Venedik'ten İstanbul'a Modern Ermeni Tiyatrosunun İlk Adımları
Boğos Levon Zekiyan
BGST Yayınları, 2013
“Bu çalışmamızın amacı, Ermeni tiyatrosunun ilk yıllarına ait bulguların köklü bir araştırmasını yapmak değildir. Konudaki bir inceleme kendi halindeki mütevazi makalemizin sınırlarını oldukça aşar. Kaldı ki bugüne kadar yapılan araştırmalar ve yayınlar sonucunda Ermeni tiyatrosunun doğuşu ve geçirdiği evreler hakkında oldukça yeterli bilgiye sahip olduğumuzu söyleyebiliriz. Bu konuda elimizdeki veriler dikkatimizi belli bir konuya yoğunlaştırabilmemiz ve Ermeni tiyatrosunun 18. yüzyılda filizlenmeye başlayan Ermeni Rönesansı (Veradzınunt) ile kendiliğinden oluşan ilişkisini konuşabilmemiz için bir çıkış noktası olacak. Başka bir deyişle XIX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Ermeni yerleşimlerinde dalgalar halinde genişleyen tiyatro hareketinin konumunu, Ermeni Rönesansı’nın fikirsel çerçevesi içinde ele alacağız.”BoğosLevonZekiyan
BoğosLevonZekiyan, 27 Mart 2013 Dünya Tiyatrolar gününde düzenlediğimiz bir etkinlikle okurlarıyla buluşan “Venedik’ten İstanbul’a Ermeni Tiyatrosunun İlk Adımları” adlı kitabıyla, modern tiyatronun üzerinde yaşadığımız topraklara hangi kanallar ve özneler aracılığıyla taşındığından ve Ermeni aktörlerin, "Millet"in yaşadığı büyük uyanışın etkisiyle Ermeni ve Osmanlı tiyatrosunun kuruluşunda hangi önemli rolleri üstlendiğinden bahsediyor. Hikayeyi bir de onun ağzından dinleyelim.
Etkinlikte BGST Tiyatro Boğaziçi ve Berberyan Kumpanyas'nın birlikte hazırladığı bir de kısa oyun yer alacaktır.
5 Nisan 2013 Cuma - Feriköy Okulundan Yetişenler Derneği
21.00 Söyleşi: "Venedik'ten İstanbul'a Modern Ermeni Tiyatrosu'nun İlk Adımları" / BoğosLevonZekiyan
22.00 Oyun: "Muhsin ve Vahram" BGST Tiyatro Boğaziçi / Berberyan Kumpanyası
BOĞOS LEVON ZEKİYAN KİMDİR?
1943’te İstanbul’da doğdu. İlköğrenimini Sakızağacı’ndakiMıkhitaryan Okulu’nda, ortaöğrenimini Venedik’teki Murat Rafaelyan Koleji’nde tamamladı. Roma’daki PontificiaUniversità Gregoriana’da Felsefe ve Teoloji bölümlerini bitirdi, Doğu Teolojisi ve İnanç Sistemleri üzerine çalıştı. İstanbul’da İtalyan Lisesi, Pangaltı Lisesi ve Getronagan Lisesi’nde öğretmenlik, Venedik’te Murat Rafaelyan Koleji’nde öğretmenlik ve müdürlük yaptı. Venedik Ca’ Foscari Üniversitesi Ermeni Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanlığı görevini emekli olduğu 2011 yılına kadar sürdürdü.
OYUN: MUHSİN VE VAHRAM
İstanbul’da tarihi bir bina yıkılır ve yerine bir AVM inşa edilir. Ermenistan’da önemli bir Shakespeare oyuncusu ölür. İstanbul’da bir gece Salacak’ta bir evin telefonu uzun uzun çalar. Beyoğlu’nda bir sahnede iki oyuncu Hamlet adlı oyunu sahnelerken bir kaza olur. Yaşlı bir adam 60 yıllık bir arkadaşının hayaletiyle karşılaşır. Mısır’da sürgünde yaşayan bir doktor, politik amaçlarla bir tiyatro oyununu Türkçeye çevirir. İtalya’ya dini eğitim almaya gönderilen bir genç tiyatrocu olmaya karar verir ve evden kovulur. İstanbul’da gizlice oyunculuk yapmakta olan bir genç durum anlaşılınca evden kovulur.
Bütün bunların birbiriyle bir bağlantısı olabilir mi? Belki de hayat sandığımızdan daha karmaşık bir bağlantılar ağıdır. “Muhsin ve Vahram”da bugün ve geçmiş arasındaki dolambaçlı yollarda yürürken gelecekte kaybolmamayı amaçlıyoruz.
BGST Tiyatro Boğaziçi / Berberyan Kumpanyası
Yazan: Fırat Güllü
Reji: Kolektif
Görüntü: Sevan Ataoğlu, Gürkan Çakar
Ses Kayıt: Ferhat Güneş
Işık: Volkan Mantu
Efekt: Yervant Boyacıyan
Müzik: Anurçner/ Anahit Valesian
Kostüm: Aysan Sönmez, Serda Aslan
Oyuncular:
Anlatıcı: Aysel Yıldırım
Hamlet’in Sesi: İlker Yasin Keskin
Leart’ın Sesi: Özgür Eren
Muhsin: Fırat Güllü
Vahram: BoğosÇalgıcıoğlu
Handan: Ayşan Sönmez
İletişim: nisanmezadur@hotmail.com