| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studio Oyuncuları 4 Oyunla İstanbul Sahnesinde (3/17/2009) “Statik bir aksiyonla yaratılmış ama aynı zamanda dinamik bir tiyatro... Son derece bedensel, fiziksel, oyunun kurallarına sıkı sıkıya bağlı bir tiyatro. Bir deneyim, ama sadece kafa için değil, kalbi ve tüm vücudu sarsan bir deneyim”
Prof. Freddy Decreus,
Dünya tiyatrosunun önde gelen topluluklarından Studio Oyuncuları, 2009 sezonunu kendi sahnesinde karşılıyor. Geçtiğimiz sezon 20’inci yılını kutlayan Studio Oyuncuları’nın 2009 programında Şahika Tekand’ın yazıp yönettiği Karanlık Korkusu ve Evridike’nin Çığlığı ile Studio Oyuncuları’nın genç yönetmenlerinden Ridade Tuncel‘in yazıp yönettiği Apartman ve yine toplulukta yetişen Umut Kırcalı’nın ÜÇ…İKİ…1000 oyunları bulunuyor. Sezonu 20 Mart’ta açan Studio Oyuncuları kadrosunda Şahika Tekand, Cem Bender, Yiğit Özşener ve Şerif Erol başta olmak üzere güçlü isimler yer alıyor. Şahika Tekand’ın yazıp yönettiği, ilk kez 16. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali’nde sahnelenen, yurtdışında Belçika ve Hollanda’da oynanan ve büyük merakla beklenen son oyunu Karanlık Korkusu’nun galası da bu sezon yapılıyor. Karanlık Korkusu’nda çağdaş kentli insan, sistemde var olmaya çalışan beş rol kişisinin tek bir karakterin monologunu oluşturan konuşma örgüsü ve en doğal insan hareketlerinden en soyut sonuca ulaşmayı hedefleyen bir sahneleme düzeni içinde anlatılıyor. Şahika Tekand’ın, yazıp yönettiği Oidipus üçlemesinin son oyunu, Cesur Yeni Dünya ödüllü Evridike’nin Çığlığı, bu sezon da seyirciyle buluşmaya hazırlanıyor. Çağdaş yaşamda kısıtlı bir alana hapsolan bireyin sistemle ilişkisi, oyun alanını bir simülasyon alanına dönüştüren sahneleme biçimiyle kuruluyor. 4.Tiyatro Olimpiyatları’nın kapanış oyunu Evridike’nin Çığlığı, Japonya, Belçika, Almanya da dahil olmak üzere yurtdışında pek çok ülkede sahnelendi. Ridade Tuncel’in oyunu Apartman, birbirini tamamlayan iki malzemeyi, ses kayıtları ve oyuncu aksiyonlarını birbirinden ayırıp sahne üzerinde tekrar yan yana getirerek seyredeni izlediği süreci ve gerçeğin ne olduğunu sorgulamaya iten bir atmosfer yaratmayı amaçlıyor. Studio Oyuncuları’nın genç yönetmenlerinden Umut Kırcalı’nın yazıp yönettiği ÜÇ…İKİ…1000 sistemin insan için, bireyin de kendisi için yarattığı oyun alanında yapılan tercihleri sorgulayan iki kısa oyundan oluşuyor. Tüm oyunlar 20.30’da başlar, yaklaşık 1 saat sürer ve tek perdeliktir. Bilgi için: (0212) 246 77 25, 0531 648 51 68 www.studiooyunculari.com, www.biletix.com STUDIO OYUNCULARI Valikonağı Cad. Akkirmanlı Sok. 30/38 Nişantaşı - İstanbul EVRİDİKE’NİN ÇIĞLIĞI 20 Mart’tan itibaren HER CUMA 20:30 HADİ ÇAMAN SAHNESİ APARTMAN 23 Mart’tan itibaren HER PAZARTESİ 20:30 STUDIO OYUNCULARI SAHNESİ KARANLIK KORKUSU 26 Mart’tan itibaren HER PERŞEMBE 20:30 STUDIO OYUNCULARI SAHNESİ UÇ…İKİ..1000 28 Mart’tan itibaren HER CUMARTESİ 20:30 STUDIO OYUNCULARI SAHNESİ KARANLIK KORKUSU Yazan,yöneten: ŞAHİKA TEKAND,ISTANBUL,2008 STUDIO OYUNCULARI - Karanlıktan kaçarken ışığın içinde kör oluş... - Her reddediş çabasının itaat edilmesi gereken bir komuta dönüşmesi... - Her atılan adımın hemen ardından bunun sistem tarafından, sistemi işleten kurallardan biri haline getirilmesi... - Olup biteni şimdiki zamanda (ve gerçek zamanda) yöneten ve giderek tanıdık olan ve bir süre sonra da onlarsız hareket dahi edilemeyen komutlar, kodlar, simgeler... - Sistemin dili... - Maruz kalış... öğreniş... dönüşüm... - Korkunun, korkulan şeyin kendisinden çok daha korkunç olduğu gerçeği... Yazar ve Yönetmenin notlarından
