Tiyatrotem, mart
ayında İstanbul Modern Sinema Salonu’nda oyun sahneleyecek
“Lahana Sarma”
İstanbul Modern’in“Gölgeye Övgü”sergisi
etkinlikleri kapsamında Tiyatrotem, mart
ayı boyunca “Lahana Sarma” adlı
gölge-kukla oyunu sahneleyecek.
Ayşe Selen’in yazdığı, Şehsuvar Aktaş’ın tasvir ve kukla
tasarımını yaptığı, müzik danışmanlığını Muammer
Ketencoğlu’nun üstlendiği, Ayşe Selen ve Şehsuvar Aktaş’ın oynayan ve
oynatıcı olduğu “Lahana Sarma”, kukla,
illüzyon, ortaoyunu, gölge oyunu gibi geleneksel gösteri türlerden yola
çıkılarak oluşturulmuş bir gösterim. Tiyatrotem’in sahnelediği “Lahana Sarma”, 1 Mart, 8 Mart, 22 Mart ve
29 Mart Pazar günleri saat 14.00’te İstanbul
Modern Sinema Salonu’nda görülebilir. Gösterileri
müze ziyaretçileri ücretsiz olarak izleyebilecek.
Oyunun çıkış
cümlesini “Renkli tasvirler herhangi bir nedenle hayal perdesinden çıkmak
zorunda kalsalardı, ne olurdu?” sorusu oluşturuyor. Oyunda sahnenin sağında ve
solunda birer gölge oyunu perdesi, iki perdenin ortasında ise masaüstü kuklalarının
oynatıldığı masa bulunuyor.
Gölge oyunu
perdelerinde oynatılan deriden kesilmiş özgün tasvirler, beyaz perdeye yansıyan
“renkli gölgeler”dir. İki perdenin ortasındaki masanın üzerinde oynatılan
kuklalar ise beyaz kartondan kesilmiş figürlerden oluşan bir tür “düşsel alan”da
devinen üç boyutlu “beyaz kuklalar”dır. Oyunun açılışını yapanlar, hem oyuncu,
hem anlatıcı, hem de oynatıcıdır.
Sağdaki perde
Herşeyiyer Hanım'ın, soldaki perde ise Boliştah Hanım'ın evi. Ortadaki masa da
düşsel bir alandır. Herşeyiyer Hanım'ın uşağı Tavtati'yle Boliştah Hanım'ın
uşağı Dümteka mutfaklarında yemek yapmaktadırlar. Ancak her ikisinin de birer
malzemesinin eksik olduğu ortaya çıkar. Muzip ve şakacı bir yaratık olan Yeşil
Tüylü Ocak Böceği bu malzemeleri gizlice kaçırmıştır. Uşaklar “evleri”nden
çıkarak eksik malzemelerin ardına düşerler. İşte bu arayış onları ortadaki “düşsel
alan”a, Lahana Sarma'ya getirir. Ancak orada Yeşil Tüylü Ocak Böceği'nin
kendileri için hazırladığı beklenmedik sürprizlerle karşılaşırlar.
Öykünün akışı içinde tasvirlerin/kuklaların “renkli gölgeler” olmakla “beyaz
kuklalar” olmak arasındaki ikilemleri, oynatıcı-oynatıcı, oynatıcı-kukla,
kukla-kukla, kukla-tasvir çatışması ya da çakışması öykünün arka planını oluşturuyor.
Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...