Bugün size, sınırları zorlayan eleştirilere bile ünlü oyuncuların nasıl yaklaştığını gösteren bir olay anlatacağım.
Hatırlayan çıkar, John Malkovich mayıs ayında Tiyatro Festivali’nde “Şeytani Komedya” adlı bir oyun oynamıştı İstanbul’da...
Bu oyunla ilgili en sert yazıyı Nedim Saban kaleme almıştı.
Ama ne yazı...
Bir iki cümle aktarayım;
John Malkovic seyirciye işkence yaptığı için derhal sınırdışı edilmeli...
Böyle kötü oyunlarla bir daha Türkiye’ye gelmesin.
Zaten dünya tiyatrosunda son yıllarda doğru dürüst oynadığı bir tek saygın tiyatro prodüksiyonu yok.
Bayi toplantılarındaki star sunumu kıvamında bir gösteri bu.
Malkovich kariyerine başladığı Steppenwolf Tiyatrosu’na tekrar modern tiyatro hakkında yeterlilik eğitimi almalı...
Vs...Vs..
İçinde fazlasıyla bilginin de olduğu, sert bir yiyatro eleştirisi...
Bizde böyle bir yazıyı bir oyuncu için yazsak ne olur???
Ne olacak, bana hakeret etti diye 80 bin liralık tazminat davası açar...
John Malkovich ne yapmış peki?..
İstanbul’dan giderken kendisine çevirip verdikleri Nedim Saban’ın bu eleştiri metnini son oyununa koymuş.
The Music Critic adlı yeni oyununda çağlar boyu ünlü bestecilerin aldıkları eleştirileri anlatıyor Malkovich.
Çaykovski’nin Brahms’ı ne kadar yeteneksiz bulduğu, Chopın’in Ravel’in aldığı sert eleştiriler falan...
Böyle dokuz bestecinin eleştiri hikayesini anlattıktan sonra 10’uncu olarak kendini örnek veriyor ve Nedim’in bu eleştirisini anlatıyor....
Önceki gece Dubrovnik Festivali’nde oynadı bu oyunu Malkovich...
Eleştirmenler oyundan sonra kendisi hakkında yüzlerce yazı varken neden bu yazıyı kullanıldığını sormuşlar. “Hayatınızda aldığınız en kötü eleştiri bu mu” demişler...
Malkovich de, “Eleştiriyi yazanın tiyatroya aşkla bağlı olmasından etkilendiğim için bunu kullandım” yanıtını vermiş.
Sonra da “Tanrı onu korusun” diye Nedim’e bir selam göndermiş.
Malkovich’in Nedim Saban’ın eleştirisini oyununda kullanması kadar, oyuncuların sınırları zorlayan eleştirlerde bile ne kadar hoşgörülü olduklarının iyi bir örneği oldu bu...
Darısı en ufak bir eleştiride oryantasyonu bozulan bizim oyuncuların başına.
Cengiz Semercioğlu
Hürriyet - 18.09.2010