| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Basit Bir Ev Kazası – Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu
İsmail Can Törtop



Günay Karacaoğlu’ndan sıcacık, çok eğlenceli bir komedi oyunu… Ancak bu oyun sizi güldüğünüze de güleceğinize de pişman ediyor!

En uçtaki 2 duygu; gülmek ve ağlamak ya da eğlenmek ve üzülmek. Annelerimizin lezzetli olsun diye tuzlu kurabiyelere şeker koyması gibi bu oyunun hamurunda da neşe ve hüzün beraber kullanılmış. Yüzünüzde gülümseme ve sol tarafınızda uzun süre etkisini kaybetmeyen bir his ile çıkıyorsunuz salondan…

 

Ben oyunun güçlü bir duygusal yanı olduğundan bahsettim ancak oyun temelde bir komedi oyunu. Ben “bir oyun komedi ise öncelikle komik olmalı” diye düşünüyorum. Aynı şekilde politik bir oyun politik olmalı vs vs. Bu bağlamda Basit Bir Ev Kazası eğlenmek için gelen seyirciyi fazlasıyla tatmin edecek bir kurguya sahip. Yani benim girizgahıma bakıp da “aman ağlak bir şeymiş” diyerek vazgeçmeyin. Oyunun duygusal ağırlığı belki de bana biraz fazla geçti, hatta oyunun son bölümünde gözlerim dolu dolu oldu. Bu sağlayan derin bir karakter çözümlemesi yapmış yazar-yönetmen Murat İpek ve bunu harikulade bir şekilde ete kemiğe büründüren Günay Karacaoğlu.. Hani Çehov oyunlarının karakterleri vardır, yolda yürürken yanınızdan geçen normal insanlar, hatta kendiniz belki de.. Çehov bu normalliğin içindeki güçlü hüznü ve ironiyi ne kadar zengin verir.. İşte ben Songül karakterinde bu zengin içeriği gördüm; alabildiğine yalnız, alabildiğine umutlu.. Bu iki kutuplu güçlü ifadeyi oyunun afişinde dahi bulabiliyorsunuz; oyuna gittiğinizde afişe bir bakın. Günay Hanım’ın her zamanki sempatik, sevimli, biraz sonra izleyeceğiniz oyunda eğlence olduğunu vaad eden yüzü; bir de oyunun sloganındaki şu ifade : “Ben sevilmeyecek kadın mıyım?”

 

Basit Bir Ev Kazası, basit bir evde geçiyor, basit bir ailede, basit bir kadının başından geçenler anlatılıyor, yani hepimizin evinde ya da çevresinde yaşananlar.. Hep hayaller kurmuş, hayal kurarken de kurduğu hayallerle alakasız gelişmeler yaşamış bir kadını, Songül’ü canlandırıyor Günay Hanım. Her şeye rağmen hayal kurmayı hiç bırakmamış Songül. Örneğin görücü usulü ile evlenmiş de olsa bir kocası olmasına rağmen o hala tekne turunda büyük pazulu “Hayri”lerle aşk yaşarken hayal ediyor kendisini.

 

Oyunun yazarı ve yönetmeni Murak İpek güzel bir iş çıkarmış. Yazarın önceki oyunları olan “Dalga Kıran” ve “Belkıs Düştü Kuyuya”yı maalesef izlemedim. Ancak Basit Bir Ev Kazası hem Songül karakterinin zenginliği ile, hem peşpeşe gelen sahnelerin uyumu ve ritmi ile başarılı bir çalışma bence.

Günay Hanım’ı tiyatro sahnesinde ilk kez izliyorum. Fiziği, imajı, ses tonu ile Songül karakterine tam uyumlu. Ancak uyumlu olmasından ziyade vücut dilini kullanımı, sahneye hakimiyeti ve tonlamalarıyla Songül’ü canlı biri yapmış. Doğal oyunculuğun çizgisini oyun boyunca koruyor.. Komedide kadın oyuncu nadir bulunan bir değerdir, Günay Hanım bu değerli sanatçılarımızdan.

 

Teknik açıdan oyun biraz hızlı başladı bence, Günay Hanım karaktere yüklenmek yerine bir süre hızla hikayeyi anlatmayı seçti. Elbette tek kişilik bir oyunda seyirci ilgisi toplamak ve onu oyunun içine çekmek için tempo gerekli ancak o kadar güzel nüanslar ve espriler vardı ki, gereken ilgiyi göremedi. Seyirci oyunun konusunu anladıktan, oyunun içine girdikten sonra hem tekstte hem de oyuncuda kendinden ve çevresinden o kadar çok örnek görüyor ki, eğlenmemesi, düşünmemesi mümkün değil. Belki Günay Hanım’ın seyirci ile biraz da olsa paslaşması, belki de biraz tüluat baharatından serpilmesi oyunu daha da güçlü bir hale getirebilir, seyircideki etkisini arttırabilir.

