| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri
Üstün Akmen



Shakespeare (1564-1616)’in, 16. yüzyıl Venedik’inde geçen zamandan bağımsız komedi-draması “Venedik Taciri/The Merchant of Venice”, Ankara Devlet Tiyatrosu yapımı olarak üçüncü sezonunda da kapalı gişe oynamayı sürdürmekte.

“Venedik Taciri”ni, Devlet Tiyatroları’nın bu yıl Ankara’da ilk kez gerçekleştirdiği “Shakespeare Haftası” çerçevesinde izleme olanağını yakaladım, pek de iyi yaptım.

Oyun, anımsayacağınız gibi bir grup Hıristiyan asilzadesinin yazgısını, talihini ve Yahudi tefeci Shylock’la ilişkilerini konu almakta.

Antonio, meteliksiz dostu Bassanio’nun güzel Portia’ya evlenme teklif etmek için ihtiyaç duyduğu miktarı temin etmek üzere Shylock’tan borç alır; Antonio’nun geçmişteki davranışlarından olumsuz etkilenmiş olan Shylock ise borç verdiği paranın geri ödenmesine ilişkin sözleşmeye çok kesin ve keskin koşullar koyar.

Antonio’nun teslimat işleri fırtına yüzünden sekteye uğrarken, Shylock kızının asilzade Lorenzo’ya kaçmasından ötürü her zamankinden daha fazla öfkelidir. Borcun vadesi geçince, Shylock diyet olarak Antonio’nun yarım kilo etini ister. Bassanio, Antonio’yu umutsuzca bu cezadan kurtarmaya çalışırken, beklenmedik bir yerden beklenmedik bir yardım gelir.

Shakespeare’in başyapıtlarından “Venedik Taciri”nin konusu özetin tiriti olarak işte böyledir.

ERHAN GÖKGÜCܒNÜN BAŞARISI
Karmaşıklığı nedeniyle birçok yönetmen ve yapımcı tarafından Shakespeare’in en zorlayıcı oyunlarından olarak tanımlanan “Venedik Taciri”ni, bu kere tiyatromuzun önemli adı, usta oyuncu, yönetmen, besteci, diksiyon-fonetik disiplinin erbabı, oyun yazarı Erhan Gökgücü sahneye taşımış.

Gökgücü, Zeynep Avcı’nın akıcı bir sahne dili kullanarak, sözcükleri titizlikle seçerek dilimize kazandırdığı teksti almış, orasına burasına pek dokunmamış. Solario, Salerio, Balthasar, Stefano, Leonardo gibi karakteri koronun içinde yoğurmuş, ama bildiğimiz anlamda uyarlamamış.

Venedik dediğin, azınlıklara yönelik davranış bozukluklarının ilk filiz verdiği yer ya!

Venedik dediğin, maddi çıkar dünyasının boy attığı ilk mahal ya!

Bunları öne çıkarmış.

YARATICI KADRO
İhsan Bengier, olabildiğince canlı bir dans düzeni tasarlamış.

Can Atilla, müziği oyunculuğun diğer öğelerinden, devinimden, danstan, metnin kesimlenmesinden yapay olarak ayırmaya soyunmamış.

Ali Cem Köroğlu, düşünsel işlemi olan kostümler hazırlamış. Ortaya, anlamsal değeri olan, sadece görülüp seyredilmeyen, okunup anlamaya dayanan kostümler çıkmış.

Köroğlu kostümün yanı sıra fevkalade işlevsel dekor da yapmış.

“Venedik Taciri”nde zaman ve mekân kavramı, oyun içindeki duygusal tabloları inceden inceye hesaplanarak kotarılmış başarılı ışık tasarımınaysa Şükrü Kırımoğlu imza atmış.

Kırımoğlu, hele bir de birinci perde ikinci tabloda salona doğru yönelen sağ ışığa daha dikkatli baksaymış!

OYUNCULUKLAR
Oyuncuların değerlendirmesine gelince, öncelikle koroyu oluşturan Elif Canbazoğlu’nun, Tuğberk Aksu’nun, Meltem Yenigün’ün, M. Çağatay Keser’in, Mehmet Tekatlı’nın, Levent Bölükbaşı’nın, Ümit Bayraktar’ın, Umut Kılınç’ın, Numan Aydın’ın, Murat Atalay’ın, Birge Marapal’ın, Burak Kaya’nın, Aslıhan Ceylan’ın, Birke Muratal’ın adlarını bir bir anmadan ve kutlamadan geçmemeliyim.

Ali Büyükkartal, Aragon Prensi’ni temel kurallara uygun yorumluyor, ama keşke biraz daha heyecan katsa.

Tubal’da Mustafa Şekercioğlu bir iki yerde azıcık abartılı, ama kötü değil.

Hüseyin Baylan tam dozunda bir Fas Prensi çizmiş.

Seda Oksal, Nerissa’ya nesnel yaklaşamamış.

TAMER LEVENT’İN, ŞEVKİ ÇEPA’NIN VE DEMET BÖLÜKBAŞI’NIN OYUNCULUKLARI
Soytarı Lancelot Gobbo’da Şevki Çepa oyunun renk damarı oluyor. Soytarılığı, daha çok doğal olarak yaptığı ani hareketleri, akrobatik devinimleri, sahne üstünde dans eder gibi yürümesi ve bunlarla birleştirdiği politik tavırla çizdiği ele avuca sığmaz, sevimli, zeki, hazır cevap uşak tiplemesi oyunun eksenini oluşturuyor.

Hicran Yavuz, bilinçli ses kullanımı, diyalogları doğru ve akıcı kullanması ve temponun düzeyine olumlu katkısıyla Jessica’da gerçekten kutlanası bir oyun veriyor.

Portia’da Dilek Bozkurt rolüyle kapsamlı bir ilişki içinde.

Bassanio’da Erdinç Doğan, Graziano’da Bülent Çiftçi, Salarino’da Ercan Eker, Venedik Dükü’nde Hayrettin Engin, Lorenzo’da Cebrail Esen yönetmen nasıl istediyse uygularlarken, Gobbo Ana’da Demet Bölükbaşı anlık ruh hali değişimlerini mükemmel yansıtıyor.

Mimiklerine hâkim.

Bölükbaşı, can verdiği karakterde, jestini ve sözünü kodlamalar üzerine kurabilen bir oyuncu.

Antonio’da Tolga Tecer, kas gerginliğinden kendini kurtaramamış. Keşke oyun sırasında, sahnedeki oyun arkadaşlarını görüyormuş gibi görünüyor olmak yerine, gerçekten görme olgunluğunu ortaya koysaymış.

Usta oyuncu Tamer Levent ise, gerçekten görülmeye, izlenmeye değer bir Shylock çıkarıyor.

Shylock’u görünmez içsel akımları, ruh ışımaları, irade zorlamalarıyla seyirciye iletiyor.

Shylock’u, sadece bir tutkunun gövdesel hayat buluşuyla değil, aynı zamanda güzel, hem de zarif, çok yankılı, rengârenk ve birbirleriyle fevkalade uyumlu olarak veriyor.

Kısacası, Ankara Devlet Tiyatrosu yapımı “Venedik Taciri”, doğrusu üç sezondur sahnede kalmayı hak ediyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 640
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014
  • Tiyatro Cansın - Kocamın Nişanlısı (Cüneyt İngiz) - 12/30/2013
  • Toprak İşleyenin mi, Belirli Güçlerin mi: Kafkas Tebeşir Dairesi (Üstün Akmen) - 12/27/2013
  • Bu Hamlet Başka! (İhsan Ata) - 12/23/2013
  • Su Konçertosu'nda Fazıl Say Ne Anlatmış (Üstün Akmen) - 12/23/2013
  • Tiyatro Seyirlik'in Göçebelikten Kurtuluşu: Ya Başaramazsak (Üstün Akmen) - 12/18/2013
  • Boşa Atılan Oltalar; NEHİR (Rengin Uz) - 12/16/2013
  • Ezberletilmiş aşklar ve kadınlar üzerine bir oyun… Nehir (İhsan Ata) - 12/16/2013
  • bu soru 'patlar' kenan bey... ben afyon sucuğumu alıp gidiyorum... (Murat Örem) - 12/16/2013
  • Şahmeran'ın Bacakları Sahnede… (İhsan Ata) - 12/12/2013
  • Gelin Canlar Bir Olalım, Münkire Kılıç Çalalım: Kızılırmak - Karakoyun (Üstün Akmen) - 12/11/2013
  • Varsa Söyle Çetin Akcan… (Kaan Erkam) - 12/4/2013
  • Çetin Akcan Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Moderatör) - 12/4/2013
  • Hık Deyici Padişah Efendimiz(!)in Pık Deyicisi Aslan Bakanım (Üstün Akmen) - 12/4/2013
  • Şehir Tiyatroları'ndan Önemli Mesaj: Para (Cüneyt İngiz) - 12/3/2013
  • Neler Oluyor Orada? Mutlu Yıllar Sevgili Yalgın ve Sevgili Yelda… Tiyatro'da Adab-ı Muaşeret… (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2013
  • S. Günay Akarsu'nun Son Yazısı: Özel Tiyatrolara Devlet Yardımı Üzerine Kurumsal Düşünceler (Dündar İncesu) - 11/29/2013
  • Sevgili Anneciğime Mektup, Öğretmenler Gününüz Kutlu Olsun, Sezonun İlk Yazısı 'Para' (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/26/2013
  • Er Meydanı Boş Kaldı (Cüneyt İngiz) - 11/26/2013
  • Tuncay Özinel Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013
  • Uygur'un ölümü çocukluğumuzun da ölümü aslında... (Nedim Saban) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur ve Öğretisi (Kaan Erkam) - 11/26/2013
  • Nejat Uygur Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 11/26/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |