Gate Oyuncularının geçtiğimiz sezon seyirciyle buluşturduğu Slawomir Mrozek'in Striptiz adlı oyununu Barış’a Rock Festivalinde tekrar sahneliyor. Polonya'lı yazar Mrozek, bu oyunda edilgen olmakta direnen içsel özgürlükle, eyleme geçmekte direnen özgürlük imkanını karşı karşıya getirir. Iki adam onlardan daha güçlü bir el tarafından sahneye atılır ve bir bilinmezlik içinde ne yapacakları, nasıl davranmaları gerektiği üzerine düşünmeye ve kendi kendilerine hesap vermeye başlarlar.
Etkin olan, bu mekandan çıkmak için çaba harcarken, edilgen olan adam içsel özgürlüğünü korumaya karar verir ve gerçekleştireceği eylemin tutuklusu olmamak için düştükleri duruma uyum sağlamaya çalışır. Aslında kurtulmak için çaba harcansa da onlara göre dev bir el sonunda istediğini yaptıracak ve onları kendi hükmü altında tutacaktır. Elin,onları bir bir soymaya başlamasıyla ikisinin de tepkileri farklı olur çünkü bu iki adam birbirleriyle bir takim benzer temel özellikler taşımalarına rağmen düşüncelerinde bir o kadar farklıdır.Biri büyük bir güçle karsılaşınca teslimiyete razı olurken, diğeri bu isteklerin çok haksiz olduğunu dile getirir.Sonunda onları soyduktan sonra birbirlerine zincirler ve bu durumda iki taraf da özür dilemeye karar verirler.Oyun boyunca iki adamın arasındaki ilişki de gittikçe boyutlanır.Oyunun sonunda edilgin olan adam, diğeri tarafından o şartta özür dilettirilmeyi bekler. Her zaman bahaneler, nedenler ve ''onun yüzünden''ler vardır. Elin baskısı altında ne yapacaklarını bilemezken karanlık olur ve el onlara tekrar hükmederek sahneden çekip götürür.
Hiçbir şey yapmamak mi yoksa harekete geçmeyi göze almak mi tartışması oyunun absürd türüne uygun şekilde devam ederken edilgen olan adam mecbur kalma anlamında kendini hakli çıkaracak nedenler arama ihtiyacı duyar.Bilinmeyen bir gücün ortaya çıkması ile, kişisel kararlarının önemsiz hale gelmesi ile yüzleşirler. Değiştirilmezlik ve otomatikleşme boyun eğme ve çözüm yaratamama bağlamında yüzeye çıkmış olur. Bütün bu konu Martin Heidegger'in varolusçu felsefesi ile de derinleştirilebilir.Ünlü filozofa göre, insan bu dünyaya öylece bırakılmıştır.Bu bırakılmışlık fikri aslında insanin varolusa bırakılmışlığı anlamına yani kendi varlığını oluşturma özgürlüğüne zorunlu olarak bırakılmışlığına dayanır. Ama aslında başlangıçta bırakılısın kendisi bir özgürlüğün yokluğudur ayni sondaki ölümün kaçınılmazlığı gibi.
Bir çok kaynakta bürokratlar üzerine alegorik bir yergi olarak tanımlanan Striptiz bu içeriği dahilinde bu adamların temelde özgürlük kavramını temsil eden bireyler olarak, hükmeden bir güç hatta bir şiddet karsısında basarisiz kalmalarını vurgular. Bizim bu kısa oyunda amacımız, asil çıplak kalacak gerçeklerle yüzleşmek ve tokalaştığımız, yumruklaştığımız,ve belki de bastan beri çok iyi tanıdığımız bu ellerle sizi burada tekrar karsılaştırmak.
Yazar olmak ister misiniz?
Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...