EVRİDİKE’NİN ÇIĞLIĞI STUDIO OYUNCULARI Yazan/yöneten:Şahika Tekand Evridike’nin Çığlığı , Şahika Tekand’ın başta “Antigone” (Sophocles) ve başka çeşitli metinlerden esinlenerek yazıp yönettiği ve Studio Oyuncuları tarafından birincisi Oidipus Nerede (2002) ,ikincisi Oidipus Sürgünde(2004) olan “Oidipus Üçlemesi ”nin sonuncu oyunu olarak sahnelenmektedir. “Ötekinin hakları”, “ifade,inanç ve düşünce özgürlüğü”, “hukukun adil uygulanışı”, “savaş” gibi kavramlar öne çıkarılarak tasarlanan Evridike’nin Çığlığı’nda ana aksiyon , birbirini izleyen , sınırlı sayıda hareketten oluşan bir hareket dizgesinin zorlayıcı bir düzen içinde gerçekleştirilmesi ile oluşan bir matris üzerine oturtulmuştur. Bu matris, Antigone’nin , haksız bir iç savaş sonucunda iki erkek kardeşinin birbirini öldürmesi ve bu haksız kardeş savaşı sayesinde devlet yönetimini ele geçiren Kreon tarafından hain ilan edilerek mezar hakkı elinden alınan kardeşini, insan onuruna yakışır şekilde gömmesi ile ortaya çıkan, varolan yasalar ve etik ilkeler çatışması içinde tutum almaya zorlanan bireylerin,cevaplamaları ve çözüme varmaları gereken ana soruyu, sahne üzerinde performansın ana öyküsü ve asal aksiyonu haline getirmektedir. Oyuncu hareketleriyle sahne üzerinde tam da şimdiki zamanda gerçekleştirilen bir oyunun(game) yapısını oluşturan bu matris, Antigone’nin gerçekleştirdiği eylem konusunda ve “azınlık”,”muhalif olan” “öteki”nin hakları ile ilgili tavır belirtmekle yükümlü çoğunluğun maruz bırakıldığı yargı ve karar sürecini,hem sahne hem de seyir yeri açısından fiilen o anda gerçekleşmekte olan gerçek ve zorunlu bir değişim sürecinin parçası haline getirmektedir. Oyuncu için, diğer iki tragedyada olduğu gibi sahne üzerindeki bütün riskler gerçektir ; ışığa karşı sorumlu olan oyuncular , bu oyunda, ek olarak sınırlı hareket dizgesinin ortaya çıkardığı oyun düzeni ile anahtar sözcüklerin ilişkisine bağlı olarak işleyen bir dizi zorunluluğa tabidirler. Sınırlı sayıdaki hareketler, çağdaş yaşamda bağımsız birer birey olduklarına ikna edilen ancak sistem tarafından zorunlu bırakıldıkları verili bir alanda ,önyargılar ve korkularla yaşayan çağdaş insan davranışını ifade etmektedir. Zorunlu hareketlerin hızlı ve şaşırtıcı değişimi ile oluşan oyun düzeni,zorlayıcı oyun kuralları ile sahneyi adeta bir simulasyon alanına , oyuncu performansını da güvenlik ipi bulunmayan bir canbazının gösterisindeki gerçekliğe kavuşturmaktadır. Bu tragedyada, bütün tiyatro tarihi kadar uzun zamandır teslimiyeti, koşullara müdahale etmemesi, uysallığı, tepkisini karşısındakine çevirmek yerine kendine yöneltmesi , koşullara dayanamayınca da sessizce intihar etmesi ile bilinen bir karakter olan Euridike’nin isyan çığlığı duyulmakta ve intiharı , yıkıcı, sarsıcı, değiştiren bir eyleme dönüşmektedir. STUDIO OYUNCULARI HAKKINDA STUDIO OYUNCULARI, 1988'de Şahika Tekand ve Esat Tekand tarafından oluşturulan Oyunculuk ve Sanat Stüdyosu'nun gösteri topluluğu olarak kuruldu ve 1990 yılında profesyonel nitelik kazandı. Gösteri sanatlarında, özellikle de oyunculuk sanatında 'çağdaş olan'ın araştırılması ve uygulanması ilkesi ile yola çıkan topluluk, faaliyetini sürdürdüğü 20 yıl içinde , Sahika Tekand’in gelistirdigi ‘Performatif Sahneleme ve Oyunculuk’ yöntemi ile sahneledigi butun oyunlarla dunyada özellikle de Avrupa’da en dikkat cekici tiyatro topluluklarindan biri oldu. Studio Oyuncuları’nın Katıldığı Festivallerden Bazıları "Mutlu Günler" 92/93 5. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali "Beş Kısa Oyun" 93/94 6. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali Ekim 99 24. MOT ULUSLARARSI TİYATRO FESTİVALİ 7. Balkan Young Theatre Festival'e (Bulgaristan/Sofya) Ağustos 00 Mladi Levi International Theatre Festival'e (Slovenya/Ljubliana) "GERGEDANLAŞMA" 96/97 8. Uluslarası İstanbul Tiyatro Festivali Ekim 98 "THE THEATRE AT THE CROSS-ROADS Towards 2000" başlıklı MOT INTERNATIONAL THEATRE FESTIVAL 98 6. Balkan Young Theatre Festival (Bulgaristan) 98 6. "Oidipus Nerede?" 02 13. Uluslarası İstanbul Festivali 03 11. Uluslarası Antik Yunan Draması Buluşması (Tiyatro Olimpiyatları) (Yunanistan /Delfi) 03 "Oidipus Sürgünde" 04 14. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali Ocak 05 Brüksel Güzel Sanatlar Merkezi'nin düzenlediği Türkiye Festivali (Belçika) Eylül 05 EX PONTO Festivali (Slovenya/ "Evridike'nin Çığlığı"
Haziran 06 15. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali ve 4. Uluslararası Tiyatro Olimpiyatları’nın kapanış oyunu Ağustos 06 Toga 2006 Yaz Festivali (Japonya/Toga) Ekim 06 MESS Uluslararası Tiyatro Festivali (Saraybosna) Şubat 08 0090 (Belçika / Antwerp) Haziran 08 Bonn Bienali (Almanya/ Bonn) Haziran 08 Avrupa’dan Yeni Oyunlar (Almanya/ Wiesbaden) Kasım 08 Culturescapes (İsviçre / Basel ) "Karanlık Korkusu" Mayıs 08 16. İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali Şubat 09 0090 (Antwerp ve Basel / Belçika, Rotterdam / Hollanda) ŞAHİKA TEKAND
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü Tiyatro Anasanat Dalı Oyunculuk Sanat Dalı’ndan mezun olan Şahika Tekand, aynı dalda doktora yaptı. 1984’te tiyatro ve sinema oyunculuğuna başlayan ve üniversitede oyunculuk dersleri veren Şahika Tekand,1988’de STUDIO adı altında oyunculuk stüdyosunu kurdu. 1990’da kendi tiyatro topluluğu STUDIO OYUNCULARI’nı kuran Tekand, bugüne dek kendi yazdığı altı oyun da dahil olmak üzere tiyatro oyunları ve pekçok performans yönetti. Topluluğu ile oynadığı, yönettiği ve yazdığı tüm oyunlarla yurtiçi ve yurdışında pekçok uluslararası festivale davet edildi ve katıldı. ‘Performatif Sahneleme ve Oyunculuk Yöntemi’ adını verdiği yontemiyle son yıllarda Avrupa’nin başarılı yönetmenleri arasinda dikkat çeken Şahika Tekand, bugüne dek onsekiz sinema filminde oynadı. Halen STUDIO OYUNCULARI’nda sanatsal faaliyetini sürdüren Tekand, oyunculuk stüdyosunda oyuncu ve yönetmenler yetiştirmenin yanısıra çeşitli üniversitelerde dersler vermektedir. Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|