| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi
Üstün Akmen



Sadri Alışık Kültür Merkezi Birim Sahne, sezona Bertold Brecht (1898-1956)’in 1944 yılında yazdığı dört bölümden oluşan ünlü “Kafkas Tebeşir Dairesi/Der Kaukasische Kreidekreis), başlıklı seyirlik oyunla fırtına gibi bir giriş yaptı.

Birim Sahne’de oyun, Barış Erdenk’in rejisi ve Yılmaz Onay’ın çevirisiyle (Bertolt Brecht Bütün Oyunları Cilt 11/Mitos - Boyut Yayınları-2000) sahnelenmekte.

Barış Erdenk, epik sahneleme teknikleriyle oyunu yönetmiş, diğer taraftan revülerle, müzikalle, stilizasyonlarla renklendirmiş.

Gel gelelim hayli başarılı bir rejisör olan Barış Erdenk, bazı bölümlerde nedense biçem karmaşasına neden olmuş.

BARIŞ ERDENK’İN OLDURDUKLARI
Buna karşın Barış Erdenk, episodik bir dünya sergiliyor, çelişkileriyle yaşayabilen ama bir katlanma ya da ıstırap durumu yerine mücadeleyi kişilik edinen Grusha karakterinin altını dramatize ederek çiziyor.

Brecht karakterlerinin ikilemlerinden (soylular neden maskeli, anlayamadım, ama) kahraman-suçlu çelişkisini irdeleme yorumunda alkışı hak ediyor.

Elindeki malzemeyi deneyler yoluyla ve belli bir dünya görüşünü aydınlığa çıkartarak yönetiyor.

Barış Erdenk dekor tasarımıyla da, Brecht'in burjuva tiyatrosundaki alışkanlıkları ortadan kaldırmak için önerdiği teatral araçları bilinçli biçimde kullanıyor, kalıp olmaktan da kurtarıyor.

MÜZİKLER
Paul Dessau (1894-1979)’nun 1953-1954 yıllarında yazmış olduğu müzikleri Canset Özge Can (Piyano), Esra Berkman (Kanun), Cecilia Varadi Özdemir (Keman), Hakan Kaya (Akordeon), Yiğit Çakır (Darbuka), Engin Demircioğlu (Davul)’ndan oluşan orkestra icra ediyor.

Düzenlemeyi yapan Engin Bayrak abartılı, yalın olmayan, içtenliksiz, ama oyunla ve oyuncuyla “yakın temasta” kalan bir orkestra kurmuş.

Gel gelelim, Epik Müzik’te ezgilerin metinden uzaklaştırılarak söylendiğini; ezgi, ışık, projeksiyon ve tablo değiştirilmesi yoluyla izleyicide eleştirel bir bakışın yaratılmak istendiğini dikkate almamış.

Hele o davul ile darbuka ne öyle yahu?

Müzikal motiflerle yayılan atmosfer kalmamış!

Laytmotife dönüşen, izleyicinin durum saptaması yapmasına, soluklanmasına olanak veren düzenleme konmamış!

Orkestrada zaman beraberliği iğdiş yapılmış!

Vokallerle sesin anlambilimsel derinliği araştırılmamış!

KOREOGRAFİ VE IŞIK TASARIMI
Koreograf Sibel Erdenk hayli yıpratılmış, hayli eskimiş adımlarla bir dans düzeni çizmiş, ama gene de rejiye devinim içinde ritmi sezen/sezdiren desteği sağlamış. Oyuncuların bedenlerini basit birer gösterge vericisi, izleyene yönelik işaretler göndermek için kullanılan birer semafor olarak kullanmamış.

Diğer taraftan, ışık tasarımını kim yaptıysa oyundaki duyguyu, düşünceyi, imajı, zamanı, mekânı, atmosferi, perspektifi bir arada kılan başarılı bir ışık düzeni tasarlayamamış.

Funda Sarı, hem Barış Erdenk’in sahneleyiş mantığına, hem oyunun hızına, dinamiğine hizmet veren, hem de tarih düşme görevini üstlenen giysiler tasarlamış.

