Dünyanın en prestijli tiyatro festivallerinden Avignon Festivali geçen cuma sona erdi. Sheakspeare uyarlamalarından kışkırtıcı yapımlara kadar birçok farklı tarzı barındıran festivalde bu yıl oyunların ne anlattığına değil nasıl anlattığına bakıldı. Anahtar kelime 'üslup' oldu
Avignon Festivali hiç kuşkusuz tiyatro dünyasının nabzının tutulduğu yer. Geçen yıl 60'ıncı yılını kutlayan Avignon Festivali hem tecrübesi hem de 60 yıllık kıdemiyle hazırladığı programla seyircisini memnun etti. 2005'te festivale konuk yönetmen olarak Belçikalı Jan Fabre'yi davet eden ancak sanatçının hazırladığı 'kışkırtıcı' programdan ötürü oldukça tepki alan Avignon Festivali, geçen yıl yine özüne dönmüş ve sıradışı yapımlarla klasikleri ayrı ayrı sahnelerde seyirciye sunmuştu. 6 Temmuz'da başlayıp 27 Temmuz'da biten festival 61'inci yılında da aynı yolu tercih etti. Yönetmenliğini Hortense Archambault ile Vincent Baudriller'in üstlendiği festivalin bu yılki anahtar kelimesi 'üslup' oldu. Sahnelenmeye değer görülen eserlerin öne çıkan özelliği farklı üsluplara sahip olmasıydı. Archambault'un deyimiyle eserlerin ne anlattığı değil nasıl anlattığı önemli oldu. Dolayısıyla da Disney ve Tarantino arası uyarlamalardan kuklaların insanların oyununa kadar birçok farklı deneme sahnede seyircinin ilgisini çekti.
Ancak hiç kuşkusuz Avignon Festivali'nin en büyük sürprizi 60 yıl önce festivalin doğuşuna tanıklık etmiş olan Jeanne Moreau ile kompozitör Sami Frey'nin aynı sahnede buluşup -ki bu sahne Avignon'un en prestijli salonu Cour d'Honneur du Palais des Papes'tı- Heiner Müller'in 'Quartet'ini birlikte okumalarıydı. Yaklaşık 2 bin kişinin izlediği gösteri, 60 yıllık Avignon Festivali'ne hem övgü hem de saygı duruşu niteliği taşıyordu.
Politik peyganber Kral Richard!
René Char'ın 'Hipnoz Notları' (Feuillets D'Hypnos), Jean Genet'nin
'Pravanlar' (Les Paravents), Jean-François Sivadier'nin 'Kral Lear' (Le Roi Lear), Frank Castorf'un 'Kuzey', 'Nord', Sasha Waltz'ın 'Insideout', Jean-Pierre Vincent'nın 'Komünistlerin Sessizliği' (Le Silence des communistes), Faustin Linyekula'nın 'Yalanların Festivali' gibi oyunlarının öne çıktığı Avignon Festivali'nin en ilginç oyunları Tony Kushner'in yazdığı Al Pacino ile Meryl Streep'in televizyon dizisi uyarlamasında başrollerini oynadığı 'Amerikan Melekleri' (Angels in America) ile Peter Verhelst'in yönettiği 'III. Richard' oldu. Laurent Poitrenaux'nun başrolde mükemmel bir performans sergilediği 'III. Richard'ta yönetmen, Walt Disney ile Quentin Tarantino arası bir tarz denedi. Kral Richard'ı politik bir peygamber olarak sahneye yansıtan Verhelst fantezi ve şiddeti dozunda bir üslupla seyirciye sunarak beğeni kazandı.
radikal