 

Dekor, başarılı ve özgün çizgisini koruyan Barış Dinçel’e ait, yine son derece zengin ve gerçekçi bir dekor olmuş. Ben oyunu Emre Kınay’ın tiyatroya armağanı Maarif Kültür Merkezi salonunda izledim. Küçük bir sahne değil ancak dekor sanki sahneye biraz büyük gibiydi. Günay Hanım’ın kullanım alanı biraz dar olmuş, bu sebeple sahnenin ortası ve seyirciye göre sol tarafı ile sınırlı bir alanı ancak kullanabildi. Oyunu bir şekilde sahnenin tamamına yaymak ve bu kadar zengin bir dekor ve aksesuar kullanılıyorsa da bir şekilde oyunu bunlarla zenginleştirmek gerekirdi. Evin görünen bölümleri de oyunun içine alınsa dekor ve oyunun uyumu daha iyi olabilir.

 

Son olarak Aysa Prodüksiyon’dan da bahsetmek gerekiyor. Bu yıl tiyatroya çok değerli oyunlar kazandırdılar. Bunların sonuncusu da Basit Bir Ev Kazası.. Şöyle bir fikri de hayata geçirmeye çalışıyorlar anladığım kadarıyla; televizyonların tanınan simalarını tiyatro sahnelerine getirerek tiyatronun seyirci sıkıntısına dair çözüm arayışlarına bir yenisini ekliyorlar. Ben teatral anlamda bir pürüz olmadıkça bu fikrin karşısında değilim. 9 Ay Son Gün, Koca Bir Aşk Çığlığı ve Basit Bir Ev Kazası oyunları sezon oyunları içinde hep vasatın üzerinde kalmayı başarmış oyunlar, Aysa’nın çizgisi de alkışa değer..

 

Günay Karacaoğlu sahneye çok yakışıyor, oyunculuk birikimini rahatça gösterebileceği bir oyun bulduğunun farkındalığıyla keyifli bir performans sergiliyor. Bence sezonun izlenmesi gereken oyunlarından biri. Kaçırmayın derim!

 

İsmail Can Törtop

can@tiyatrodunyasi.com



Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

buse - ( 4/27/2008 )
kaç kişi onu söylememişsiniz fazla bilgi yok

- ( 4/26/2008 )
bence güzel olmuş

- ( 2/8/2009 )
Bence süpeerdi tadı damğımda kaldı. günayy hanım ve ekibinini kutluyorum ....

murat - ( 1/28/2009 )
28 yasındayım ve pek cok oyun ızledım ama bu oyun kadar benı ıcıne alan ve eglendıgım komedı olmadı gunay hanıma sevkım 100 kat arttı basarılarının devamını dılerım tebrıkler

muzaffer gündüz - ( 1/27/2009 )
günay karacaoğlu nun ustalığıyla seyircinin salonda kalabildiği bir oyun.beklentimi karşılamadığını rahatlıkla söyleyebilirim.argoya dayalı olarak güldürmeye çalışmışlar insanları.tekrar söyliyim,oyunun sonuna kadar salonda durmamın tek nedeni usta oyuncuya duyduğum saygıydı..


Sezen Akyazı - ( 1/31/2010 )
Bir kere daha aynı keyif ve kahkahalarla izleyebilirm basit bir ev kazası oyununu.Bir kadının iç dünyası bu kadar güzel anlatılabilir. Saçını savuruşu dahi güldürüyor insanı.Günay Hanım’ ın üstün performansı oyuna renk katmış.Kendiyle derdi olan tüm kadınlar izlemeli:)

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 88
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Ankara Devlet Tiyatrosu 70. Yıl ve 'Lüküs Hayat'
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Mizahı Bugüne Çağırmak - Ali Erdoğan Söyleşisi (Birgün) - 5/5/2008
  • Van Devlet Tiyatrosu’nun ayakta alkışlanacak başarısı; "Akide Şekeri" (İhsan Ata) - 5/5/2008
  • Şarapizm (ateist) (Halis Tekel) - 4/30/2008
  • Afife Jale Tiyatro Ödülleri;Türk Tiyatrosu ve Tiyatrocu (Melih Anık) - 4/28/2008
  • Ay Sahiden Yıkmışlar!!! (Ersan Uysal) - 4/27/2008
  • Adana’da, Gürcü yönetmenin Molière yorumu: "Tartuffe" (Üstün Akmen) - 4/27/2008
  • Tiyatro Avesta’dan AYDIN ORAK’la söyleşi (Yaşam Kaya) - 4/27/2008
  • Siz Şabanlaştıramadıklarımızdan Mısınız? (Ali Erdoğan) - 4/24/2008
  • Size Öyle mi Geliyor? (Melih Anık) - 4/22/2008
  • Tiyatro Ödülleri Hakkında Ne Düşünüyorsunuz (Tiyatro Dünyası) - 4/22/2008
  • Basit Bir Ev Kazası – Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 4/22/2008
  • Faşizme inat direnmenin adı Olga Benario 100 yaşında: "Olya" (Üstün Akmen) - 4/22/2008
  • Muhsin Ertuğrul’a İlk Kepçe (Işıl Kasapoğlu) - 4/21/2008
  • NASIL BİR TANE İSTERSİN (Kadınlar Günü ile İlgili) (Hüseyin Manto) - 4/21/2008
  • Kadının fendi sosyalizmi de yenerken: ‘Mutlu yıllar’ (Üstün Akmen) - 4/21/2008
  • Dört embriyonun yaşam savaşı: "9 Ay Son Gün" (Üstün Akmen) - 4/16/2008
  • Terbiyeli İşkence Çorbası (Ali Erdoğan) - 4/15/2008
  • Önlerinde saygı ile eğilmesi gereken oyunculuklar ve bir yönetmenin doğuşu : "Pusuda- Öç" (İhsan Ata) - 4/15/2008
  • Tiyatroda 31 Mart Vakası (Nedim Saban) - 4/13/2008
  • 80 Olmaz - Bir Dönem İzlencesi (Erdinç Yapan) - 4/12/2008
  • Gözlerinizin kulaklarınızın pası için: "Müzikaldeki Hayalet" (Üstün Akmen) - 4/12/2008
  • Bekle ! (Ali Erdoğan) - 4/9/2008
  • Dilek Türker kırk üçüncü yılında ama pes etmiyor: "Var mı sın" (Üstün Akmen) - 4/8/2008
  • Alkışlar eşliğinde Molieré’i sahneye gömerken ; "Hastalık Hastası" (İhsan Ata) - 4/8/2008
  • KÜÇÜK HIRSIZLAR VE ÇIKAR İLİŞKİLERİ İÇİNDEKİ SOSYETE: “LÜKÜS HAYAT” (Üstün Akmen) - 4/7/2008
  • Bizi Bize Nasıl Yıktırdılar? (Nedim Saban) - 4/5/2008
  • Giden Sahnelere Veda (Gılman Kahyaoğlu Peremeci) - 4/4/2008
  • KAZANKAYA’DAN TAM ANLAMIYLA “BRAVO”LUK BİR YORUM: “VENEDİK TACİRİ” (Üstün Akmen) - 4/4/2008
  • Karatavuk - "Tecavüzcünüzle ne konuşursunuz?" (Melih Anık) - 4/2/2008
  • Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde Son Oyun Oynandı! (İsmail Can Törtop) - 4/1/2008
  • Aykırı İkili - Adana Devlet Tiyatrosu (İhsan Ata) - 4/1/2008
  • Hayvanı doğa, insanı kültür korur (Tiyatro Nereye? 3) (Üstün Akmen) - 4/1/2008
  • Çanakkale Masalı (Çocuk Oyunu) (Emel Aygören şen) - 3/31/2008
  • Keşanlı Ali'nin Düşündürdükleri (Engin Yağcılar) - 3/31/2008
  • Bursa’da tiyatro atılımı: ‘Nilüfer Belediyesi Tiyatro Festivali’ (Üstün Akmen) - 3/31/2008
  • ÇOK YAŞA TİYATRO (Seyir Tiyatrosu) (Hasan Ergün) - 3/29/2008
  • 444 - İyi Geceler Nasıl Yardımcı Olabilirim? (Melih Anık) - 3/29/2008
  • Ne Yapmalı? (Boran Doğan) - 3/29/2008
  • YENİ GÜN , 27 MART HEPİMİZE KUTLU OLSUN (AMATÖR TİYATROLAR BİRLİĞİ) - 3/26/2008
  • Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları'nın 27 MART DÜNYA TİYATRO GÜNÜ Bildirisi (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 3/26/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    17 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |