| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |

 



Yüksel Aymaz

Hayranım Diyenler : 17 kişi

Yüksel Aymaz Hakkında Yorumlar


Paylaş      

1981 yılında İstanbul Devlet Tiyatrolarında göreve başladı. Halen Trabzon Devlet Tiyatrosu Işık Tasarımcısı olarak göreve devam etmektedir. Işık Tasarımına yeni bir boyut kazandırarak "Gölge Tasarımı" anlayışını öne çıkarmıştır.
Tasarım öncesi Oyuncu ve Teknik Personelle yaptığı Atölye çalışmalarında, verdiği derslerde, Tiyatro&Tiyatro Dergisi, Light World Dergisi. Ayrıca TRT de “ İyi Oyunlar” Expo Channel da “Profesyoneller” ve ”Agora” adlı TV programlarda; yine ayrıca canlı yayın konuğu olarak katıldığı NTV Radyo ve Energy Fm gibi radyo programlarında, gölge tasarımcılığına ilişkin düşüncelerini aktarmıştır.
Yurt içinde ve Yurtdışında birçok Yönetmen ve Koreograflarla çalışmış ve bu çalışmalarından sonra uluslararası tecrübe sahibi olmuştur.
Yaptığı son çalışmalarında Dizayn Tasarımını da, Işık Tasarımına eklemiştir. Ve provalarında oyuncularla birlikte çalışarak, projeyi fikir üretme tarzında gerçekleştirmektedir.
Bu konuda birçok toplantı ve panellere katıldı, şu sıralarda "Gölge Tasarımı" adlı bir kitabın hazırlığı içindedir.
Tiyatro Işık Tasarımında öncü bir adım olarak yaptığı gölge tasarımı ile Dünyanın birçok bölgesine gitmiş ve orada çalışmalarını sergilemiş ve anlatmıştır.

Ödül Aldığı Oyunlar:

“Oyunu Bozuyorum” (garajistanbul): Tiyatro&Tiyatro Dergisi En İyi Işık 2008
“Oyunu Bozuyorum” (garajistanbul): Lions Tiyatro Ödülleri En iyi Işık 2008
“Zaman Adında Bir Kadın”( Dilek Türker&Tiyatro Ayna): İsmet Küntay En İyi Işık 2006
“Ayak Takımı Arasında”( İst. Dev. Tiy.): Tiyatro&Tiyatro Dergisi En İyi Işık 2003
“Ayak Takımı Arasında”( İst. Dev. Tiy.): Afife Jale En İyi Işık 2003
“Kobay”( Ali Poyrazoğlu Tiy.): Afife Jale En İyi Işık 2001
“Kobay”( Ali Poyrazoğlu Tiy.): Avni Dilligil En İyi Işık 2000
“Kuvayı Milliye Kadınları”( Dilek Türker&Tiyatro Ayna): A.D.D. En İyi Işık 1997
“Oresteia” ( İst. Dev. Tiy.) Avni Dilligil En İyi Işık 1992

Ödüle Aday Çalışmaları:

“Sokrates’in Son Gecesi” (İstanbul Devlet Tiyatrosu): Afife Jale En İyi Işık 2009
“İstanbul’da Bir Dava”(garajistanbul): Afife Jale En İyi Işık 2009
“Rahat Yaşamaya Övgü) (Tiyatro Pera): Afife Jale En İyi Işık 2009
“Venedik Taciri” (Tiyatro Pera): Tiyatro&Tiyatro Dergisi En İyi Işık 2008
“Ashura” (garajistanbul): Afife Jale En İyi Işık 2008
“Şerefe Hatıralar”( Tiyatro Pera): Tiyatro & Tiyatro Dergisi En İyi Işık 2007
“Tol” ( Tiyatro oyunevi): Tiyatro & Tiyatro Dergisi En İyi Işık 2006
“Mutlu Ol Nazım” (Dilek Türker&Tiyatro Ayna): Afife Jale En İyi Işık 2003
“Adamın Biri” (Tiyatro Ti): Afife Jale En İyi Işık 2003
“Şerefe Yirminci Yüzyıl” (Tiyatro Kare): Afife Jale En İyi Işık 2000


Ayrıca bazı kurum ve kuruluşlardan teşekkür plaketleri ve belgeleri almıştır.

TODEV Türkiye Otistiklere Destek ve Eğitim Vakfı
“Vakfımıza gösterdiğiniz ilgi ve yaptığınız katkılardan dolayı teşekkür ederiz” 2008
İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Türk Halk Oyunları Bölümü
“Bölümümüze yapmış olduğunuz katkılardan dolayı teşekkür ederiz” 2006
Nazım Hikmet Kültür Merkezi & Barış Derneği
“Nazım Hikmet’in 107.Doğum Yıldönümü Etkinliği” Katılım Belgesi 2009
“Nazım Hikmet’in 105.Doğum Yıldönümü Etkinliği” Katılım Belgesi 2007
“Nazım Hikmet’in 103.Doğum Yıldönümü Etkinliği” Katılım Belgesi 2005
Pera Güzel Sanatlar
“Tiyatro Pera” ya katkılarından dolayı” Teşekkür Belgesi -2002
Rotary Kulüpleri
“Çocuk Felcini Dünyadan yok etme” Projesine Katılım Belgesi -2002
Tav Tiyatro Okulu
“Bugünden yarına Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Semineri” Katılım Belgesi -2001
Tobav
“Afife Jale Sahnesi için katkılarından dolayı” Teşekkür Belgesi -2000

Tasarımını yaptığı oyunlar:

İSTANBUL DEVLET TİYATROSU:
“Sokrates’in Son Gecesi” ( Stefan Tsanev ) 2008
“Müfettiş”( Nikolay Vasilyeviç Gogol ) 2003
“Ayak Takımı Arasında”(Maksim Gorki ) 2003
“Kırmızı Yorgunları”( Özen Yula) 2002
“Gökkuşağı Masalı” (Levent Güner ) 2002
“Ihlamur Ağacı” (Vûsat O. Bener) 2001
“Kırmızı Karaağaç” (Bilgesu Erenus ) 2000
“Kısasa Kısas” (W.Shakespeare ) 1998
“Giydirici” (Ronald Harwood ) 1995
“Teneke Şövalyeler”(Ülkü Ayvaz ) 1993
“Savaş Yorgunu Kadınlar” (Nezihe Araz) 1992
“Oresteia” (Aishkylos) 1991
“Köprüdeki Adam”- “Canlı Yayın” (Guy Foissy) 1988
“Hayaletler Sonatı” (A.Strindberg) 1982

TRABZON DEVLET TİYATROSU:
“Rumuz Goncagül” (Oktay Arayıcı) 2009
“Troyalı Kadınlar” (Jean Paul Sartre) 2008
”Deli Dumrul” (Güngör Dilmen) 2007
”Düğün ya da Davul” (Haşmet Zeybek) 2007
”Macbeth” (W.Shakespeare) 2006
”Git-Gel Dolap” (Harold Pinter) 2006
“Gül Prenses” (Rüveyde Sinanoğlu) 2006
“Ödenmeyecek Ödemiyoruz” ( Dario Fo) 2005
“Şiddet Market” (Ben Elton) 2005
“Ayak Bacak Fabrikası” ( Sermet Çağan) 2005
“Mutlu Prens” ( Oscar Wilde) 2004
”Üç Hayat Sonra”(Brian Friel) 2004
”Fehim Paşa Konağı” (Turgut Özakman) 2004
”On ikinci Gece” (W.Shakespeare) 2003
“Küçük Korku Dükkânı” (Howard Ashman) 2003

BURSA DEVLET TİYATROSU:
“Bernarda Alba’nın Evi” ( Federico Gorcia Lorca) 2004

ANTALYA DEVLET TİYATROSU:
”Yanlışlıklar Komedisi” (W.Shakespeare) 2005

ERZURUM DEVLET TİYATROSU:
“Söz Veriyorum” (Alexi Arbuzov) 2005

KONYA DEVLET TİYATROSU:
“Düşlerim Benim” (Gökhan Aktemur) 2009

BAKIRKÖY BELEDİYE TİYATROSU:
“Dolu Düşün Boş Konuş” (Steven Berkoff) 2008
“Denizkızı ve Korsanlar” (Özlem Saraç) 2008
“Yağmurcu” (Richard Nash) 2007
“Karınca Kararınca” (Gülten Karlı) 2007
“Gözü kara Alaturka” (Özen Yula) 2007
“Ölümsüzler” (Melih Cevdet Anday ) 1998
Adana Belediyesi Şehir Tiyatrosu:
“Sevgili Doktor” (Anton PavlovicÇehov) 2006
Ankara Sanat Tiyatrosu:
“Sakıncalı Piyade93” (Uğur Mumcu ) 1993
Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu:
“Kobay” (Daniel Keyes) 2000
Beşinci Sokak Tiyatrosu:
“Oyunu Bozuyorum” (Meltem Arıkan) 2007
“Ashura” (Mustafa Avkıran) 2003
Çaba Eğitim Vakfı:
“Çabaladık Oynadık” ( Can Yılmaz) 2006
Dilek Türker&Tiyatro Ayna:
“Sarah Bernhardt” (John Murell) 2006
“Zaman Adında Bir Kadın” (Melisa Gürpınar) 2006
“Pir Sultan Abdal”(Mahmut Gökgöz) 2005
“ Merhaba Hayat” ( Tarık Minkari ) 2004
“Latife” (Nezihe Araz ) 2000
“Nakşıdil Sultan” ( Nezihe Araz ) 2000
“Kuva-i’ye Milliye Kadınları”(Nezihe Araz) 1997
“Rosa Luxemburg” (Rekin Teksoy ) 1995
“Mutlu Ol Nâzım” (Ataol Behramoğlu ) 1991 / 2001
Dostlar Tiyatrosu:
“Bay Puntila ve Uşağı Matti”( Bertolt Brecht ) 1988
Duru Tiyatro:
“Kaset” (Stephen Belber) 2007
“Aşk Her yerde”(Simon Willams) 2007

Düşün Sahnesi:
“Sessizlik” (Dario Fo) 2005
“Bir Çift Sözümüz Var Aşka Dair” (Nâzım Hikmet ) 2004
Enis Fosforoğlu Tiyatrosu:
“Ateşli Sabır” (Pablo Neruda ) 1997
Ekin Tiyatrosu:
“Gerçek Kurbanın Acısı” (Erhan Gökgücü) 2002
“Gizli Örgüt Nasıl Kurulur” (Hasan Uysal ) 2001
Eskişehir Belediye Tiyatrosu:
”Vişne Bahçesi”(Anton Pavlovic Çehov) 2004
Esra Akkaya :
“Arzunun Onda Dokuzu”(Heather Raffo) 2005
Garaj İstanbul Pro.
“Muhabir” (Mustafa-Övül Avkıran) 2009
“Histanbul” (Kemal Gökhan) 2008
“İstanbul’da Bir Dava” (Kerem Kurdoğlu) 2007
“Cam Adamlar” (İlyas Odman) 2006
“Güneşli Pazartesi” (Şafak Uysal) 2006
“Ya Seni Rüyasında Bir Daha Hiç Görmezse” (Sevim Burak) 2006
Hareket Atölyesi:
“İnsanlık Hali” (Zeynep Günsür) 2006
İlyas Odman:
“Yorgun” (İlyas Odman) 2006
Kent Oyuncuları:
“Inishmorelu Yüzbaşı” (Martin McDonagh) 2004
“Oscar’ın Pembeli Meleği” ( Eric-Emmanuel Schmitt ) 2003
Mum Tiyatrosu:
“Benerci Kendini Niçin Öldürdü” (Nâzım Hikmet ), 2001
Nazım Oyuncuları:
“Güzel Günler Göreceğiz Çocuklar” (N.Hikmet) 2006
“Şeyh Bedrettin Destanı” (N.Hikmet ) 2005
“Yolcu” (N.Hikmet) 2005
Proje Emanet:
“Yakın Doğuda Emanet” ( Özen Yula) 2003
Stüdyo Drama:
“Valizdeki Kayıp Şehir” (Zeynep Utku & Gülce Uğurlu) 2004
Su Gösteri Merkezi:
“Sakıncalı Piyade” (Uğur Mumcu) 2007
Şule Ateş:
“Vakit Tamam Beyler” (T.S. Eliot’un şiirlerinden) 2008
Taldans:
“Dokuman” (Mustafa Kaplan-Filiz Sızanlı) 2009
Tiyatro Fora:
“Kumsal” ( Peter Asmussen) 2008
“Köşk” ( Craig Wright) 2007
“Günlük Müstehcen Sırlar” (Marco Antonio De LA Parra) 2006
“Araba Kullanmayı Nasıl Öğrendim” (Paula Vogel) 2005
“Dostlarla Akşam Yemeği” (Donald Margulies) 2004
“Tehlikeli Saplantı” (N.J.Crisp) 2003
“Apaçık” (Phil Young) 2001
“Yan Etkili Konuşmalar” (Alan Ayckboum) 2000
“Klakson, Borazan ve Bırtlar” (Dario Fo) 1999
“Ölümsüzler” (Melih Cevdet Anday ) 1997
“Tekrar Çal Sam” (Woody Allen ) 1995
Tiyatro İstanbul:
“İdeal Bir Koca” (Oscar Wilde) 2000
“Sylvia” (A.R.Gurney ) 1999
“Altın Göl” (Ernest Thompson ) 1999
Tiyatro Kare:
“Şerefe Yirminci Yüzyıl”(Steve Martin) 1999
“Kendine Ait Bir Oda” (Virginia Wolf) 1993
“Bahara Uyanış” (Frank Wedekind) 1993
“Müziksiz Evin Konukları”(Neil Simon) 1992
Tiyatro Kedi:
“Kuklacı” (Gardner McKay) 2006
“Casablanca”(Murray Burnet) 2005
“Salıncakta İki Kişi”(William Gibson) 2005
“Kamelyalı Kadın” (Alexandre Dumas-fils) 2004
Tiyatro Mask-Kara:
“Tartuff 00” (Nazım Hikmet) 2008
Tiyatro Oyunevi:
“Yalnızlıklar”( Hasan Ali Toptaş) 2006
“Ay, Aşk, Ölüm (Federico Gorcia Lorca) 2006
“Tol” (Murat Uyurkulak) 2005
“Döne Döne”(Werner Schwab) 2003
“Gavara” (Nihat Genç ) 2002
“Unutmak” (J.Jouanneau/ E.Corman/ E.Durif/ E.E.Scmitt ) 2001
“Evlenme” (Nikolay Vasilyeviç Gogol )2000
“Ceza Kolonisinde” (F. Kafka ) 2000
“Ormanların Hemen Önündeki Gece” (B.M. Koltes) 2000
“Hikaye-i Don Kişot” ( Cervantes) 1998
“Antigone” (Jean Anouilh ) 1997
“Hizmetçiler” (Jean Genet ) 1996
Tiyatro Pera:
“Rahat Yaşamaya Övgü” (Bertolt Brecht) 2008
“Venedik Taciri” (W. Shekespeare) 2008
“Profesör ve Hulahop” (Nesrin Kazankaya) 2007
“Şerefe Hatıralar”(Nesrin Kazankaya) 2006
“Yanlışlıklar Komedisi” (W. Shekespeare) 2005
“Dobrinja’da Düğün” ( Nesrin Kazankaya) 2005
“Julia-Seyir Defteri” (Nesrin Kazankaya ) 2003
”Bir Çöküşün Komedisi” (Coline Serreau )2002
“Ölüm ve Kız” (Ariel Dorfman ) 2002
Tiyatro Rast:
“Dilek” (Celil Toksöz) 2008
Tiyatro Stüdyosu:
“Balkon” (Jean Genet ) 1998
Tiyatro Ti:
“Ada” (Athol Fugart) 2008
“Adamın Biri” (Hakan Pişkin) 2002
“Adam Adamdır” (Bertolt Brecht ) 1995
Tiyatro Yüzleşme:
“Kara Kaplı” (Jean-Claude Carriere) 2006
Yeni Tiyatro:
“Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim” (Nâzım Hikmet) 2001
“Marion ile Memet “ (Dinçer Sümer) 2000
Volkan Severcan Tiyatrosu:
“Avenue Q” (Jeff Whitty) 2009
Zeliha Berksoy :
“Matmazel Julie”( A.Strindberg ) 2002

Oyunlarının Sergilendiği Ülkeler:

Amerika: (New York, Washington )
Rusya: ( Moskova, Voronej, Abakan )
Japonya: ( Toyama)
Almanya: ( Berlin, Duesseldorf, Köln, Münih, Hamburg, Frankfurt, Bonn, Duisburg )
Avusturya: ( Vienna, Linz)
Belçika: ( Brüksel, Liege, Antwerp)
İsveç: (Stockholm, Göteborg, Malmö, Gavle)
İsviçre: (Zürih, Cenevre, Bern, Basel)
İtalya: (Roma, Milano, Torino, Bologna)
Fransa: ( Paris, Mulhouse, Strasbourg, Nancy, Nantes)
İngiltere: ( Londra )
Hollanda: ( Amsterdam, Rotterdam, Denhaag, Utrecht )
Fas ( Casablanca)
Kuzey Kıbrıs: ( Girne, Lefkoşa, Magosa, Güzelyurt)
Makedonya: ( Strumica )
Mısır: ( Kahire )
Küba: ( Havana )
Polonya: (Poznan)
Romanya: (Targu Jiu)
Ukrayna: (Nikolayev)
Estonya: ( Tallinn)


BASINDA:

Oyunun ışık tasarımını yapan Yüksel Aymaz'a da iki çift lafım olacak. Sahnenin hemen üstündeki spotlar, oyunu fazlasıyla kapatıyor. Bu ayrıntı dışında Yüksel Aymaz ışığı her zamanki gibi son derece başarılı. ( Muhabir / Yaşam Kaya)

İstanbul izleri taşıyan tasarlanmış müziklerle, var olan müziklerin yorumlarıyla (müzik tasarım Evrim Demirel/ses-video denetimi, DJ Ata Güner), İstanbul renklerine de bürünen usta işi ışık düzenlemesiyle (ışık tasarım Yüksel Aymaz) sahneleniyor ‘Histanbul’. (Histanbul / Hasan Anamur)

Ali Yenel’in dekorunda yüzden sahnede gördüğünüz boş kapılar var; böylece izleyici oyuna ve oyunculuğa odaklanıyor, ama kullandığı malzeme ne mizansene ne de oyunculuğa yansıyor. Tepedeki o abajurdan bozma güya avize olan “nesne” ne öyle? Ayçın Tar’ın Donna için çizdiği iki zevkli kostüm, karakterin içinde yaşayacağı dünyayı kurmuş, yüzeyin altında yaşayanları da görmüş. Alkışlar Tar’a… Maral Ceranoğlu’nun koreografisine koreografi demem, ama Yüksel Aymaz’ın ışıkları ne yalan söyleyeyim gene usta işi. (Dolu Düşün, Boş Konuş/ Üstün Akmen )

Usta ışık tasarımcısı Yüksel Aymaz, “show dünyası”nı çağrıştıran ışık kullanmayı yeğlemiş. Oyuncuları ve sahneleri doğrudan aydınlatmak yerine, yansıyan ışıklardan yararlanarak ve gölgeleri de kullanarak ışık düzeni yaratmış. Oyunun geçtiği alanlara ve sahnenin seyirciye gösterilmek istenilen bölümlerine ışığını sanki dengeli dağıtamamış ya da tasarım bana bunu anlatamamış, orasını bilemem. Yani bölümleme yaparak ışık tasarımını gerçekleştirmemiş. Neden? Karışmak ne haddime! Yoksaaa… Acaba oyuncu mu ışık kümesinin dışına düşüyor? Bilemem! (İstanbul’da Bir Dava / Üstün Akmen)

Değerli Yüksel Aymaz bu oyunla beraber tiyatro sahnelerinin yabancı kaldığı “ışık oyunları” durumunu sahnelerimize taşıyor. Uyguladığı teknikte ne derece uzman olduğunu gösteriyor izleyenlere. Bu durum o'nun için çok büyük başarı. Gerçek niteliğine kavuşmuşa benziyor Sayın Yüksel Aymaz. Dilerim başka oyunlarda da bu tekniği dener. Sahneye aktarılan görüntülerden çok, basit ışık dalgalarının görüntüsü büyülüyor izleyeni. Yüksel Aymaz sayesinde ‘Işık Oyunları’ tekniğini ‘Oyunu Bozuyorum’ oyununda izlemiş olduk. Oyunun ana hatlarını meydana getiren bu tasarım, Türk tiyatrosunda bildiğim kadarıyla ilk kez deneniyor. Bu deneme oyunun başarısını da güçlendiriyor. Bugüne kadar bildiğimiz tasarımların dışına çıkan Sayın Aymaz, ışık tasarımcılığını yenilikçi anlayışla birleştirmeyi başarmış. Yüksel Aymaz’ın teknik çalışması, Türk tiyatrosuna büyük bir güç ve farkındalık katıyor. (Oyunu Bozuyorum / Yaşam Kaya )

Başarılı ışık tasarımınaysa Yüksel Aymaz imza atmış. Yüksel Aymaz’ın, oyun içindeki dekor değişimlerini “black-out”suz atlatma konusunda yönetmen Nesrin Kazankaya’ya yardımı da, elbette yadsınmamalı.(Venedik Taciri / Üstün Akmen )

Yüksel Aymaz, hemen her sözcüğü ışıkla da sahneye taşıyarak, bu arada Övül Avkıran’ın gölgeden de yararlanmasını sağlayarak, “kadın”ın yüzünü sürekli gölgeler içinde (saklı) tutup, kadının yaşamının altında, üstünde yazılar akıtıp baskı unsurunu simgeleyerek gene Yüksel Aymaz’ca bir ışık tasarımı yapıyor. (Oyunu Bozuyorum / Rana Gürtuna)

Odman, sigara kullanmadığı halde, sigarayı aksesuar olarak çok etkili kullanıyor. Sigara dumanının, ışık tasarımı altındaki görüntüsü çok etkileyici. Oyunun müzik seçimleri iyi. Işık tasarımında Yüksel Aymaz başarılı. Ancak, Aymaz’ın tasarımında Odman’ın beden ifadeleri kadar etkili yüz hatlarını da görmek istiyor insan. (Yorgun / Gürol Tonbul)

Değerli Yüksel Aymaz bu oyunla beraber tiyatro sahnelerinin yabancı kaldığı “ışık oyunları” durumunu sahnelerimize taşıyor. Uyguladığı teknikte ne derece uzman olduğunu gösteriyor izleyenlere. Bu durum o'nun için çok büyük başarı. Gerçek niteliğine kavuşmuşa benziyor Sayın Yüksel Aymaz. Dilerim başka oyunlarda da bu tekniği dener. Sahneye aktarılan görüntülerden çok, basit ışık dalgalarının görüntüsü büyülüyor izleyeni.
(Oyunu Bozuyorum / Yaşam Kaya)

Yüksel Aymaz, sahne, dekor, fon ya da oyuncular üzerine yansıtarak kullandığı “gobo”ların da yardımıyla etkili görüntüler üretmiş. Oyuna yorum, dekora derinlik, oyunculara üçboyutluluk sağlayan bir çalışma Yüksel Aymaz’ın ışık tasarımı.
(Gözükara Alaturka / Üstün akmen)

Yüksel Aymaz, hemen her sözcüğü ışıkla da sahneye taşıyarak, bu arada Övül Avkıran’ın gölgeden de yararlanmasını sağlayarak, “kadın”ın yüzünü sürekli gölgeler içinde (saklı) tutup, kadının yaşamının altında, üstünde yazılar akıtıp baskı unsurunu simgeleyerek gene Yüksel Aymaz’ca bir ışık tasarımı yapıyor. (Oyunu Bozuyorum/ Üstün Akmen)

Işığa Emreden Adam: Yüksel Aymaz
Işık tasarımını yaptığı oyunların bazıları Japonya, Amerika, Fransa, İngiltere, Rusya gibi ülkelerde sahnelenmiş olan İstanbul Devlet Tiyatroları kökenli Yüksel Aymaz üstlenmiş oyunun ışık tasarımını. Gerilim, korku, heyecan gibi öğelerin ışık tasarımıyla ancak bu kadar başarılı bir şekilde yansıtılabileceğini gördüm. Yüksel Aymaz'ı kutluyorum.
( Macbeth/Barış Uzun)

“Ashura”nın hüzünlü havasına Yüksel Aymaz’ın ışıkları da çok yakışıyor
(Ashura/Nermin Sayın)

“Ashura”, Türkiye'de de yaşanmış, yaşanmakta olan bu tragedyayı getiriyor seyirci karşısına, karanlıklardan oluşan gerçek bir tragedya tasarımı içinde. Bu karanlığı, yok etmeden, iki yandan yol, yol delen ışık tasarımı da (Yüksel Aymaz) bir başka hüzün ekliyor bütüne. Mustafa ve Övül Avkıran'sa simgesel öğeler ve bedensel yetkinlikle (koreografi Övül Avkıran) desteklenen ve bir tiyatro şölenine dönüşen bu 'taziye'yi yaratanlar.
(Ashura/Hasan Anamur)

Işıkta Yüksel Aymaz Klasiği
Şevgili Yüksel Aymaz, ışıkta çok iyisin. Suretlerin ortaya çıkışında ve ev sahnesindeki geçişlerde eksiksiz ne varsa ortaya koymuşsun yine. Ben Yüksel Aymaz ışıklarını seviyorum. Güzel işler yapıyor. Yeni tekniklerle bezeli sahne denemeleri o'nun tasarımlarının temelini oluşturuyor. (Kara Kaplı/ SözBittiCom)

Işık Tasarımı ise Yüksel Aymaz tarafından yapılmış. Ve kelimeleri aydınlatmış adeta, bazen de gölge düşürüvermiş kelimelerin üstüne…(Kara Kaplı / Gülce Uuğurlu)

Yüksel Aymaz son derece iyi bir ışık tasarımı yapmış. Oyundaki her tabloyu, her tablo içindeki oyuncuların mizansenlerini, duruşlarını çok iyi saptamış ve oyunun bütününü düşünerek elindeki ışık malzemesiyle en ideal tasarım tekniğini uygulamış. Hele o karakterlerin “dondukları” tablolar… Pek güzel. (Şerefe Hatıralar / Üstün Akmen)

Yüksel Aymaz’ın Işık Tasarımı için aynı kelimeleri yazmak çok hoşuma gidiyor. Değerli Aymaz, Işık Tasarımında sahne grafiğini iyi tespit etmiş. Arkada perde arkası gösterimlerinde, sahne geçişlerinde işlevselliğini tüm çıplaklığıyla ortaya koyuyor. Gayet başarılı… Özellikle de yıl değişimlerindeki uğraşı takdire değer.
(Şerefe Hatıralar/Yaşam Kaya)

Oyunu dilimize, İpek Kadılar Altıner, seçilmiş sözcüklerle çevirmiş. Ali Yenel'in zevkli ve işlevsel dekoru içinde ve Yüksel Aymazın kusursuza gıdım kalmış ışık tasarımı altında (Kuklacı/Üstün Akmen)

Işıkta Yüksel Aymaz'ı tebrik etmek gerekli. Özellikle Peter'in Maude'yi kendi içsel dünyasında sorgulama sahnesinde harika bir iş çıkarmış. Sanki acıyı çeken bizler olduk bir anda.(Kuklacı/Yaşam Kaya)

Kostümler abartısız, sade ve oyuncuların rahat hareket edebileceği şekilde, rollerine uygun hazırlanmış. Müzikte seçilen parçaların oyun içinde gerilim ile uyuştuğunu, ışığın gayet başarılığı kullanıldığını, gerilim havasını sahneye yaymakta büyük bir etki sağladığını söylemeliyim. (Kuklacı/Ece Başokur)

Oyun tanıtım broşüründe özellikle belirtildiğine göre “Gölge” Tasarımcısı Yüksel Aymaz ışığı doğal kullanmasıyla ve kalabalık sahnelerde dahi dikkatin nereye odaklanması gerektiğini gösteren tasarımıyla başarılı bir iş çıkarmış. Ancak Aymaz’ın Ilsa’nın kalabalıklar içinde yalnızlaştıran duruşunu, gölgeyle(!) değil lokal ve dramatik ışıkla yüceleştirmesi gerekiyor.(Casablanca/ Ragıp Ertuğrul)

Casablanca'nın unutulmaz repliklerinden biri "Herkes Rick'in barına gelir" cümlesi. Barış Dinçel'in hem gerçek, hem stilize dekoru, Yüksel Aymaz'ın ışık ve gölge tasarımıyla Rick'in barı 65 yıl sonra bambaşka biçimde canlanacak. Ve ünlü cümlesini söyleyecekler. "Bir daha çal, Sam!" (Casablanca/.Mavi/Yeşil Kültür Sanat)

Yüksel Aymaz, çok fazla ışık efekti kullanmadığından, seyircinin dikkatini oyundan uzaklaştırmamayı başarıyor. Kullanılan ışıldakların yerleşim ve ayar açıları yerli yerinde.
( Tol / Üstün Akmen)

Işık Tasarımında Yüksel Aymaz imzası var. Geçiş ışıklarını dikkate almamış. Karanlık bir ortamdan, haifif aydınlanma sürecine doğru oluşan süreçte sahne aynı ışıkla donatılıyor. Fakat tek olumsuzluktan yola çıkarak bütünsel anlamda başarısızlıktan söz edemem.
(Salıncakta İki Kişi/Yaşam Kaya )

Yüksel Aymaz ışıkta, doğaya ayna tutmak için, doğanın etkilerini elde etmek için, doğanın kendisine gitmiş. Yüksel Aymaz, ışığın tiyatronun canı olduğunu bilen bir tasarımcı. Yüksel Aymaz’ın tasarımı bu kez de dekorun iyilik perisi olmuş. Sahnelemenin ruhunu oluşturmuş. Moayeri’nin başarılı dekoruna atmosfer, renk, derinlik kazandırmış.
(Dobrinja’da Düğün / Üstün Akmen )

Işıkta Yüksel Aymaz başarısı göze çarpıyor. Daha öncede birçok oyunda eleştirisini yazdığım Sayın Aymaz'ın sağlam teknikleri var. Sahnede aktarılması gereken ne varsa yerli yerinde. Özellikle ilk bölümde o'na pek iş düşmüyor. Tarihi bilginin kıskacında kalan izleyen, ikinci bölümde olayların genişlemesiyle rahata kavuşuyor. Düğün hazırlıkları ve hayat öyküleri. Bu noktalarda ışığın sahnede duruşu çok mühim. Sahne ardındaki spotlar çok güzel düşünülmüş. (Dobrinja’da Düğün/ Yaşam Kaya)

Hakan Altıner ve Yüksel Aymaz bir yönetmen dekoratör işbirliğiyle çok çeşitli sahnelerde geçen oyunu hemen tek bir dekorla halletme başarısı göstermişler. Bu nedenle en küçük bir black out bile yaşanmıyor.( Kamelyalı Kadın / Yaşar İlksavaş )

Peki, - mademki bu tür bir yapıma karar verildi, Yüksel Aymaz'ın sahne ve özellikle Sadık Kızılağaç'ın giysi tasarımlarındaki başarılarından öte, bu müzikal biraz daha görkemli kılınamaz mıydı;( Kamelyalı Kadın / Robert Schild)

Işık tasarımı denilince yurdumuzda ilk akla gelenlerden Yüksel Aymaz, bu kere İtalyanların “crea atmosfera” dedikleri biçimde ışık ile ortam düzenini birlikte halletmiş.
Bana sorarsanız, olanakları iyi kullanan bir tasarım olmuş.(Kamelyalı Kadın / Üstün Akmen)

Gene çok ödüllü ışık tasarımcımız, gerçekten “medar-ı iftiharımız” Yüksel Aymaz’ın, oyuncuların sahneye ilk girişlerinde ters yönden gelen ışığın seyircinin gözünün dibine girmesini engellemek için “spot bar”ı neden yüksek tutmadığını da anlamadım!
(Ashura / Üstün Akmen )

Oskar ve Pembeli Meleği /Inishmore’lu Yüzbaşı – Kent Oyuncuları
Seyir Defteri “Julia” – Tiyatro Pera “Her oyun için ayrı ışık tasarımı gerekir diyen” ve yıllardır ışığı da bir oyuncu gibi kullanmaktan söz edenleri destekleyen savları ve çalışmalarıyla bu yılki adayım Yüksel Aymaz. Ayrıca oyunlarında ışığı olduğu kadar gölgeleri de göz önünde bulundurup yorumunda bunlara dikkat eden Aymaz’ın tasarımını yaptığı oyunları bir de ışık açısından izlenmesini önerirken ödüldeki adayımın da kendisi olduğunu bildiriyorum. (Tiyatro&Tiyatro Dergisi)
Hastane odasının kasvetinin dağılmasında, Necati Abalı’nın fondaki karikatürize edilmiş sevimli çizimlerinin etkisini unutmak haksızlık olur. Aynı şekilde Engin Gürkey’in rahatlatıcı müzikleri ve Yüksel Aymaz’ın ışık tasarımı da büyük bir alkışı hak ediyor.(Oscar ve Pembeli Meleği / Çağıl Ener)
Yüksel Aymaz'ın ışık tasarımı da övgüye değer. Sonuçta, 'Oscar ve Pembeli Meleği' oyunu seyirciye alkışlamayı bir süre unutturacak kadar etkili bir yapım.
(Oscar ve Pembeli Meleği / Hasan Anamur)

Yüksel Aymaz'ın atmosfere katkıda bulunan ışık tasarımı" oscar ve pembeli meleği"ni zevkli hale getiriyor.( Oscar ve Pembeli Meleği / Dikmen Gürün)

Yüksel Aymaz, yazarın, dolayısıyla rejisörün yönlendirmelerini göz önüne almış, sıcak ve soğuk renkleri ayrı ayrı ve aynı anda kullanacağı bölgelerde daha bir titizlenmişti.
(Oscar ve Pembeli Meleği / Üstün Akmen )

Işık (Yüksel Aymaz) düzenleri de yoruma uygun olarak tasarlanmış ve gelişimi, sahne geçişlerini kolaylaştıracak işlevsellikte uygulanmış.
Bütünü destekleyen bir öğe de yine amaca uygun olarak düzenlenmiş başarılı ışık tasarımı.
(Müfettiş / Hasan Anamur)

Yüksel Aymaz’ın sekmeyen, estetik unsurlar da taşıyan ışık tasarımı fevkalade
( Seyir Defteri / Üstün Akmen )

Zeki Sarayoğlu mütevazı dekor tasarımıyla, Yüksel Aymaz ışık tasarımıyla, Cüneyt Yamaner de özgün müziğiyle, oyunun atmosferini yansıtan, aksiyonu destekleyen çözümler üreterek oyunun başarısında pay sahibi olmuşlar. ( Inishmore’lu Yüzbaşı / Feridun Çetinkaya )

Burada oyunlaştırmadaki matematiğin ustalıkla yönetiminin ve Işık Tasarımında Yüksel Aymaz’ın tiyatromuzda az görülür bir başarı yakaladığını söylemek isterim. Hem Avrupa turnesinde, hem de ülkemizde seyircilerimizin oyuna gösterdiği ilgi bu düşüncelerimi doğruluyor. (Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim / CUMHURİYET )

Diğer taraftan pek bilinen bir gerçek ki, bir şarkının ezgisi için müzik ne demekse, bir tiyatro oyunu için ışık da aynı anlama geliyor.
Sahneye koyucunun seyirciye aktarmayı hedeflediği ruh halleri ve duygulara aracılık edecek en etkili etken, hiç kuşkusuz ışık.
Bu işin erbaplarından Yüksel Aymaz, oyun için kusursuz bir ışık tasarımı yapmış.
Sarı/beyaz ikilisini bu denli yumuşak, bu kadar cascavlaktan uzak kullanmak, ayrıntıları böylesine dikkatle incelemek, her bir sahneyi titizlikle ölçüp biçmek, ancak renk duygusu emekle gelişmiş yetenekli bir tasarımcıdan, Yüksel Aymaz’dan beklenebilirdi.
(Mutlu Ol Nazım / Üstün Akmen )

"Her oyun için ayrı ışık tasarımı gerekir" diyen ve yıllardır ışığı da bir oyuncu gibi kullanmaktan söz edenleri destekleyen savları ve çalışmalarıyla bu yılki adayım Yüksel Aymaz. Ayrıca oyunlarında ışığı olduğu kadar gölgeleri de göz önünde bulundurup yorumunda bunlara dikkat eden Aymaz'ın tasarımını yaptığı oyunları bir de ışık açısından izlenilmesini önerirken ödüldeki adayımın da kendisi olduğunu bildiriyorum.( Oscar ve Pembeli Meleği / Inıshmore'lu Yüzbaşı - Seyir Defteri "Julia" )

Yüksel Aymaz'ın "Yakındoğu'da Emanet"in ışıklarıyla "Yılın Işık Tasarımcısı" unvanını hak ettiğini düşünüyorum. Çünkü...
"Yakındoğu'da Emanet"te efsunun adı; ışık... Özen Yula'nın metninde elle tutulur derecede yoğun hissedilen gizem ile belirsizlik, sahnede en çok ışıkların yardımı ile vücuda geliyor. Sonra; ana kahramanın şizofren yapısının altını çizen ikilik, sık sık hissedilen yarımlık-bölünmüşlük-tamamlanmamışlık, ışıkların beceriklice tasarlanmasıyla somutlanıyor.
Yüksel Aymaz, adeta bir aktör gibi çalıştırıyor renkleri, tonları ve yoğunlukları. Sonuçta da, kaos başta olmak üzere, sahnede yaşanan her şeyi elle tutulur hale getirmeyi başarıyor tasarımıyla. (Yakın Doğuda Emanet/ Robert Schild)

Kanımca Ayaktakımı Arasında’ nın boğucu ve durağan havasını yansıtan, geniş oyun alanında hemen her oyun köşesinin gerekli ışığı gölge yaratılmadan almasını sağlayan tasarımıyla bu ödülü hak etmiştir.” başarılı ışık uygulaması da Yüksel Aymaz bu ortamı etkileyici biçimde vurguluyor. (Ayak Takımı Arasında /Hasan Anamur)

Işık Tasarımcısı Yüksel Aymaz ve ‘inanan’, ‘sanatçı’ oyuncularla öylesine bütünlüklü bir takım oluşturmuş ki, ‘düşmüş’ insanlar ve ‘tutunamayanlar’ üzerine bir proje olarak Maksim Gorki’nin "Ayaktakımı Arasında" adlı oyunu, üçüncü milenyumda, klasik metinlere sadık kalınarak ne derece çağdaş yorumlar çıkarılabileceğine nefis bir örnek oluşturmuş.
Seçtiğiniz tüm yazarların ortak bir tercih kullanma ihtimalinin en yüksek olduğu kategori herhalde Işık Tasarımı. Zira ben de birçokları gibi Yüksel Aymaz diyeceğim.
Beraber çalışma fırsatı da bulduğum bu adam, kendi tabiriyle gölge tasarımı yapıyor.
Belki sahne yorumları karanlığa çalıyor ama olsun, adam bakıyor ve bir sanatçı içgüdüsüyle hissediyor, bir anda uygulayıveriyor. Bu yıl pek çok oyun ışığında onun imzası vardı.
Işık Tasarımcısı kimliğine sahip çıkışı önemli, ayrıca ışığın bu ülkede tiyatronun içinde önemli bir sanat olduğunun bilincinde olmalı.
Bir ödülde dergiden alsın. Aymaz’da böyle bir ödülde bulunsun! Metin okumadan, prova izlemeden ışık attıranlara bir mesaj olur.”
(Ayak Takımı Arasında / Ilgın Sönmez )

“ Ayaktakımı Arasında “ adlı oyunun atmosferini hazırlayan unsurlardan bir tanesi de ışık tasarımıydı. Başarıda önemli payından ötürü, Yüksel Aymaz, bu kategorideki adayım.”
( Ayak Takımı Arasında / Hüseyin Sorgun)

Dekorun perspektifini derinleştiren, genel ve lokal ışık geçişleriyle sahne geçişlerini destekleyen ışık tasarımı ve uygulaması çok başarılı.” (Kobay /Seçkin Selvi)

"Kobay" da, bütün bu söylediklerimin yanı sıra beni en sarsan Barış Dinçer'in sahne tasarımı ve Yüksel Aymaz'ın ışık tasarımı oldu. (/ Kobay,/ Zeynep Oral)


Yüksel Aymaz isimli sanatçının sitemizde kayıtlı çalışmaları
Kanlı Komedya
KRAL (soytarım) LEAR - Pangar ve Altıdan Sonra Tiyatro
Cyrano De Bergerac
Arturo Ui'nin Önlenebilir Tırmanışı
Yaşamaya Dair – Bursa Cezaevi'nden Mektuplar
Tabusuz
Ben Feuerbach
Ben Bertolt Brecht
Kazaen
Beautiful Burnout / Süpernova
Aşkın Sıradanlığı
Külhanbeyi Müzikali
Şişman Domuz
Sıfır Derecede Aşk
Ayışığı Tarifesi
Aklı Havada
Vanya Dayı
Quintet - Bir Dönüşün Beşlemesi
Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim
Müşfik Kenter'i Dinliyorum: Orhan Veli 30. Yıl Özel Gösterisi
Sokağa Çıkma Yasağı
Yalancının Resmi
Kumsal
Rahat Yaşamaya Övgü (Brecht Kabare)
Dolu Düşün Boş Konuş
Köşk
Yağmurcu
Dobrinja'da Düğün
Şerefe Hatıralar
Profesör ve Hulahop
Venedik Taciri
Casablanca
Gözü Kara Alaturka
Kara Kaplı

Yorumlar

Yüksel Aymaz Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 185
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 





Mehmet Yılmaz Ak      Mete Gülsoy      Müge Uzun      Nesli Yılmaz      Özgür Avşar      Serap Yüksel      Uğur Aksu      Oğuz Aral      Yüksel Aymaz      Selmi Andak      Ayşegül Alpak      Ali Poyrazoğlu      Bülent Kayabaş      Suat Ünaldı      Burak Alkaş      Ümit Kantarcılar      Hüseyin Kara      Güneş Berberoğlu      Metin Yavuzoğlu      İlham Erdoğan      Halim Ercan      Oğuz Okul      Ayça Damgacı      Hakan Ummak      Koray Kadirağa      Kerem Can Dum      Melis Tezkan      Okan Urun      Galip Uyar      Eda Bingöl      Gökhan Altuntaş      Onur Çatal      Muzaffer İzgü      Mustafa Avkıran      Övül Avkıran      Björn Bicker      Peter Kastenmüller      Şirin Aktemur      Selçuk Artut      Nuri Harun Ateş     



Tiyatro Kursu Başlıyor!
19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



Duyuru Panosu!



Son Eklenen Tiyatro Oyunları

     Güncel Yazılar

Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

Mail Listemize Üye Olun

     Güncel Haberler
Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
 
 |  ..