| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Suyunun suyu lezzetli olur. Sayın Koksal'a
İhsan Ata



Güncel Türkçe Sözlük'te Söz
garip
sıfat
Arapça ¦ar³b

1 .     Kimsesiz, zavallı.

 

İsterseniz birde zavallıyı aratalım konu net anlaşılması adına.

 

Güncel Türkçe Sözlük'te Söz

zavallı
sıfat (za'vallı)

1 .     Kimsesiz, zavallı.

 

Ayrıca ölürken cebinde sadece 38 krş çıkmasını da örnek olarak gösterebiliriz. Ama nesnelciliğin yerini öznelliğin alması beni rahatsız ediyor.  Kaldı ki Türkiye'de yaşayan hangi edebiyatçımız bolluk ve bereket içerisinde yaşadı? Türkiye'nin sanatçısına gösterdiği değer ortada.  

 

Diğer taraftan oyunu anlatan kısım, neden sahiplenme ihtiyacı hisseder?

Burada duyguların değil tanıtımın yapıldığı bir bolüm. Orhan veli'yle özdeşleşmiş Müşfik Kenter'in yorumundan sonra farklı bir oyuncu tarafından yıllar sonra sergilenmesi , elbette beni rahatsız etmedi. Kaldı ki yazımın sonunda devamlı bu edebiyatçılarımızın hayatları sergilenerek seyirciye tanıtılması gerekir diye bas bas bağırdım. Bir magazin eleştirmeni gibi, sadece işinize gelen kısımları keserek almanız ahlaklı bir kaleme yakışmaz. Sadece sayın Eraslan'ın cesaretinden dolayı bunu söyledim. Kaldı ki sayın Eraslan'ın Ağaçlar ayakta ölür adlı oyunda oyunculuğunu yere göğe sığdıramadığımı çok iyi bir oyuncu olduğunu söyledim.

 

Bknz : http://www.tiyatronline.com/yelestri163.htm

 

Azizim şunu bilmelisiniz, oyun herkesin bildiği klasik bir oyunsa , eleştirmen yapıttan çok yorum üzerinde durur. Bende yapıttan çok yorum üzerinde durdum.

 

Eleştiri özneldir. Ama nesnel bir temele dayanır. Bu yüzden değerlendirmeye eleştirmenin kişisel görüşü ve beğenisi de karışır. Haliyle birbirinden bağımsız eleştirmenler bir oyunu beğenip beğenmemesi doğaldır.   Eleştirel düşüncenin ereği gerçekleri açığa çıkartmaktır. Bu nedenle otoriteye temelinden ters düşer. Benim amacım karşı çıkmak değil, açığa çıkartmaktır. Siz oyunu sahiplenerek beğeni ölçütünüz bu anlamda eleştirimle ters düşmesi kadar doğal bir şey yoktur.

 

Sahnede oyuncu karaktere bürünmelidir.

 

Ben sahnede sayın Eraslan'ı değil, Orhan veli'yi izlemek istiyordum. Yalnız bunu bir kurguyla bir tiyatro gösterisi olarak izlemek isterdim. Müşfik Kenter'in yorumu aynı olabilir, ses tonunun güzelliğinden seyirciye güzelde gelebilir. Bir seyircinin beğeni ölçütü bu kadar yadırganabilir mi?

 

Şairin yaşadığı yıllar ile oyuncunun giydiği kostümler, o donemi yansıtmalı. Kostüm hangi şartlarda olursa olsun uyumsuzdur.

 

O kadar akademik eğitim aldığınız halde Aristo mantığı-anlayışını öğrenmemişseniz ben açıklamaya çalışayım. Ölçülü-ideal-gerçeksel bir yapıya sahiptir. Diğer taraftan eleştirinin eleştirisini yaparken gereksiz, anlamsız gibi kelimeler kurarak karşıyı aşağılamanız basit ve ucuz bir yaklaşımdır.   Bir eleştiriye bu kadar kapalı olmanız , yaptığınız sanata ters düşmektedir.

 

Nalan Alaylı'yı tanımam. Kişiliği hakkında herhangi bir yorumda yapmadım. Ben yapıtını sorgularım. Beğenmediğim bir iş yaptığı için temeline inmem. Sadece o oyundaki görevi için sorgularım. Hassasiyetiniz takdire şayan ama, algılayamadığınız şu; bir oyuna ne kadar kafa yorulursa yorulsun, ne kadar müthiş hazırlanırsa hazırlansın seyirci beğenmeyebilir.

 

Eğer sayın Eraslan sahnede Orhan Veli'nin şiirlerini okuyan biriyse en başından beri, spor kıyafetle, permüjde kıyafetle de gelseydi değişen bir şey olmayacaktı.

 

Devamlı takıldığınız imla hataları işin özünden kopmanızı sağlamış. Herhangi bir sonuça ulaşmak için değil, sadece sırf beğenmediği için aşağılamaya kadar gittiğiniz eleştirmeni sorguluyor.

 

Eleştiriye açık bir iş yapıyorsanız, gelen her türlü eleştiriyi saygıyla ve nezaketle karşılamalısınız. Ağızdan köpükler akıtarak değil, sakin bir kafayla karşıyı irdelemelisiniz. Hakaret etme hakkınız hiçbir zaman bulunmuyor. Bu tutumunuz sanatınıza olan saygı değil, karşıyı suçlamak ve eleştirmeni bertaraf ettiğinizi gösteriyor.

 

Her yapıt kendi içerisin de bir bütünlüğü bozmayacak şekilde ele alınır. Ben oyunu beğenmezken, dekoru beğenebilirim, ışığı beğenebilirim. Kurunun yanında yaşta yanmaz. Oyun kotu diye ışık tasarımcısının başarısını göz ardı   edilemez. Sizde bunu anlayın.

 

Son olarak sayın koksal ; gottsched klasik Fransız tiyatrosunu örnek alarak alman tiyatrosunun kurulmasında onculuk yapmış, halk tiyatrosu iken klasik tiyatro anlayışını getirerek devrim yaratmış bir eleştirmen, lessing ise özgür ve esnek anlayışla sheaskpeare'yi alman tiyatrosuna getirmiş eleştirmenlerdir.

 

Ama maalesef Türkiye'de eleştirmenlerin varlığı hiçe sayılması bir yana yok edilmesi için uğraşılmakta.

 

Bu tutumunuzu İzmir Devlet Tiyatrosu olarak almıyorum. Aksi taktirde İzmir devlet tiyatrolarınca sahnelenen hiçbir oyunu bundan böyle izlemeyecektim. Ama madem beğenmediğiniz bir üsluba sahibim, bundan böyle   içinde yer aldığınız hiçbir proje hakkında yorum yapmayacağımı bilmenizi isterim.

 

Yazım yanlışları bana aittir. Oyuna değer verip izleme gafleti de bana aittir. Bu polemiğe dönüşmemesi için , bundan sonraki cevap niteliğindeki yazılara cevap verilmeyecektir.
 
İhsan ATA
14.01.2008


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Mert Endar - ( 1/18/2008 )
Ne kadar güzel bir tartıma bu böyle, keyifle okuyoruz gerçekten !

SUAYİP - ( 4/27/2008 )
BENCE TİYATRO ELEŞTİRİLERİNİZE DEVAM ETMELİSİNİZ.

Esin - ( 6/24/2010 )
Sizin yazınızı da Yusuf Bey’in yazısını da okudum. İhsan Bey bırakın eleştimenlik yaparmış gibi yapmayı artık. Gidin biraz kendinizi geliştirin.

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 576
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • SANATIN ÖZGÜRLÜĞÜ KISITLANAMAZ (Fatma Babuşçu) - 1/19/2008
  • Sürrealist bir kimlik çatışması ; ''ADVİYE'' (İhsan Ata) - 1/18/2008
  • Suyunun Suyu Bile Olamayan Eleştirmen : İhsan Ata (Yusuf Köksal) - 1/18/2008
  • Tiyatrocuya Şaka Yollu Seyirci Bulma Tüyoları (Ali Erdoğan) - 1/17/2008
  • Genco Erkal’ın bu oyununu izlemek, aydınlığa ibadettir: Sivas’93 (Üstün Akmen) - 1/16/2008
  • Sivas ’93- Dostlar Tiyatrosu (Yasemin Aktaş) - 1/16/2008
  • FAŞİZMİN AYAK SESLERİ,“ DALGA” OYUNU KENTERLERDE ! (Savaş Aykılıç) - 1/15/2008
  • Tuncer Cücenoğlu Söyleşisi (İsmail Can Törtop) - 1/15/2008
  • O GÜZEL İNSANLAR (Üstün Akmen) - 1/15/2008
  • Kim O? (Üstün Akmen) - 1/14/2008
  • Suyunun suyu lezzetli olur. Sayın Koksal'a (İhsan Ata) - 1/14/2008
  • TİYATRO PERA'DAN ÇAĞIMIZDA VENEDİK TACİRİ (Ahmet Kara) - 1/14/2008
  • Külahıma Anlat (Kabare Dev Aynası) - 1/13/2008
  • Yolumuzu Bulalım (Ali Erdoğan) - 1/13/2008
  • Bana Bir Picasso Gerek (Üstün Akmen) - 1/13/2008
  • Uyku kaçıran –İştah Kabartan “EĞİTİM- ÖĞRETİM” ve HESAP PEŞİNDE ... (Dündar İncesu) - 1/13/2008
  • Hiçliğe Tirat (Erdinç Yapan) - 1/13/2008
  • Şehir Tiyatroları Yeni Genel Sanat Yönetmeni Orhan Alkaya ile Projelerini Konuştuk (İsmail Can Törtop) - 1/10/2008
  • Geleneksel Bağın Üzümü (Ali Erdoğan) - 1/8/2008
  • SAYIN İHSAN ATA’NIN “Sefalet içerisinde geçen 36 yıl: Bir Garip Orhan Veli” ADLI ELEŞTİRİSİNİN ELEŞTİRİSİ (Yusuf Köksal) - 1/8/2008
  • Kara Kaplı – Tiyatro Yüzleşme (İsmail Can Törtop) - 1/7/2008
  • Ödüle Değer Bir Oyun: Ödül (Ahmet Kara) - 1/7/2008
  • YATAK ODASINDA KESİŞEN YOLLAR: “GÖZÜ KARA ALATURKA” (Üstün Akmen) - 1/5/2008
  • Sefalet içerisinde geçen 36 yıl : Bir Garip Orhan Veli (İhsan Ata) - 1/4/2008
  • KENAN IŞIK'ın MERAKI ÖLÜMSÜZ BİR ÖYKÜ (Ömer Kavrut) - 1/4/2008
  • BEHİÇ AK’TAN YALNIZLAŞAN DÜNYA: TEK KİŞİLİK ŞEHİR (Ahmet Kara) - 1/4/2008
  • Muharrem Ergül’ün eseri ve: ‘Leenane’in Güzellik Kraliçesi’ (Üstün Akmen) - 1/3/2008
  • GARAJİSTANBUL’da OYUN BOZULUYOR (Ahmet Kara) - 1/2/2008
  • Yetenekli ve Ünlü Tiyatro Yönetmeni Avra Sidiropoulou ile Söyleşi (Zeynep Kehaya) - 1/1/2008
  • TÜRK TİYATROSUNUN DÜNÜ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ ÜZERİNE (Mesut Vural) - 1/1/2008
  • TİYATRONUN YALNIZ ÇIRPINIŞLARI (Ahmet Şefoğlu) - 1/1/2008
  • Ayıptır Şaşırması (Ali Erdoğan) - 12/29/2007
  • Kadıncıklar 2007 – Sadri Alışık Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 12/29/2007
  • HARCANAN BİR ÇEHOV OYUNU: ÜÇ KIZ KARDEŞ (Ahmet Kara) - 12/28/2007
  • Oyunun Oyunu - Yasemin Yalçın Tiyatrosu (Üstün Akmen) - 12/28/2007
  • Kim O? – Tiyatrokare (İsmail Can Törtop) - 12/27/2007
  • Tiyatrotem'den Modern Tartuffe (Ahmet Kara) - 12/27/2007
  • Ödül - Liman Tiyatro (Üstün Akmen) - 12/27/2007
  • Çocuk Şimdi Yenilik Yaptığını Sanıyor (Ali Çakır) - 12/27/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..