OYUNCULUKLAR
Sıra oyuncuları değerlendirmeye geldiğinde, Serhat Parıl (Doktor/Avukat/Onbaşı/Güvey/Toprak Ağası)’ın, Utku Demirkaya (Asker/Komşu)’nın, Yiğit Pakmen (Şişko Prens/Yaver/Sütçü/Komşu/Şauva)’in, Göker Ersivri (Simon Çaçava/Yeğen)’nin, Onur Bilge (Keşiş/Asker/Doktor/Avukat/Toprak ağası)’nin yönetmen ne verdiyse aldıklarını ve başarıyla uyguladıklarını söyleyeceğim.

Serhat Yiğit (Anlatıcı/Vali/Lavrenti/Toprak Ağası/Asker)’in özellikle Anlatıcı’da işaret ve dayanak noktaları üzerinde eklemlediği ve bedenini de katarak elde ettiği yönlendirici devinduyumsal ve duygulanımsal şemayı kutlayacağım.

Ece Müderrisoğlu (Soylu Kadın/Komşu Kadın/Maro/Yenge) sadece billur sesiyle değil, gövdesini de kontrol altında tutarak mükemmelleştiriyor.

Kaynana/Soylu Kadın/Yaşlı Kadın/Ludovika karakterlerine bürünen Işıl Keskin’in sesindeki gerilim tınılarına, telaffuzuna, tonlamasına zarar vermekte. Işıl Keskin’e bir de vokal klişelerin tuhaf bir biçimde inatçı olduklarını anımsatacağım. O inatçı klişelerle savaşmalı ki karakterlerin sesleri, konuşmaları, gülmeleri içsel duygulara bağımlı kalabilsin.

Dört karaktere (Valinin Karısı/Hancı/ Gürcistan Ana/Komşu Kadın/Köprüdeki Kadın) can veren İlknur Güneş, gövdesi ile ruhu ve iç aksiyonu ile dışa dönük hareketleri arasındaki uyumla dikkat çekiyor. Özellikle Valinin Karısı’nda kutlanası bir oyun vermekte.

ÜLGEN İLE ÖDEN
Levent Ülgen’in Azdak karakterinde oyuna uyumu iyi de Azdak’ı biraz “meddah” olarak mı çiziyor ne?

Gene de Azdak ile içsel bağ kurmayı başarmış.

Bu bağı doğrudan, sezgisel ve doğal bir biçimde oluşturmasıysa gerçekten övgüye değer.

Songül Öden’in Gruşa’da sesindeki cisimlilik, kösnüllük, müzikalite fevkalade güçlü.

Diğer taraftan rolü biçimlerken, o anı oynamak üzere bazı bilgiler elde ettiği de belli.

Göstermeci oyunculukla gerçekten buluşması gerektiğinin ayırtında Öden, buluşmak için oyun boyunca çabalıyor, buluşuyor.

Sahne üzerinde samimi…

Aklıyla oynuyor.

Gerçekten bir şeyleri biçime sokup, ne göstermek istediğini biliyor ve sadece göstermek istediğini gösteriyor.

Gösterdiğini olabildiğince çapaksız, yalın ve de inandırıcı biçimde veriyor.

Biliyor musunuz, Songül Öden, “Kafkas Tebeşir Dairesi”ndeki Gruşa ile gözümde bu kere daha da yüceliyor.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Kafkas Tebeşir Dairesi
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 621
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • RAİN MAİN oyunu Türkiye'de ilk kez sahneleniyor (Rengin Uz) - 11/26/2013
  • Şans kader midir? (Yurdagül Yurtseven) - 11/26/2013
  • İzmir Devlet Opera ve Balesi Sezonu Çeşme'de Açtı: Zorba (Üstün Akmen) - 11/26/2013
  • Hayvan Çiftliği/Animal Farm; Tüyap Kitap Fuarı'nda Geçen Hafta George Orwell'la İçtiğim Acı Kahvenin 40 Yıllık Hatırı (Murat Örem) - 11/26/2013
  • Bir Yaz Masalı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Özel Tiyatrolar ve Devlet Yardımı (Cüneyt İngiz) - 11/10/2013
  • Tiyatro Yan Etki'den Yan Etkisi Olan Bir Oyun: Kurabiye Ev (Üstün Akmen) - 11/7/2013
  • Pervin Ünalp Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/6/2013
  • Kadıköy ve Sanat (Cüneyt İngiz) - 11/1/2013
  • Vehbi Dinçcan, Arapsaçı Oyununu Yazdı... (Vehbi Dinçcan) - 11/1/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |