| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
TİYATRO PERA'DAN ÇAĞIMIZDA VENEDİK TACİRİ
Ahmet Kara



2000-2001 sezonunda  Nesrin Kazankaya tarafından kurulan Tiyatro Pera, geçtiğimiz yıllarda Seyir Defteri, Dobrinyada Düğün, Şerefe Hatıralar gibi belleklerden uzun yıllar silinmeyecek oyunlar sahnelemiştir. Bu yıl da sezonu Profesör ve Hulahop'la açmış; 11 Ocak 2008 akşamından beri de William Shakespeare'in VENEDİK TACİRİ adlı oyunuyla devam etmektedir.

 

Yıllardır Shakespeare oyunları sahnelendiğinde yönetmenler,  genellikle oyunun yazıldığı yüzyıldaki sahne ve oyun düzenine sadık kalmışlar, çağımıza uyarlamayı düşünmemişlerdir. Ama bu sefer, oyunun çevirmeni, yönetmeni ve başrol kadın oyuncusu Nesrin Kazankaya    büyük bir cesaret örneği göstererek oyunun metnine hiç müdahale etmeden  tamamen çağımıza uyarlayarak bana göre Shakespeare oyunlarında bir devrim yapmıştır. Oyuna cep telefonunu da, bilgisayarı da, atariyi de, borsayı da, havaalanını da, hatta mafyayı da çok ustaca sokarak, hiç yadırganmadan, hiç sırıtmadan, oyunu çok daha izlenebilir hale getirmiştir. Hatta oyuna müzik olarak İbrani Halk Türküsü olan Havanagila'yı bile eklemiştir.

 

Özünde Yahudilerin yerildiği oyun, iki perde ve ara dahil toplam üç saat sürüyor. Ama bu üç saatın nasıl geçtiğini anlamıyorsunuz. Oyun öylesine oya gibi işlenmiş ki, nefes bile almak istemiyorsunuz oyunun bir anını bile kaçırmamak için. Başrolde Shylock'ta, İstanbul Devlet Tiyatrolarının usta oyuncusu, daha önce Tartuffe ile Teyzem ve Ben oyunlarında da beğeniyle izlediğimiz Mehmet Ali Kaptanlar oynuyor. Oynamak değil Shylock'a  can veriyor adeta. Oyundaki başarısını burada ne kadar anlatsam yetersiz kalacaktır. İnanın gidip izlediğiniz zaman bana hak vereceksiniz. Sadece Shylock'ta Mehmet Ali Kaptanlar'ın değil, Antonio'da Muhammet Uzuner'in, Portia'da Nesrin Kazankaya'nın, Nerissa'da Başak Meşe'nin, Bassanio'da Kayhan Teker'in, Gratiano'da Mehmet Aslan'ın, Launcelot'da   Aytun Şabanlı'nın, Jessica'da Zeynep Özden'in, Lorenzo'da Erdinç Anaz'ın, Salarino'da Okan Kayabaş'ın ve Salanio'da İlker Yiğen'in başarılarına hayretler içinde tanık olacaksınız. Bir oyunda oyuncuların rollerine bu kadar cuk oturmasına şaşıp kalacaksınız.

 

Romanından bir çok kez filme de çekilen oyunun dramaturgisi Şafak Eruyar, Dekor ve Kostümü A. Şirin Dağtekin, Karnaval Kostüm ve maskları Nilüfer Moayeri, Işığı Yüksel Aymaz, Müziği Ezgi Kasapoğlu ve Dans Düzeni Erdinç Anaz tarafından yapılmış. Baştan beri her şeyin yerli yerinde ve başarılı olduğunu söylediğime göre bunların hiç birinde hiçbir kusur bulamıyorum.

 

Romanını okumayıp, filmini yada oyununu daha önce izlememiş olanlar için konuyu kısaca özetlemek gerekirse: Venedik'te yaşanan olayda Antonio, çok yakın arkadaşı Bassanio için şehrin Yahudi tefecisi Shylock'tan  borç para almak zorunda kalmıştır. Geçmişte Antonio'nun hiç sevmediği ve sürekli hakaret ettiği tefeci, verdiği borç için faiz istememekte, ancak borç vadesinde ödenmediği takdirde Antonio'nun bedeninden, kalbine yakın bir yerinden yarım kilo et almak istemektedir. Borcun vadesi dolmadan Antonio batar ve beş parasız kalır. Tefeci Shylock'a gün doğmuştur ve Antonio'nun vücudundan yarım kilo et kesmekte kararlıdır. Mahkeme ne karar verecektir? Verilen karar nasıl uygulanacaktır? Antonio ve Shylock'un sonu ne olacaktır? Bütün bu soruların cevaplarını oyunu izlediğinizde net bir şekilde alacaksınız.

 

Antonio rolünü dönüşümlü olarak Can Başak'ın da oynadığı oyunu mutlaka izleyin ve Türk Tiyatrosunun ulaştığı kıvanç verici noktaya gözlerinizle şahit olun ki oyunu görmek kısmet olmadı diye üzülmek zorunda kalmayasınız.

 

Ahmet Kara

tiyatroizleyicisi@gmail.com

14.12.2008



Paylaş      
Yorumlar

CİHAN CANBOLAT - ( 11/12/2008 )
Sayın Mehmet bey bu konuda eleştri yapabilecek seviyeye geldiyseniz eleştri yapma adabını da bizden iyi bilmeniz gerekir.Tiyatro ve sanat dünyasına yakışmayan davranışlar sergilemişsiniz.

Mehmet Keskin - ( 1/14/2008 )
Ah canımmmm. (kemal sunal vurgusuyla tonlanmalı) Yahu güzel kardeşim ahmet kara. Şu üzerine yazı yazdığın meretin en azından roman değil de orijinalinde de oyun olarak yazıldığını bari öğrenseydin. Oldu mu ya? Bir de sana inanmamızı istiyorsun. İşte her önüne gelen böyle buralarda yer alırsa at izi ile it izi birbirine karışır. Ah be ahmetcim senin ki sahiden benden karaymış. Vahlar olsun pera tiyatrosunun haline.

Soner SÖYLER - ( 1/16/2008 )
Mehmet Bey,
Ahmet KARA nın yazısını okurken ben de bu noktayı farkettim ve yorumla uyarma ihtiyacı duymuştum. Siz de aynı noktaya sert bir eleştiriyle ( yazar ile sizin aranızda bu durum) ben de Ahmet KARA yı uyarıyor ve en kısa zamanda düzeltme bekliyorum.


Ahmet Kara - ( 1/16/2008 )
Sevgili Mehmet Keskin ve Soner Söyler,

Yanıldığınız bir nokta var. Ben oyun değil romandır demiyorum. 16. yüzyılda yazılan W. Shakespear’in eserleri aynı zamanda romanlaştırılmıştır, çocuk kitabı şeklinde, çocukların anlayacağı biçimde düzenlenip, çocuklara sevdirmek için çocuk kitabı olarak ta yayınlanmıştır. Bu, dünyanın bir çok dilinde yapılmıştır. Ben yıllarca önce Fransızcasını roman olarak okumuştum. Türkiye’de de Milli Eğitim Bakanlığı tarafından roman olarak basılmıştır. Çünkü insanlar bir tiyatro oyununu alıp okumazlar ama roman olarak okurlar. W. Shakespear’in kitlelere ulaşabilmesi için bu böyle yapılmıştır. Keşke bunu araştırarak yazsaydınız.
Ben Mehmet Keskin’in bana neden bu kadar tepkili olduğunu da anlamış değilim. Beni tanıyor olamaz. Olsa olsa Tiyatro Pera ile sorunu olabilir diye düşündüm. Zira buraya yazıyorsa Türkçe kurallarını biliyordur mutlaka. Hadi beni küçümsediği için benim adımı küçük harflerle başlatmış, Tiyatro Pera ile de sorunu varki onu da küçümseme gereği duymuş. Yoksa pek ala noktadan sonra büyük harfle başlamayı bilmiş.
Bir de dilerdim ki burada yazılanlara cevap veren arkadaşlar öncelikle oyunu izleyerek cevap yazsalardı, yani oyun hakkında yazdıklarımı eleştirselerdi, daha iyi olmaz mıydı?


özlem kaynarca - ( 1/24/2008 )
Ben Pera Güzel Sanatlarda okuyorum.Ve kimse ama hiç kimse ben okulumun tiyatrosunu hocalarımı ve onları anlayabilecek kadar zeki olan sayın Ahmet Kara beyefendiyi küçümseyemez.Hele sayın mehmet keskin hocalarımın oyununu bile izlemeden gelip burda söyleyebilecek sözünüz olmadığı için burda saçmalamak sizi çok ucuzlaştırıyor.Bari adınızı soyadınızı yazmasaymışsınız.İleride çok utanacağınıza eminim.Eğer yazı sahibinin bir hatası eleştirilecekse yada bir yanlış düzeltilecekse Soner beyefendi size bu konuda örnek olsun.Hırs yerine sevgiyle yaklaşırsanız sizde daha huzurlu olursunuz.İnanın bana.

Rahşan ÇAPAN - ( 2/20/2008 )
Son zamanlarda izlediğim en iyi oyun diyebilirim. Oyuncuların pek çoğunun kattığı pozitif enerji o kadar yüksek ki, bu durum oyuna da yansıyor. 10 yaşındaki kızım ve eşim ile birlikte keyifle izledik. Ellerinize, emeklerinize sağlık.

DENİZ İZMİRLİ - ( 4/25/2010 )
Bence Mehmet Bey’in üstüne fazla gitmeyin,zira hata yaptığının farkında değil,eğer farkında olsaydı çoktan af dileme erdemliğini de göstermiş olurdu.Dolayısıyla böyle zihniyetli insanları kendi halinde bırakmalı ve haklısın deyip daha fazla muhattap olup sinirleri yıpratmamak gerekir diye düşünüyorum.

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 249
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Süt Kardeşler - Süheyl Behzat Uygur Tiyatrosu 2020
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Sürrealist bir kimlik çatışması ; ''ADVİYE'' (İhsan Ata) - 1/18/2008
  • Suyunun Suyu Bile Olamayan Eleştirmen : İhsan Ata (Yusuf Köksal) - 1/18/2008
  • Tiyatrocuya Şaka Yollu Seyirci Bulma Tüyoları (Ali Erdoğan) - 1/17/2008
  • Genco Erkal’ın bu oyununu izlemek, aydınlığa ibadettir: Sivas’93 (Üstün Akmen) - 1/16/2008
  • Sivas ’93- Dostlar Tiyatrosu (Yasemin Aktaş) - 1/16/2008
  • FAŞİZMİN AYAK SESLERİ,“ DALGA” OYUNU KENTERLERDE ! (Savaş Aykılıç) - 1/15/2008
  • Tuncer Cücenoğlu Söyleşisi (İsmail Can Törtop) - 1/15/2008
  • O GÜZEL İNSANLAR (Üstün Akmen) - 1/15/2008
  • Kim O? (Üstün Akmen) - 1/14/2008
  • Suyunun suyu lezzetli olur. Sayın Koksal'a (İhsan Ata) - 1/14/2008
  • TİYATRO PERA'DAN ÇAĞIMIZDA VENEDİK TACİRİ (Ahmet Kara) - 1/14/2008
  • Külahıma Anlat (Kabare Dev Aynası) - 1/13/2008
  • Yolumuzu Bulalım (Ali Erdoğan) - 1/13/2008
  • Bana Bir Picasso Gerek (Üstün Akmen) - 1/13/2008
  • Uyku kaçıran –İştah Kabartan “EĞİTİM- ÖĞRETİM” ve HESAP PEŞİNDE ... (Dündar İncesu) - 1/13/2008
  • Hiçliğe Tirat (Erdinç Yapan) - 1/13/2008
  • Şehir Tiyatroları Yeni Genel Sanat Yönetmeni Orhan Alkaya ile Projelerini Konuştuk (İsmail Can Törtop) - 1/10/2008
  • Geleneksel Bağın Üzümü (Ali Erdoğan) - 1/8/2008
  • SAYIN İHSAN ATA’NIN “Sefalet içerisinde geçen 36 yıl: Bir Garip Orhan Veli” ADLI ELEŞTİRİSİNİN ELEŞTİRİSİ (Yusuf Köksal) - 1/8/2008
  • Kara Kaplı – Tiyatro Yüzleşme (İsmail Can Törtop) - 1/7/2008
  • Ödüle Değer Bir Oyun: Ödül (Ahmet Kara) - 1/7/2008
  • YATAK ODASINDA KESİŞEN YOLLAR: “GÖZÜ KARA ALATURKA” (Üstün Akmen) - 1/5/2008
  • Sefalet içerisinde geçen 36 yıl : Bir Garip Orhan Veli (İhsan Ata) - 1/4/2008
  • KENAN IŞIK'ın MERAKI ÖLÜMSÜZ BİR ÖYKÜ (Ömer Kavrut) - 1/4/2008
  • BEHİÇ AK’TAN YALNIZLAŞAN DÜNYA: TEK KİŞİLİK ŞEHİR (Ahmet Kara) - 1/4/2008
  • Muharrem Ergül’ün eseri ve: ‘Leenane’in Güzellik Kraliçesi’ (Üstün Akmen) - 1/3/2008
  • GARAJİSTANBUL’da OYUN BOZULUYOR (Ahmet Kara) - 1/2/2008
  • Yetenekli ve Ünlü Tiyatro Yönetmeni Avra Sidiropoulou ile Söyleşi (Zeynep Kehaya) - 1/1/2008
  • TÜRK TİYATROSUNUN DÜNÜ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ ÜZERİNE (Mesut Vural) - 1/1/2008
  • TİYATRONUN YALNIZ ÇIRPINIŞLARI (Ahmet Şefoğlu) - 1/1/2008
  • Ayıptır Şaşırması (Ali Erdoğan) - 12/29/2007
  • Kadıncıklar 2007 – Sadri Alışık Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 12/29/2007
  • HARCANAN BİR ÇEHOV OYUNU: ÜÇ KIZ KARDEŞ (Ahmet Kara) - 12/28/2007
  • Oyunun Oyunu - Yasemin Yalçın Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 12/28/2007
  • Kim O? – Tiyatrokare (İsmail Can Törtop) - 12/27/2007
  • Tiyatrotem'den Modern Tartuffe (Ahmet Kara) - 12/27/2007
  • Ödül - Liman Tiyatro (Üstün Akmen) - 12/27/2007
  • Çocuk Şimdi Yenilik Yaptığını Sanıyor (Ali Çakır) - 12/27/2007
  • TUNCER CÜCENOĞLU`NUN AZERBAYCANDA OYNANAN OYUNU ÇIĞ-UÇQUN HAKKINDA AZERBAYCAN GAZETELERİNDE DE YAYINLANMIŞ BİR MAKALE (Rasim Aşın) - 12/24/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |