| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar
Üstün Akmen



Amerikalı oyun yazarı William Mastrosimone (1947)’nin kimin tarafından dilimize uyarlandığını bilemediğim, sahne dili ve Türkçesi pek de iyi olmayan “Uçlar/Extrémité” başlıklı oyunu yeni kurulan (içtenlikle uzun ömürler diliyorum) Tiyatro Martı yapımı olarak sahnelenmekte

“Uçlar” gerilim dolu bir dram. Kadına şiddet, tecavüz ve yetersiz bulunan cezalar karşısında kadının çaresizliğini anlatıyor. Raul, Marjorie’yi izleyip evinde tecavüze kalkışıyor. Marjorie, tecavüzü engelliyor ve Raul’ü zararsız hale getiriyor. Aynı evde kalan Terry ve Patricia ne yapmak gerektiği konusunda kararsız kalıyorlar ve olaylar iyiden iyiye sarpa sarıyor.

GERİLİM OYUNU
Şiddetin insan psikolojisinde meydana getirdiği tahribatı da gözler önüne seren "Uçlar", oldukça gerilimli tablolarıyla olayların psikolojik derinliğine inerek, izleyicinin kendine değişik sorular sormasını sağlayabilen bir metne sahip. “Vatandaş gerçekten suçsuzsa neden korksun” sorusu, oyun sonunda sorulabilecek soruların elbette başında geliyor.

Şiddete maruz kalan kurban, üstünlüğü sağlarsa yapması gereken nedir?

Saldırganı yine onun gibi şiddet kullanarak mı cezalandırmalı, yoksa adalet sistemine mi güvenilmeli?

Adalet mekanizmasının yetersizliği/yetmezliği sayesinde ya kurban suçlu duruma düşer, saldırgan serbest kalırsa?

DİNÇEL’İN DEKORU OLMAMIŞ
Sahne dekor tasarımını imgesel evreni, düşleri ve gerçekçiliğiyle; estetiği ve duygularıyla; doğrudan aktardığı yorumları, izleyiciyi uyarması ve etkilemesiyle ve de görünenle görünmeyeni aynı anda verebilme yeteneğiyle bugüne değin onlarca kez alkışladığımız Barış Dinçel yapmış.

Yapmış da, bu kere sahne şekil ve ölçülerinin, sahne ağzı veya tavanının boyutları, salondaki herhangi bir koltuğun, balkondaki seyircilerin sahneyi nasıl gördüklerini düşünmeden dekorunu tasarlamış.

Tasarım güzel ve işlevsel, ama (ben oyunu Beşiktaş Kültür Merkezi’nde izledim) sahne tabanı seyirci tarafından görünmüyor, Bu da, izleyicinin izlemesini engellediği için oyunun geneline olumsuz puan yazdırtıyor.

URAĞ NELER YAPAMAMIŞ
“Uçlar”ı Yıldırım Fikret Urağ sahneye koymuş. Koyarken, oyunun artık hiç bir yerde, hatta evlerimizde bile güvende olmadığınızla ilgili iletisini ve de şiddeti görmezden gelerek yaşamanın olanaksızlığı gerçeğini yeterince vurgulamamış. Olayların geçtiği/geliştiği evin ana kapısı yok. Barış Dinçel’in simgesel kapısından Raul’de, Patricia’da, Terry’de yolgeçen hanına girer gibi giriyor. Evin telefon kablosunu Ruth kopartıyor, ama iki kablo ucunu birbirine bağlamayı üç Amerikalı kadın beceremiyor; tutun ki ev şehir dışında, üç kadından biri dahi otomobiline atlayıp kasabaya/kente her nereyeyse gidip telefon aramayı düşünemiyor.

Bu ve buna benzer eksiklikler yazılı metnin inandırıcılığına gölge düşürüyor.

Diğer taraftan, Yıldırım Fikret Urağ, tiyatro yapısına açık yazılı metnin, saydam düşünce yapısını iyi kavramamış; kısmen de olsa ateşli anlatışla sahneye taşıyamamış. Taşırken yaşamı ve insanı “sahnede” nasıl estetize edebileceğini de düşünmemiş. Sadece özel çerçevesi içinde eyleme uymakta kalmış, aynı zamanda eylemin asıl karakterini belirleyip havayı yaratamamış, oyunu akıtamamış. Tecavüz olayı çerçevesi içinde dönen oyunun iki saati aşkın bir süreye uzaması/uzatılmasının yer yer tekrarlara ve tekdüzeliğe yol açmasını önleyememiş.

Kostümler her kiminse “eh” kıvamında.

İmzası olmayan ışık tasarımı da düzeltilmeye muhtaç.

OYUNCULUKLAR
Aydın Şentürk Raul’ün fiziksel yaşamını, karakterin ruhsal yaşamının başladığı en derine ulaşana dek derinleştirmiş. Gel gelelim ses kullanımında hayli zayıf.

Terry’de Zeliha Bahar Çebi’nin daha ilk profesyonel oyunuymuş, , bu kerelik fazla deşmeyeyim.

Simge Defne, Patricia’nın duygularına doğrudan, hiçbir hazırlık ya da destek olmadan ulaşmaya çalışıyor, ama olmuyor.

Zeynep Özyağcılar ise özdeşleşeceği Marjorie karakterinin dokusunun nahif maddesini iyi yakalamış, canlandırdığı karakterin fiziksel yaşamına ilişkin maddi, somut bir çizginin sağlam desteğini arkasına aldığından boşlukta salınmıyor, sallanmıyor.

İllâ ki eleştiri isterse, pek yavan geçen ilk tabloya dikkat etse derim ben.

Arının insanı bacağından sokuşunu bir gözlemleyebilse, o eylemi fazla köpürtmese!

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 581
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Tiyatrocu'lardan Sinemacı'lara Bir Tad: ÇİLEK (Füsun Balkaya) - 9/23/2014
  • Çağdaş Ödül Anlayışını Kutluyorum: Direklerarası Tiyatro Seyircileri (Füsun Balkaya) - 9/20/2014
  • Hürrem Sultan (Füsun Balkaya) - 9/18/2014
  • Ali Paşa Hanı Olayı ve Erkal Kardeşler... (Üstün Akmen) - 9/17/2014
  • Asutay'ın istifaya zorlanması, Kenter'den istifasının istenmesi (Üstün Akmen) - 9/11/2014
  • Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi (Üstün Akmen) - 8/21/2014
  • Bu Oyunu İzlemenin 'Vakti Geldi' (Meryem Şahin) - 8/15/2014
  • Benim Çolpan İlhan'ım... (Üstün Akmen) - 7/31/2014
  • Tez Elden Mezuniyet (Deniz Zengin) - 7/23/2014
  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |