Tiyatro Avesta’nın Kürtçe tiyatro oyunu Araf/İki Ülke Arasında İsviçre’nin Basel kentinde seyirciyle buluşuyor. Katledilen Kürt aynını Musa Anter’in hayatından kesitlerin olduğu ve Cihan Şan’ın yazdığı, Aydın Orak’ın yönetip oynadığı oyun 4 Subat 2011’de saat: 19:00da Von Melle Park 8 Hörsaal Erziehungswissenschaft Hamburg, Germany da gosterilecek.
Oyun, Kürt aydınlarından Musa Anter’in 55 yıllık yaşamını anlatırken, faili meçhul bir cinayete kurban gitmesine dikkat çekerek, günümüzde hala aydın cinayetlerinin devam ettiğine işaret ediyor. Kendisini her zaman İstanbullu ve Mardinli olarak bilen ve hiçbir şekilde ayırımcılık yapmayan oyun karakteri -Kürt aydını Anter'in, bir diğer deyişle Araf’ın, iki dil ve iki kültür arasındaki köprü görevini bir kez daha hatırlatan oyun, ülkemizdeki toplumsal barışı, hoşgörüyü ve bugünlerde unutulan kardeşliği hatırlatıyor.
Anter ve “Kürtçe Islık Çalmak” “Araf-İki Ülke Arasında” Musa Anter’in öldürülüşüyle başlıyor. Anter’in bir şekilde bile bile ölüme gittiğini görüyoruz. Oyunun adı gibi Musa Anter de, hem yaşamının bazı kesitlerinde hem de yaşamının tümünde arafta kalmış bir aydın. Kürtçe ıslık çalmakla da; bölücülük yapmıyoruz, Kürtler bölücü değildir, dediği için de bölücülükle suçlanmış. Tiyatro Avesta’nın oyununda, Musa Anter’in hayatından birbirinden farklı kesitleri seyrediyoruz. Her kesit bambaşka bir tarihi, bambaşka bir dostluğu, dayanışmayı bambaşka mantaliteleri gösteriyor. Bu coğrafyada meydana gelen birçok olayı, Tiyatro Avesta’nın gözünden Musa Anter’in dilinden öğreniyoruz. Tek kişilik bir oyun olan “Araf-İki Ülke Arasında” oyununda, Musa Anter’i Aydın Orak canlandırıyor. Zaman zaman Anlatıcı, zaman zaman Musa Anter olan Orak, sahnede olağanüstü bir performans sergiliyor. Oyunun bazı bölümleri Türkçe olmakla birlikte, yüzde sekseni Kürtçe olarak düzenlenmiş.
Ancak Kürtçe bilmediğiniz halde, Orak’ın oyunculuğuyla oyununun içine girebiliyorsunuz. Türkçe ve Kürtçe’yi oyunun bütününde sanki bir dilmişçesine, bu kadar akıcı ve bu kadar ustalıkla kullanarak Orak, seyirciyi “Araf”a dahil ediyor. Oyunun en büyük başarılarından biri oyunculuk ve iki dilin kullanımı. Ayrıca, Tiyatro Avesta oyun metnini karşılıklı sayfalarda Türkçe-Kürtçe olarak basarak, seyircisine metinsel anlama konusunda da yardımcı oluyor. Tiyatro Avesta aslında Türkiye’ye Musa Anter ile birlikte bir şeyler hatırlatıyor, bir şeyler öneriyor …
OYUN HAKKINDA GÖRÜŞLER Aydın Orak, Musa Anter’i oynarken sahne ile bütünleşiyor. Gölgesi ile Anter’in yanında beliren Orak, her bir bölümde görüntülerle paralel durmayı tercih ediyor. Aydın Orak bu durum sayesinde oyunculuk yeteneğini bütünüyle sahneye aktarabiliyor. Düşünce gücüyle paralellik kurduğu yazarın görüntüsüyle de iç içe geçince, seyrine doyulmaz bir performansla oyununu bitiriyor. Yaşam Kaya- TİYATRONLİNE
Tiyatro Avesta Musa Anter’in hayatını iki dilli olarak ama tek bir dil ile, yani tiyatro diliyle aktarmayı başarıyor. Tiyatro dili deyince, aslında Kürtçe ve Türkçe dışında da başka dillerin kullanıldığını görüyoruz oyunda. Oyunun en büyük başarılarından biri oyunculuk ve iki dilin kullanımı. Jale Karabekir-BİANET
Tiyatro Avesta, biçim olarak her zaman mütevazı bir sahne dekoru ve aksesuardan yana oldu. Natüralist bir bakış açısından ziyade epik bir tiyatro biçimini benimseyen Tiyatro Avesta, Araf oyununda da epik sahnelemeyi tercih ediyor. Cahit Çeçen- EVRENSEL KÜLTÜR
İki dil ve dünya arasında köprü gibi olan, her yönüyle bu topraklar kokan Kürt bilgesi Musa Anter’in hayat hikâyesini çok yaratıcı bir teatral dille anlatmış Araf... Kürtçe bilmeseniz de oyunu hiç sıkılmadan izliyorsunuz. Aydın Orak harika oynuyor. Rasim Ozan Kütahyalı- TARAF GAZETESİ
Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...