| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Boşa Atılan Oltalar; NEHİR
Rengin Uz




Oyun Atölyesi, çağdaş İngiliz yazar Jez Butterworth’ün ‘Nehir’ oyunu ile açtı tiyatro sezonunu. Yazar, 1995 yılında, The Royal Court Theatre’da prömiyer yapan Mojo ile dikkatleri üzerine çekmiş. İki yıl sonra oyunu senaryolaştırıp filme de almış. Ama asıl büyük başarıyı, dördüncü oyunu olan ‘Jerusalem’ ile yakalamış. The River/Nehir oyunu ise 20 Ekim 2012’de The Royal Court Theatre’da prömiyer yapmış. Oyunu izleyen Haluk Bilginer de tiyatrosunda sahnelemeye karar vermiş. Nehir’i, iki önemli tiyatro sanatçı, Çetin Tekindor ve Zerrin Tekindor’un Londra’da Sinema eğitimi alan 23 yaşındaki oğlu Hira Tekindor Türkçeye çevirmiş. Genç bir dil oyuna yakışmış.

Nehir, göl kıyısında bir hafta sonu evinde geçiyor. İlk balık tutma deneyimini 7 yaşındayken amcasıyla yaşayan Adam, o ana kitlenmiş kalmış gibidir. Yaşamına giren kadınları bu göl evine getirir, kendisinin değil ama kadınların tuttuğu balıkları pişirir, şarap içerler, sevişirler, zorda kaldığında ‘seni seviyorum’ der ama ilişkilerinin sonu gelmez bir türlü....Eve gelip giden kadınlar değişir, ama Adam ve saplantıları değişmez. 7 yaşında yaşadığı o çocukluk heyecanını bir daha yakalayamaz. Hep bir arayış ama nafile bir arayış...Kadınlar boşuna çabalayıp durur ‘Acaba değiştirebilir miyiz’ diye. Nehir’de, Adam’ın yaşamına giren, girdiği gibi de çıkan iki farklı kadın var. Ayça Bingöl’ün oynadığı Kadın, Virginia Woolf’un ‘Deniz Feneri’ni okur, muhteşem bir gün batımını sevgilisiyle birlikte seyretmek, romantizm yaşamak ister, balık tutmayı bildiği halde onun hoşuna gitsin diye bilmiyor numarası yapar, umutludur bu ilişkiden. Bu eve getirdiği tek kadın olmadığını anladığında terk eder adamı, üzgün, kalbi kırık bir şekilde. Canan Ergüder’in Kadın’ı daha gerçekçi olmakla birlikte o da Adam’a ayak uydurmak, onun istediklerini yapmak ister, ama onun çabaları da boşunadır, adamı çözdüğü an o da terk eder. Bu Adam ilişki kuracak bir adam değildir. Kırmızı elbiseli kadın da hiçbir zaman olmayacaktır onun hayatında...

Haluk Bilginer, aynı zamanda Nehir’in yönetmenliğini de üstlenmiş. Yazarın zekice yazılmış metnini yine zekice, yüksek tempoda, çok güzel geçişlerle sahneye koymuş. Kadınlar değişirken Adam’ın değişir gibi yapıp aslında aynı kalması hoş bir biçimde vurgulanmış. Oyunun, günümüz kadın-erkek ilişkileri üzerine büyük sözler söylemeden gerçekçi bir yaklaşımı var. Adamla ufaktan dalgasını da geçiyor. Ama gerek yazarın dili, gerek Bilginer’in rejisi, vah vah dememiz gereken yerde güldürebiliyor. Anlamlı metaforlar var. Hayatında hiç alabalık avlayamamış Adam’ın kadınlar da elinden kayıp gidiyor. Büyük balıkçı geçiniyor ama seyrettiğimiz iki ilişkide de balıkları kadınlar tutuyor! Adam oltayı boşa sallıyor. Ayrıca adam o nehirde balık tuttuğu çocukluk anısına dönmenin peşinde oysa aynı nehirde iki kere yıkanılır mı?

HALUK BİLGİNER FAKTÖRÜ

Haluk Bilginer, Müşfik Kenter’den sonra Türk Tiyatrosu’nun en yetenekli, en iyi aktörü. Benim düşüncem. Klasik oynar, çağdaş oynar, komedi oynar, dram oynar, tiyatroda oynar, sinemada oynar, televizyonda oynar ve hepsinin de en iyisini oynar. Ama benim için tiyatro sahnesindeki Haluk Bilginer hepsinden daha kıymetlidir. Nehir’deki Adam’ı başka bir aktör oynasaydı, kesinlikle aynı tadı alamayacaktım. Bundan eminim. Haluk Bilginer, anı yakalayamayan, her kadına aynı tavlama yöntemiyle yaklaşan, kadınlar tarafından sürekli terk edilen, aslında ne istediğini bile bilmeyen Adam’da, sıradan bir çapkından öte içindeki o masum çocuğu öylesine güzel ortaya çıkartıyor ki...Kadınlara ‘Seni Seviyorum’ derken bile o kadar orada değil ki...Adam var ama yok! Şöyle bir yaklaşım akla gelebilir, Haluk Bilginer, ne zor, ne büyük başrollerin üstesinden geldi bunu mu oynayamayacak? Tamam da asıl bu sıradan, oyuncuya yardımcı olmayan roller zorlar oyuncuyu. Kim ne derse, Haluk Bilginer’in oyunculuğunda başka türlü bir tılsım var, sizi çeken, kavrayan...

Ayça Bingöl’le yollarımız, Hadi Çaman Yeditepe Oyuncuları’nda Turgut Özakman’ın ‘Paramparça’ oyununda kesişti. ‘Ben biliyordum parlayacağını’ gibisinden bir cümle iddialı olabilir ama gerçekten yakaladım ondaki o ışığı. 2008- 2009 sezonunda, Duru Tiyatro’da, Sezai Altekin’le birlikte oynadığı ‘Bana Bir Picasso Gerek’ oyunu ile o sezonun ‘En İyi Kadın Oyuncu’ ödüllerini topladı. Nehir’de Adam’la olan ilişkisi yürüsün diye, fazlasıyla çaba gösteren, onu anlamak ve hatta değiştirmek için çırpınan ve sonunda da büyük bir düş kırıklığı yaşayan Kadın’daki performansı ile ‘ Her rolün hakkını veririm, sahnede ışık saçarım’ der gibi. Ayça Bingöl, yakışmış Oyun Atölyesi’ne.

Tiyatro eğitimini Amerika ve İngiltere’de gören, yurt dışında oyunlarda rol alan Canan Ergüder’i ‘Tiyatro Krek’in ‘Bayrak’ oyununda çok beğenmiştim. Nehir’de, duygusallıktan uzak, uçarı, bir ilişki için kendini fazla yıpratmayacak, arkasından günlerce yas tutmayacak, ‘ Senin dediğin de olsun benimki de’ havasında bir kadını oynuyor. Kadının enerjisi Ergüder’e sinmiş sanki. Ancak anlayamadığım nokta neden bu kadının hep ‘kafası iyiymiş’ gibi oynaması oldu. Tamam ilk başta ot çekmişti, hafif sarhoş gibiydi ama oyunun ilerleyen bölümlerinde, halinde tavrında pek bir değişiklik olmadı.

Bir göl evi hayal etsem herhalde Gamze Kuş’un, Nehir için yaptığı dekor tasarımına benzerdi. Her ayrıntısı ile çok güzel. Adam’ın romantik akşam yemekleri için onlara nefis balıklar pişirdiği mutfak ise dekorda rol çalıyor! Tiyatro müziği denince favorilerimden Tolga Çebi ile ışık tasarımında Yüksel Aymaz, Oyun Atölye’sinin olmazsa olmazları...

Oyundan çıkarken, her zaman yaptığım gibi seyirciye kulak kabarttım, beğenen de oldu, oyunu kısa bulan da (Arasız 70 dakika), bu oyuncularla keşke başka bir oyun oynasalardı diye dudak büken de...Evet belki Oyun Atölye’sinin en flaş oyunlarından biri değil. Finali biraz fazla ‘kör gözüm parmağına’ durumunda. Ama keyifle izledim bu bir tür ıssız adam oyununu. Kadın erkek ilişkilerine getirilen zekice mizah anlayışı hoşuma gitti. Haluk Bilginer’e bir kez daha hayran kaldım. ‘Nehir’i ‘Nehir’ yapan üç oyuncuyu da yürekten alkışladım...

Rengin Uz

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Nehir
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 978
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013
  • Kadıköy ve Sanat (Cüneyt İngiz) - 11/1/2013
  • Vehbi Dinçcan, Arapsaçı Oyununu Yazdı... (Vehbi Dinçcan) - 11/1/2013
  • Tarihte Yanan Her İnsanın Alevi Sonradan Işık Olur: Son Çığlık (Üstün Akmen) - 10/30/2013
  • Yeni Sezonda Kocaeli Şehir Tiyatrosu… Canlı Maymun Lokantası (İhsan Ata) - 10/29/2013
  • Bir Aile Travması Öyküsü: Gerçek Hayattan Alınmıştır (Üstün Akmen) - 10/23/2013
  • Trakyalı Kölenin Başkaldırı Öyküsü Bodrum'daydı: Spartacus (Üstün Akmen) - 10/12/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..