta oyuncusu ve ekranların sevileni Hüseyin Avni Danyal, göçebelikten kurtulmak amacıyla varını yoğunu orta koymuş, Kadıköy’ün Bahariye’sinde şirin mi şirin, güzel mi güzel, ıpıl pırıl bir tiyatro salonu kurmuş.

Gişesinin önünde kuyrukların eksik olmaması hiç kuşkusuz en büyük dileğim.

Danyal’ı günümüz ortamında gösterdiği bu özverili ve duyarlı davranışından ötürü kutlamak, önünde saygı ve sevgiyle eğilmekse görevim.

GÜROL TONBUL’UN REJİSİ
Danyal, kendisine ait yeni sahnesinde, İngiliz çizgi roman yazarı David Tristram (1957)’ın “The Secret Lives of Henry and Alice” başlıklı eserinden Sinan Gürtunca’nın çevirdiği “Ya Başaramazsak” adlı oyunu ile sezona iddialı bir başlangıç yaptı.

Evlilik ilişkilerine mizahi bir biçimle yaklaşan, seyircisine kendi ilişkilerini sorgulatarak, düş ve gerçek arasında keyifli bir yolculuk yaptıran 2 perdelik bu komediyi Gürol Tonbul yönetmiş.

Tonbul yönetirken, Henry ve Alice gibi birbirlerine tamamen zıt, yabancı, bambaşka dünyalarda yaşayan iki karakterin etkileşiminden oluşan zor konuyu sahneye işlemiş. Kent insanının ikili ilişkilerdeki çıkmazlarına, yaşamla baş etme yöntemlerine, ihtirasa, aşkın, seksin, duyguların ve pornografinin sınırlarına varayım derken, iki saate yaydığı konuyu ister istemez, fazla derinini kurcala(ya)madan olabildiğince hızlı anlatmış. Yoğun olduğunu varsaydığım tam bir “füzyon”, bir çekirdek birleşmesi olarak tanımlanabilecek katmanları, ana başlıklarla vermeyi yeğlemiş. Metni, “blackout”larla tablolara bölmüş. Olabildiğince dinamik olan mizansen anlayışını, gerçek olanla imgesel arasında kalakalmış seyirciyi yoruma çağırarak tamamlamış.

Gürol Tonbul, biçem olarak gerçekçi tiyatro örneği sayılabilecek metin üzerinde sanırım hiç oynama gereği duymamış. Ancak, kendi biçemini de haklı olarak kullanmadan edememiş. Doğrudan doğruya ve sadece birtakım etkiler meydana getirmeyi amaçlamış. Hal böyle olunca, sahne buyruklarını özgür bırakarak işini kolaylaştırmış.

Tiyatromsuluktan titizlikle kaçınmış.

Başarmış.

ÇEVİRİNİN BAŞARISI
Sinan Gürtunca, metni değişik derecelerde ait oldukları iki kümenin arakesitinde Türkçeye çevirmiş.

Çevrilmiş metin, hem “kaynak metne” ve “kaynak kültüre”, hem de “hedef metne” ve “hedef kültüre” ait.

Sinan Gürtunca, çeviriyi yaparken sözceleme durumlarının ilişkisine dikkat etmiş. Hani Kruger, bir çevirinin mal-edinilmiş olarak kabul edilebilmesini, “kaynak metin”deki sözcelenme durumu ile çevirmenin ve “hedef söylemin” birbirlerine denk olmasına bağlıyor ya, Gürtunca, vallahi hepsini birebir başarmış.

DEKOR
Tayfun Çebi metnin öz, biçim ve teknik açılardan özelliklerini çok, ama çok iyi incelemiş.

Görselliğin yanı sıra, dramatik aksiyon ve zaman faktörünü önemsemiş.

Oyuncuların oyunu ile ilgili tam anlamıyla “scénique” bir yapı düzenlemiş.

Mütevazı sahne olanağı içinde, alanlar yaratmış.

Dekoruna, oyun ilerledikçe anlam kazandırmış ve oyunun bitiminde anlamını tamamlatmış.

KOSTÜM VE IŞIK
Gene Tayfun Çebi imzalı kostüm tasarımıysa, oyunun tonunu ve stilini belirlemeye yardımcı olmakta.

Oyunun geçtiği zamanı ve mekânı göstermekte başarıya ulaşmış Çebi.

Kostümler, oyun kişilerinin doğası, hayat içindeki duruşları, kişilikleri hakkında rahatça bilgi verebiliyor.

Karakterler arasındaki ilişkiyi, ana karakterleri diğerlerinden ayıran özellikleri sergilemesi açısından da başarılı.

Hakan Özipek’in ışığına gelirsek asla kötü değil, ama kimi yerlerinin gözden geçirilmesi gerekiyor kanısındayım.

Örneğin, oyuncu ¾ oynarken ön ışıkların uzantısı oyuncunun gölgesini veriyor.

Gölge, arkadaki dekora ya da perde fonuna yansıyor, bu durumda ne olduğunuysa anlayan anlıyor.

GELELİM OYUNCULARA VE OYUNLARINA
Neyse!

Işığı fazla kurcalamadan gelelim oyunculara.

Bu oyunun bir ilginç yanı da öğretmen ve öğrencisinin aynı sahneyi paylaşmaları...

Öğretmenin öğrencisini oyun boyunca esirgeyen, sakınan gözlerle koruması, kollaması.

Öğrencinin öğretmeninin alnını pirüpak tutması...

Benim yıllardır gözpınarlarımdan olan ve yeteneğiyle her oyununda gözpınarlarımı en azından sulandıran Ebru Saçar, Alice’i yaratıcı bir biçimde ele alarak, yaratıcı irade ve hayal gücüne giden yolu buluyor.

Bu oyun, sadece Ebru Saçar için, Ebru Saçar’ın Alice ile duygusal temasa geçişine tanık olmak için dahi izlenebilir.

Saçar, Alice olarak yaratıcılığının tüm yollarını ve yöntemlerini etrafa saçıyor.

Alice’e, aklın değil duyguların, düşüncenin değil yaratıcı coşkuların yer aldığı biçim içinde bir can veriyor.

Cilalanmış bir teknik değil, yeteneğini ortaya koyuyor.

… VE HÜSEYİN AVNİ DANYAL
Usta oyuncu Hüseyin Avni Danyal ise Henry’nin içsel koşullarını yaratırken, David Tristram’ın Henry’sini genel inceleme sürecinin devamı niteliğinde ele alıyor, biriktirdiği malzemeye hayat aşılıyor.

“Hayat aşılama” aşamasında süreç derinlere, derinliklere gidiyor.

Henry dışsal olanın, zihinsel olanın dünyasından aşağı kayıyor, ruhsal yaşamınkine varıyor.

Bütün bunlar, elbette Hüseyin Avni Danyal’ın yaratıcı coşkularının yardımıyla gerçekleşiyor.

Eleştirmenin son sözü: Bu oyun izlenmeyi hak ediyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Ya Başaramazsak
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 212
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013
  • Kadıköy ve Sanat (Cüneyt İngiz) - 11/1/2013
  • Vehbi Dinçcan, Arapsaçı Oyununu Yazdı... (Vehbi Dinçcan) - 11/1/2013
  • Tarihte Yanan Her İnsanın Alevi Sonradan Işık Olur: Son Çığlık (Üstün Akmen) - 10/30/2013
  • Yeni Sezonda Kocaeli Şehir Tiyatrosu… Canlı Maymun Lokantası (İhsan Ata) - 10/29/2013
  • Bir Aile Travması Öyküsü: Gerçek Hayattan Alınmıştır (Üstün Akmen) - 10/23/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |