2006 yılında, Serhat Erekinci tarafından Ankara’da kurulan, daha sonra kurucu kadroya Ali Erel’in de katılmasıyla genişleyen Domus Sanat Çiftliği, kendini “çağdaş sanatlar için bağımsız gösteri alanı” olarak tanımlıyor. Bu kısa tanım, mekânı müzikten heykele, enstelasyondan tiyatroya, danstan resme kadar tüm sanat disiplinlerinin kullanımına açmış.
Erekinci’nin temel kaygısı, Ankara’da alternatif bir sanat mekânı oluşturup, farklı disiplinlerdeki yeni arayışlara ev sahipliği yapmak. Çiftlik, bir apartmanın önceden depo olarak kullanılan bodrum katında kurulmuş. Grup, çoğu benzerinin aksine, mekânın dokusuna neredeyse hiç müdahale etmemiş. İçeriye girdiğinizde açıktan geçen su boruları, sıvası dökülmüş duvarlar ve benzeri ‘tekinsiz’ detaylarla karşılaşıyorsunuz. Göreceğiniz işler kadar mekânın kendisi de bir ‘deneyim’ olarak tarif edilebilir yani.
Domus Sanat Çiftliği’nde ilk gösterim, 2007 yılında Serhat Erekinci’nin yönettiği Jean Genet’nin Balkon’uyla yapılmış. 2008’de, yine Erekinci’nin bu sefer konseptini ‘denetlediği’ Kaygı adlı gösterimle girmişler sezona. 2009’da ise, Az Önce adlı performansta, bu kez Erekinci’ye Ali Erel’de katılmış ve hem icranın konseptinde hem de ses enstelasyonunda söz sahibi olmuş. 2010, şimdiden ‘çiftliğin’ hem dışardan ağırladığı hem de kendi içinde ürettiği işlerle en yoğun sezonu gibi görünüyor: Meursault: Bir Adım Daha- ses enstelasyonu, performans, mekân dönüştürme. Son Bir Kez- oyun; Tiyatro Oyunevi. Açık Denizde- oyun; ODTÜ Oyuncuları. Beni Sev, Ya da Öldür- oyun. Hafifletici Sebepler- oyun. Hafifletici Sebepler, çiftliğin yeni sezondaki ilk oyunu.
Yönetmenliğini Şâmil Yılmaz’ın, metin yazarlığını Beliz Güçbilmez’in yaptığı oyun, Şayan Noyan, Ebru Demirdöven, Pelin Temur, Hazal Türesan ve Efsane Odağ adlı oyuncular tarafından canlandırılmış. Tanıtım yazısında ekip oyunu şöyle tarif ediliyor: “ Hafifletici Sebepler, çocuğunu öldürmüş bir annenin, esasında hafifletmeyen ama eylemin ağırlığını kadından topluma doğru kaydıran savunmasıdır. Hafifletici Sebepler, eylemlerinde birleşmiş beş kadının ya da eyleminde beşe bölünmüş tek bir kadının, çünkü’lü cümlelerle başlayan monoloğudur. Hafifletici Sebepler, kadınlık hallerine işaret eden nesnelerin metafor güçlerini araştıran, onlara sinmiş tekinsizliği ya da aktarılmış olan toplumsal ya da duygusal yatırımı deşifre etmeye çalışan bir sahne çalışmasıdır.
Hafifletici Sebepler, oyuncunun sahnede hareketi duygudan değil de duyguyu hareketten çıkarttığı, yapmadan önce hissetmediği bir prova sürecinin sonucudur. Hafifletici Sebepler, metin ve beden arasındaki çatlağı, hiçbirini diğerinin hilafına öne çıkarmadan kapatma girişimidir.” Çiftlik, Hafifletici Sebepler’in yanısıra, bu sezon için her ikisini de Serhat Erekinci’nin yöneteceği iki performans daha hazırlıyor. İlki, Ece Ayhan ve ‘sabır’ kavramından yola çıkan Gökyüzünde Bir Cenaze Töreni, ikincisi ise, Ahmet hamdi tanpınar’ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü’nden bir bölümden ilhamla çalışılan Sabaha Doğru. Gökyüzünde Bir Cenaze Töreni, 25 Ekim’den itibaren gösterilmeye başlanacak. * Çiftlik, Ankara ve İstanbul’daki alternatif işler yapan tüm gruplara bu sezon da kapısını sonuna kadar açıyor.
Hafifletici Sebepler gösterim takvimi: 6-8 Ekim; 20:00 9 Ekim; 19:30 13-15 Ekim; 20:00 16 Ekim; 19:30 20-22 Ekim; 20:00 23 Ekim; 19:30
Adres: Güvenlik Caddesi, Meclis Parkı Girişi; 17/A İrtibat Telefonu: 0535 400 35 52