| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent
İhsan Ata




Martin Sherman’ın 1979 yılında yazdığı Bent (Kırık), 2. Dünya Savaşı sırasında Nazilerin eşcinsellere uyguladığı baskı, işkence ve ölümleri anlatıyor. Mesut Özkeçeci’nin Türkçeye çevirdiği oyunu Meltem Cumbul D22 için yönetti. Dekor tasarımını Barış Dincel, kostüm tasarımını İlayda Saran, müziklerini Nurkan Renda’nın yaptığı oyunda Berkay Ateş, Can Kulan, Emir Çubukcu, Sercan Sungur, Necati Kutlu, Mesut Özkeçeci ve Reha Özcan rol alıyor.
D22

D22, Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı mezunlarından Berkay Ateş, Can Kulan ve Emir Çubukçu’nun girişimleriyle 2013 yılında açılmış. Mart ayında ilk kez perdelerini açan D22, “ortak bakış açısıyla beraber üretmeye devam etmek amacıyla kuruldu. Gerçek hayattan vazgeçmeden evrensele ulaşmayı hedefleyen D22, her türlü metne, sanatçıya, seyirciye açık. Kolektivizmden aldığı güçle, sokaktaki insandan yola çıkarak, ses çıkarmayı amaçlıyor. D22 oyuncuları, kendi yazdıkları oyunların yanı sıra, klasik tiyatro metinlerinden çağdaş oyunlara, çocuk oyunlarından okuma tiyatrolarına ve tek kişilik oyunlara uzanan geniş bir yelpazede projeler gerçekleştirmeyi planlıyor. Topluluğun ismi ise, ulaşamadıkları ama ulaşmak istedikleri seyircinin koltuk sayısını ifade ediyor.” (Kaynak: http://www.tiyatrod22.com/) Özellikle Türk tiyatrosunun son 10 yıldır nabzını tutan alternatif tiyatrolara yeni eklenen bu gruba başarılarla dolu uzun bir ömür diliyorum.
Bent

14 Mayıs 1928 yılında Nazi Partisi’nin resmi açıklaması o günlerde yaşananları tüm çıplaklığıyla gözler önüne seriyordu. “Sizin ve benim yaşamamız gerekli değildir, ama Alman halkının yaşaması gereklidir. Ve Almanya sadece savaşırsa yaşayabilir, çünkü hayat savaşmak demektir. Ve sadece içindeki erkekliği korursa savaşabilir. Sadece disiplinli olursa erkekliğini koruyabilir, özellikle aşk konularında. Özgür aşk ve yozlaşma, disiplinsizdir. Bu yüzden, halkımızı incitecek her şeyi reddettiğimiz gibi sizi de reddediyoruz. Aklından eşcinsel düşünce geçen insan bile bizim düşmanımızdır.”

Oyun, 2. Dünya Savaşında Nazi Partisinin eşcinsellere uyguladığı sert baskıyı ele alıyor. Bir partide Alman polislerin baskını sonucu yakaladığı eşcinselleri tutuklar veya öldürür. Max ile erkek sevgilisi Rudy kaçmayı başarır. Sınırı geçmek isterken yakalanırlar. Rudy öldürülür Max ise eşcinsel olmadığını kanıtlamak ve hayatta kalmak için 13 yaşındaki ölü bir kıza tecavüz etmek zorunda kalır. Trende tanışıp aşık olduğu Horst’un öldürülmesiyle intihar eder.

Türkiye’de ilk kez sahnelenen oyunu yine ilk kez yönetmen koltuğuna oturan Meltem Cumbul sahneye koyuyor. Minimalist oyunculuklar, aksiyondan uzak görsel monotonluk ve tekrarlanan diyalogları oyuncuların iç temposuyla harmanlayarak adeta bir sanat filmi havasında sahnelemiş. Cumbul’un bu ilk oyununda ilk defa sahnelenen bir oyun için oldukça ciddi bir çalışma yürüttüğü çok açık. Özellikle oyuncuların duygusal tepkimeleri, kast seçimi, karakter analizleri, özellikle ikinci perdedeki iç aksiyon, bir türlü bitmeyen o kısır döngü seyirciyi de rahatsız ederek eş zamanlı ilerlemiş. Yalnız bu sinema dilinin sahnede kullanılması bana kalırsa büyük bir handikap. Görsel monotonluğun zamanla seyircideki algıyı dağıtma riski çok yüksek. Ayrıca yüksek tempoda başlayan oyunun giderek ağırlaşmasına rağmen ilk perdede yaşanan o aksiyonun çok hızlı eridiği, ta ki ormana kadar neler olup bittiğini takip etmek çok zor.

Dev tablo, tank, sahneyi boydan boya kaplayan teller ve büyük prodüksiyonuyla geçen yıl XIII. Direklerarası Seyirci Ödülleri İstanbul ayağında en iyi prodüksiyon ödülünü almayı sonuna kadar hak etmiş. Barış Dinçel’in yüksek prodüksiyonlu dekoru ve gözden kaçmayan ayrıntıları, oyuncuların karakter ve duygularına sözcü olan İlayda Saran’ın kostümleri, Nurkan Renda’nın müzikleri ve Mehmet Turgut’un afişi… Tam anlamıyla bir sanat filmi gibi gerçekçi ve yalın...

Oyunda; Berkay Ateş, Can Kulan, Emir Çubukçu, Sercan Sungur, Necati Kutlu, Mesut Özkeçeci ve usta oyuncu Reha Özcan rol almış. Çok canlı, uyumlu ve saat gibi işleyen bir kadro var sahnede. Tüm oyuncuların canla başla oynadığı bu zor ve amansız oyunda her saniyenin tadını çıkaran, karakterlerden bir an bile uzaklaşmayan müthiş performanslar inanılmaz güzellikte seyirciyle buluşuyor. Diğer yandan 2001 yılında izlediğim Antalya DT yapımı “Guguk Kuşu” oyunuyla hafızalara kazınan Reha Özcan’ın yaklaşık 10 dakika süren monoloğu ise mutlaka görülmeye değer.

Özetle D22, 2. Dünya Savaşı sırasında yaşananlara başka bir pencereden bakan oldukça ağır ve cesur “Bent”i tercihinden ve sahnedeki başarısından dolayı büyük bir övgüyü hak ediyor.

Not: Bent, 12 – 19- 26 Nisan Cumartesi günleri Saat 20.30’da D22’de izlenebilir. Şair Ziya Paşa Yokuşu No:13/A Galata Kuledibi Beyoğlu 0212 293 19 92 - 0535 235 32 03 / tiyatrod22.com

(KÜNYE):
Bent
Yazan: Martin Sherman
Çevirmen: Mesut Özkeçeci
Yönetmen: Meltem Cumbul
Dekor Tasarımı: Barış Dinçel
Kostüm Tasarımı: İlayda Saran
Işık Tasarımı: Cem Yılmazer
Müzik: Nurkan Renda
Koreografi: Berk Sarıbay
Afiş: Mehmet Turgut
Oyuncular: Berkay Ateş, Can Kulan, Emir Çubukçu, Sercan Sungur, Necati Kutlu, Mesut Özkeçeci ve Reha Özcan
Prodüktör: Hilal Erdoğan
Film Kreatif Prodüktör / Yöneten: Ali Betil
Film Kostüm Tasarımı: Bahar Korçan
Yönetmen Asistanı: Gamze Karaduman

İhsan Ata

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 260
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014
  • Bernarda Alba'nın Evi Üzerine… (Caner Turan) - 1/7/2014
  • Böğürtlenden Sirke Olur Mu: Sirke Tadında Böğürtlen Reçeli (Üstün Akmen) - 1/6/2014
  • Ankara'da Fıkır Fıkır, Şıkır Şıkır Bir Operet: Yarasa (Üstün Akmen) - 1/1/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |